Mistel

Modermælkserstatning - ØV!!

47 indlæg i dette emne

Jeg skal lige ud med det her!

 

Jeg blev mor for godt 4 måneder siden. Det har hele tiden været min intention at amme mit barn, og det har jeg gjort. Det har endda været utrolig nemt - ingen smerter, ubehag eller noget. Faktisk skulle man tro, at min lille søn og jeg aldrig har lavet andet. Men - han har altid vært en lidt lille en sådan ren vægtmæssigt, og da han blev 3 måneder, måtte jeg indse, at jeg simpelthen ikke havde nok mælk til ham. Jeg lagde ham til dag og nat, Der var dage, jeg simpelthen ikke lavede andet end at tilbyde ham mit bryst, og alligevel øgedes mængden af mælk ikke noget særligt. Så jeg stod med min lille, sultne søn og tomme bryster og havde ikke andet valg end at give ham flaske, hvis han - i sådan helt yderste og dramatiske konsekvens - skulle leve og overleve. Det var altså lidt hårdt. Jeg synes, det var virkelig uretfærdigt at have så "teknisk" let ved at amme, og så bare ikke kunne. Det rammer også ned i nogle virkelig dybe instinkter, når man ikke er i stand til at give sit barn noget så basalt som mad. Så jo, jeg har været rigtig ked af det, selvom jeg har fortalt mig selv om og om igen, at de 3 første måneder er de vigtigste, og han har fået alle de gode ting fra mig på nuværende tidspunkt.

Og så er jeg da også begyndt at nyde, at flasken giver mig lidt mere frihed til både rødvin og venindeaftner, fordi far nu også kan give mad.

Nu er jeg så i en anden sammenhæng faldet over lovgivningen ang. markedsføringen af modermælkserstatning. Og det er simpelthen forbudt at anprise MME som lige så godt eller bedre end amning, (Ja ok til det sidste, men altså..) Ikke alene er det ulovligt at sælge MME på tilbud, det skal også være forsynet med en mærkning om "amningens uovertruffenhed." Min kæbe ramte lige gulvet. Jeg er virkelig, virkelig vred. Aldrig i mit liv har jeg følt mig så decideret diskrimineret imod, som jeg gør lige nu! Jeg føler virkelig, at jeg ved lovgivning er stemplet som en dårlig mor og en ringe kvinde! Jeg er vred, såret og rystet i min grundvold! Sådan helt inderst inde.

 

ØV!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg skal lige ud med det her!

Jeg blev mor for godt 4 måneder siden. Det har hele tiden været min intention at amme mit barn, og det har jeg gjort. Det har endda været utrolig nemt - ingen smerter, ubehag eller noget. Faktisk skulle man tro, at min lille søn og jeg aldrig har lavet andet. Men - han har altid vært en lidt lille en sådan ren vægtmæssigt, og da han blev 3 måneder, måtte jeg indse, at jeg simpelthen ikke havde nok mælk til ham. Jeg lagde ham til dag og nat, Der var dage, jeg simpelthen ikke lavede andet end at tilbyde ham mit bryst, og alligevel øgedes mængden af mælk ikke noget særligt. Så jeg stod med min lille, sultne søn og tomme bryster og havde ikke andet valg end at give ham flaske, hvis han - i sådan helt yderste og dramatiske konsekvens - skulle leve og overleve. Det var altså lidt hårdt. Jeg synes, det var virkelig uretfærdigt at have så "teknisk" let ved at amme, og så bare ikke kunne. Det rammer også ned i nogle virkelig dybe instinkter, når man ikke er i stand til at give sit barn noget så basalt som mad. Så jo, jeg har været rigtig ked af det, selvom jeg har fortalt mig selv om og om igen, at de 3 første måneder er de vigtigste, og han har fået alle de gode ting fra mig på nuværende tidspunkt.

Og så er jeg da også begyndt at nyde, at flasken giver mig lidt mere frihed til både rødvin og venindeaftner, fordi far nu også kan give mad.

Nu er jeg så i en anden sammenhæng faldet over lovgivningen ang. markedsføringen af modermælkserstatning. Og det er simpelthen forbudt at anprise MME som lige så godt eller bedre end amning, (Ja ok til det sidste, men altså..) Ikke alene er det ulovligt at sælge MME på tilbud, det skal også være forsynet med en mærkning om "amningens uovertruffenhed." Min kæbe ramte lige gulvet. Jeg er virkelig, virkelig vred. Aldrig i mit liv har jeg følt mig så decideret diskrimineret imod, som jeg gør lige nu! Jeg føler virkelig, at jeg ved lovgivning er stemplet som en dårlig mor og en ringe kvinde! Jeg er vred, såret og rystet i min grundvold! Sådan helt inderst inde.

ØV!

:ditto

Fair nok at man skal træffe valget på et ualmindelig godt oplyst grundlag, men når nu valget er det RIGTIGE så er det virkelig unfair at man skal dunkes oven i hovedet med sin "uduelighed".

Derudover kunne jeg VIRKELIG godt tænke mig at kunne træffe valget om hvilket MME mærke der så er det BEDSTE for MIT barn, der er ingen gennemsigtighed eller guides, der er ingen mulighed for at undersøge markedet for hvad der er sundest/bedst sammensat ud fra hvad der er indsamlet af data!

Ingen steder man kan få vejledning til hvordan man griber det bedst an! Det hele er sådan lidt "lomme filosofi": "mit barn havde det bedst på grøn Allomin" - "mit barn blev kun mæt på gul" - "mit barn..." - "mit barn"

Og er der en max grænse eller ej? Det er der ikke på MM OSV OSV OSV. Min SP kunne slet ikke svare på mine MME spørgsmål, det syntes jeg er dårligt for jeg vil jo bare mit barn det bedste, og vil træffe valg på oplyst grundlag. I stedet stod jeg midt i Kvickly og kiggede fortabt på alle MME pakkerne og tog en tilfældig. Det er ikke optimalt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig! Jeg er også så rystet, og god pointe det med hjælp til mærkerne mv.. Bliver helt gal! Og helt ærligt, please lad være med at skrive noget om amning på MME-pakker, ærligt, så tror jeg alle kvinder ved hvad amning kan, men vi har jo netop brug for at vide, hvad MME kan! Synes selv det var en jungle, da vi købte mme første gang (til grødopstart), og endte på NAN HA pga allergi i familien (og erfaringer fra andre)

Men når jeg står på MME i hånden har jeg ikke brug for info om amning?

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig med de andre kloge kvinder. Det er aldrig en nem beslutning at tage, når ens barn skal have flaske. Men derfor behøver man ikke blive dunket i hovedet med det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan ikke sige meget andet end at jeg er enig! :kram Kunne skrive en lang smøre, men er på fra telefonen, så det må blive i morgen (måske! ;)).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min SP vejlede nu mig i hvilken en hun sybes jeg skulle starte med dengang med Felix. Og vi startede med nan 1 ha.

Jeg har aldrig fortrudt at jeg gjorde Felix til flaske barn og nr 2 bliver det 100 % fra start af. Jeg fik god rådgivning fra min SP og fuld opbakning til mit valg. Jeg føler bestemt ikke jeg er blevet banket i hoved for at vælge mme nen har heller aldrig søgt oplysninger vedr. dette.

Håber du snart affinder dig med flasken og husk en god mor sidder ikke i brysterne.

:kram

Håber det er ok jeg har en anden syn på emnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk, det er enormt fornuftigt, at MME ikke må sælges på tilbud eller anprises som bedre end MM.

Hvad er alternativet? Jeg tænker på alle de reklamer, jeg har set for snacks, der på en eller anden måde får forbrugeren til at tro, at det er det sunde alternativ, og så er det i virkeligheden fyldt med sukker og farvestoffer osv. Eller shampoo med essentielle olier og andet, der lyder godt, men alligevel er allergifremkaldende. Hvis man måtte fremhæve MME som det sunde valg til baby, mon så ikke alle MME-producenter ville gøre det? Se det for jer: "Ny forbedret formular med alt det bedste til din baby, også vitaminer, der ofte mangler i brystmælk - på tilbud nu til kun xxx kr". Det kunne da snildt lokke sund og udemærket mm ud af munden på flere babyer, og i stedet penge ned i lommerne på firmaerne.

Og status er jo at vores sundhedsvæsen tror på, af amning er det sundeste for baby. Så jeg tænker ikke, at den lov er lavet for at dunke mødre oven i hovedet (hvem er det lige, I forestiller jer, det ville få noget ud af det?), men for at beskytte succesfuldt ammende og tvivlere mod at tage et valg "unødvendigt" som er mindre sundt for baby ifølge lægerne.

I øvrigt kan jeg godt tænke, at hvis man går fra "amning er det sundeste valg" til "DU er en dårlig mor, hvis du ikke ammer, også selvom omstændighederne krævede det", så handler det måske mere om at ens eget "skjold" ikke har det så godt, end om at andre peger fingre.

Jeg får sådan lyst til at ruske dem, det taler om dårlige mødre i forbindelse med amning/flaske og sige "Hold nu op! I er gode mødre, og I ved det!" :kram :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg mødte nærmest den slags advarelser fra folk. Min datter var fire dage da jeg måtte give op. Det gjorde ondt, blødte, havde en datter der lå ved brystet hele dagen og alligevel aldrig var mæt. Jeg var led og ked af at den gode første tid ikke var god.

Jeg tog mit valg om at gå over på mme, og jeg fik et meget gladere barn.

Men jeg blev mødt af folk og især vores forældre, om at det var så forkert, hun havde meget bedre af at blive ammet, og det var ikke sundt for hende at få mme osv osv.

Hold da op jeg tvivlede og var så ked af det, for jeg havde så svært ved at træffe det valg. Men nu blev jeg også mødt af dem der skulle støtte mig, af deres negative kommentarer.

Jeg havde en rigtig sød læge, som jeg stor tudende fortalte det hele. Og hun sagde noget fornuftigt. Mit barn tager ikke skade af mme. Nej tværtimod var det bedre hun havde en glad og tilfreds mor som havde overskud og tid/lyst til hende. Fremfor en mor der er anspændt, ked af det og har det skidt. Plus at kunne jeg se at hun blev en gladere baby og mere mæt, så skulle jeg vide det var det helt rigtige valg.

Min baby blev allerede efter første flaske en helt anden. Hun blev mæt for første gang i fire dage.

Jeg har aldrig fortrudt mit valg, og jeg har valgt at ved den næste vil jeg slet ikke amme. Jeg magter ikke at skulle igennem det hele en gang til. Nej jeg vil være mor fra dag et med masser af overskud og glæde.

Vi har altid brugt den blå allomin hvor vi en gang i mellem gav den grønne allomin. Vi har ikke oplevet problemer. Det var også den vi blev anbefalet fra sygehuset.

Held og lykke med det hele

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mens jeg fødte, spurgte min ellers fantastiske jordemoder, og jeg nu var helt sikker på, at jeg ikke bare lige skulle prøve at amme.. 'Det skærer jo næsten i hjertet, at give en nyfødt erstatning!'... :blink Ja det vil jeg da sådan set skide på, det er min krop, mit barn og mit valg...

Da vi skulle udskrives et par dage senere, spurgte den jordemoder jeg havde udskrivningasamtale med, om jeg da ikke havde haft et valg..? Jo, men det her er det rigtige for os! Ja, det var hun jo ikke enig i, men hun kunne jo ikke gøre noget ved det.. :blink x 2...

Vi fil ny sundhedsplejerske, og da jeg mødte hende første gang, sagde hun, da hun havde fået historien, at hun mente, vi burde have givet amningen en chance... :blink x 3!!!

Flaskemødre bliver altså dunket i hovedet, sjovt nok ikke af andre mødre, men af sundhedspersonalet (i hvert fald i mit tilfælde! :))..

Hvorfor skal der stå på MME, at ME er sundest for mit barn?! Det er jeg sgu da godt klar over! ;) Det er rigtig godt, at der står man skal tale med sundhedsplejersken (det havde jeg nu ikke fået meget ud af. :rolleyes), så kan hun fortælle det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama:

Alternativet er, at forældre bliver oplyst om, hvilket præparat der er det bedste til barnet. Det kan endda være, at flere producenter vil gøre MME bedre og der kommer konkurrence om det bedste af det bedste, da man bliver gjort opmærksom på hvad der er godt i MME og forældrene så vil efterspørge dette. Man vil som forældre kunne tale med sundhedspersonalet om hvad man skal vælge og rent faktisk få en dialog.

 

Jeg tror da stadig, at forældrenes førstevalg  vil være at amme, det er trods alt den billigste måde at ernære sit barn, uanset om MME er på tilbud eller ej. Der kan MME jo ikke konkurere med amning ;)

Som jeg ser det, bliver brystmælk nu markedsført som du siger MME helst ikke skal markedsføres. Ingen taler om alle de kemikalier og det skidt der er i brystmælk. For at amme skal fremmes og så skal der kun tales positivt om dette og på ingen måde tales om det skidt der trods alt også er i det.

Det kunne være rart at både MME og amning kunne blive godt oplyst, men lovgivningen hindrer at der må oplyses om MME og hvis der bliver talt positivt herom, så er det markedsføring og derfor kan der jo i sagens natur ikke blive talt om hvad positivt der er i MME, men alle kender til amning. Alt dette bygger på en gammel lov fra 1970-80'erne, hvor nogle afrikanske børn, døde pga MME opblandet i forurenet vand og andre gav for meget MME i forhold til vandet og børnene blev dehydrerede og nogle døde.

Det er altså ikke en lovgivning der bygger på vestens måde at give MME eller har noget som helst med MME idag at gøre. Der er sket meget med MME siden 70'erne ;)  og lovgivningen har i den grad brug for et eftertjek, efter min mening.

 

Jeg er klart for, at man skal informere om MME, det betyder ikke partout at forældre vil vælge det, fremfor at amme. Men at blive oplyst all around, det skader næppe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes faktisk, det er enormt fornuftigt, at MME ikke må sælges på tilbud eller anprises som bedre end MM.

Hvad er alternativet? Jeg tænker på alle de reklamer, jeg har set for snacks, der på en eller anden måde får forbrugeren til at tro, at det er det sunde alternativ, og så er det i virkeligheden fyldt med sukker og farvestoffer osv. Eller shampoo med essentielle olier og andet, der lyder godt, men alligevel er allergifremkaldende. Hvis man måtte fremhæve MME som det sunde valg til baby, mon så ikke alle MME-producenter ville gøre det? Se det for jer: "Ny forbedret formular med alt det bedste til din baby, også vitaminer, der ofte mangler i brystmælk - på tilbud nu til kun xxx kr". Det kunne da snildt lokke sund og udemærket mm ud af munden på flere babyer, og i stedet penge ned i lommerne på firmaerne.

Og status er jo at vores sundhedsvæsen tror på, af amning er det sundeste for baby. Så jeg tænker ikke, at den lov er lavet for at dunke mødre oven i hovedet (hvem er det lige, I forestiller jer, det ville få noget ud af det?), men for at beskytte succesfuldt ammende og tvivlere mod at tage et valg "unødvendigt" som er mindre sundt for baby ifølge lægerne.

I øvrigt kan jeg godt tænke, at hvis man går fra "amning er det sundeste valg" til "DU er en dårlig mor, hvis du ikke ammer, også selvom omstændighederne krævede det", så handler det måske mere om at ens eget "skjold" ikke har det så godt, end om at andre peger fingre.

Jeg får sådan lyst til at ruske dem, det taler om dårlige mødre i forbindelse med amning/flaske og sige "Hold nu op! I er gode mødre, og I ved det!" :kram :balloons

 

Jeg tænker ikke på om MME er på bud eller ej - herregud jeg ville jo bruge pengene på det bedste af det bedste selv hvis det kostede det dobbelte - men nu var valget om MME jo det RIGTIGE for mig/os - hvorfor skal man så stå i uvidenhedens jungle???

 

Jeg syntes da godt at man kunne tage og undersøge tingene i et uvildigt og fagligt regi med resultater man som flaske mor LET kunne finde!!!

Ligesom der er en amme linie man kan ringe til, så burde der altså være en flaske linje også! eller sundhedsstyrrelsens egen hjemmeside med informationer, en bog eller lign.

 

Der er MANGE spørgsmål til MME fx hvorfor er der det ene og det andet vitamin i? og hvor meget er nok og hvor meget er for meget? Hvad skal man passe på med? Er det rigtigt at 1000 ml er grænsen? og hvorfor? Hvad er fordele og ulemper ved ko mælks baseret MME? Må man blande MME fra forskellige mærker i samme flaske hvis blandingsforholdet er det samme? eller skal det være "rent"? Hvad gørm man når de får hård mave på flaske? Hvor mange smagsstoffer er der? Er Arlas Øko MME bedre? eller giver det hård mave eller Allergi? Hvorfor er grøn allomin godt til maven? hvilke bagsider er der af det? osv.

Rådet med at skifte mellem MME for ikke at få et kræsent barn ville da have været GULD værd da jeg startede, det fik jeg for sent og så ville hun ikke have andre mærker.

 

Når man træffer det valg at stoppe amningen, har man på et oplyst grundlag gjort op med sig selv at det ikke er kampen værd, men derfor vil man jo stadig give sit barn den bedste næring! Jeg tror da på at MM er det bedste for mit barn - men nu er det jo bare sådan at det ikke var værd at ofre forholdet til mit barn pga det, jeg vil da stadig gerne vide hvad jeg så putter i hende. 

 

 

Mht. det sidste du skriver - så handler det for mit vedkommende meget om kampen og følelserne i det og om at blive konfronteret konstant. Tråden handler jo ikke om at vi føler os som dårlige mødre fordi vi vælger flasken, men om at bevæge sig rundt i et univers af uvidenhed og ugennemsigtighed. Vi ved jo, for det får vi at vide fra vi ser de 2 streger og begynder at undersøge tingene, at MM er bedre end MME. Men hvilken MME er så det bedste valg?

 

Jeg er lidt træt af at høre at flaske mødre tror de er dårlige mødre, for det tror jeg virkelig ikke vi tror, jeg har virkelig bare ikke noget behov for at vade rundt i en periode af mit liv som var så usigelig hård at jeg måtte opgive en naturlig drøm.

 

Sidestil det eksempel jeg kommer med nu, med det at måtte stoppe amningen:

 

Hvis du forestiller dig at du har en drøm, en drøm du har haft hele dit liv, en drøm om noget der er så naturligt at det bare lå i dit hoved at det skulle du fx ville du måske VIRKELIG gerne være læge, alle bakker dig op, alle mener det er det rigtige, du starter på lægestudiet, du kæmper, kæmper og kæmper, du græder, har stress og fysiske smerter i ryg og hoved - du beder dine nærmeste om hjælp de svarer "jamen studiet ER hårdt men du må bare bide tænderne sammen - man har kunnet gøre det så længe der har været mennesker" - Du kæmper, du kaster blod op af stress, du græder og kæmper lidt mere, du får ingen søvn og du forhører dig hos studievejlederen der foreslår nye måder at sidde på, studie grupper, nye måder at disponere tiden på m.m. - men der er ingen kur og du må simpelthen opgive din drøm hvis ikke du skal gå ned med en depression og kroniske smerter. Derfor skifter du kurs og bliver kiropraktor. Men alle du møder stiller spørgsmålet HVORFOR skiftede du? Din studievejleder løfter et bryn da du fortæller om din beslutning. Du spørger hvilken skole i hele landet der er den bedste, svaret er "du må prøve dig frem" Dine veninder spørger "kunne du ikke bare prøve lidt mere?".

Du begynder at undersøge kiropraktor skolerne, men på hver eneste hjemmeside står der lige under skolens navn "Det er bedre at blive læge" - Dine gamle studiekamerater siger hele tiden "Det var bare en periode så blev det bedre" og "Jeg ELSKER mit studie" og "jamen der er jo OGSÅ brug for kiropraktorer, du er ikke et dårligt menneske" men det eneste du selv kan tænke er hvilken fiasko du er, selv hjemmesiderne på de skoler du kan skifte til skriver "læger er bedre end kiropraktorer" (ja det VED du da godt, Du har hele dit liv vidst at læger er det bedste at være). Du vælger en skole du ikke aner om der leverer den rigtige undervisning ud fra pensum, for pensum FINDES ikke, dine lærere må ikke vise papirer der viser hvilke karakterer de har opnået i de fag de underviser i, du ved bare de er bestået! 

Hver gang dine lægevenner fortæller om studiet får du en klump i maven, ikke bare fordi de udlever DIN drøm og de elsker den, men fordi du hele tiden får den der klump i maven af stress du følte, du kan sågar stadig genkalde dig rygsmerterne, kvalmen m.m. samtidig er du stadig en lille bitte smule i tvivl om du skulle være fortsat alligevel.

Er du sur på dine lægevenner? Nej, Er du ked af at de "kom igennem? Nej. Siger nogen i hele verden at du er et dårligt menneske? Nej, Under du dem ikke at være glade? JO Må de ikke tale om det? Jo selvfølgelig må de det? Skal de have dårlig samvittighed over at du droppede ud? NEJ det skal de da ikke.

Men du bliver KONSTANT konfronteret med det valg du ikke følte var et valg fordi alternativet var værre for dig. Alle de følelser, smerter m.m. sidder så dybt i dig at det ikke er noget du kan "slippe" du kan stadig MÆRKE dem. 

 

Du ved da GODT du er et godt menneske og du gør VIRKELIG dit bedste, men det var jo meningen fra den dag du blev født at du skulle være læge! 

 

Ja det er et meget lidt fyldestgørende eksempel for der skal selvfølgelig tillægges en god portion hormoner, DIT spædbarn og valg truffet på barnets vejne og træthed x 1000. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige tabt pusten lidt med den her tråd, men for for en god ordens skyld:

Jeg synes det er fornuftigt, at MME ikke må fremstilles som bedre end amning, og at det skal tydeliggøres at amning er sundt - eftersom det er holdningen fra læger mv. - Det var det, jeg læste en modstand af i første indlæg, og det var det, mit indlæg handlede om :)

At det så "indbyrdes" mellem MME produkterne er uigennemsigtigt, hvad der er sundest, det kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til, og det var ikke dét mit indlæg handlede om.

Jeg går bestemt ind for oplysning, det var reklame, jeg var skeptisk overfor. Jeg synes en flaskelinie er en super idé.

Men når vi nu snakker om gennemsigtighed på MME produkter - Er det "muligt" at opstille hvad for noget MME, der passer til ens barn? Jeg ved ikke ret meget om MME og har stort set ingen erfaring med det, men jeg forestiller mig at de smås maver er så komplicerede at det simpelthen ikke er "realistisk" at mærke MME med hvilket "slags" barn de passer til?

Kiropraktor/læge eksemplet rører mig ikke ret meget. Jeg har fuld respekt for, at man kan være ked af at livet ikke blev, som man gerne ville, men jeg synes det er noget lidt andet, og uanset om vi snakker uddannelse eller flaske/amning, så synes jeg til syvende og sidst, at det er hvert menneskes eget ansvar at finde en tilfredshed i sine valg og holde hovedet højt med det. Jeg tror på, det handler om at hvile i, at man ikke behøver at gøre alt, hvad andre synes er bedst. :)

Jeg tror forresten heller ikke, at alle flaskemødre tror/synes at de er dårlige mødre. Overhovedet ikke! Men når ordene "dårlig mor" alligevel dukker op engang imellem, så tænker jeg at tanken må komme et eller andet sted fra. Og jeg hører/læser den personligt oftere fra nogen, der "føler sig dunket oven i hovedet" end fra nogen, som jeg kan se dunker nogen oven i hovedet. Så for mig at se, ligner det at nogen er mere "modtagelige" for at blive dunket i hovedet, og derfor føler det, uden at det er nogens mening.

Håber det gav mening :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige tabt pusten lidt med den her tråd, men for for en god ordens skyld:

Jeg synes det er fornuftigt, at MME ikke må fremstilles som bedre end amning, og at det skal tydeliggøres at amning er sundt - eftersom det er holdningen fra læger mv. - Det var det, jeg læste en modstand af i første indlæg, og det var det, mit indlæg handlede om :)

At det så "indbyrdes" mellem MME produkterne er uigennemsigtigt, hvad der er sundest, det kan jeg ikke se nogen fornuftig grund til, og det var ikke dét mit indlæg handlede om.

Jeg går bestemt ind for oplysning, det var reklame, jeg var skeptisk overfor.

Men når vi nu snakker om gennemsigtighed på MME produkter - Er det "muligt" at opstille hvad for noget MME, der passer til ens barn? Jeg ved ikke ret meget om MME og har stort set ingen erfaring med det, men jeg forestiller mig at de smås maver er så komplicerede at det simpelthen ikke er "realistisk" at mærke MME med hvilket "slags" barn de passer til?

Det er nok rigtigt men lidt informationer om hvorfor hvad er i. Jeg tror ikke man kan komme helt uden om at skulle prøve lidt af. Men blå allomin har fx FULDSTÆNDIG samme Formel som for 20 år siden, hvad er grunden til at de ikke skifter? hvis hvis MME var ens sammensat så tror jeg ikke der ville være så mange forskellige mærker, men HVORFOR er de forskelligt sammensat? Hvad er reglerne? Hvorfor er der det ene stof i frem for et andet osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama:

 

Hvad lægerne anbefaler er nu også indviduelt. På flaskebarn.dk der kan du se læger der ikke nødvendigvis er for amning og taler om de skader der er ved amning, kemikalier m.m. På denne side er der både for og imod både amning /MME. Men ja sundhedsstyrelsen anbefaler amning, bla oga lovgivningen, men altså ikke alle læger er nødvendigvis enig. Det er ihvertfald ikke nødvendigvis så sort/hvidt.

 

Som jeg skrev før, må man ikke fortælle om de gode ting i MME pga. lovgivning. Var det ikke bedre med en rigtig debat hvor både for og imod må komme med de videnskabelige fakta der er på begge sider? Som det er nu så vil det jo blive set som makedsføring og derfor kan debatten aldrig komme på tale.

Jeg siger ikke at amning er dårligere end MME, men jeg mener nu heller ikke nødvendigvis det er bedre, hvis man bruger det rigtige MME. Man må bare ikke få at vide hvad der er det gode MME.

Det er skisme da ikke fair. Os der har givet MME, vil jo også vores børns bedste og give den bedste ernæring vi har mulighed for selvom vi af den eller anden grund ikke ammer,

 

Det er selvføgelig individuelt hvilket der er bedst for barnets mave, men det er altså ikke kun maven det handler om.

Det handler også om, hvilke vitaminer, mineraler, fiskeolier og lign. der er i MME.

US - FDA (har de strengeste krav indenfor fødevare og medicin i verden) har nogle videnskabelige baseret anbefalinger på indholdet og det ville da være meget smart at informere om ;) Ikke alle producenter følger disse anbefalinger, det ville da være meget fint at vide hvilke der gør og hvilker der ikke gør.

De videnskabelige anbefalinger bliver løbende vurderet efter forskning. Man anbefaler bla. nu at MME skal indholde selen, det er de nyeste anbefalinger. Nogle MME indeholder altså nogle gode ting brystmælk ikke gør, den information kunne da også være vigtig

Maven er da vigtigt, men ikke alle børn reagerer på MME med mavebølv, mine har ihvertfald aldrig gjort, vi har set på om MME indeholdt udviklende ting for øjne, hjerne m.m.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nok rigtigt men lidt informationer om hvorfor hvad er i. Jeg tror ikke man kan komme helt uden om at skulle prøve lidt af. Men blå allomin har fx FULDSTÆNDIG samme Formel som for 20 år siden, hvad er grunden til at de ikke skifter? hvis hvis MME var ens sammensat så tror jeg ikke der ville være så mange forskellige mærker, men HVORFOR er de forskelligt sammensat? Hvad er reglerne? Hvorfor er der det ene stof i frem for et andet osv.

Er det ikke noget, man kan skrive til producenten og spørge til? :) Det er vel ikke forbudt at fortælle om? Eller hvad? :unsure Det synes jeg i hvert fald ikke, at det burde være. Men jeg tænker lidt, at det måske er ligesom at der findes forskellige slags tandpasta og forskellige slags cola (bortset fra at MME er meget vigtigere og med flere følelser fordi det jo er til ens lille guldklump), altså forskelligt indhold til forskellige mennesker. Jeg har svært ved at gennemskue, hvilke "kategorier" af børn, man kunne lave.

(Og i øvrigt er der jo også en del tvivl og uvidenhed og trial-and-error forbundet med MM. Får de mavepine, hvis man spiser jordbær? Druer? Chokolade? Har mens? Er der nok mælk? Er den "fed" nok? På MME har man da i det mindste en ingrediensliste og et noget at måle ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Barbamama:

Hvad lægerne anbefaler er nu også indviduelt. På flaskebarn.dk der kan du se læger der ikke nødvendigvis er for amning og taler om de skader der er ved amning, kemikalier m.m. På denne side er der både for og imod både amning /MME. Men ja sundhedsstyrelsen anbefaler amning, bla oga lovgivningen, men altså ikke alle læger er nødvendigvis enig. Det er ihvertfald ikke nødvendigvis så sort/hvidt.

Som jeg skrev før, må man ikke fortælle om de gode ting i MME pga. lovgivning. Var det ikke bedre med en rigtig debat hvor både for og imod må komme med de videnskabelige fakta der er på begge sider? Som det er nu så vil det jo blive set som makedsføring og derfor kan debatten aldrig komme på tale.

Jeg siger ikke at amning er dårligere end MME, men jeg mener nu heller ikke nødvendigvis det er bedre, hvis man bruger det rigtige MME. Man må bare ikke få at vide hvad der er det gode MME.

Det er skisme da ikke fair. Os der har givet MME, vil jo også vores børns bedste og give den bedste ernæring vi har mulighed for selvom vi af den eller anden grund ikke ammer,

Det er selvføgelig individuelt hvilket der er bedst for barnets mave, men det er altså ikke kun maven det handler om.

Det handler også om, hvilke vitaminer, mineraler, fiskeolier og lign. der er i MME.

US - FDA (har de strengeste krav indenfor fødevare og medicin i verden) har nogle videnskabelige baseret anbefalinger på indholdet og det ville da være meget smart at informere om ;) Ikke alle producenter følger disse anbefalinger, det ville da være meget fint at vide hvilke der gør og hvilker der ikke gør.

De videnskabelige anbefalinger bliver løbende vurderet efter forskning. Man anbefaler bla. nu at MME skal indholde selen, det er de nyeste anbefalinger. Nogle MME indeholder altså nogle gode ting brystmælk ikke gør, den information kunne da også være vigtig

Maven er da vigtigt, men ikke alle børn reagerer på MME med mavebølv, mine har ihvertfald aldrig gjort, vi har set på om MME indeholdt udviklende ting for øjne, hjerne m.m.

Arh så Sundhedsstyrelsen. :) Det var egentlig heller ikke min mening at sige, at alle læger var Pro-amning for selvfølgelig er mennesker forskellige. Jeg kunne bare ikke lige gennemskue hvilken styrelse eller myndighed, der "står bag" det her med at amning skal fremmes. Men det er så Sundhedsstyrelsen, forstår jeg.

Sådan som jeg lige læser reglerne ang markedsføring af MME, så ser jeg ikke noget problem i at man publicerer forskning, der tyder på at MME er bedre eller lige så godt som amning, men blot at man ikke må fremhæve mme'en på den måde i butikker og reklamer. Jeg synes bestemt, at der skal være plads til (solid) forskning af mme's goder og at Sundhedsstyrelsen skal tage den skal forskning med i deres overvejelser. Men så længe Sundhedsstyrelsen vurderer at MM er det sundeste valg, så synes jeg det er fint at MME producenterne ikke må hævde det modsatte. Og jeg tror uanset hvad ikke på, at den lov er lavet for at være ond ved flaskemødre, jeg tror den er lavet for at støtte befolkningen alment i amning (= støtte den almene folkesundhed mest muligt - altså ud fra sundhedsstyrelsens vurderinger)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som skrevet ovenfor bygger lovgivningen, på afrikanske mødres brug af MME i 70'erne. Det er en FN konvention som dansk lovgivning skal bygge på. Sundhedsstyrrelsen MÅ ikke sige andet end at de er pro amning.

Lovgivningen er i min optik ikke fulgt med tiden og den er sikkert ikke lavet for at være for imod flaskemødre, men er for nutiden misforstået omsorg. Som istedet er med til at forældre mangler information.

 

Der må godt forskes, men den må ikke bruges i kommercielt øjemed. Hvornår der markedsføres håndhæves rigtig strengt i DK og det kan jo altid diskuteres hvornår den forskning man hiver frem er information eller markedsføring og hindre derfor en del information.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes. det er rigtig synd, hvis nogen tror, de bliver opfattet som dårligere mødre, fordi de giver mm fremfor amning. Dog synes jeg, nemt debatten bliver ret "mudret", da en masse problematikker bliver rodet sammen.

Jeg er helt enig i, der burde være bedre oplysning ift at vælge MME end der er. Og at JM, SP og læge også burde kunne rådgive. Desuden bør der ikke stilles spørgsmålstegn ved, hvis man har taget en oplyst beslutning.

ift forskning, er det jo ikke "bare" et spørgsmål om, at de ikke vil lave forskning, men også om, at de stort set kun kan lave retrospektive studier (dvs. hvad har dit barn fået - hvordan gik det - agtigt), de kan ikke lave den rigtige "gode" forskning, hvor det er tilfældigt, hvad de enkelte forsøgspersoner får, det er blinded for at undgå subjektivitet osv, for det er der jo ingen, som vil udsætte deres spædbarn for (altså "lodtrækning" og undersøgelser af blod, mave osv).

Og sundhedsstyrelsen er dog inde på "de dårlige ting" i MM, da de immervæk anbefaler, at man trapper ned på amning efter 6 mdr, da junior begynder at ophobe bl.a. tungmetaller. Men ja sundhedsstyrelsen er ikke langt fremme på det punkt, de er ret traditionsbundne. Men forskning tager jo typisk ret mange år, før det får ordentlig indvirkning på samfundet, + sundhedsstyrelsen jo er en politisk instans, så deres synspunkter er altså også påvirket af, politikerens behov for rampelys så og sige. Et eksempel: dansk forskning med sammenligning af mange internationale forsøg har vist, at brystkræftscreening (mammografi) er virkningsløs på overlevelse (sygdommen opdages måske tidligere, men overlevelsen er den samme), det eneste man reelt får ud af den, er nogle falsk positive, som må igennem en masse undersøgelse og psykisk ubehag. Men da det er politisk in at screene for kræft og ingen har lyst til at "berøve befolkningen" for muligheden af at opdage en cancer, har vi altså stadig et dyrt screenings-program.

 

Jeg tror på, at en glad mor, en god spise-oplevelse, nok mad osv, alt sammen er meget bedre end amning. Men jeg tror altså også på, at hvis det fungerer, så er MM bedst (både ift senere allergi og ift juniors umodne tarmsystem). Ikke meget bedre, men marginalt. Og jeg synes det er synd, at nogle vælger ikke at give amning en chance, fordi man kan få MME, som jo nærmest er det samme. Og ja, jeg tvivler på, der er særlig mange mødre, som har det sådan, men jeg kender personlig 2, som har fået baby samtidig med mig, som har. Den ene synes flaske er SÅÅ meget nemmere, den anden ville "bare" gerne have friheden ved flaske (så far kan passe, og mor kan ryge igen/tage ud med veninderne og ikke behøves at have baby i brysterne). Og det synes jeg altså er synd. Især når junior så får forstoppelse og skal have lactulose osv.

 

SÅ igen: jeg får ind for amning, når det fungerer, men jeg tror, det aller-aller-vigtigste er en god oplevelse! Og sundhedspersonalet burde støtte moderen i hendes beslutning + rådgive!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Denne debat er vel reelt set 2 debatter

- Er amning bedre end MME og er man en dårlig mor for at give sit barn MME?

Den debat er jeg enig i efterhånden er diskuteret til døde herinde, og jeg er HELT enig i, at det er fordi det er et skide følsomt emne for os som er endt på MME af den ene eller anden årsag... Nej, vi er ikke dårligere mødre, vi er måske på nogle punkter bare skide uheldige!

- Når nu man så er på MME af den ene eller anden årsag - hvordan finder man så rundt i junglen udover at stå i Kvickly og føle sig noget så fortabt???

Og DEN er tilgengæld ikke diskuteret før nu

Og jeg havde så gang i en helt tredje debat :D Om hvorvidt det er ok, at det er forbudt at lovprise MME som værende bedre/lige så godt som MM i markedsføring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe

Ja, et er en jungle og man er ret fortabt som forbruger.

Det bedste man kan gøre, som det er nu, er vel at være opsøgende selv, undersøge hvad der er i MME. Det er jo lige det man drømmer om som nyfødt mor ;)

 

Vi har her i huset altid købt MME der er fda godkendt. Det er NAN ihvertfald, om der er andet der er ved jeg ikke, men ellers kan man jo kigge på om indholdsstoferne er nogenlunde de sammen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

JustMe,

 

I kan jo undersøge det og ellers have det i tankerne til den næste.

Hvis han ikke kan tåle det der er FDA godkendt, så er det jo bare sådan og så har jo al mulig grund til ikke at give det. Det hele skal jo virke. Jeg aner ikke om grøn allomin er FDA godkendt eller indeholder det sammme, men måske det gør :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har prøvet både nutrimigen og NAN pro1, før vi fandt ud af, at grøn allomin er det eneste (af dem i hvert fald!), der kan fungere i Storms lille mavse.. Alt andet gav lerklumper i bleen... Jeg ringede både til barselsgangen, egen læge og sundhedsplejersken aldeles uden held. Jeg måtte selv læse mig frem til tingene.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har som trådstarter lige lyst til at indskyde, at jeg sådan set aldrig har følt mig som en dårlig mor i forbindelse med, at jeg blev nødt til at stoppe med at amme. Og det var som udgangspunkt ikke min følelser omkring at amme/ikke amme, der er mit problem. Der er ingen tvivl om, at det skar mig i hjertet, at min i øvrigt fuldstændige uproblematiske amning ikke duede - og det stressede mig helt vildt, at min SP for 3. måned i træk ikke kunne diske op med andet end mjaaaaa, naaaarh, tjooo, han vejer godt nok lidt lidt...meeeeen nu ser vi lige tiden an igen! Jeg er ikke et menneske, der er usædvanligt afhængig af andres holdninger til den måde, jeg lever mit liv på - udover det naturligvis altid er rart med anerkendelse og opbakning :) Jeg synes ikke, jeg som sådan er tyndhudet - jeg føler mig i det hele taget sådan ret voksen og i ganske god balance.

Jeg synes, heller ikke, at en MME producent må skrive, at MME er bedre end MM. Det står der faktisk også i mit første indlæg (men ok, ikke sådan særlig tydeligt, så det kan jeg sagtens forstå, at man kan misse). Men jeg kan edderbrandbrøleme garantere for, at jeg er RYSTET over, at MM ved lov skal anprises som "uovertruffen" i forhold til MME. Jeg synes, det er grotesk, at det ved lov er forbudt at sælge på tilbud i supermarkedet. Var det lovligt ville det reelt betyde, at jeg sikkert ville købe et lille ekstra lager, ligesom jeg køber en ekstra pose kaffe, når det er på tilbud. Men det drejer sig ikke om, at jeg kan spare en 5'er hist og her, men hvorfor skal jeg straffes for noget, som ikke engang har været et valg? Jeg havde jo ikke noget valg - ved mindre vi antager, at lade mit barn dø af sult som et reelt valg, og det er der vel trods alt ingen - ikke engang myndighederne - der synes, er en god ide. Jeg skriver, at jeg føler mig diskrimineret imod. Og det er lige præcis det, jeg gør. Jeg synes, jeg fra officielt hold er blevet stemplet som andenrangsmor. fordi jeg ikke - KAN - amme. Ikke af nogen herinde, føler jeg. Ikke af min familie eller pigerne i min mødregruppe. Men af myndighederne. I Danmark. I 2014. Jeg synes, det er fuldstændig vanvittig langt ude. Det er min mening og min holdning. Det er i øvrigt denne tekst her, som har gjort mig så rasende, hvis det har nogen interesse ;) https://www.foedevarestyrelsen.dk/Foedevarer/Ernaering/Ernaering%20til%20boern/Sider/Hvad-skal-jeg-vaere-opmaerksom-paa-ved-markedsfoering-af-modermaelkserstatning.aspx

 

Udover det er jeg virkelig overrasket over, at det er så svært at få kvalificeret hjælp til at vælge den rette MME fra sundhedspersonalet. At "prøv dig frem" er det bedste råd, man kan opdrive, er virkelig ringe. Tænk at man vil være det bekendt i vores ellers så gennemregulerede samfund. Jeg fristes til at sige, at det tangerer mobning på meget højt plan! Og det var så den stålsatte holdning herfra en søndag aften, hvor jeg ikke har noget bedre at tage mig til end at hidse mig op! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, den tekst støder faktisk også mig lidt, uden at jeg helt kan pege præcis på hvad det er der gør det… :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, den tekst støder faktisk også mig lidt, uden at jeg helt kan pege præcis på hvad det er der gør det… :unsure

:ditto Jeg kunne skrive en masse, men det ville ikke blive pænt, bliver simpelthen så arrig over sådan noget! :prik Så jeg lader være, og ønsker i stedet god søndag aften til alle! :)

Edit: Det er lovteksten der gør mig arrig, ikke andre medlemmer herinde! :kram Bare så vi undgår misforståelser! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER