LMHF

Babys søvn

8 indlæg i dette emne

Min datter på 10 uger er begyndt at få lidt søvnrytme, men en underlig en af slagsen... For en baby ihvertfald. Hun sover kl. 19 eller 20 og frem til ca. kl. 3. Dvs. 7-8 timer. Hvor hun så får mælk og bliver skiftet og sover 3 timer mere. Sommetider kan hun sove lidt igen efter at have fået mad og en ny ble.

Men derefter sover hun ikke resten af dagen med mindre vi går tur med barnevognen, hvor der er sove-garanti, hvilket jeg så selvfølgelig gør. Dette er selvom vi har været til babyaktiviteter som f.eks. mødregruppe eller babymusik i kirken.

Hun er alt i alt super velfungerende og leger og griner løs. Og spiser i øvrigt overdrevet meget i hendes vågne timer, fordi hun jo nærmest faster om natten.

Mit spørgsmål er om jeg bør og i øvrigt kan gøre noget for at få hende til at sove i dagtimerne? Skal de ikke normalt have 3xlur om dagen? For det får hun ihvertfald ikke. Tilgengæld får vi alle sovet dejligt om natten :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er præcis det samme med min datter på samme alder - så jeg håber og tror at det er normalt Hun sover også rigtig godt om natten, ofte fraca 21 til 6:30! Om dagen kan vi kun få hende til at sove hvis vi går tur med barnevognen. Efter turen sover hun videre i barnevognen, men kun hvis den står udenfor. Her kan hun tage 2-4 timer af gangen, så hun får normalt kun 2 lure om dagen. Vågner din datter når barnevognen stopper?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske hun bare har brug for at blive skærmet godt af og have god ro før hun kan hengive sig til søvnen ? Aner ikke hvad du gør nu, men måske det hjælper at svøbe, synge godnatsang i et mørkt rum, osv. inden du putter hende derhjemme ? Hvis hun ikke selv giver udtryk for træthed, ville jeg vælge nogle tidspunkter for hende, og se om du ikke selv kan skabe en rytme. Og ja, ellers så er det jo barnevognen, men det er nu altså skønt når de kan sove derhjemme så mor også kan få pauser ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også læst et sted at søvn om dagen også er vigtig for deres udvikling (måske er det i Helens bog?)

Men hvordan? :) du kan ikke gå med hende og så tage hende op i lejligheden uden at hun vågner? For det er jo også lidt hårdt, hvis du skal gå med hende under alle hendes 3 dagslure?

Kan hun blive vugget i søvn i dine arme og så sove videre, hvis hun bliver lagt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar!

Dejligt, der er andre, der har det på samme måde :)

Hun vågner som oftest når barnevognen stopper. Men vi kan ikke lade hende stå i den, når vi kommer hjem, da vi bor på 4. sal. Så vi bærer hende op i liften.. Sommetider vågner hun med det samme andre gange kan hun sove videre lidt tid. Men problemet er oftest at hun vågner, når jeg "pakker hende ud".

Har forsøgt mange gange at lægge hende til at sove. Slukker lyset og trækker for, men hun ligger bare og griner og snakker til mig og basker med arme og ben som om hun vil lege.

Men kunne jo prøve en uge og vælge nogle faste tidspunkter, hvor jeg lægger hende. Så kan hun bare komme op igen, hvis hun ikke sover. Er det en ide? Hvis ja, hvilke tidspunkter skal jeg så vælge?

Jeg har et par gange ligget med hende i sengen og ammet midt på dagen. Der falder hun i søvn. Men jeg skal blive liggende og ikke tage hende op for at bøvse hvis hun skal sove videre. Og så falder jeg altså også selv i søvn. Ikke så heldigt :( Specielt ikke når hun ligger på siden.

Hun falder i øvrigt tit i søvn, når hun har spist. Men vågner når hun skal bøvses og gider så ikke sove igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har også læst et sted at søvn om dagen også er vigtig for deres udvikling (måske er det i Helens bog?)

Men hvordan? :) du kan ikke gå med hende og så tage hende op i lejligheden uden at hun vågner? For det er jo også lidt hårdt, hvis du skal gå med hende under alle hendes 3 dagslure?

Kan hun blive vugget i søvn i dine arme og så sove videre, hvis hun bliver lagt?

Søvn er vigtigt for mange processer i kroppen. Heldigvis får hun jo sovet en masse i træk. Så det går jo nok. Men jeg så da gerne hun sov lidt til middag.

Nej jeg kan slet ikke vugge hende i søvn om dagen. Hun gider simpelthen ikke sove.

Lige nu ligger hun faktisk og sover efter hendes far har gået med hende, mens jeg var nede og træne. Jeg har så båret hende op og kun pakket hende halvt ud. Så hun ligger i en åben ulddragt. Hun sover meget let.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du bor på 4. Sal ville jeg bruge en del krudt på at lære hende at sove lure i sin egen seng. Nogen har brug for man lige sidder hos dem andre skal bare have lov at ligge og vende sig inden de finder ro - det kan sagtens tage noget tid. Sådan er vigga når hun puttes i sengen.

Mht til hvornår, så sov vigga da hun havde brug for 3 lure ofte fra 9-10, 12-14 og så en powernap ved 16/17 tiden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for råd :) Vi prøver os lidt frem. Det lykkes ikke helt endnu. Men måske det kommer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER