Nitzen1987

Hjælp til putning

9 indlæg i dette emne

Maja har aldrig villet falde i søvn alene, så vi sidder altid hos hende indtil hun sover. Det er meget forskelligt hvor lang tid vi bruger for at få hende til at sove 5 minutter til 1 time. Dog er det meget sjældent at det kun tager 5 minutter - medmindre mine forældre passer og putter hende (det gør de som regel mandag aften). Hvis vi forlader soveværelset inden Maja sover, begynder hun at græde.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at kunne putte Maja i sengen og sige godnat og så kunne sætte mig ind i stuen, så Maja selv ligger sig til at sove, så jeg ikke skal sidde i soveværelset 15-60 minutter og vente på at hun falder i søvn, mens hun mosler rundt.

Men jeg ved virkelig ikke hvordan vi kan få det til at blive sådan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har samme problem. Og efter flere ugers sygdom på skift har vi ikke orket at tage kampen. Lige nu er det endda kun mig der kan putte..

Men vi har været der tidligere, det tog ca 1 uge hvor vi puttede hende i sengen, og så gik ud. Hver gang hun blev ked af det, gik vi ind og puttede igen, og sagde godnat du skal sove nu. Efter kort tid begyndte hun selv at lægge sig i sengen så snart vi kom ind i værelset, og gråden var mere brokke agtig end ked af det. Jeg vil ihvertfald aldrig lade hende græde sig i søvn. Men på denne måde så ved hun vi er der, og kommer når hun har brug for os.

Syntes det har virket godt, og vi genoptager det så snart vi er oven på igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg er ikke til nogen hjælp. Jeg kan ligge vores ind i seng med flasken (som hun skal til at vænnes fra, men grundet sygdom har vi ikke haft overskuddet endnu), mysse hende, sige godnat og gå ud af rummet. Hun har i forbindelse med tigerspring haft brug for vi bare var i rummet.

Men vi har nogle venner som oplevede det som i gør. Jeg mener de lod hende græde kort tid for så at gå ind til hende, så hun var bevidst om de kom igen. Og så gik der længere og længere tid i mellem de gik der ind, og til sidst gad pigen ikke græde mere. Men det er nok skide hårdt mens det står på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har i evt prøvet at lade hende lege sig i søvn? Lægge hende i sengen med lys og ymglings big eller legetøj og så se hvad der sker?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I de perioder, hvor Filippa er blevet ked af det, når vi er gået ud, har vi brugt ind-ud-metoden - den som også nævnes af andre. Følg det putteritual I vil have, læg Maja i sengen og sig godnat og gå ud af rummet. Vent et øjeblik og gå så ind igen (hvis hun græder ;)), put hende, sig godnat og gå ud. Følg samme metode igen og igen. Hvis hun er meget ked, kan I tage hende op til hun falder lidt ned og så ned i sengen igen. For os har det virket godt. Det har taget nogle aftener med meget lange putninger, men efter få dage (under 1 uge) har vi været tilbage på det gamle spor med putning og gå ud uden gråd. Tankerne og metoden er fra sovecoach.dk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn er normalt meget nem at putte og har altid været det, men han havde en periode på 1,5-2 måneder for nylig, hvor han blev helt ulykkelig, når jeg gik ud. Jeg kontaktede faktisk min SP for at få nogle gode råd (hun er helt fantastisk). Hun foreslog at jeg opholdt mig lige uden for værelset og gik og støvsugede eller noget andet, så han kunne høre, at jeg var der, uden at jeg var der decideret for ham. Hun sagde også at det var vigtigt at jeg kun var der meget kortvarigt, når jeg gik ind til ham. Han skulle mærke at mor var helt tryg ved at han skulle sove, for så var det også nemmere for ham selv at blive det. Om det var det, det gjorde det, eller det bare gik over af sig selv, ved jeg ikke, men putning går i hvert fald nemt igen. Jeg ville nok også tage "kampen" med mange ind- og udture, så hun efterhånden finder ud af, at det er ok at falde i søvn selv, og at I er der, men at hun SKAL sove... Kunne forestille mig, at det kan blive en lidt hård proces, når hun altid har været vant til at I er hos hende til hun sover, men hun er også ved at nå en alder, hvor hun forstår, at I ikke går væk-væk, når I forlader værelset. Det kan måske hjælpe lidt på projektet. Held og lykke med det :-).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig i de to sidste indlaeg :) 

 

Noahs mindre nemme aftener kan klares ved, at jeg ordner koekken eller noget andet, som goer, at han kan hoere mig. Jeg siger ogsaa hoejt(som i aften, hvor han knirkede lidt) "det er ok, lille skat, mor er lige herude", og saa goer jeg noget, saa han kan hoere mig pusle rundt. Jeg gaar selvfoelgelig derind, hvis han er ulykkelig, men jeg er hurtigt ude igen. Og inde igen, hvis ikke det fungerer for ham endnu, og saa ud igen. Jeg bruger meget faa ord og oftest "du skal sove, lille skat, mor elsker dig" " jeg er lige herude og passer paa dig".

 

Noah kan ikke ret nemt finde ro, hvis vi er der, faktisk (Han sover ogsaa daarligt, hvis vi sover i samme rum, erfarede vi igen for nyligt). 

 

Jeg kan tilfoeje, at Noah ved, at M maaske kommer tilbage, naar han graeder. For det goer han - eller gjorde. Jeg har fortalt ham, at det maa han selv rode med  :D Men at han maaske ville goere godt i at laere Noah, at han gaar, men ikke gaar langt vaek, og at han ikke kommer tilbage, foer det er tid til at vaagne. Nu goer han lidt i stil med det jeg goer.

 

Det fortaeller jeg f.eks. Noah, hvis han er vaagen om natten af en eller anden grund. "nu gaar mor ind og sover og kommer ikke igen, foer det er tid til at staa op, saa nu skal du dejlig sove". Og saa gaar jeg og kommer ikke bare saadan lige tilbage.

 

Jeg tror det tog tre aftener at kunne gaa uden at det stak i mig, dvs, at Noah graed ulykkeligt, naar jeg gik. Foerst stoppede graaden efter noget tidog gik over i en anden slags graad - det blev saadan en vred, wannabegraad, som faktisk var lidt soed, som saa stoppede helt efter en uge eller to, mener jeg. 

 

Jeg tror det vigtigste er at vaere overbevist og at vaere tydelig i ens signaler - og  vise, at der er helt styr paa det, saa det er trygt og dejligt at laegge sig til at sove. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lav en god fast putterutine.

Lille sang eller kys bamserne godnat, putte putte godnat. Og gå. Lyt efter barnets gråd. Hvad er hysteri? Hvad er decideret ubærlig gråd? De lærer jo hurtigt at mor eller far kommer retur hvis de græder nok.

Her tager det fem min. Og endda uden sut :-) lige pt er hun lidt ekstra "ked" men hun falder i søvn efter et minut eller noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lav en god fast putterutine.

Lille sang eller kys bamserne godnat, putte putte godnat. Og gå. Lyt efter barnets gråd. Hvad er hysteri? Hvad er decideret ubærlig gråd? De lærer jo hurtigt at mor eller far kommer retur hvis de græder nok.

Her tager det fem min. Og endda uden sut :-) lige pt er hun lidt ekstra "ked" men hun falder i søvn efter et minut eller noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER