Pumpkins

Kan man rede maskinvasket uld?

6 indlæg i dette emne

Jeg var lige hurtig nok, og er kommet til at vaske 2 af Karlas uldbodyer i maskinen med det andet tøj. Det har fået 40 grader og alm. vaskemiddel med enzymer.

Umiddelbart virker stoffet til at være mere fladt eller glat i strukturen - lidt lige som alm bomuld er det, dog uden at være blevet helt bomuldsagtigt. De virker ikke så "uldne" længere.

Er de gode egenskaber helt ødelagt, eller kan man give dem en eller anden vidunderkur til at få de gode egenskaber frem igen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Var det 100% uld eller en blanding? Mener Camillat på er tidspunkt (kan bare ikke huske hvor?) skrev, hvordan hun plejede sine produkter med lanolin? Måske det kan bruges?

Altså jeg vasker mine på uldprogram med uldsæbe, men ved ikke om det kan redde dem?

Er de krympet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis det er 100% uld så kan det godt gå.. - min mand vaskede det meste af vores drengs uld tøj på 60 grader. Det er blevet fastere i strukturen, men det fungere stadig som det skal :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er 100 % uld, og er ikke krympede. Det er ikke så meget temperaturen jeg er bekymret for, men mere om enzymerne kan have ædt sig gennem det fedt, der er på uldfibrene, så vidt jeg har forstået.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De er 100 % uld, og er ikke krympede. Det er ikke så meget temperaturen jeg er bekymret for, men mere om enzymerne kan have ædt sig gennem det fedt, der er på uldfibrene, så vidt jeg har forstået.

Hmm, det ved jeg desværre ikke :( men det er vel positivt, at det ikke er krympet.. Måske du kan fornemme det på Karlas temperatur, hvis hun har den på? Altså hvis vi er ude, og Vega har uheld, og hun ikke har uldbody på ind til vi kommer hjem, så kan vi altid mærke det = hun bliver fugtig. Ej, ved ikke om man kan det, eller om det er FOR lavpraktisk :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis ikke den er krympet mener jeg at have læst (efter at ha vasket hjemmestrikkket uldsjal som krympede og som bare kunne smides ud :( ) at en lanolin kur kan genoprette størstedelen af uldens egenskaber.

Mener at den skal ligge i blød i lanolin (fås vist i Matas?) i ca 12 timer og så vaskes på uldprogram med uldsæbe efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER