Påskesen

rugbrødshapsere, hvornår og hvordan ?

12 indlæg i dette emne

Halløj :)

 

Olivia er jo snart 8 mdr. og jeg er begyndt at overveje hvornår jeg skal begynde at give rugbrødshapsere. Hun har været vandt til at få fingermad som sidedishes siden hun var 4 mdr. og tygger disse med velbehag. Siden hun var 6 mdr. har vi givet ris og kød, som bare er most i grøntsagerne, men ikke blendet. Men er lidt i tvivl om hvordan og hvorledes, og hvornår hun egentlig er klar til hapsere? 

 

Hvis hun får rugbrød nu, bider hun stykker af, og de sætter sig i halsen (hun gagger, indtil hun kaster dem op igen), så derfor er jeg meget påpasselig med det. Det virker dog til at alt andet fint glider ned og bliver tygget på. 

 

Hvornår viste i jeres var klar til rugbrødshapsere ? Og hvordan introducerede i dem ? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Her begyndte jeg da hun var 7 mdr. (Jeg ved anbefalingerne først er fra 8, men det var efter aftale med SP)

Hun gad simpelthen ikke have sin øllebrød mere, hyn skreg og teede sig efter 10 skefulde. Så foreslog SP at jeg skulle begynde med rugbrød - og det hjalp. :)

Jeg skar den bare ud i bitte små ryttere og forsøgte.. hun gaggede lige nogle gange til en start, men kom hurtigt ind i rytmen med at tygge. Jeg havde dog en portion øllebrød til at stå ved siden af, så jeg var sikker på hun blev 100% mæt.

Så, så længe det bare er blød brød uden kerner så ville jeg ikke være betænkelig ved at starte lige så stille op.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ik lige huske, hvornår vi præcis startede, men vi startede med at skære rugbrød ud i små hapsere og hælde lidt mælk på tallerkenen under rugbrødet. Så blev det blødere og hun ku vænne sig til konsistensen ligeså stille, hvor vi brugte mindre og mindre mælk.. Det var vores SP, der anbefalede den måde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vigga fik små bitte udskårede brødstykker i går med blødt pålæg, det gik godt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

William var 8 mdr (på dagen faktisk). Han fik 2 små mader, med meget saftigt pålæg. I starten brugte vi meget avocadomos (avocado, limesaft, hvidløg), ærtepurre (kogte ærter mast), humus (fra Rebecca Perssons baby), figne (en tørret figne hvor jeg skrabede indmaden ud) osv.

Jeg skar maden ud i små bidder og stoppede i munden på ham. Han spiste op fra første dag :)

Jeg har alle dage bagt brødet selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen :) Hvilket rugbrød køber i til dem ? Tror bare vi hoppe ud i projektet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg startede med nogle glutenfri boller fra superbest - næste gang blir det ikke glutenfri bare alm uden kerner

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi startede også ved ca 7 mdr. Hun tyggede meget på grøden så prøvede med rugbrød med smøreost naturel i starten.. De første par gange dyppede jeg brødet i lidt mælk så det var let at tygge, men stoppede hurtigt med det da hun hurtigt fangede konceptet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar allesammen :) Hvilket rugbrød køber i til dem ? Tror bare vi hoppe ud i projektet :)

Vi brugte bondebrød det første stykke tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er rugbrødshapserne afprøvet og godkendt :D Hun var helt vild med dem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kernefrit rugbrød fra Meyers bageri (eneste øko-rugbrød uden kerner, jeg har kunnet finde i handlen:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er rugbrødshapserne afprøvet og godkendt :D Hun var helt vild med dem :)

Fedt dejligt med succes :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER