Barbamama

Tager I kosttilskud? Og i så fald hvilke?

57 indlæg i dette emne

Jeg er lige begyndt at tage D-vitamin. Har været voldsomt meget syg i denne vinter i forhold til normal (tak til vuggestuebakterier) og har fået herpes-udslæt (munden)  2 gange på mindre end en måned. Plejer kun at have det et par gange om året. Og så fik jeg anbefalet D-vitamin, så nu ser jeg, om det prøver. Og så fordi at hverken A eller jeg er nok ude i vores hverdag pga. job og daglige pligter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Bruger gravitamin (Matas) og hemojern (apoteket) og er 100% tilfreds :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige nu tager jeg kun en multivitamin til gravide, men har lige købt fiskeolie (Arctic-D Cod Liver oil, den er med D-vitamin tilsat), jern og kalk, fordi det var det Sundhedsstyrelsen anbefalede man tog ekstra når man var gravid, så det må man jo hellere gøre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, jeg er vist ved at nå frem til, at I takt med at jeg får råd vil jeg gerne tage:

Solaray B-stress (pga tendens til lav b12)

Solaray cal:mag (pga knogleskørhed i familien og fordi jeg aldrig drikker mælk)

Solaray multi (Overvejer dog om B-stress så bliver overflødig :chin:)

D-pearls

Fiskeolie - men har MEGA svært ved at gennemskue hvilken :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm ok, jeg er vist ved at nå frem til, at I takt med at jeg får råd vil jeg gerne tage:

Solaray B-stress (pga tendens til lav b12)

Solaray cal:mag (pga knogleskørhed i familien og fordi jeg aldrig drikker mælk)

Solaray multi (Overvejer dog om B-stress så bliver overflødig :chin:)

D-pearls

Fiskeolie - men har MEGA svært ved at gennemskue hvilken :unsure

 

MHT til fiskeolien, så har jeg lige fået den arctic-D liver cod oil, hjem og var meeeget skeptisk da det lyder ulækkert med levertran :S, men den smager på ingen måde fisket, mere lidt sødligt af citron :). 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MHT til fiskeolien, så har jeg lige fået den arctic-D liver cod oil, hjem og var meeeget skeptisk da det lyder ulækkert med levertran :S, men den smager på ingen måde fisket, mere lidt sødligt af citron :).

Men er der ikke noget med at levertran er skidt, når man er gravid? Ikke at jeg er det endnu, men jeg vil gerne finde en fiskeolie, der også duer, når jeg er. :)

Men Nordic naturals (det er dem, der har arctic D, ikke?), eskimo og solaray er nok dem, jeg lurer mest på. Nogen der ved noget om solarays fiskeolie?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige købt eskimo, fordi jeg læste en artikel med en test af hvor harske de forskellige fiskeolie var, og der var der vist lidt harskhed (er det et ord) over solarays, mens eskimoen var fri... 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er der ikke noget med at levertran er skidt, når man er gravid? Ikke at jeg er det endnu, men jeg vil gerne finde en fiskeolie, der også duer, når jeg er. :)

Men Nordic naturals (det er dem, der har arctic D, ikke?), eskimo og solaray er nok dem, jeg lurer mest på. Nogen der ved noget om solarays fiskeolie?

Det ved jeg ikke :s jeg holder op med at tage det så, og spørg lige lægen næste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er der ikke noget med at levertran er skidt, når man er gravid? Ikke at jeg er det endnu, men jeg vil gerne finde en fiskeolie, der også duer, når jeg er. :)

Men Nordic naturals (det er dem, der har arctic D, ikke?), eskimo og solaray er nok dem, jeg lurer mest på. Nogen der ved noget om solarays fiskeolie?

Det ved jeg ikke :s jeg holder op med at tage det så, og spørg lige lægen næste gang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men er der ikke noget med at levertran er skidt, når man er gravid? Ikke at jeg er det endnu, men jeg vil gerne finde en fiskeolie, der også duer, når jeg er. :)

Men Nordic naturals (det er dem, der har arctic D, ikke?), eskimo og solaray er nok dem, jeg lurer mest på. Nogen der ved noget om solarays fiskeolie?

 

Gravide frarådes at spise lever og levertran, da det kan indeholde meget A-vitamin. For store mængder A-vitamin kan give misdannelser hos fosteret. (link)

Jeg har købt eskimo nu. De skulle være godt gennemtjekkede, der står en del om det her  - ganske vist en forhandlers hjemmeside, men må gå ud fra, at det er facts ifm. fremstilling og ISO-certificering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nordic naturals ser også rigtig godt ud - men koster jo kassen i forhold til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Gravide frarådes at spise lever og levertran, da det kan indeholde meget A-vitamin. For store mængder A-vitamin kan give misdannelser hos fosteret. (link)

Jeg har købt eskimo nu. De skulle være godt gennemtjekkede, der står en del om det her - ganske vist en forhandlers hjemmeside, men må gå ud fra, at det er facts ifm. fremstilling og ISO-certificering.

Det var lige det, jeg tænkte ja :)

Hmm måske man skulle hoppe på eskimo :chin: Dem tog jeg også, da jeg ventede Valdemar. Det er bare svært, når man (eller jeg) ikke direkte kan mærke på kroppen om det gør godt eller skidt :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var lige det, jeg tænkte ja :)

Hmm måske man skulle hoppe på eskimo :chin: Dem tog jeg også, da jeg ventede Valdemar. Det er bare svært, når man (eller jeg) ikke direkte kan mærke på kroppen om det gør godt eller skidt :D

 

Haha nej kan godt følge dig. Men tænker, at det måske gør noget godt for fosterudviklingen - ligesom folinsyren. Den mærker jeg jo heller ikke hverken fra eller til :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Haha nej kan godt følge dig. Men tænker, at det måske gør noget godt for fosterudviklingen - ligesom folinsyren. Den mærker jeg jo heller ikke hverken fra eller til :)

Helt enig :) Jeg mente bare, at jeg ville ikke kunne mærke, om jeg havde taget en god fiskeolie eller en dårlig :)

Men jeg har købt en idag. Smækkede eskimo på bordet, fik anbefalet omni fra ekspedienten og endte med solaray :lolhit

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ekspedienten i helsekosten snakkede forresten om at mens anbefalet daglig tilførsel af a vitamin var på 800, så var optimal daglig tilførsel 10.000-50.000 :o Ved ikke lige, hvor hun havde de tal fra, men det gav mig lidt at tygge på i forhold til graviditet :chin:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor solarays spektro findes både MED jern og k vitamin og UDEN jern og k vitamin?

Hvorfor skulle man evt have lyst til at vælge de to fra? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er der nogen der kan forklare mig, hvorfor solarays spektro findes både MED jern og k vitamin og UDEN jern og k vitamin?

Hvorfor skulle man evt have lyst til at vælge de to fra? :help

K vitamin er ikke godt hvis man spiser blodfortyndende medicin.. Og nogle ophober jern, hvis de tager jern tilskud.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

K vitamin er ikke godt hvis man spiser blodfortyndende medicin.. Og nogle ophober jern, hvis de tager jern tilskud.. :)

Ok, det med k vitaminen vidste jeg faktisk godt, for min mand får blodfortyndende :) Jeg tænkte bare, der måske var noget andet også :) Men når jeg nu ikke får blodfortyndende og - såvidt vides - ikke døjer med for meget jern, så ville det bedste valg så være "med"? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er "anbefalingerne" på det man skal tage?

Altså jeg tager ingenting. Og mærker ikke at jeg har det skidt eller noget. Men derfor kan det jo godt være at min krop har brug for det? :unsure hvordan ved i om i skal tage det ene eller det andet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad er "anbefalingerne" på det man skal tage?

Altså jeg tager ingenting. Og mærker ikke at jeg har det skidt eller noget. Men derfor kan det jo godt være at min krop har brug for det? :unsure hvordan ved i om i skal tage det ene eller det andet?

Jamen såvidt jeg har forstået er der ingen anbefalinger om kosttilskud, men der er en anbefalet mængde vitaminer og mineraler, og en anbefalet kost, og det er den, jeg prøver at "fikse"/holde optimal med kosttilskud :)

Jeg vil gerne tage fiskeolie, fordi jeg ved, at jeg ikke får spist fisk nok i forhold til anbefalingerne.

Og det samme med kalk, det får jeg bare ikke nok af gennem kosten. Jeg har så lært at kalk og magnesium "hører sammen", da kalk alene skulle øge risikoen for åreforkalkning og blodpropper. Derfor også magnesium :)

B-vitaminen vil jeg gerne tage, fordi min læge flere gange har konstateret, at jeg har lavt b-12, og jeg tænker som regel ikke over at jeg mangler det, før jeg har det ret skidt, og så er det sådan "Nå ja, B12, sgu da!" Og så tager jeg det og får det bedre igen.

Og så vil jeg gerne tage en multivitamin for lissom at være "dækket ind", hvis der er noget vitamin, jeg ikke lige er obs på. Jeg har så fået at vide i helsekosten, at en god multi kan overflødiggøre kalk, magnesium og B-vitaminerne, men når jeg kigger på tallene er jeg ikke helt sikker på, at jeg er enig, så måske vil jeg bare tage kalk og B vitamin et par gange om igen :)

Jeg kan heller ikke mærke, at jeg "mangler" noget, når jeg ikke tager noget, men jeg synes altid, at jeg kan mærke, at jeg får det bedre (mere energi, bedre humør, bedre søvn, mindre småondt) når jeg tager noget, især B vitamin :)

Hvis du er i tvivl, kan du evt rådføre dig med lægen, jeg tror de fleste gerne vil lave et vitamin-tjek :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange gode tilbud på jala-helsekost.dk, er der nogen der kender den side? (Og evt ved hvor længe tilbudene gælder?). De har gode point fra trustpilot, kan jeg se :)

Edit: de har VILDT flotte anmeldelser på trustpilot :D Argh er fristet :whistling

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit fyldestgørende svar. Det giver god mening. Må lige kigge lidt på det :) vil jo gerne gøre noget godt for min krop.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nogen der kender mærket "solgar"?

Har kig på deres kalk, magnesium og zink!

Nogen der er inde i probiotika? Hvilket mærke er bedst? Jeg har haft stor gavn af bio gaya's børne tygge tablet, men vil egentlig gerne finde noget der måske er mere voksen egnet :p men JØSSES det jeg har fundet er dyrt!

Nogen der kender spirulina øko? Og må man tage det hvis man bliver gravid? Det er nemlig dejlig "billigt" i forhold til de andre mærker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager morgen: 

1-2 Vitex foer morgenmaden(hormonregulerende)

1-2 Omnimin(hoeje i B-vitaminkompleks og dem, jeg er mest glad for - udover at jeg ikke ville vaere ked af Spekto, de er bare dyrere)

1 Omega-3 Nordic Naturals (overvejer at proeve Eskimo pga prisen...andre end de to ville jeg ikke have i min krop)

1 D-pearl

 

Aften: 

1 Zink Pharmanord

1 C-vitamin Omni-C, men ikke hver dag

 

Der skal Cal:Mag med D3 ind i menuen, saa stopper jeg med min d-pearl. Og jeg skal igang med en multi-B og har egentlig taenkt Bi-Orto, fordi jeg har taget B6 derfra, som var gode til mig. Men MegaB-Stress fra Solaray ville ogsaa vaere en god mulighed, synes jeg. Berthelsen kender jeg ikke, men dem skal jeg lige lure :) 

 

Fiskeolie tager jeg ikke hver dag, men hver anden eller hver, for hellere det end ingen - og spiser ikke ret meget fisk. Men andre end Nordic Natural og Eskimo ville jeg ikke kigge paa. 

 

 

Jeg kan maerke en forskel og ELSKER mine kosttilskud - og min juice og smoothies  :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

SOLGAR har jeg gode erfaringer med - det er et af de maerker, jeg kan faa hernede i Italien :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER