Guest

Når nu SF forlader regeringen...?

44 indlæg i dette emne

Hvad så? Skal der udskrives valg? Eller hvad gør man egentlig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad så? Skal der udskrives valg? Eller hvad gør man egentlig?

Hun skal i hvert fald finde 6 nye ministre. Men det bliver spændende hvad der sker...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Regeringen kan kun vælte, hvis de ikke har flertal bag sig, og det har de stadig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Den havde jeg faktisk også tænkt?

Det næste er vel også, hvis der udskrives valg, hvad vil "folk" så stemme på? Mange som havde stemt rød har jo brokket sig meget over den nuværende regering, men hvem vil de SÅ stemme på? At stemme på Løkke vil jo nok ikke gøre nogen positiv forskel hvis man ønsker tilbagerulning af kontanthjælpsreform osv??? Så er der EL tilbage - men de virker ikke interesserede i at danne regering?

Det bliver altså RET interessant, som sagt fordi hvis man traditionelt har stemt rød og mener at den nuværende regering har været for blå, så er jeg RET spændt på hvad folk stemmer...

Kunne faktisk godt tænke om nogen af jer som er i ovenstående situation kunne have lyst til at dele jeres tanker? (undskyld hvis jeg hijacker dit emne, Majs :kiss )

Jeg har de samme tanker, så det gør du bare! Men det ser ikke ud til at der bliver udskrevet valg!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, der bliver ikke udskrevet valg.

 

SF og enhedslisten er parlamentarisk grundlag for regeringen. De danner flertal for regeringen og regeringen har derved ikke flertal imod sig.

 

Hvis SF og enhedslisten fermlægger mistillidsvotum til regeringen, så vil de kunne væltes  da de så har flertal imod sig og så vil der måske komme valg. Jeg mener dog også stafetten kan gives videre til Lars Løkke uden valg, det mener jeg Poul Schluter gjorde til Poul Nyrup ved Tamil sagen.

 

Men SF og enhedslisten vil formentlig ikke give mistillidsvotum til regeringen, de tør ikke satse på rødt flertal igen og de ser en borgerlig regering som et værre alternativ end til den nuværende regeringen.

 

Men nu skal der vælges 6 nye ministre, som skal komme fra R og S, så spændende hvem det bliver og dronningen keder sig da ikke med den regering DK holder sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regeringsgrundlagen er der stadig inkl. flertallet så vi skal vist bare afvente 6 nye ministre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstår mig SIMPELTHEN ikke på politikere! Jeeeesus en omgang dramaquens! De sociale medier er lige nu fuld af mudderkastning :rolleyes Sig da nu for pokker hvad i vil istedet for hvad alle andre gør forkert!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen ordentlige politikkere længere. Synes det virker som om de kun tænker på egne lommer. Det er frustrerende at høre og se på

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Regeringen kan kun vælte, hvis de ikke har flertal bag sig, og det har de stadig :)

 

De behøver ikke have flertal bag sig, de må bare ikke have flertal imod sig. De må godt være en mindretalsregering, hvor deres parlamentariske grundlag er mindre end flertallet, men kun hvis et flertal i folketinget mener, at de skal gå af, kan de blive væltet. Mindretalsregeringer er ikke et sjældent fænomen - det er derfor man har støttepartier :)

Det kaldes negativ parlamentarisme ;) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemte SF til valget (og har altid gjort det), og jeeeeeez hvor føler jeg mig b*llet i r*ven!!! Og jeg ved faktisk ikke, hvem jeg skal stemme på næste gang! :unsure SF bliver det ikke... EL er (trods alt.. ;)) for venstreorienterede (og der skal skisme en del til! :P). Socialdemokraterne er ikke venstreorienterede nok, og da slet ikke nu! Jeg aner det virkelig ikke... :blink

Det der irriterer mig mest er, at vores statsminister insisterer på at lade som om, at alt det er i den skønneste orden, i stedet for at kalde en spade for en spade, og sige 'Ja! Vi er på røven, og det går sgu ikke skide godt...'.. Synes det er mega vattet! :prik

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemte SF til valget (og har altid gjort det), og jeeeeeez hvor føler jeg mig b*llet i r*ven!!! Og jeg ved faktisk ikke, hvem jeg skal stemme på næste gang! :unsure SF bliver det ikke... EL er (trods alt.. ;)) for venstreorienterede (og der skal skisme en del til! :P). Socialdemokraterne er ikke venstreorienterede nok, og da slet ikke nu! Jeg aner det virkelig ikke... :blink

Det der irriterer mig mest er, at vores statsminister insisterer på at lade som om, at alt det er i den skønneste orden, i stedet for at kalde en spade for en spade, og sige 'Ja! Vi er på røven, og det går sgu ikke skide godt...'.. Synes det er mega vattet! :prik

Jeg er enig!!! Vi mangler et "lyserødt" parti!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen ordentlige politikkere længere. Synes det virker som om de kun tænker på egne lommer. Det er frustrerende at høre og se på

De er pop politikere - de er allesammen simpelthen ved at være så meningsmålings styret at det er pinligt!!! Kommer noget i medierne er det en mærkesag :rolleyes og så snart der er en ny forside historie bliver DET den nye mærkesag og intet bliver sådan rigtig fulgt til dørs :rolleyes

Men ok jeg gad godt nok ikke selv sidde i deres stol så det er let at kritisere :p jeg har heller ikke en mening om alt, og gider ærlig talt heller ikke tage stilling til alt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De behøver ikke have flertal bag sig, de må bare ikke have flertal imod sig. De må godt være en mindretalsregering, hvor deres parlamentariske grundlag er mindre end flertallet, men kun hvis et flertal i folketinget mener, at de skal gå af, kan de blive væltet. Mindretalsregeringer er ikke et sjældent fænomen - det er derfor man har støttepartier :)

Det kaldes negativ parlamentarisme ;)

Mente også der du skrev ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemte SF til valget (og har altid gjort det), og jeeeeeez hvor føler jeg mig b*llet i r*ven!!! Og jeg ved faktisk ikke, hvem jeg skal stemme på næste gang! :unsure SF bliver det ikke... EL er (trods alt.. ;)) for venstreorienterede (og der skal skisme en del til! :P). Socialdemokraterne er ikke venstreorienterede nok, og da slet ikke nu! Jeg aner det virkelig ikke... :blink

Det der irriterer mig mest er, at vores statsminister insisterer på at lade som om, at alt det er i den skønneste orden, i stedet for at kalde en spade for en spade, og sige 'Ja! Vi er på røven, og det går sgu ikke skide godt...'.. Synes det er mega vattet! :prik

Nå du er sådan én :P :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er egentlig ikke ret glad for demokrati sådan på ideologisk plan, da det ikke giver en garanti for at de mennesker der bliver valgt ind rent faktisk har en kompetence til at styre et land. Og så ender man med en undervisningsminister der aldrig har gået i folkeskole, en udenrigsminister, der ikke kan tale engelsk eller en kirkeminister, der er vokset op i en hinduistisk familie. 

Men der findes ikke noget bedre forslag, der har vist sig at fungere bedre. 

 

"Democracy is the worst form of government, except for all the others" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er egentlig ikke ret glad for demokrati sådan på ideologisk plan, da det ikke giver en garanti for at de mennesker der bliver valgt ind rent faktisk har en kompetence til at styre et land. Og så ender man med en undervisningsminister der aldrig har gået i folkeskole, en udenrigsminister, der ikke kan tale engelsk eller en kirkeminister, der er vokset op i en hinduistisk familie. 

Men der findes ikke noget bedre forslag, der har vist sig at fungere bedre. 

 

"Democracy is the worst form of government, except for all the others" ;)

Jeg er helt enig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå du er sådan én :P :kiss

Hvilken en er du da?

Jeg kommer i hvert fald ikke til at savne SF :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Enig!

Vi snakkede også herhjemme om det ironiske i at de folkevalgte går imod folkets vilje ift fx Dong-salget og at de bare kan skifte parti og sådan... Ret nederen for dem som har stemt Astrid Krag ind fordi hun var SF'er og nu går deres stemme til S...

Det ypperligste ville vel reelt være om alt var til folkeafstemning og at afstemningerne foregik med et klik fra computeren - det var vel ægte demokrati? Problemet med folkevalgte er at de bliver valgt og derefter hytter eget skind???

Der er altid undtagelser, og jeg mener ikke at EL fx gør det rigtigt, og jeg synes de spiller deres kort for dumt, men som sådan burde det optimale vel være direkte folkestyre eller en diktator som ønskede sit folk det bedste og var uselvisk?

Et eller andet sted er det ikke fair man bare kan skifte parti og tage mandatet med. Jeg ville da føle til grin hvis jeg var SF'er og havde stemt personligt på Astrid Krag. Det ville jo i lige så høj grad have været på partiet som personen. Jeg vælger ihvertfald parti først og derefter person.

Direkte demokrati har Schweiz, hvor de stemmer om rigtig mange ting. Det kan nok virke af lidt meget man skal stemme om, men fungerer vist ok.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvilken en er du da?

Jeg kommer i hvert fald ikke til at savne SF :p

Jeg er en dejlig én :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg er en dejlig én :D

Uden tvivl ;) men vi er nok ikke enige om alting :p

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Enig!

Vi snakkede også herhjemme om det ironiske i at de folkevalgte går imod folkets vilje ift fx Dong-salget og at de bare kan skifte parti og sådan... Ret nederen for dem som har stemt Astrid Krag ind fordi hun var SF'er og nu går deres stemme til S...

Det ypperligste ville vel reelt være om alt var til folkeafstemning og at afstemningerne foregik med et klik fra computeren - det var vel ægte demokrati? Problemet med folkevalgte er at de bliver valgt og derefter hytter eget skind???

Der er altid undtagelser, og jeg mener ikke at EL fx gør det rigtigt, og jeg synes de spiller deres kort for dumt, men som sådan burde det optimale vel være direkte folkestyre eller en diktator som ønskede sit folk det bedste og var uselvisk?

 

Problemet er nok også, at der ikke er nogen reel kontrol med folketinget. Når først de er valgt ind, har man som menig vælger ikke meget at skulle have sagt ind til der er valg igen (og der tæller en enkelt stemme fra eller til ikke meget i det store regnskab). Når de sidder der, kan de vedtage lige de love de vil, så længe de ikke er i strid med fx grundloven eller eu-lovgivning. 

 

Jeg synes helt klart også at det er et problem, at politikerne kan træffe beslutninger der er helt i strid med folkestemningen. Ideelt set burde der være en mulighed for at folket kunne kræve et forslag til afstemning, fx hvis x antal havde skrevet under eller lignende. Så folket havde en reel magt for at sige "det her er ikke i orden", og ikke bare skulle vente 1-2-3-4 år på at få lov til at sætte et kryds anderledes. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå du er sådan én :P :kiss

Jaaah, men jeg er nu meget sød alligevel! :D

Og jeg tror faktisk på, at de fleste af os har samme mål, vi har bare forskellige holdninger til hvordan vi bedst når det.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER