Hønemor

job og graviditet.

10 indlæg i dette emne

Står i den situation - ret uventet - at der er nedskæringer på min arbejdsplads. Fik efter 1,5 års vikariat endelig en fastansættelse for snart 1 år siden. så dejligt, og lidt startskuddet på projekt baby, når nu der var en 'garanteret' fast indkomst. MEN lige som jeg skal til at fortælle min leder omkring graviditeten i dag, varsles det, at der skal spares mange mange timer hos os, hvilket uden tvivl kommer til at koste nogle stillinger.. Åh altså. Har snakket med min fagforering, som synes jeg helt klart stiller mig bedst ved at få 'annonceret' graviditeten hurtigst muligt, men øv hvor er det altså træls.. frygter sådan, at jeg er mere udsat, når jeg er den sidst ny-ansatte, er nyuddannet og så lige i den fødedygtige alder også!!

Hm.. havde nok bare lige brug for at beklage min nød.. ;) hvad er det lige man siger til sin chef/leder, når man fortæller om graviditeten? sådan helt lavpraktisk.. frygter at hun enten synes det er p*sse irriterende, da 2 andre også er på barsel pt, eller at hun ser mig, som en mulig afskedigelse/nedbringelse i timer..

SUK!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hun har svære ved at skære dig væk hvis du er gravid. Og hun ved det. Så skynd dig at sig det.

Men ellers så tá en stille og rolig snak med hende om at du er gravid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en træls situation.. - altså i princippet må hun jo ikke fyre dig hvis hun er bekendt med at du er gravid. Med mindre hun kan bevise du er fyret på et andet grundlag..

Jeg synes bare du skal sige det, måske reder det din røv, måske var du blevet fyret alligevel. Men jeg tror det er bedre for din egen skyld, følelse, osv at du bare får det sagt..

Jeg tænker at du bare fanger hende og fortæller lige ud af posen, at du er gravid med termin i August..

- hvad arbejder du med ??

Jeg er nyuddannet pædagog fra juni jeg fik direkte på barsel, skal jo så direkte videre til næste barsel. Det er for mig en fordel at kunne komme ud og sige jeg ikke skal ha flere børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en træls situation.. - altså i princippet må hun jo ikke fyre dig hvis hun er bekendt med at du er gravid. Med mindre hun kan bevise du er fyret på et andet grundlag..

Jeg synes bare du skal sige det, måske reder det din røv, måske var du blevet fyret alligevel. Men jeg tror det er bedre for din egen skyld, følelse, osv at du bare får det sagt..

Jeg tænker at du bare fanger hende og fortæller lige ud af posen, at du er gravid med termin i August..

- hvad arbejder du med ??

Jeg er nyuddannet pædagog fra juni jeg fik direkte på barsel, skal jo så direkte videre til næste barsel. Det er for mig en fordel at kunne komme ud og sige jeg ikke skal ha flere børn.

 

Det må hun vel sådan set godt, når der er varslet nedskæringer? Eller hvad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må hun vel sådan set godt, når der er varslet nedskæringer? Eller hvad?

Jo det må hun gerne, bare hun evt kan bevise at graviditeten intet har med fyringen at gøre..

Og det er kun i tilfælde af at den fyrede ligger sag, at de skal bevise det.

Men når det så er sagt, så er der mange arbejdsgivere der vælger IKKE at fyre den gravide, fordi det kan give en sag..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde for et par år siden en veninde der var i samme situation. Hun valgte at fortælle om graviditeten og blev selvfølgelig ikke fyret. Desværre kom der så et år efter flere nedskæringsrunder og den overlevede hun så ikke. Hun fandt dog hurtigt et vikariat, hvor hun siden hen blev fastsat og i dag arbejder hun med det hun allerhelst vil.

 

Jeg ville selv fortælle det, hvis det var mig, da jeg synes det er rart at man har den sikkerhed at man har et job, men man er gravid og på barsel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må hun vel sådan set godt, når der er varslet nedskæringer? Eller hvad?

Jo men som jeg skriver, skal hun kunne bevise at hun er fyret på et andet grundlag..

Du må altid fyre en gravid HVIS du kan bevise at hun er fyret af en anden årsag. Og det sker nok ikke så tit, da man vel ville været fyret på forhånd..

Men jo vis de kan bevise at hun st blevet fyret alligevel.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg snakket med min leder.. Hun sad i møde, hvor de allerede var ved at se på de nye rulleplaner ift. Fyringer/nedskæringerne.. Så smed lige en bemærkning om min barsel ;) hun tog det nu pænt, og ønskede tillykke :) så nu jeg bare vente og se om der kommer brev med posten med indkaldelse til møde, eller om jeg går fri.. Som Christina B skriver, så siger min fagforening også, at de godt kan fyre gravide/folk på barsel, MEN at de, hvis man ligger sag an, skal kunne bevise, at det ikke havde noget med graviditetenadt gøre. Og dette skulle gære stort set umuligt.. Spørgsmålet er jo så bare, om man virkelig ønsker at blive på en arbejdsplads, som man har lagt sag an mod.. Men men lad os nu se :) som det ser ud nu, er det 'værste' der kan ske, at jeg går 4 timer ned.. Hvilket heller ikke ville være fedt, når jeg kun har 30 timer..

Christina B: jeg er sygeplejerske i Hjemmesygeplejen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så fik jeg snakket med min leder.. Hun sad i møde, hvor de allerede var ved at se på de nye rulleplaner ift. Fyringer/nedskæringerne.. Så smed lige en bemærkning om min barsel ;) hun tog det nu pænt, og ønskede tillykke :) så nu jeg bare vente og se om der kommer brev med posten med indkaldelse til møde, eller om jeg går fri.. Som Christina B skriver, så siger min fagforening også, at de godt kan fyre gravide/folk på barsel, MEN at de, hvis man ligger sag an, skal kunne bevise, at det ikke havde noget med graviditetenadt gøre. Og dette skulle gære stort set umuligt.. Spørgsmålet er jo så bare, om man virkelig ønsker at blive på en arbejdsplads, som man har lagt sag an mod.. Men men lad os nu se :) som det ser ud nu, er det 'værste' der kan ske, at jeg går 4 timer ned.. Hvilket heller ikke ville være fedt, når jeg kun har 30 timer..

Christina B: jeg er sygeplejerske i Hjemmesygeplejen.

Håber på det bedste :)

Og nedgang lige nu er måske ikke så fedt, men måske kan det være en fordel for dig ret snart.. Det bliver hårdt at være gravid og passe job...

Venter spændt på en opfølgning fra dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jg glemte helt at komme med en update efter nedskæringerne.. Jeg blev heldigvis ikke berørt på nogen måde ! :) så nu kan jeg trække vejret igen..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER