Linomus

Dyb frustration og meget ked af det

29 indlæg i dette emne

Undskyld allesammen men skal bare lige ud med det, da jeg er alene hjemme pt. og lige har modtaget et meget træls brev fra gyn!!

Var oppe og få taget blodprøver (tror de målte mit LH niveau samt FSH) og i brevet står der virkelig bare: hermed svar på dine hormonprøver. De bestyrker mistanke om PCO!!

Og??? Og hvad betyder det så lige!! I hvor slem grad osv!! Har ikke af en eneste læge fået fortalt hvad det betyder at have PCO, hvad man kan gøre og hvad der findes af behandlinger samt medicin.. Alt jeg sådan ved om det er noget jeg har læst fra alle jer som er søde og dele ud af det..

Aner ikke h or høje tallene er eller hvor slemt det er!! Er så frustreret lige nu og græder virkelig ;( ;(

Øv hvor er det træls man ikke føler man får noget af vide men bare bliver overladt til sig selv ;(

Hvis der er noget medicin som kan hjælpe os her og nu hvorfor så ikke bare prøve på det i stedet for jeg skal gå og vente til vi har prøvet i et år, nu hvor vi har prøvet i et halvt!! Og de ved hvad jeg fejler.. ;(

Undskyld piger men skulle virkelig bare ud med det ;(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Først et kæmpe :kram

Tror du ikke, at de automatisk vil opstarte med hjælp til jer, når de har diagnosticeret med PCO? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Først et kæmpe :kram

Tror du ikke, at de automatisk vil opstarte med hjælp til jer, når de har diagnosticeret med PCO? :unsure

Tak søde :) men hvordan vil de give mig diagnosen når de har taget blodprøver og set de små æggeblærer på æggestokkene..?? burde jeg jo så ikke næsten have diagnosen.. De har heller ikke indkaldt mig til yderligere opfølgning/kontrol eller yderligere tests?

Iflg. dem skal der ikke ske mere nu før om et halvt år, sagde han oppe på gyn.. Men jeg ved ingenting. Aner ikke hvor slemt det er eller hvad jeg skal gøre ved det ene eller andet.. De har ikke engang kunne fortælle mig hvad sygdommen er og hvad man kan gøre ved det ;( ;(

De sender bare sådan et ligegyldig brev hvor der intet står i, andet end at det gør mig mere og mere frustreret.. De ved jo godt vi prøver at barn..

Undskyld hvis mit svar lyder vredt, men er bestemt ikke ment på nogle af jer, men på at jeg synes det er så ring at man intet får af vide fra lægerne og bare bliver overladt til sig selv.. Det er det som frustrerer mig så meget og måske får mig til og lyde sur :( ;( undskyld

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:kram

Kan du ikke henvende dig og "kræve" at få en tid så du kan få svar på alle dine spørgsmål.

Krydser fingre for at i snart står med 2 streger til trods for PCO'en.

Vh Lene

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor er det træls! Kan godt forstå du græder lidt :kiss

 

Hvordan er du endt hos gyn? Er det din læge, der har henvist dig? 

 

Jeg forstår ikke helt hvordan det er forløbet hos dig, men i mit tilfælde, blev jeg henvist til gyn af min læge pga. af uregelmæssig/manglende mens, fik taget blodprøver ude i byen og var til samtale hos gyn for at få svarene. Min mand var med og havde i mellemtiden også fået testet svømmerne, for vi kunne kun blive henvist som par.

Ved den samtale scannede hun mig, konstaterede PCO, gav mig en recept på Metformin og piller der skulle give mig en kunstig blødning så jeg kunne starte på hormoner.

 

Jeg forstår slet ikke, hvorfor der ikke bliver fulgt op på det brev! Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til gyn og spørge til det videre forløb. Der er jo ingen grund til at lade Jer prøve selv i 6 mdr. mere og da i hvert fald slet ikke, hvis du ikke får noget information om hvad du selv kan gøre ift. kost/motion (eller i det mindste får af vide, hvor du selv kan finde det :prik)

 

:kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ih, hvor er det træls! Kan godt forstå du græder lidt :kiss

 

Hvordan er du endt hos gyn? Er det din læge, der har henvist dig? 

 

Jeg forstår ikke helt hvordan det er forløbet hos dig, men i mit tilfælde, blev jeg henvist til gyn af min læge pga. af uregelmæssig/manglende mens, fik taget blodprøver ude i byen og var til samtale hos gyn for at få svarene. Min mand var med og havde i mellemtiden også fået testet svømmerne, for vi kunne kun blive henvist som par.

Ved den samtale scannede hun mig, konstaterede PCO, gav mig en recept på Metformin og piller der skulle give mig en kunstig blødning så jeg kunne starte på hormoner.

 

Jeg forstår slet ikke, hvorfor der ikke bliver fulgt op på det brev! Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til gyn og spørge til det videre forløb. Der er jo ingen grund til at lade Jer prøve selv i 6 mdr. mere og da i hvert fald slet ikke, hvis du ikke får noget information om hvad du selv kan gøre ift. kost/motion (eller i det mindste får af vide, hvor du selv kan finde det :prik)

 

:kram

Hvor længe havde i prøvet der Susanne??

Endte ved gyn fordi jeg blev indlagt og opereret for 3 gang i mit underliv i starten af november.. Denne gang pga. en cyste der var temmelig stor. Derefter indkaldte han mig til kontrol samt hormonudredning da han på scanningen kunne se alle de her æggeblærer..

Min kæreste har ikke fået tjekket hans svømmer.. Efter jeg blev opereret og han nævnte PCO fik jeg absolut intet af vide herom..

Så jeg googlede det naturligvis da jeg kom hjem og det er sådan set kun derfor jeg ved lidt omkring det..

Da jeg så var oppe til denne kontrol og hormonudredning havde jeg jo forbedret nogle spørgsmål da jeg jo havde læst en del om det..

Men dem var der slet ikke tid til og blive stillet.. Det gik bare så stærkt.. Og så mumler han noget med at min livmoderslimhinde ser lidt tynd ud hvis jeg er i min cyklus på det tidspunkt jeg mener jeg er.. Så tænker jeg bare "nå og hvad betyder det" men nåede jeg heller ikke og spørge om..

Så spurgte jeg ham om det med kosten, men det mente han bestemt ikke var mit problem for jeg er jo ikke overvægtig.. Men så nævnte jeg for ham at jeg havde læst at normalvægtige også havde problemer med det og mange havde held ved og få metformin..

Det gik han så med til at jeg skulle have.. Men han gav mig kun anvisninger til start dosis, så aner heller ikke hvornår jeg skal sættes op i dosis, og hvis det vil hjælpe mere med hormoner sammen med burde de sku da gøre det..

Det er dælme også det som er så frustrerende, at modtage et brev hvor der ikke står andet end det bestyrker mistanken!! Hvad så med og undersøge fuldt ud om jeg har det eller ej?? Og i hvilken grad?? Og om det er PCO eller PCOS..! Fatter minus og derfor jeg bliver så vred når man intet ved og bliver overladt til sig selv, og som om det er mega ligeglad med den sygdom..! Det er jo en sygdom som alle andre og hvis der medicinsk hjælp og få så giv dog det.!! Eller rådgiv om kosten eller hvad som helst! Hvis de ikke har tid til og forklarer tingene eller blive stillet spørgsmål så henvis dog til en som har!!

I fatter slet ikke hvor ked af det jeg var da jeg var blevet scannet første gang og fik af vide jeg fejlede noget uden og vide noget om det.. Kun at det lød som om det ikke var så godt!! Og så bliver jeg kørt ned på min stue og skal vente på og blive opereret og alle tankerne suser rundt i hovedet for man vil jo bare gerne have lov til og få sig en lille spire.!

Jeg tænker og ringe til min egen læge i morgen og kræve jeg får taget de prøver så de kan give mig en diagnose og at de har tid til og svare på alle mine spørgsmål og hjælper mig.. For kan ikke holde til det her psykisk hvis ikke jeg snart får nogle svar!!

Sry det meget lange indlæg men er så vred lige nu!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du altså heller ikke blevet behandlet ordentligt, søde! :kiss

 

Først og fremmest: Ring til din læge og sig du vil have en 'ny' henvisning til gyn og ring til en anden og få en tid! Du må selv bestemme hvem du vil gå hos og ham der, er da ikke værd at samle på :prik

 

Dernæst: Forskellen på PCO og PCOS kan lægen ikke sige mere om end du selv kan. Forskellen er, at når man har PCO, har man 'kun' ægblærer på æggestokkene, men hvis man har PCOS, har man også alle de 'hyggelige' følgesymptomer som uønsket hårvækst, manglende ÆL/mens, overvægt, uren hud, æbleform, høje tindinger mm - der alle skyldes forstyrrelser i hormonniveauerne - primært forhøjet testosteron-niveau. Man behøver ikke nødvendigvis have dem alle - jeg er f.eks. ikke overvægtig, men har alle de andre - uønsket hårvækst dog i meget begrænset omfang. Læs evt. mere HER

 

Det er en direkte LØGN, at kosten ikke er vigtig for normalvægtige PCO-piger og det gør mig virkelig HARM, at han kan finde på at sige det! :angry

Jeg er jo umiddelbart et levende bevis på den løgn! Jo længere tid der gik uden mine p-piller, jo mere gik min krop i selvsving - da jeg gik til lægen havde jeg ikke blødt i 2 mdr. og da jeg tog gynækologens piller der fremprovokerede en blødning, havde jeg stadig ikke blødt og der var gået yderligere 2 mdr. 

Jeg reagerede på den mindst mulige portion hormon og min gyn sagde, at det helt sikkert havde sammenhæng med min kost og motion (og Metforminen, selvfølgelig) - jeg løb meget og spiste efter KISS-kost.

 

Nu har jeg spist efter LCHF-principper siden 1. august. Jeg smed p-pillerne i slutningen af november og venter nu på en positiv graviditetstest eller mens i cyklus nr. 2 - første cyklus varede 23 dage og i denne cyklus kom der en ÆL efter ca. 12 dage - det er hurtigere end med Metformin og kunstigt tilsat hormon! Så kom ikke og sig, at kosten ikke gør en forskel! 

 

Godt så. Nu fik jeg vist harseleret ret meget også :D

 

Som sagt, så ville jeg finde en anden gyn og starte på en frisk. Og du spørger bare løs - jeg vil gerne svare :kiss

 

Og hov - vi havde prøvet i 6 mdr. da jeg var ved lægen og havde blødt 3 gange. Jeg fik til lægen, fordi jeg vidste der var noget galt og heldigvis, så havde jeg verden sejeste læge, der uden at blinke sendte mig videre og var totalt uforstående over for de læger, der stadig troede på, at man skulle prøve 1 år før man blev checket, hvis der var åbenlyse tegn på, at noget ikke fungerede. Jeg sagde direkte mange tak til ham, den sidste gang jeg så ham inden vi flyttede!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor bor du forresten henne i landet? Hvis du bor i Storkøbenhavn, så kender jeg en fantastisk gynækolog ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er du altså heller ikke blevet behandlet ordentligt, søde! :kiss

 

Først og fremmest: Ring til din læge og sig du vil have en 'ny' henvisning til gyn og ring til en anden og få en tid! Du må selv bestemme hvem du vil gå hos og ham der, er da ikke værd at samle på :prik

 

Dernæst: Forskellen på PCO og PCOS kan lægen ikke sige mere om end du selv kan. Forskellen er, at når man har PCO, har man 'kun' ægblærer på æggestokkene, men hvis man har PCOS, har man også alle de 'hyggelige' følgesymptomer som uønsket hårvækst, manglende ÆL/mens, overvægt, uren hud, æbleform, høje tindinger mm - der alle skyldes forstyrrelser i hormonniveauerne - primært forhøjet testosteron-niveau. Man behøver ikke nødvendigvis have dem alle - jeg er f.eks. ikke overvægtig, men har alle de andre - uønsket hårvækst dog i meget begrænset omfang. Læs evt. mere HER

 

Det er en direkte LØGN, at kosten ikke er vigtig for normalvægtige PCO-piger og det gør mig virkelig HARM, at han kan finde på at sige det! :angry

Jeg er jo umiddelbart et levende bevis på den løgn! Jo længere tid der gik uden mine p-piller, jo mere gik min krop i selvsving - da jeg gik til lægen havde jeg ikke blødt i 2 mdr. og da jeg tog gynækologens piller der fremprovokerede en blødning, havde jeg stadig ikke blødt og der var gået yderligere 2 mdr. 

Jeg reagerede på den mindst mulige portion hormon og min gyn sagde, at det helt sikkert havde sammenhæng med min kost og motion (og Metforminen, selvfølgelig) - jeg løb meget og spiste efter KISS-kost.

 

Nu har jeg spist efter LCHF-principper siden 1. august. Jeg smed p-pillerne i slutningen af november og venter nu på en positiv graviditetstest eller mens i cyklus nr. 2 - første cyklus varede 23 dage og i denne cyklus kom der en ÆL efter ca. 12 dage - det er hurtigere end med Metformin og kunstigt tilsat hormon! Så kom ikke og sig, at kosten ikke gør en forskel! 

Godt så. Nu fik jeg vist harseleret ret meget også :D

 

Som sagt, så ville jeg finde en anden gyn og starte på en frisk. Og du spørger bare løs - jeg vil gerne svare :kiss

 

Og hov - vi havde prøvet i 6 mdr. da jeg var ved lægen og havde blødt 3 gange. Jeg fik til lægen, fordi jeg vidste der var noget galt og heldigvis, så havde jeg verden sejeste læge, der uden at blinke sendte mig videre og var totalt uforstående over for de læger, der stadig troede på, at man skulle prøve 1 år før man blev checket, hvis der var åbenlyse tegn på, at noget ikke fungerede. Jeg sagde direkte mange tak til ham, den sidste gang jeg så ham inden vi flyttede!

Årh det lyder som om du har været enormt heldig med din gynækolog.. Nej bor ikke i Kbh men i lille Thisted og der er desværre ikke andre gynækologer end dem på sygehuset.. Og den ene er sku værre end den anden.. Tro mig har været inde ved nok 5 forskellige.. Enten kan du ikke forstå dem eller også har de for travlt!!! Ved ikke hvad jeg skal gøre..

Ja, hvordan kan han overhovedet sige det med kosten når han ikke ved om jeg har insulinresistens?? Han har jo ikke målt det.. Og må indrømme jeg fulgte bøgerne slavisk i november og så har det sku været lidt sløjt siden, men skal og vil begynde igen..

Jeg synes også særligt efter disse blodprøver at de burde følge op og sende mig på nogle hormoner eller noget med det samme og i det mindste svarer på mine spørsmål. Og have tid til det..

Men ringer så meget til min egen læge i morgen og vil have en tid til en uddybende snak og snakke om mulighederne og hvad jeg gør nu!! For det her er fanme for meget og jeg vil ikke finde mig i det.. Er ikke bare vred er meget vred på dem.. Men jeg er åbenbart ikke den eneste som har dårlige erfaringer med dem..!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få en henvisning til en anden gynækolog alligevel. Der er i Skive og Viborg. Det er længere, men værd at køre efter.

Thisted sygehus er generelt bare :numse

Og så lige et :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Få en henvisning til en anden gynækolog alligevel. Der er i Skive og Viborg. Det er længere, men værd at køre efter.

Thisted sygehus er generelt bare :numse

Og så lige et :kram

Kan man godt få en henvisning til en anden kommune selvom man ikke bor der? Vil lægen godt være med til det??

Har du erfaringer med ham i skive? Kan se hende i Viborg kan have længe ventetider?? Overvejer lidt om jeg skal kører helt til Silkeborg for der ligner det der er en god..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan man godt få en henvisning til en anden kommune selvom man ikke bor der? Vil lægen godt være med til det??

Har du erfaringer med ham i skive? Kan se hende i Viborg kan have længe ventetider?? Overvejer lidt om jeg skal kører helt til Silkeborg for der ligner det der er en god..

Ja det skulle jeg mene. Jeg brugte min henvisning fra lægen i København til gynækologen i Viborg, dengang vi flyttede.

Jeg har gået ved hende i Viborg, men ja hun har desværre lang ventetid. Hun er ellers så god og sød. Har også hørt godt om dem i Silkeborg. Ham i Skive har jeg også hørt godt om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det skulle jeg mene. Jeg brugte min henvisning fra lægen i København til gynækologen i Viborg, dengang vi flyttede.

Jeg har gået ved hende i Viborg, men ja hun har desværre lang ventetid. Hun er ellers så god og sød. Har også hørt godt om dem i Silkeborg. Ham i Skive har jeg også hørt godt om :)

Okay, så kunne det være jeg skulle prøve og få en henvisning til ham i skive :) må jeg se om jeg kan lokke ud af min læge :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay, så kunne det være jeg skulle prøve og få en henvisning til ham i skive :) må jeg se om jeg kan lokke ud af min læge :)

Du behøver ikke en henvisning til en specifik gyn. Du skal bare have en henvisning på dit cpr-nummer og så kan den gyn du vælger selv gå ind og se den er der.

 

Den gyn min læge skrev på min henvisning havde MEGA lang ventetid, så jeg undersøgte selv lidt og fandt en jeg ringede til og der var ingen problemer med henvisningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som Susanne skriver, får du bare en generel henvisning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gået ved ham i Skive. Det er et rigtig rart sted at komme. Han siger ikke så meget igen, men svare på alle dine spørgsmål. Da jeg holdte havde han lige ansat en jordemoder, det kan klinikken ikke være blevet dårligere af ;) Spørg hvis du vil vide mere... Fik en henvisning til hjælp til at få børn samtidig med udredning og han kørte på fra dag 1 med hjælp...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Årh hvor er i bare søde piger :) tusind tak fordi i forstår mig og forstår hvorfor det frustrerer.. Dejligt og kunne lufte det..

Jeg har gået ved ham i Skive. Det er et rigtig rart sted at komme. Han siger ikke så meget igen, men svare på alle dine spørgsmål. Da jeg holdte havde han lige ansat en jordemoder, det kan klinikken ikke være blevet dårligere af ;) Spørg hvis du vil vide mere... Fik en henvisning til hjælp til at få børn samtidig med udredning og han kørte på fra dag 1 med hjælp...

Det lyder bare godt :) ham må jeg heller se om jeg ikke kan få en henvisning til.. Ringer til lægen og snakker med dem i dag.. For det her synes jeg ikke er rimeligt.. Tak fordi du deler af de erfaring :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Okay har nu haft ringet til min læge som bare bad mig kontakte gynækologisk afdeling igen!! Og havde jeg godt nok ikke meget lyst til.. Begyndte og græde i telefonen! Pinligt.. Og sagde jeg følte jeg blev overladt til mig selv og jeg slet ikke ved hvad alt dette betyder..

Men hun holdet fast i jeg skulle ringe til gyn.. Har jeg så gjort og venter spændt på en opringning fra lægen..

Og siger til ham jeg vil have svar på alle mine spørgsmål.. Har lavet en hel liste nu med spørgsmål.. Så håber jeg da godt nok at jeg får noget mere afklaring for græder hver gang jeg tænker på det.. Det er ikke så meget over PCOen men mere bekymringerne og frustrationerne over alt det her der slår mig ud ;( ;(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har snakket med gyn i dag som bestemt ikke var enige med mig om mine frustrationer.. Fraktis var han lidt sur over det!!!

Han påstod at det var mig selv som havde bedt om blodprøverne, og nej det var det altså ikke.. Og han kunne bestemt ikke se hvad jeg,skulle bruge svarende til.. Han mente heller ikke at man kunne snakke med alle patienter om PCO da mange har det :/ hmmm

Nå men fik da spurgt om en masse ting.. Og han mente ikke jeg skulle bekymrer mig osv osv.. Godt nok var mine hormoner for høje, men sådan er det jo med PCO som han sagde.. Han vil ikke gøre noget mere, men han sagde dog at hvis jeg ikke kunne holde ventetiden ud, altså et halvt år mere så måtte jeg jo få en henvisning fra min læge til skive fertilitetsklinik.. Men han synes vi skulle prøve og se om metforminen vil hjælpe..

Men kæft hvor var han altså sur..

Også lige et sideløbende spørgsmål: han fortalt mig da jeg var til kontrol at min livmoderslimhinde så lidt tynd ud, fik så ud af ham i dag at den var 7-8 mm en uge ca efter ÆL?? Er det meget tyndt eller hvordan ser det ud??

Og hvis nogle ved det hvad betyder det så at ens LH er dobbelt så højt som ens FSH?? Udover at det er tegn på PCO, hvad er det så det går ind og gør i kroppen fysisk?? Nogle der kan hjælpe??

Hilsen den spørgere pige ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå har snakket med gyn i dag som bestemt ikke var enige med mig om mine frustrationer.. Fraktis var han lidt sur over det!!!

Han påstod at det var mig selv som havde bedt om blodprøverne, og nej det var det altså ikke.. Og han kunne bestemt ikke se hvad jeg,skulle bruge svarende til.. Han mente heller ikke at man kunne snakke med alle patienter om PCO da mange har det :/ hmmm

Nå men fik da spurgt om en masse ting.. Og han mente ikke jeg skulle bekymrer mig osv osv.. Godt nok var mine hormoner for høje, men sådan er det jo med PCO som han sagde.. Han vil ikke gøre noget mere, men han sagde dog at hvis jeg ikke kunne holde ventetiden ud, altså et halvt år mere så måtte jeg jo få en henvisning fra min læge til skive fertilitetsklinik.. Men han synes vi skulle prøve og se om metforminen vil hjælpe..

Men kæft hvor var han altså sur..

Også lige et sideløbende spørgsmål: han fortalt mig da jeg var til kontrol at min livmoderslimhinde så lidt tynd ud, fik så ud af ham i dag at den var 7-8 mm en uge ca efter ÆL?? Er det meget tyndt eller hvordan ser det ud??

Og hvis nogle ved det hvad betyder det så at ens LH er dobbelt så højt som ens FSH?? Udover at det er tegn på PCO, hvad er det så det går ind og gør i kroppen fysisk?? Nogle der kan hjælpe??

Hilsen den spørgere pige ;)

Jeg kan svare på det med LH og FSH, men skal lige til et ordentligt tastatur.

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan svare på det med LH og FSH, men skal lige til et ordentligt tastatur.

:kram2

Jahhhhh :) tænkte nok du vidste noget om det :) du en skat :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en omgang. Jeg forstår godt, du bliver vred og frustreret.

Bare husk at pco for langt de fleste ikke betyder barnløshed, heldigvis. Der er heldigvis rigtigt mange, det lykkes for på egen hånd på trods af pco.

Der er som du selv skriver meget stor forskel på graden af pco, og dine prøver har vist styrket mistanke om pco. Mon ikke det er meningen at du herefter skal aftale med din læge hvad der mere skal ske?

DA vi havde forsøgt i et halvt år, havde jeg kun haft en ægløsning. Men yderligere 6 måneder efter stod vi med to streger. 6 måneders forsøg er kort tid i forhold til at blive gravid, så fat mod. Det skal nok lykkes jer :-)

Kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det meget korte svar er: du kan ikke lave en ægløsning, hvis dit LH-niveau hele tiden er 'for højt'.

 

I starten af cyklus, er det FSH, der skal modne æggene, men hvis LH er for højt ift. FSH forstyrres modningen og går i stå halvvejs og der bliver derfor aldrig modnet et æg helt færdigt til ægløsning.

 

Jeg synes du skal læse den her side hos pcoinfo.dk og surf gerne lidt rundt derinde. Der står også meget om Metformin og hvorfor det virker.

 

En LH/FSH-ratio på 2 (de skal normalt være ca. lige høje) eller mere er klassisk for PCO og er netop et tegn på, at hormonbalancen er helt skæv, så man kan have meget svært ved selv at lave en velfungerende cyklus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en omgang. Jeg forstår godt, du bliver vred og frustreret.

Bare husk at pco for langt de fleste ikke betyder barnløshed, heldigvis. Der er heldigvis rigtigt mange, det lykkes for på egen hånd på trods af pco.

Der er som du selv skriver meget stor forskel på graden af pco, og dine prøver har vist styrket mistanke om pco. Mon ikke det er meningen at du herefter skal aftale med din læge hvad der mere skal ske?

DA vi havde forsøgt i et halvt år, havde jeg kun haft en ægløsning. Men yderligere 6 måneder efter stod vi med to streger. 6 måneders forsøg er kort tid i forhold til at blive gravid, så fat mod. Det skal nok lykkes jer :-)

Kram

Man kan godt selv blive gravid med PCO, men det kræver jo, at man ved noget om hvad man evt. kan gøre selv ift. kost og motion. Det synes jeg godt lægen kunne være temmelig meget mere informativ omkring! Og han kan da heller ikke bare gå med til at give hende Metformin, uden at fortælle hende hvad det gør og hvordan hun skal tage det?!

 

Jeg tror ikke vi behøver undervurdere, at din historie hører til sjældenhederne, hvis du ikke gjorde noget for at forbedre dine chancer ift. PCO ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det meget korte svar er: du kan ikke lave en ægløsning, hvis dit LH-niveau hele tiden er 'for højt'.

 

I starten af cyklus, er det FSH, der skal modne æggene, men hvis LH er for højt ift. FSH forstyrres modningen og går i stå halvvejs og der bliver derfor aldrig modnet et æg helt færdigt til ægløsning.

 

Jeg synes du skal læse den her side hos pcoinfo.dk og surf gerne lidt rundt derinde. Der står også meget om Metformin og hvorfor det virker.

 

En LH/FSH-ratio på 2 (de skal normalt være ca. lige høje) eller mere er klassisk for PCO og er netop et tegn på, at hormonbalancen er helt skæv, så man kan have meget svært ved selv at lave en velfungerende cyklus.

Tak for det Susanne :) ja synes bestemt også han slipper ret nemt udenom.. Han kunne slet ikke forstå hvorfor jeg vil vide noget :/

Men han målte jo mine hormoner efter en evt. ÆL?? Kan det så godt have givet et misvisende billed??

Og når jeg tester for ÆL og den er positiv kan jeg tydeligt se forskel på testene, men mener du at de teste kan jeg ikke bruge til noget og der måske slet ikke er ÆL? Har jo stort set fået min mens hver måned siden pille stop undtagen en cyklus hvor den ikke kom, men om det skyldes PCO eller pille stop ved jeg ikke? Måske det var derfor jeg fik en ret stor cyste, fordi den måske ikke var blevet frigivet? Det var nemlig efter den cyklus uden mens, at jeg fik cysten..

Og da jeg her for ikke så længe siden blev scannet 5 dage efter hvor jeg mente jeg havde haft ÆL sagde hun at hun kunne se en lille bitte cyste og sagde at det var helt normalt efter ÆL.. Så der lød det som om jeg havde haft ÆL..

Men hvad mener du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER