Vinnus

urimeligt?

13 indlæg i dette emne

Hvor skal man lige starte?

Frejas far mener jeg er urimelig mht lommepenge til Freja. (Liva får ingen pt, da hun ikke rigtig hjælper til)

Freja får 100 kr pr mdr, som går til mobil abb. Der kan hun sende alle de smser hun vil samt tale 3 timer pr mdr.

Hun går tur med zeus (max to gange pr hverdag) og går ned med skraldespanden.

Han mener at hun bør få 1-200 pr mdr udover mobil abb.

Hans mening er i øvrigt at han må bestemme hvad børnebidraget går til, når han nu betaler :rolleyes

Vi synes det er fair at hun lærer at det koster at have mobil. Den har hun i øvrigt fået af sin far, da han mente at hun ikke kunne nøjes med en alm mobil med taletid. Så han gav hende en iphone 4s. Liva fik også en men har ikke abb på. (fordi jeg mener hun er for lille)

Freja får lidt mønter hist og her, når hun hjælper med andre ting. Så det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på hendes hjælp.

Ting som at rydde op efter sig og på værelset, lægge tøj til vask samt på plads når det er rent, er ting som vi herhjemme mener ikke er pligter. Men det er ting som alle skal hjælpe til med i hjemmet.

Er jeg for nærrig?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Overhovedet ikke :) synes du har nogle gode overvejelser!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor gammel er Freja? Men umiddelbart synes jeg det lyder rigtig fornuftigt! :) mine forældre kørte med selvsamme ordning i mine tidlige teens , og jeg føler ikke jeg har manglet noget :) jeres syn på huslige 'pligter' er jeg meget enig i :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i huset får man et fast beløb i lommepenge hver måned, som ikke har noget at gøre med at hjælpe til. Man hjælper til fordi det skal man, alle skal hjælpe til, færdig. Hvis man ikke gør sine pligter har det konsekvenser som fx at få fjernet sin tlf resten af dagen eller lignende, som kan mærkes her og nu. Der er efter min mening lidt for langt mellem lommepenge-dagene til at de skal blandes ind i det.

 

Mathilde på 8 får 50,- kr om måneden. Hun bruger det som regel på legetøj og jeg ser ikke noget større behov hos hende for mere. Men tænker hun lærer at hun gør nogle valg med de penge, og så er de væk når hun har brugt dem og så må hun vente til næste måned med at købe det hun nu ønsker sig. Jeg tror jeg indførte lommepenge da hun startede i skole.

Melissa på 16 får 300,- kr om måneden hvor jeg beholder de 50,- til at betale på den telefon hun har, så det har hun selv valgt. Derud over betaler jeg hendes abbonnement mm. Hun har selv et arbejde og pengene derfra går til fornøjelser.

 

Mathilde har en mobil men den har ikke abonnement. Det er hendes far som har givet den, og i sin tid havde den et abonnement som han betalte, men hun brugte den faktisk ikke, hun kan jo ikke skrive. Jeg syns jo på ingen måde de her ex'er kan blande sig i om vi vil betale abonnement for vores børn eller hvad vi ellers bruger vores penge til. Og jeg ser ikke noget behov for en mobil tlf i den alder, det kan vente lidt.

 

Jeg tænker ikke at du er urimelig, men måske kunne du møde din ex et sted og give hende 50,- kr om måneden? Vi har for øvrigt en regel om at lommepenge ikke må bruges til slik o.l

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han kan selvfølgelig ikke bestemme, hvad børnebidraget skal bruges til - men drøftelser omkring børnenes hverdag er som udgangspunkt en god ting, hvis det foregår ordentligt (det kan vist knibe for ham, så vidt jeg husker)...

Alderen spiller jo ind på, hvad der virker sædvanligt, men ligefrem krav på lommepenge har man jo ikke. Jeg minder jævnligt min mands piger om, at tingene jo hænger sammen - får man ingen lommepenge, så får man ting betalt af de voksne - får man lommepenge, så er der ting, man selv skal betale - jo flere lommepenge, jo mere selvfinansiering.

Angående pligter lyder det rigtig fornuftigt:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Freja er 11og Liva er 7 :)

De får hver fredag 5 kr til skoleboden, hvor de selv.må bestemme hvad de køber.

Legetøj har de masser af, for de får af både mine forældre og ks. Af de samme får de også rigeligt med slik ;)

Det beløb som Freja får ved at hjælpe med diverse opgaver, er som regel et sted mellem 20-100 kr pr mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her i huset får man et fast beløb i lommepenge hver måned, som ikke har noget at gøre med at hjælpe til. Man hjælper til fordi det skal man, alle skal hjælpe til, færdig. Hvis man ikke gør sine pligter har det konsekvenser som fx at få fjernet sin tlf resten af dagen eller lignende, som kan mærkes her og nu. Der er efter min mening lidt for langt mellem lommepenge-dagene til at de skal blandes ind i det.

Mathilde på 8 får 50,- kr om måneden. Hun bruger det som regel på legetøj og jeg ser ikke noget større behov hos hende for mere. Men tænker hun lærer at hun gør nogle valg med de penge, og så er de væk når hun har brugt dem og så må hun vente til næste måned med at købe det hun nu ønsker sig. Jeg tror jeg indførte lommepenge da hun startede i skole.

Melissa på 16 får 300,- kr om måneden hvor jeg beholder de 50,- til at betale på den telefon hun har, så det har hun selv valgt. Derud over betaler jeg hendes abbonnement mm. Hun har selv et arbejde og pengene derfra går til fornøjelser.

Mathilde har en mobil men den har ikke abonnement. Det er hendes far som har givet den, og i sin tid havde den et abonnement som han betalte, men hun brugte den faktisk ikke, hun kan jo ikke skrive. Jeg syns jo på ingen måde de her ex'er kan blande sig i om vi vil betale abonnement for vores børn eller hvad vi ellers bruger vores penge til. Og jeg ser ikke noget behov for en mobil tlf i den alder, det kan vente lidt.

Jeg tænker ikke at du er urimelig, men måske kunne du møde din ex et sted og give hende 50,- kr om måneden? Vi har for øvrigt en regel om at lommepenge ikke må bruges til slik o.l

Jeg har ikke så meget fornemmelse for, hvilket beløb, der er rimeligt, men jeg er helt på bølgelængde med Saga mht at pligter og lommepenge er uafhængige af hinanden, at ex skal blande sig totalt udenom din økonomi og at lommepenge ikke skal bruges til slik. Så pretty much :ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en rigtig god ide, at hun allerede nu lærer at ting koster penge, og at man skal arbejde for at få råd til ting. Det er en vigtig lektie, så der er jeg helt på din side :super

Jeg tænker dog - og det er bare en umiddelbar tanke - at hvis hun får 100 kr om måneden, og de bliver brugt på telefonen med det samme, så synes jeg ideen ryger lidt. Altså hvis du siger "her er dine 100 kr, dem tage jeg til din mobil". Giver det mening?

Hvis hun aldrig oplever at stå med pengene i hånden og selv disponere over dem, selv bestemme om hun vil spare op, bruge dem nu, eller hvad hun nu selv mener, så lærer hun jo ikke noget af det. Så kunne du lige så godt sige til hende, at nu havde du betalt hendes telefonregning for denne måned, og at hendes pligter var noget hun skulle, fordi det er sådan man gør i en familie.

Det kan også godt være, jeg har misforstået det.

Hvis det var mig, der stod i dine sko, ville jeg nok forhøje hendes lommepenge en smule - bare en 50'er om måneden eller lignende, eller give hende muligheden for at tjene ekstra ved at arbejde ekstra. Sådan at hun oplever det med at få penge hun selv skal styre og få til at holde. Beløbet er sådan set underordnet, bare hun får ideen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes det er en rigtig god ide, at hun allerede nu lærer at ting koster penge, og at man skal arbejde for at få råd til ting. Det er en vigtig lektie, så der er jeg helt på din side :super

Jeg tænker dog - og det er bare en umiddelbar tanke - at hvis hun får 100 kr om måneden, og de bliver brugt på telefonen med det samme, så synes jeg ideen ryger lidt. Altså hvis du siger "her er dine 100 kr, dem tage jeg til din mobil". Giver det mening?

Hvis hun aldrig oplever at stå med pengene i hånden og selv disponere over dem, selv bestemme om hun vil spare op, bruge dem nu, eller hvad hun nu selv mener, så lærer hun jo ikke noget af det. Så kunne du lige så godt sige til hende, at nu havde du betalt hendes telefonregning for denne måned, og at hendes pligter var noget hun skulle, fordi det er sådan man gør i en familie.

Det kan også godt være, jeg har misforstået det.

Hvis det var mig, der stod i dine sko, ville jeg nok forhøje hendes lommepenge en smule - bare en 50'er om måneden eller lignende, eller give hende muligheden for at tjene ekstra ved at arbejde ekstra. Sådan at hun oplever det med at få penge hun selv skal styre og få til at holde. Beløbet er sådan set underordnet, bare hun får ideen.

Hun har allerede mulighed for at tjene ekstra ved at lave andre opgaver :) i dag hjalp hun med at lægge tøj sammen og tjente 20 kr. Så hun får en god del når hun hjælper.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun har allerede mulighed for at tjene ekstra ved at lave andre opgaver :) i dag hjalp hun med at lægge tøj sammen og tjente 20 kr. Så hun får en god del når hun hjælper.

Jamen så synes jeg 100 % at du gør det rigtige! Jeg ville gøre præcist som dig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen så synes jeg 100 % at du gør det rigtige! Jeg ville gøre præcist som dig :)

Skønt :)

Er glad for at høre at jeg ikke er helt galt på den :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt: når de er hos dig skal din ex bare blande sig uden om!!! Syntes HAN de skal have flere lommepenge må HAN hoste op!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kort sagt: når de er hos dig skal din ex bare blande sig uden om!!! Syntes HAN de skal have flere lommepenge må HAN hoste op!

Åh du skulle bare vide alle de ting han mener, han skal bestemme ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER