MNM86

Vitaminer og første lægebesøg

22 indlæg i dette emne

Hej alle :)
Jeg er nygravid (5+1) og har lige været på apoteket for at købe vitaminpiller. Fik den dårligste vejledning. Jeg har taget folsyre siden september kombineret med en alm. vitaminpille. Nu har jeg købt et glas "Gravid multi" fra Apovit. Der står bagpå, at de kun bør anvendes til gravide efter aftale med lægen -_- Nogen, der kan forklare mig logikken i det?

Apotekerdamen virkede nærmest forarget over, jeg ikke har været ved lægen endnu! Jeg testede først i fredags og jeg er jo ikke syg, så synes da måske ikke, at jeg vil ringe og få en akuttid ved lægen. Det skal man måske? Jeg har skrevet til lægen allerede i fredags.

 

Kh Maja

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej med dig... Det med vitaminerne er også lidt tosset, du kan helt roligt tage dem. De skal bare skrive det derpå...

Hende på apoteket er da helt gal på den, selvfølgelig skal du ikke have en akuttid.. De fleste læger vil først se en når man er 8-10 uger henne, de tests man selv tager er de samme lægen bruger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej med dig... Det med vitaminerne er også lidt tosset, du kan helt roligt tage dem. De skal bare skrive det derpå...

Hende på apoteket er da helt gal på den, selvfølgelig skal du ikke have en akuttid.. De fleste læger vil først se en når man er 8-10 uger henne, de tests man selv tager er de samme lægen bruger :)

Tak for svar! Det var jo lige netop også det jeg tænkte mht. lægen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... jeg tænker slet ikke at du behøver at tage andet end folsyre og alm. vitamin som du har gjort siden september? :) Jern og kalk kommer så på listen senere og folsyre behøves ikke efter uge 12 :)
Syntes hurtigt at man kan bruge en formue på vitaminer bare fordi der står "til gravide" uden på :)

Jeg fik grundet behandling en højere dosis folinsyre i starten og kombinerede bare med alm. vitamin og baby har det fint :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kalk er altid godt og ta også for din egen skyld :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Hos min læge har man først 1. lægebesøg i uge 6 og 7, så jeg skal først derop om 2 uger. (Er 5+2 nu, hvis ikke jeg tager meget fejl) Er det meget normalt eller hvordan? Og er der noget I tænker jeg bør vide indtil da?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmm... Hos min læge har man først 1. lægebesøg i uge 6 og 7, så jeg skal først derop om 2 uger. (Er 5+2 nu, hvis ikke jeg tager meget fejl) Er det meget normalt eller hvordan? Og er der noget I tænker jeg bør vide indtil da?

Det helt normalt at du først skal til lægen i uge 6-7 stykker. Der får du taget blodprøver og så venter de fleste læger til uge 8-9 stykker med at lave vandrejournalen..

I forhold til om der er noget du skal vide, tror jeg du ved det meste. Men husk dine symptomer kan komme og gå som vinden blæser, uden det behøver at betyde noget dårligt.

Rigtig meget held og lykke med det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det helt normalt at du først skal til lægen i uge 6-7 stykker. Der får du taget blodprøver og så venter de fleste læger til uge 8-9 stykker med at lave vandrejournalen..

I forhold til om der er noget du skal vide, tror jeg du ved det meste. Men husk dine symptomer kan komme og gå som vinden blæser, uden det behøver at betyde noget dårligt.

Rigtig meget held og lykke med det :)

Tak Christina:) Må man tage smertestillende, når man er gravid? Ved du det? Jeg har ondt i min skalle og skal til eksamen til min afsluttende eksamen på mandag :O

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak Christina:) Må man tage smertestillende, når man er gravid? Ved du det? Jeg har ondt i min skalle og skal til eksamen til min afsluttende eksamen på mandag :O

Så vidt jeg har kunnet læse mig til må man gerne tage nogle smertestillede. Pinex og pamol er så vidt jeg har forstået i orden. Jeg kan ikke huske mht Ipren, men en hurtig googlesøgning burde kunne give dig det svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må tage det der starter med P (pinex pamol osv).. ipren og andre lignende må man ikke tage.. Man må heller ikke bruge næsespray...

Synes da du kommer tidligt afsted jeg var først afsted da jeg var i uge 10 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg døjet rigtig meget med hovedepine i starten af min graviditet og der fik jeg afvide hos lægen og på apoteket at pamol i stik pille form var det bedste da de virkede med det samme MEN de sagde også at man som hovede regl ikke måtte ta mere end 10 piller på en månede af de smerte stillende for dem udover 10 var ikke godt for fosteret.. Håber det gav lidt mening og husk og drik rigeligt med vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må tage det der starter med P (pinex pamol osv).. ipren og andre lignende må man ikke tage.. Man må heller ikke bruge næsespray...

Synes da du kommer tidligt afsted jeg var først afsted da jeg var i uge 10 :)

Næsespray???

Er rigtig forkølet og næsen løber.

Jeg arbejder med mad, så kan ikke hele tiden rende med et tørklæde i hånden. Så har da flittigt brugt næsespray hele dagen, men nu gør du mig bekymret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man må tage det der starter med P (pinex pamol osv).. ipren og andre lignende må man ikke tage.. Man må heller ikke bruge næsespray...

Synes da du kommer tidligt afsted jeg var først afsted da jeg var i uge 10 :)

Jeg ved ikke, hvad tidligt eller sent er i den forbindelse, har bare set at nogle fra BK allerede er afsted i uge 4 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg døjet rigtig meget med hovedepine i starten af min graviditet og der fik jeg afvide hos lægen og på apoteket at pamol i stik pille form var det bedste da de virkede med det samme MEN de sagde også at man som hovede regl ikke måtte ta mere end 10 piller på en månede af de smerte stillende for dem udover 10 var ikke godt for fosteret.. Håber det gav lidt mening og husk og drik rigeligt med vand :)

Tak :) Jeg vil som hovedregel slet ikke tage piller, men det er bare så svært at koncentrere sig. Hjælper vand? Troede det var hormonelt betinget?!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil heller ikke tage piller over hovedet men man kan ha så ondt man er nødt til det :) altså hovedepine kan jo være tegn på væskemangel og ved fra mig selv at min hovedepine tit skyldes at jeg ikke har fået nok vand..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil heller ikke tage piller over hovedet men man kan ha så ondt man er nødt til det :) altså hovedepine kan jo være tegn på væskemangel og ved fra mig selv at min hovedepine tit skyldes at jeg ikke har fået nok vand..

Nå ja, men jeg kan nu tydeligt mærke at det her ikke skyldes væskemangel.... Der sker godtnok noget med ens krop, når sådan en lille spire er i gang med at udvikle sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja, men jeg kan nu tydeligt mærke at det her ikke skyldes væskemangel.... Der sker godtnok noget med ens krop, når sådan en lille spire er i gang med at udvikle sig :)

Vær opmærksom på hovedpine. Det kan være det første tegn på ssf

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som det bliver skrevet må du tage alt med P - både nu, senere og når du ammer.. :)

Men tænk over hovedepinen kan være forårsaget af homoner.. Så hjælper panodiler el ikke. - bare så du er obs på om de egentlig har en virkning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Næsespray???

Er rigtig forkølet og næsen løber.

Jeg arbejder med mad, så kan ikke hele tiden rende med et tørklæde i hånden. Så har da flittigt brugt næsespray hele dagen, men nu gør du mig bekymret.

Det er rigtig nok at de fleste næsespray frarådes når man er gravid.. - brug evt saltvand, det fungere ret fint..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vær opmærksom på hovedpine. Det kan være det første tegn på ssf

Ssf? Hvad er det?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ssf? Hvad er det?

 

Svangerskabsforgiftning.. Det tror jeg dog ikke er et issue for dig, du er jo ikke så langt henne. No worries! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ssf? Hvad er det?

Svangersskabs forgiftning

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER