Guest cmbk

Overnatning hos bedster

27 indlæg i dette emne

Hvad gør I når jeres små overnatter hos bedsterne? Er sengetiden nogenlunde den samme, som hjemme? Og beder I bedsterne følge nogle regler, om specifikke ting?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er indtil videre kun min svigermor, der har passet Mar med overnatning. Hun fik et papir, hvor hans almindelige rytme stod på (hvornår han sov, hvornår han spiste og hvad/hvor meget han ca spiste). Ikke fordi, hun nødvendigvis skulle efterleve det, men så hun vidste, hvordan det plejede at være, og dermed havde et bud på, hvad der var galt, hvis han var umulig ;) Jeg tror hun fulgte det nogenlunde, men jeg spurgte ikke.

Jeg mindes ikke, at vi ellers havde nogle regler :chin: Svigermor ved at vi ikke have at der ryges i nærheden af Valdemar, men det er heller ikke aktuelt for hun ryger ikke længere selv. Jeg tror også godt, at hun ved, at hun ikke ville være populær, hvis hun havde proppet ham med slik, men et enkelt stykke ville være ok for mig.

Vi aftalte at droppe tandbørstningen mens han blev passet, for det var han meget ked af dengang, så det syntes vi ikke, at nogen af dem skulle slås med :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gjorde stort set det samme som Barbamama! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej, når Marius sover ved bedsterne, styrer de selv hvordan og hvorledes... Vi giver ingen regler med... Men håber, at når han skal passes fra mandag til tirsdag om 2,5 uge, at de overholder hans sengetid....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores eneste "regel" har været, at Anabella ikke skal græde sig selv i søvn. Så er vi ligeglad med, om hun ryger ud af rytmen ved en enkelt overnatning, så længe hun får gode oplevelser ved det.

De gange hun er blevet passet, både med og uden overnatning, har vi fortalt, hvordan og hvornår vi gør tingene, men kun som retningslinjer. Hos os vil bedsterne for alt i verden gerne følge det, vi gør og de ved, at slik osv er no-go.. Madmæssigt har de også spurgt på forhånd, hvad hun godt kan li osv. Og så har jeg holdt fast i, at Anabella skal have havregrød om morgenen faktisk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En gang i mellem fortæller jeg hvordan rutinerne er herhjemme (hvis det er lang tid siden de har passet Erica, og rutiner har det jo med at skifte i den alder...) men det er mere for at gøre det nemmere for dem og på ingen måde regler!

Det falder mig fjernt at lave regler til andre - hvis jeg ikke stoler på dem der passer mit barn ikke gør det godt nok på egen hånd, så får de ikke lov til at passe mit barn ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, rart med nogle bud. Jeg vil bare gerne at C passer sin sengetid - det er den eneste regel. Min mor mener derimod at hun bare skal falde i søvn af træthed, og det resulterede i at hun sov kl 22.30... Og var fuldstændig smadret efter det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ca det samme som de andre - vi har givet tider på søvn og hvornår hun plejer at spise som guidelines. Og så har vi sagt at de ingen kampe skal tage, det skal vi nok. Tandbørstning har de heller ikke skullet endnu - det kommer snart.

Mad blander vi os ikke i, de spørger selv og så har vi sagt ingen slik, is og kage og det overholder de så fint selvom hun nok får rosiner, kiks, frugtstænger m.m. I rigelige mængder i stedet :p men det lukker vi øjnene for!

Mies "bedster" kender Mie så godt og aflæser hende efterhånden så fint så det intet problem er!

Hvis Mies bedsteforældre lod hende være oppe til hun segnede så fik de ikke lov at passe hende om natten, vi har rigelig andre der gerne vil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En gang i mellem fortæller jeg hvordan rutinerne er herhjemme (hvis det er lang tid siden de har passet Erica, og rutiner har det jo med at skifte i den alder...) men det er mere for at gøre det nemmere for dem og på ingen måde regler!

Det falder mig fjernt at lave regler til andre - hvis jeg ikke stoler på dem der passer mit barn ikke gør det godt nok på egen hånd, så får de ikke lov til at passe mit barn ;)

:ditto nogen gange spørger de selv ind til hvordan tingene er nu og så fortæller jeg hvordan det er. Men ingen regler :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis nogen af dem røg, så ville jeg nok have nogle ønsker omkring dette - men ellers følger vi den med "deres hjem - deres regler". Børn kan sagtens lære, at der gælder forskellige regler i forskellige hjem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har kun sagt, at hun ikke skulle for sent i seng. 22.30 er for sent :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan godt forstå at du gerne vil have at hun passer sin sengetid. Jeg synes børn i den alder er for små til ikke at passe deres rytme - søvn er noget af det vigtigste for deres udvikling.

Sophia overnatter jævnligt hos mormor og farmor. De kender hendes rytme, og vi er enige med dem om at hun bare passer den plus minus en halv times tid, alt efter hvor træt hun er.

Mht kost er de enige med os ift sukker, som egentlig er den eneste regel der er på det område. Hvis man vil "gøre noget godt" for Sophia kan man give hende rosiner/figenstang, banan eller en bolle med smør, så danser hun af glæde :)

Ellers fortæller vi bare løbende hvad hendes livretter er, fordi bedsteforældrene jo tit gerne vil gøre noget ekstra godt for de små ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi udstikker ikke regler.

 

De kender rytmen og den har jeg kun oplevet de mere eller mindre har fulgt. Sukkerpolitk har vi ikke og jeg ved de ikke bliver fyldt med det, men får med omtanke.

 

De er aldrig kommet sent i seng, altid omkring deres sengetid, Sebastian har af og til bedt om at komme i seng omkring hans normale sengetid eller en halv times tid efter og så lytter de.

 

Sengetid 22.30 havde en enkel dag ikke gjort mig noget, men nu kompenserer begge mine børn også ved at sove længe dagen efter, så de er stadig glade dagen efter. Har man et barn der vågner tidligt kan det være man har det anderledes. Men var de blevet lagt så sent, så havde jeg gået ud fra de havde hygget sig og det var derfor, men at det ikke var noget der ville ske hver gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

For mig må det gerne være lidt noget særligt at sove ved bedsterne. Derfor er det dem der sætter reglerne. Jeg har også fuldt ud tillid til, at det ikke drukner hverken i sukker eller manglende søvn. Han er tit lidt længere oppe når han er ved bedsterne men de putter ham, når han er træt og ikke når han segner af træthed. Han hygger sig ved den og det er det, der er vigtigst for mig (og at han er tryg men det ved jeg at han er).

Det gør det i vores tilfælde nemmere at han hverken sover til middag eller bruger sut. Så er der ingen regler vedr. dette.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok, rart med nogle bud. Jeg vil bare gerne at C passer sin sengetid - det er den eneste regel. Min mor mener derimod at hun bare skal falde i søvn af træthed, og det resulterede i at hun sov kl 22.30... Og var fuldstændig smadret efter det.

Det synes jeg også er en rimelig regel. Hvis hun er helt smadret dagen efter, så ville jeg have bedt pænt om, at hun holdt sengetiden næste gang, eller også holde op med at lade hende blive passet der :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun var fuldstændig smadret og det resulterede jo at hun var overtræt og ikke ville puttes. Det synes jeg er synd for hende, for jeg ved hvor meget søvn betyder for hendes trivsel, men det var min mor ikke enig i.

Det er det eneste, udover det faktum at hun ikke må få for meget mælk og bananer, pga det stopper hendes mave. Det lytter hun så heller ikke til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun var fuldstændig smadret og det resulterede jo at hun var overtræt og ikke ville puttes. Det synes jeg er synd for hende, for jeg ved hvor meget søvn betyder for hendes trivsel, men det var min mor ikke enig i.

Det er det eneste, udover det faktum at hun ikke må få for meget mælk og bananer, pga det stopper hendes mave. Det lytter hun så heller ikke til...

Jeg synes faktisk at det er respektløst, at hun ikke lytter til det du siger. Specielt mht mælk og bananer som hun jo kan/vil få ondt af :(

VIL hun ikke følge de ting du siger når hun passer C?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidst spiste hun noget lignende seks bananer og fik mælk. Det resulterede i luft i maven kl lort om natten, hvilket min mor jo selv sagde! Ej hvor underligt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sidst spiste hun noget lignende seks bananer og fik mælk. Det resulterede i luft i maven kl lort om natten, hvilket min mor jo selv sagde! Ej hvor underligt!

 

6 bananer vil jo give en voksen forstoppelse :O Det lyder altså helt vanvittigt!! Stakkels C :(

 

Hvad er din plan fremover? Vil du stadig sende C på overnatning hos din mor, eller hvordan?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hun ville ikke have hende på overnatning, hvis jeg skulle bestemme hvad tid hun skal i seng. Det jeg har sagt/ og skrevet, var at hun ikke skulle for sent i seng. 22-22.30 er i følge min mening alt for sent, for er barn der sover senest 18.30 på hverdage!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det synes jeg også er en rimelig regel. Hvis hun er helt smadret dagen efter, så ville jeg have bedt pænt om, at hun holdt sengetiden næste gang, eller også holde op med at lade hende blive passet der :)

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ud fra hvad du har skrevet ville jeg kort og godt bare holde op med at få C passet ved din mor ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var flejnet fuldstændig ud! Det er da virkelig respektløst - undskyld! Men det er sgu da dit barn, og dermed dine regler. Du har jo ikke sat Caroline i verden for din mors skyld, men hun er heldig at få lov at låne hende.

Jeg er ikke tilhænger af at der skal være en masse regler bedsterne skal følge når de passer vores børn. Men at bede om at barnet på halvandet ikke kommer for sent i seng, og ikke bliver proppet med bananer og mælk som giver hender forstoppelse, som medfølger smerter - det synes jeg på INGEN måde er i overkanten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og jeg er iøvrigt enig med Mette, efter den omgang var Sophia ikke blevet passet hos den pågældende bedste igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver hun jo så heller ikke :-) Jeg synes bare ikke, at jeg giver hende et reglement, men pointere bare at hun ikke skal for sent i seng og ikke overfodres.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER