Amaryllis

Vil i råde mig??

21 indlæg i dette emne

I Sigrids klasse går der en pige, som ikke har mange venner på hendes egen alder. Hun leger med de yngre elever både på skolen og i SFO.

Hun er ikke med i det sociale sammenhold i klassen og har fra starten ikke været det. Hun var indlagt i 2 måneder, da de startede i 0. klasse.

De gange vi har holdt fødselsdag for Sigrid, har vi inviteret hende og hun er kommet...dog uden at deltage på samme måde som de øvrige børn, hun går til Julie.

I efteråret gik hende forældre fra hinanden og der er godt gang i mudderkastningen, mor svinder far til via facebook - uden tanke over, at pigen faktisk er en dygtig læser og kan se hvad mor skriver.

Far fandt sammen med en mor til en dreng i klassen, hvis forældre sjovt nok gik fra hinanden samtidig med det andet par...jo rygterne kører.

Vi har talt med faderen til pigen, da han er med i forældrerådet sammen med mig. Han har fortalt om, hvordan livet har været i hjemmet og hvorfor det kørte skævt. Mor har behandlet pigen som en prinsesse, der intet kunne selv. Skal lige nævne hun har en ældre og en yngre bror.

Pigen har været her og lege en enkelt gang efter skole, da jeg synes hun skulle prøve det. Det gik fint indtil far kom. Da vi voksne sad og snakkede endte det med, at de blev og spiste....jeg må simpelthen se væk, når den pige spiser - hun spiser som et lille barn, der lige har lært at spise selv...jeg mister appetiten og jeg er normalt ikke sart.

Nu ligger landet sådan, at far i dag har skrevet om Sigrid kunne tænke sig at lege med pigen på torsdag...hjemme hos os. Det har jeg sagt, at jeg ikke kan, da jeg skal læse og forberede til proffesionsopgave. Han spurgte så, om det kunne blive fredag hos dem? Mit svar: jeg må spørge Sigrid først. Jeg aftaler nemlig ikke legedage for hende, uden hun selv er med i det.

Så er det jeg tænker, har jeg svaret forkert.? Burde jeg have sagt ok til at lege her, når nu pigen ingen venner har? Føler lidt, at Sigrid presses til at lege med hende - for at vise de andre i klassen, at pigen ikke er farlig, men bare mangler at lære hvordan man leger med andre.

Vil så gerne, at pigen kommer ind i klassens sammenhold. Har overvejet at skrive til lærerne, men så alligevel ikke - da det jo ikke er mit problem. Faderen har prøvet at tale med dem, men han taler for døve ører.

Kan I komme med gode råd?? VIl ikke presse Sigrid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

:kram2 :kram2 :kram2 Ja det er svært at være i den situation.

hvis jeg var i dine sko, ville jeg meget gerne have besøg af pigen. Så har du kontrol med hvad der sker, både med hende og dit eget barn. Jeg ville nok ikke have lyst til at mit barn besøgte nogen der er så "lave" at de sviner hinanden åbenlyst over FB.

Samtidig ville jeg gribe chancen til at gøre mit for at hjælpe hende. F.eks. lære hende at spise pænt osv. Det er jo lidt svært for sådan en lille pige. Hun ved ikke hvad hun gør rigtigt og forkert og hun kan sikkert ikke spørge sine forældre om noget lige nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

At du har andre planer synes jeg er en ok grund til at sige de ikke kan lege hos jer og at sige at du lige skal spørge din datter først er også helt ok.

En legeaftale vil aldrig blive god hvis begge børn ikke er indstillet på at de skal have den.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville nok finde en dag hvor jeg havde tid og så få hende hjem at lege med din datter, så kan du selv følge lidt med i hvordan det går. du sagde jo at de legede fint sammen sidst, så med mindre din datter har givet udtryk for at hun ikke har lyst til at lege med hende igen ville jeg bare få det aftalt, men jeg ville til at starte med nøjes med aftaler hjemme hos mig selv

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar.

Tror jeg laver en aftale om, at de kan lege her igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil også snakke med din datter om, om hun har lyst til at lege med hende, fordi legeaftalen jo ligesom er på hendes vejne og det løser bestemt intet for pigen, hvis du aftaler noget, som hun ikke gider. Men er din datter indstillet på at lege med hende, så synes jeg at du skal invitere hende over igen.

Men jeg ville ikke påtage mig ansvaret for en andens barn, fordi det er forældrenes og måske pigen bare har brug for lidt tid for at indhente det, som hun evt. missede, da hun var indlagt på de sociale punkter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker om det ikke er en god ide, at de leger hjemme hos den anden pige, således at hun er på "hjemmebane" og det på den måde bliver lidt lettere for hende. Det kan jo ende med, at det rent faktisk bliver en kæmpe succes, og de så efterfølgende sankker omd et i skolen, og de andre børn på den måde, fanger interessen for hende?? Bare min tanke... :) Det er selvfølgelig slet ikke dit ansvar, men jeg kan sagtens forstå dine tanker omkring at hjælpe hende, jeg ville have det på præcis samme måde. men nej, man skal heller ikke lave legeaftale uden, at barnet er involveret, for så bliver det sjældent en succes... :goodluck :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sådan som jeg læser det, vil faren netop gerne gøre noget ved problemet, og prøver at støtte hans datter. Så jeg ville nok snakke med min datter om hun havde lyst til at lege med hende og så prøve at lade dem lege ved faren på fredag, sådan pigen måske er mere tryg da det så er hjemmebane og ellers tage den som den kommer hen ad vejen...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde den lang snak med Sigrid om det i går, hun ønskede at vi ventede lidt. Hun sagde: mor, skal jeg virkelig? jeg: Nej, du skal ikke hvis du ikke vil.

Sigrid gik med til, at de kunne lege på et andet tidspunkt.

Sigrid fik et tomt udtryk i øjnene, da vi talte om det, som om hun følte sig tvunget. Sigrid vil gerne lege med alle, men hun ved godt, at det er svært. Vi prøver at dele sol og vind lige, så hun ikke kun leger med de samme veninder hver gang...men det er som om, at pigerne i klassen skal tvinges til at lege med den nævnte pige.

I dag er faderens nye kæreste begyndt at skrive til mig, for at få udleveret telefonnummer til en anden pige i klassen. Det har jeg sagt, jeg ikke kan udlevere uden deres samtykke. Det forstod hun vidst ikke helt.

Jeg føler mig rådvild, vil gerne hjælpe så godt jeg kan, men kan ikke finde ud af hvordan det er bedst for alle parter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville nu ikke ha noget problem med at udlevere et nr til en anden klassekammerat, det er jo også noget der står på klassens tlf liste er det ikke? og et nr man kan få oplyst på skolen, det kan man i hvert fald på vores skole

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville nu ikke ha noget problem med at udlevere et nr til en anden klassekammerat, det er jo også noget der står på klassens tlf liste er det ikke? og et nr man kan få oplyst på skolen, det kan man i hvert fald på vores skole

Det står ikke på listen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg ville henvise til klasselisten, og står nummeret ikke på den, så vil jeg sige, at hun kan sende en seddel med den pågældende pige hjem. Jeg ville ikke bare aflevere nummeret uden tilladelse, for der er vel en grund til, at de evt. har hemmelig nr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan ringe til personen og fortælle dem faderens kærestes nummer. Så har du ikke gjort noget forkert og udleveret et nummer.

Det lyder som om faderen og hans kæreste gerne vil hjælpe deres datter til at få det bedre. Jeg tænker lidt at jeg ville hjælpe dem med et skub i den rigtige retning fremfor at forhindre det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg talte med faderen i pigen i aftes, og han fortalte - at den anden pige havde givet ham telefonnumret om morgenen...så jeg slap for at rode mig ud i det.

Min mand talte med det andet forældre par i aftes, fordi de spurgte ind til pigen og hendes familie. Min mand havde kun positivt at sige.

Pigen far skrev til i sent i aftes, at pigen skulle ud til den anden pige og sove fra fredag til lørdag.

Jeg er glad på pigens vegne, men også sådan lidt - er det ikke voldsomt at overnatte første gang hun besøger en fremmed familie?

Jeg blander mig ikke, men glæder mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg talte med faderen i pigen i aftes, og han fortalte - at den anden pige havde givet ham telefonnumret om morgenen...så jeg slap for at rode mig ud i det.

Min mand talte med det andet forældre par i aftes, fordi de spurgte ind til pigen og hendes familie. Min mand havde kun positivt at sige.

Pigen far skrev til i sent i aftes, at pigen skulle ud til den anden pige og sove fra fredag til lørdag.

Jeg er glad på pigens vegne, men også sådan lidt - er det ikke voldsomt at overnatte første gang hun besøger en fremmed familie?

Jeg blander mig ikke, men glæder mig.

Jo det er lidt meget. Jeg ville ikke lade mit barn overnatte ved nogen, som jeg ikke kendte særligt godt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dette er bare en tanke - kunne det være, at fordi hun ikke er en del af pigegruppen i klassen bliver det sådan lidt at man ikke vil lege med hende, for det gør de andre piger heller ikke...

Jeg syntes det er virkelig synd for pigen, at hun ikke er en del at vennerne i klassen og forældrene prøver jo at finde venner til hende.

Jeg ville nok, uden selvfølgedig at tvinge mit barn til at lege med hende, tage en snak om hvordan det kan være at være holdt udenfor.

Jeg ved godt det ikke nødvendigvis er din datter, at pigen ikke skal være med, men det er da virkelig synd, at hun ikke er en del af klassen.

Piger i starten af skolealderen er altså ikke nødvendigvis de sødeste mod hinanden...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sigrid og den anden pige skal lege sammen næste fredag. Så må vi se hvordan det kommer til at gå. De skal lege hos hendes far.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Synes det er godt at du går noget for at pigen skal komme ind i fællesskabet, og så længe din egen datter synes det er sjovt at lage med hende, så er det jo dejligt

Sara

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du om læreren snakker med eleverne om venner og veninder ?? I den klasse jeg er i lige nu snakker vi meget om det sociale og hvordan man kan lege med de andre og at drenge og piger godt kan lege sammen osv osv, så hvordan griber læreren det hele an, for jeg er ret sikker på læreren har set at der er et socialt problem med den pige i klassen.. Men du har naturligvis ret i at det skulle være hendes forældre der skulle reagerer på sådan noget :)

Jeg synes det er dejligt Sigrid skal lege med hende og måske lukke hende mere ind i klassen socialt på den måde.. Jeg håber det kommer til at gå rigtig godt

:kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved du om læreren snakker med eleverne om venner og veninder ?? I den klasse jeg er i lige nu snakker vi meget om det sociale og hvordan man kan lege med de andre og at drenge og piger godt kan lege sammen osv osv, så hvordan griber læreren det hele an, for jeg er ret sikker på læreren har set at der er et socialt problem med den pige i klassen.. Men du har naturligvis ret i at det skulle være hendes forældre der skulle reagerer på sådan noget :)

Jeg synes det er dejligt Sigrid skal lege med hende og måske lukke hende mere ind i klassen socialt på den måde.. Jeg håber det kommer til at gå rigtig godt

:kram2

Nej det ved jeg faktisk intet om.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har lige læst op på indlægget og det lyder da meget sørgeligt for hende pigen :(

Hvordan står det til i dag?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER