tazdiginez

Selvhjulpenhed

28 indlæg i dette emne

Jeg ville nok sige: forvent intet, men lad ham prøve alt, hvad han gider (og du har tid/tålmodighed) :)

Valdemar på 17 måneder kan ikke tage noget på HELT selv undtagen gummistøvler og nissehue (og det er langt fra altid det lykkedes), men han er "med" i det hele. Han tager selv skoene frem og så sidder han og sætter den ene på spidsen af foden, mens jeg langsomt sætter den anden på, og på den måde hjælpes vi ad. Ved jakken, der prøver han selv, men han får næsten altid armene omvendt i ærmerne, så det ender med at jeg holder jakken og så stikker han selv armene ind. Huen breder jeg ud, så han kan stikke hovedet ind. Ved bukser siger jeg "Hiv bukserne op" og så rykker han op foran, mens jeg hiver dem op over bagen. Det synes han er ret sjovt :) Ved en trøje guider jeg lige armene, hvis de er på afveje, men han finder nogenlunde selv ærmerne og stikker armene igennem.

Når det skal af igen holder jeg ved ærmet og beder ham trække armene ud. Trækker bukser ned og så får han lov at prøve at trække dem over fødderne (lykkedes dog sjældent). Sko, strømper og hue klarer han selv (nogle gange beder han om hjælp, hvis det driller) og jakken hjælpes vi også ad med, hvor jeg holder i ærmerne, mens han stækker. Når den ene arm er fri, holder han selv jakken og tager den anden ud.

Jeg ved, at dp også lader ham prøve kræfter med flyverdragten, men der er vist lang vej igen ;)

Det er jo meget forskelligt, hvad børn kan hvornår, og der skal nok være nogen, der kan mere, men Valdemar er ret interesseret i tøj af/på og jeg synes han er ret godt med. :) (Det trøster jeg mig med, når jeg hører om jævnaldrende, der taler i hele sætninger, mens Mar stadig primært siger Hej, tak og tørstig :lolhit)

Valdemar kan lige præcis det Valdemar skal kunne :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Ej ok, måske ikke hele sætninger, men sådan noget "mor spise" og "nisse hue på" og hvad ved jeg. I hvert fald større ordforråd end Marmusen og større evne til at sætte dem sammen :)

Det kunne Lise ihvertfald ikke ved 1,5 år, men tidsintervallerne imellem de ting de lærer er jo også ekstremt små i den alder. Det hele går rasende stærkt. Prøv bare at tænke på alle de ting de lærer i løbet af de første 2 år. Så betyder det ikke så meget om et barn lige er et halvt år længere om at lære en ting end andre børn - det er jo vitterligt ingen tid set i det større billede. Og de skal nok alle sammen lære det hele tids nok ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak piger :kiss Men pointen var nu også, at jeg har det helt ok med at han ikke er en af "spurterne" sprogligt, fordi jeg netop synes, at han er dygtig til så meget andet :) Og ja, de lærer jo det hele før eller siden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER