Guest

Opstart på grød mv..

25 indlæg i dette emne

Kære alle.

Nu er der jo ikke længe til, at Vega snart skal have andet end MM. Altså hun er kun 3 mdr, men jeg vil gerne være forberedt på det.

Hvilke bøger eller netsider omkring opstart af mad mv kan I anbefale? Jeg vil gerne lave alt fra bunden og vil gerne vide, hvordan, hvor ofte mv man skal starte op :)

Tak :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Altså jeg er super glad for Helens bog om børn og mad! Der er opskrifter, madplaner osv osv. Ellers er hendes side også kanon.

Sundhedsstyrelsens pjece er faktisk også helt fin.. Der er opskrifter på majsgrød og hirsegrød osv. Og de første maaaange gange er det jo egentlig bare smagsprøver alligevel :) Og jeg kan fortælle at min SP har sagt god for at gemme hjemmelavet grød UDEN MME i 48 timer i køleskabet. Så skal du bare genopvarme grøden og tilsætte MME-pulver. Det gjorde jeg :)

Og det gør jeg faktisk stadig, bortset fra at jeg ikke længere tilsætter MME, fordi så gider knægten ikke spise det...

Tak for svar, vil få fat på Helens bog så :) og så nu hvor jeg stadig ammer, kan jeg vil også malke ud til de første gange grød og så ellers bruge MME?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige som JustMe også anbefale Helens bog om børn og mad. :)

 

 

Da Theo startede på skemad ammede jeg også, men jeg var bare slet ikke fan af at malke ud, så jeg brugte MME i maden fra starten.

Hvis du vil bruge MM er det super, for så blander man jo bare det i maden til sidst.

 

Hvis du vil bruge MME, kan man som JustMe skriver bruge pulver og blande det i til sidst. Men som ammende, kan man slet ikke nå at bruge alt MME pulveret inden det bliver for gammelt. Vi brugte drikkeklar MME fra Arla. Vi havde stadig noget spild, men vi regnede meget på det, og det kunne klart bedst svare sig økonomisk. En brik kan holde sig 24 timer på køl. Så der er betoden den samme som hvis man bruger MME. :)

 

 

Nu ammer jeg så ikke længere. Og nu kan det svare sig for os at købe pulver MME, fordi Theo jo får et par flasker. Men det har så samtidig gjort at jeg nu er gået over til at bruge en smule sødmælk i Theos mad, for jeg kan godt lidt at kunne blande lidt koldt mælk i maden, som jeg gjorde med den drikkeklar MME :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

MM kan holde sig 24 timer i køleskabet, så det vil jeg tro også gælder, hvis det er i grød (som kan holde sig i 48 timer)

 

Vi startede med grøntsagsmos, helt udkogt og blendet til en helt jævn konsistens. 

 

Når jeg havde lavet en portion kom jeg et par skefulde i en frysepose, maste den helt flad, bandt en løs knude og kom den i fryseren. På den måde kunne vi nemt knække et hjørne af og varme den op og tilsætte mm(e) bagefter. Det fungerede virkelig godt for mig. 

 

Jeg lånte bogen "en sund start på et godt liv" og fulgte egentlig bare principperne. Det var en fin bog, men nok ikke en jeg ville købe selv, da de fleste opskrifter gav sig selv. 

 

Vi startede med neutrale grøntsager som gulerøder, broccoli, blomkål og ventede lidt med kartoffel og majs for at holde igen med stivelse. Det var ret flydende, godt blandet op med mme i starten. Så gik vi så småt over til at blande det lidt med hirsegrød, majsgrød (som hun aldrig blev fan af). Risgrøden kom vi aldrig rigtig igang med, da der var meget snak om arsen i ris på det tidspunkt. 

 

Frugtgrøden gav vi kun i grød og kun som en lille klat for at søde lidt. Frugtgrød helt alene er efter min overbevisning for sødt bare at give som helt måltid. 

 

Da hun begyndte at spise kartoffelmos blandede vi tit en anden form for grøntsagsmos i. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg følger Helens bog. Den er nem og overskuelig med opskrifter og dagsplaner.

Vi er startet op på majsgrød med forskellig topping som æble og svesker (godt for maven). Hun får det til frokost ved 11.30-12 tiden lige før amning.

Om nogle uger når grøden til frokost kører vil jeg starte på grøntsagsmos også - det skal hun have til aftensmad tænker jeg. Jeg har med vilje startet med grød fordi nogen børn kun vil spise grøntsagsmos/frugtmos hvis det er det de starter med og bliver så ikk så glad for grød.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar :)

I starten er det så "kun" en gang dagligt, at de får grød, fx til frokost? Og så amning/MME for rest eller?

Skal da helt sikkert have fat på Helens bog :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav det, når hun ellers ville have fået flaske, gerne til frokost. 

 

Vi startede med smagsprøver og gav flaske bag efter. I takt med at hun spiste mere og mere grød/mos tog hun mindre af flasken, så hun udlignede ret godt selv. 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar :)

I starten er det så "kun" en gang dagligt, at de får grød, fx til frokost? Og så amning/MME for rest eller?

Skal da helt sikkert have fat på Helens bog :)

 

Jeps, kun én gang dagligt. Frokost er oplagt, for der er baby som regel frisk og i godt humør. :) Vi kørte med et enkelt måltid i hvertfald tre uger, og Theo blev ammet lige så meget som før han fik skemad.

 

Men det er normalt at starte med frokost. Når det kører rigtig godt, så aftensmad. Så morgenmad og til sidst kan man så kigge på mellemmåltider. :)

Theo er fx 8 måneder nu. Han får morgenmad, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad. Formiddagsmad er der ikke plads til. Men det kommer nok når han skal i vuggestue og tidligere op. :)

 

 

 

Får du i øvrigt ikke SP på besøg omkring 4 måneders alderen? Det er hvertfald typisk at man der har en snak med SP om mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, kun én gang dagligt. Frokost er oplagt, for der er baby som regel frisk og i godt humør. :) Vi kørte med et enkelt måltid i hvertfald tre uger, og Theo blev ammet lige så meget som før han fik skemad.

Men det er normalt at starte med frokost. Når det kører rigtig godt, så aftensmad. Så morgenmad og til sidst kan man så kigge på mellemmåltider. :)

Theo er fx 8 måneder nu. Han får morgenmad, frokost, eftermiddagsmad og aftensmad. Formiddagsmad er der ikke plads til. Men det kommer nok når han skal i vuggestue og tidligere op. :)

Får du i øvrigt ikke SP på besøg omkring 4 måneders alderen? Det er hvertfald typisk at man der har en snak med SP om mad :)

Jo, det gør jeg :) så måske jeg er lidt for tidlig på den i planlægningen :D vil bare gerne gøre det godt, haha.

Men tak for dit svar, det gav er rigtig godt overblik :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi gav det, når hun ellers ville have fået flaske, gerne til frokost.

Vi startede med smagsprøver og gav flaske bag efter. I takt med at hun spiste mere og mere grød/mos tog hun mindre af flasken, så hun udlignede ret godt selv.

Super, jeg begynder at kunne fornemme et overblik over det nu :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, det gør jeg :) så måske jeg er lidt for tidlig på den i planlægningen :D vil bare gerne gøre det godt, haha.

Men tak for dit svar, det gav er rigtig godt overblik :kram2

Jeg kan fuldstændig følge dig.. Jeg havde planer om først at starte på skemad når Theo var 5,5 måned, men pludselig besluttede jeg mig for at starte før da jeg var desperat efter bedre søvn, og jeg anede faktisk intet! Helens bog var min redning - den er virkelig, virkelig god :) Især dagsplanerne synes jeg er guld værd. Det bare rart at have noget at gå ud fra. Men børn er jo forskellige, og vi følger ikke Helens planer 100%. Det er selvfølgelig altid vigtigt at kigge på sit barn :)

 

Selvom jeg hastede til at starte før, så vil jeg alligevel råde dig til at vente så længe som muligt :) Jeg ved godt det er spændende, at starte på skemad, men jeg tror oftest det er morens behov at starte ved fire måneder end det er barnets. Indrømmer gerne selv, at jeg faldt i ego-fælden i håb om mere søvn! Theo kunne sagtens have ventet når jeg ser tilbage!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helen er gud, og giver svar på alt i hendes bog ;) Den er super! Her startede vi med majsgrød toppet med mango/sveske. Majsgrøden fordi den er god lind i konsistensen samt sød, og sveske fordi de godt kan få hård mave af at starte på grød ;) Sveske er et kæmpe hit herhjemme som topping, men den er jo også dejlig sød :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil anbefale hjemmesiden http://wholesomebabyfood.momtastic.com/, den er delt op i de enkelte fødevarer fx græskar - der står så hvornår det er godt at give fra, hvordan man tilbereder det og hvad det passer godt sammen med. Det er super nemt og overskueligt.

 

Og så vil jeg anbefale dig at trække det lidt med hvornår du begynder. Glem et øjeblik at kigge på hendes alder, kig i stedet på din datter og se hvornår HUN er klar. Hvornår hun nærmest suger næringen ud af din mad (ikke bare når hun vil have din gaffel - hun vil sikkert også have din tandbørste når du børster tænder osv., men det er jo ikke fordi hun skal have børstet tænder). William viste først tegn ved 5,5 måned - fra ingen interesse til så stor interesse at jeg næsten blev flov over at spise foran ham. Uanset hvor forsigtige i er med maden og giver alt det rigtige, så er det hårdt for babyens tarme.

 

Og så vil jeg råde dig til at introducere en fødevare af gangen - så kan du nemt spotte at det er fx kartoffel der giver din datter mavekneb eller gulerod eller ... Det er meget svært hvis man hver dag giver en eller flere nye fødevarer.

 

Jeg blander Williams mad op med MM, jeg har det lige ved hånden og det er gratis - win win for mig. MME er jo ligeså godt. En ting du skal være opmærksom på er at det tynder grøden HELT VILDT. Jeg har aldrig kunne bruge den mængde MM som de skriver i opskriften - så har grøden været så tynd som vand. Jeg tilsætter, helt uden mål, til passende konsistens.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan fuldstændig følge dig.. Jeg havde planer om først at starte på skemad når Theo var 5,5 måned, men pludselig besluttede jeg mig for at starte før da jeg var desperat efter bedre søvn, og jeg anede faktisk intet! Helens bog var min redning - den er virkelig, virkelig god :) Især dagsplanerne synes jeg er guld værd. Det bare rart at have noget at gå ud fra. Men børn er jo forskellige, og vi følger ikke Helens planer 100%. Det er selvfølgelig altid vigtigt at kigge på sit barn :)

Selvom jeg hastede til at starte før, så vil jeg alligevel råde dig til at vente så længe som muligt :) Jeg ved godt det er spændende, at starte på skemad, men jeg tror oftest det er morens behov at starte ved fire måneder end det er barnets. Indrømmer gerne selv, at jeg faldt i ego-fælden i håb om mere søvn! Theo kunne sagtens have ventet når jeg ser tilbage!

Tak for din ærlighed omkring tidlig opstart, vil jeg helt sikkert huske på. For lige nu viser hun ingen interessse, og lige nu er det jo også bare dejlig nemt med amningen :)

Og fedt at Helens bog er så nem at følge ift dagsplaner mv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Helen er gud, og giver svar på alt i hendes bog ;) Den er super! Her startede vi med majsgrød toppet med mango/sveske. Majsgrøden fordi den er god lind i konsistensen samt sød, og sveske fordi de godt kan få hård mave af at starte på grød ;) Sveske er et kæmpe hit herhjemme som topping, men den er jo også dejlig sød :)

Elsker svesker :) det bliver spændende at starte op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:lol :lol :lol :lol

Inden knægten blev født tænkte jeg... Arj, seriøst... noget af det hun siger er bare for banalt... Så fik jeg baby, og så bliver jeg i tvivl om de mest banale ting, og søger Helen's bøger og hjemmesider som en gal :lol :lol :lol

Haha, sådan har jeg det også selv. Glemmer nogle gange at stoppe op og tænke "hvad synes du selv? :Lol "

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil anbefale hjemmesiden http://wholesomebabyfood.momtastic.com/, den er delt op i de enkelte fødevarer fx græskar - der står så hvornår det er godt at give fra, hvordan man tilbereder det og hvad det passer godt sammen med. Det er super nemt og overskueligt.

Og så vil jeg anbefale dig at trække det lidt med hvornår du begynder. Glem et øjeblik at kigge på hendes alder, kig i stedet på din datter og se hvornår HUN er klar. Hvornår hun nærmest suger næringen ud af din mad (ikke bare når hun vil have din gaffel - hun vil sikkert også have din tandbørste når du børster tænder osv., men det er jo ikke fordi hun skal have børstet tænder). William viste først tegn ved 5,5 måned - fra ingen interesse til så stor interesse at jeg næsten blev flov over at spise foran ham. Uanset hvor forsigtige i er med maden og giver alt det rigtige, så er det hårdt for babyens tarme.

Og så vil jeg råde dig til at introducere en fødevare af gangen - så kan du nemt spotte at det er fx kartoffel der giver din datter mavekneb eller gulerod eller ... Det er meget svært hvis man hver dag giver en eller flere nye fødevarer.

Jeg blander Williams mad op med MM, jeg har det lige ved hånden og det er gratis - win win for mig. MME er jo ligeså godt. En ting du skal være opmærksom på er at det tynder grøden HELT VILDT. Jeg har aldrig kunne bruge den mængde MM som de skriver i opskriften - så har grøden været så tynd som vand. Jeg tilsætter, helt uden mål, til passende konsistens.

Tak for hjemmesiden og dine gode råd. Tror du har helt ret i, at det er vigtigt at stoppe op og kigge på hende og ikke hendes alder. Det virker til hun er ret fremme på nogle områder, men hun viser endnu ikke interessse på mad endnu :)

God ide med den ene fødevare af gangen :D

Tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så blev Vega 4 mdr, og der er nu ikke længe til vi skal i gang med grøden.. (Dog er det ikke lige nu her). :)

Men ville lige høre jer, hvad I blander i grøden? (Altså den hjemmelavede) på forskellige sider står der smør eller olie. Må de godt få smør?

Til jer, der har brugt olie, hvilken olie og hvorfor?

Tak for hjælpen, piger :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har brugt/bruger en del forskellige oliver - kokos, raps, oliven og sesam især. :) Det er for mig vigtigt at de ikke er raffinerede - altså koldpressede. Jeg vil bestemt ikke anbefale flydende stegemargarine - det er noget underligt stads, som ofte indeholder en del vand. Brug et rent og naturligt fedtstof i form af koldpresset olie i stedet :) Jeg vil heller ikke anbefale alm. plantemargarine. Margarine er generelt et vildt forarbejdet produkt. Man gør alverdens ting ved olien for bl.a. at fjerne smag og lugt. Hele processen gør, at planteoliernes fedtsyrekæder ændres, og de er ikke længere gavnlige.

 

 

Gode naturlige, koldpressede olier er vejen frem :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja jeg vil også sige som Fru-Nielsen. Gå efter de koldpressede, ellers er det gode i olien "ødelagt" og så får hun jo ikke de særligt gode fedtstoffer.

 

Vi har brugt: ekstra jomfruoliven, kokos, hørfrø, raps (ikke særlig ofte, der er nogle stoffer i som man ikke helt ved hvad kan gøre, derfor har jeg begrænset det lidt), sesam (som William så ikke vil spise) og Thises økologisk usaltede smør (den brugte jeg ikke helt i starten - der holdte jeg mig til olier).

 

Husk også at mange olier skal opbevares på køl, og at de ikke må kommes i maden før den er kølet lidt af.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for jeres svar! I er altid så søde herinde :kiss :kram

Jeg er efterhånden ved at havd nok viden til grødopstart :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også anbefale Thise smør - usaltet selvfølgelig!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil også anbefale Thise smør - usaltet selvfølgelig!

Det bruger jeg også :-) Jeg fik i en anden tråd opklaret, at smør er ok, selvom komælk ellers er forbudt, og jeg synes, at det runder smagen godt af. Ellers står den på rapsolie og kokosolie:-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bruger jeg også :-) Jeg fik i en anden tråd opklaret, at smør er ok, selvom komælk ellers er forbudt, og jeg synes, at det runder smagen godt af. Ellers står den på rapsolie og kokosolie:-)

Jeg har heller aldrig tænkt at man ikke kunne bruge smør fra starten. Men af en eller anden grund faldt det mig mere naturligt at starte med olie. :)

 

 

Og så lige et sidespring - det er altså rart at høre så mange bruger Thise produkter. Det er jo noget lokalt for mig her i Skive ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

enig med de andre, her er det især kokos, oliven og rapsolie samt usaltet smør ;) Så vidt jeg har læst mig frem til er det vigtigt både at give forskellige olier og smør, da det giver nogle forskellige fedtstoffer. Ved dog ikke præcis hvilke og sådan ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER