Guest

Det kommende kommunalvalg

84 indlæg i dette emne

Ja om lidt skal vi ned og stemme på lokale politikker. 

Stemmer i?

og i såfald stemmer i, som ved folketingsvalg på et parti, eller stemmer i efter en mærkesag??

 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er jo selv ret moralsk omkring valg. Jeg mener at det er vores borgerpligt i et demokratisk samfund, at man går ned og stemmer. Har man holdningen, at politik interessere mig ikke, og jeg gider ikke sætte mig ind i det, fordi det er så kedeligt. Jamen så kan man i det mindst gå ned og stemme blankt. - Det er min ret kontante holdning til det.

 

Jeg var heldig, at jeg i folkeskolen fik i samfundsfag til opgave, at finde ud af noget om et parti, det samme fik resten af klassen, og vi skulle så holde valg kampagne for det parti, som man fik fordelt. Hvor der til slut skulle stemmes. - Dette gjorde at jeg fik øjnene op for politik, og fandt ud af, hvor jeg lå med mine holdninger.

 

Til kommunal valget går jeg egentlig ikke så meget op i partier. Jeg går mere op i, at der skal stemmes lokalt. Efter sidste kommunesamlægning er vores kommune blevet stor, og vi bor i en mindre by i udkanten af kommunen. De tre store byer plejer at kæmpe om pengene og om at få de bedste goder og faciliteter. Derfor er det vigtig for mig, at stemme på en, som kan råbe vores by op, så den ikke bliver glemt, når der skal forhandles om tingene. Derfor stemmer jeg på en som kan repræsenter vores by i kommunen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg arbejder i en kommunen, og har en del arbejde omkring valget. Det er spændende hvad enten det er kommunal valg eller folketingsvalg :)

Lige i år ved jeg ikke hvad jeg stemmer på endnu, jeg bor i en anden kommune end jeg arbejder i. I år er der den forskel at vi nu er børnefamilie, og der er meget snak om at nedlægge dagplejen i vores kommune fra 2017. Det syntes jeg er helt galt, en rigtig dårlig udvikling for vores kommune! Derfor tager min mand og jeg til vælgermøde der kun omhandler børne området, og først derefter bestemmer jeg hvor min stemme går til. Jeg kan sagtens forestille mig at stemme noget helt andet end jeg vil gøre til et folketingsvalg, da vores liv som børnefamilie afhænger meget mere af hvordan det ser ud i vores kommune.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer ikke, da jeg ikke bor i landet og derfor ikke har stemmeret. Men jeg følger meget med, jeg har en veninde og flere bekendte som stiller op og det er jo sjovt at se hvordan det går dem :)

Jeg har stemt til hvert valg hvor jeg har haft stemmeret, det falder mig meget unaturligt ikke at bruge min stemmeret.

 

Jeg er vokset op med politik. Mine forældre mødte hinanden i ungdomspolitisk arbejde hvor de begge var meget aktive indenfor samme parti. Så politik har altid fyldtt meget over middagsbordet og jeg meldte mig selv ind i ungdomspolitisk arbejde da jeg var ung og var også aktiv. Samme parti som mine forældre mødtes i.

Min mand er også meget politisk interesseret, så politik fylder stadig meget over middagsbordet.

 

Min stemme har rykket sig lidt, dog indenfor samme blok,  jeg tror aldrig den vil rykke sig til anden blok. Jeg har fundet et parti jeg er utrolig enig med, dem stemte jeg på, både til folketingsvalg og kommunalvalg og de ville få min stemme igen. Jeg stemte personligt ved folketingsvalget samme person stiller nu op til kommunalvalg i min gamle kommune og han havde fået min stemme igen hvis vi fortsat boede der.

Så jeg stemmer meget udfra ideologi, men partiets mærkesager er mig nu også ret nære, ideologi og mærkesager er blot forenet i et parti. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer. Hvis jeg ikke gør det synes jeg ikke jeg kan tillade mig at have en mening om, hvad der er rigtigt og forkert.

I år flytter vi dog kommune en 14 dage efter valget så kommunalvalget er ret underordnet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer og har allerede gjort det. Jeg har ikke haft så mange overvejelser om hvem jeg skulle sætte krydset ved. Det var nemt nok, da jeg selv stiller op :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige sige, at man må altså gerne have andre holdninger end mig :)

 

med andre holdninger, så er det at vi får nogle gode diskussioner, og bliver klogere på andre og sig selv :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er jo selv ret moralsk omkring valg. Jeg mener at det er vores borgerpligt i et demokratisk samfund, at man går ned og stemmer. Har man holdningen, at politik interessere mig ikke, og jeg gider ikke sætte mig ind i det, fordi det er så kedeligt. Jamen så kan man i det mindst gå ned og stemme blankt. - Det er min ret kontante holdning til det.

Jeg var heldig, at jeg i folkeskolen fik i samfundsfag til opgave, at finde ud af noget om et parti, det samme fik resten af klassen, og vi skulle så holde valg kampagne for det parti, som man fik fordelt. Hvor der til slut skulle stemmes. - Dette gjorde at jeg fik øjnene op for politik, og fandt ud af, hvor jeg lå med mine holdninger.

Til kommunal valget går jeg egentlig ikke så meget op i partier. Jeg går mere op i, at der skal stemmes lokalt. Efter sidste kommunesamlægning er vores kommune blevet stor, og vi bor i en mindre by i udkanten af kommunen. De tre store byer plejer at kæmpe om pengene og om at få de bedste goder og faciliteter. Derfor er det vigtig for mig, at stemme på en, som kan råbe vores by op, så den ikke bliver glemt, når der skal forhandles om tingene. Derfor stemmer jeg på en som kan repræsenter vores by i kommunen.

Enig med dig.. Jeg mener, man skal værne om demokratiet, og har det lidt stramt med dem, som ikke stemmer.

Synes det er ærgerligt at kommunalvalg ikke "vægtes" så vigtigt, for de har vigtige områder, såsom skoler mv.

Jeg stemmer også mere "personligt" ved kommunalvalg end til folketingsvalg, da jeg synes de er to forskellige ting :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har undladt at stemme een gang til et menighedsrådsvalg... Ellers stemmer jeg hver gang.

Til kommunalvalg stemmer jeg ikke nødvendigvis det samme som til folketingsvalg. Synes de lokale sager adskiller sig meget fra landspolitik.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer helt sikkert! Har altid gjort og har stemt på personer i de fleste partier alt efter hvem der har en holdning tættest på min egen og alt efter hvad der bliver stemt om. Jeg har derfor stemt næsten alt fra DF til Enhedslisten, men ligger nok mest i det "røde" felt. Denne gang er jeg blank! Vi har en god borgmester og han fortsætter nok, så han behøver ikke min stemme, han er dygtig, men ikke lige i samme politisk ideologiske område som mig.

Ved i om det findes sådan en hjemmeside ligesom til folketingsvalget hvor man kan besvare spørgsmål og så se hvem man er mest enig med? Den har jeg før brugt til at guide mig i retning af hvilke partier jeg skal "holde øje med".

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer helt sikkert! Har altid gjort og har stemt på personer i de fleste partier alt efter hvem der har en holdning tættest på min egen og alt efter hvad der bliver stemt om. Jeg har derfor stemt næsten alt fra DF til Enhedslisten, men ligger nok mest i det "røde" felt. Denne gang er jeg blank! Vi har en god borgmester og han fortsætter nok, så han behøver ikke min stemme, han er dygtig, men ikke lige i samme politisk ideologiske område som mig.

Ved i om det findes sådan en hjemmeside ligesom til folketingsvalget hvor man kan besvare spørgsmål og så se hvem man er mest enig med? Den har jeg før brugt til at guide mig i retning af hvilke partier jeg skal "holde øje med".

 

http://www.dr.dk/nyheder/politik/kv13/kommuner/kandidat-testen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg plejer at stemme. Og jeg har traditionelt stemt på samme parti hver gang.

Jeg stemmer altid ud fra den politiske ideologi. Det kan godt være at lokale mærkesager er anderledes end det landspolitiske, men blå blok tror stadig på privatisering og minimering af det offentlige system, hvor rød blok tror mere på et omfattende offentligt system og en høj velfærdssikkerhed.

Hvis jeg ikke kan sætte min stemme ved et parti stemmer jeg slet ikke. At stemme blankt er i min verden det samme som ikke at stemme, man tager ikke stilling til hvem man stemmer på...

Der er jeg så ikke enig :) når jeg har stemt blankt har det vist, at jeg elsker demokratiet og jeg gerne vil stemme, men der har ikke været nogen jeg vil sætte min stemme på.

Jeg stemmer både til højre og venstre ved kommunal og regions valget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er jeg så ikke enig :) når jeg har stemt blankt har det vist, at jeg elsker demokratiet og jeg gerne vil stemme, men der har ikke været nogen jeg vil sætte min stemme på.

Jeg stemmer både til højre og venstre ved kommunal og regions valget :)

Enig med skruk. Jeg mener også, at man er demokratisk ved at stemme blankt. Hvis jeg var i tvivl om, hvad jeg ville stemme, er det jo ikke ensbetydende med, at jeg ikke har sat mig ind i tingene.

Der er fx mange vælgere, som føler sig svigtet af rød regering nu, men derfor nødvendigvis ikke vil stemme blåt, tja, de vil måske stemme blankt - og det giver da også et statement, og viser, at man værner om demokratiet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stemmer selvfølgelig, længe leve demokratiet. Jeg har før stemt på parti, men denne gang tror jeg jeg stemmer efter mærkesag. Bor i en udkants kommune, hvor de lukker alt ude i det små og bygger ud i byerne. Så det er temmeligt vigtigt at kikke på mærkesager denne gang. Når man som mig, gerne vil beholde de små lokal samfund:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, jeg stemmer og har gjort det ved hvert valg, siden jeg blev 18 (og en enkelt gang inden, hvor jeg fik lov at sætte krydset sammen med min far, da jeg var barn. :biglove)

Jeg stemmer overhovedet ikke det samme til kommunal/region (eller eu for den sags skyld) som til folketing. Til folketing stemmer jeg på parti efter ideologi, hvor jeg TROR at jeg nogenlunde har fundet mit ståsted. Til de andre valg stemmer jeg personligt og det kan være fra et hvilket som helst parti, og hænger mere sammen med, om jeg synes det enkelte menneske siger nogle ting jeg kan forholde mig til :)

Jeg har aldrig stemt blankt og kan ikke forestille mig at gøre det. Der vil næppe nogensinde være et parti eller en kandidat, der mener PRÆCIS det samme som mig, og så vil jeg hellere stemme på dem, der trods alt er mig nærmest, end at stemme blankt.

Jeg er ikke så "striks" med at man "bør" stemme. Jeg tænker, at man sætter sig selv lidt ude af spillet, hvis man ikke på en eller anden måde deltager politisk (hvilket jo kan gøres på andre måder end at stemme), så det har jo nogle konsekvenser, men til syvende og sidst tror jeg faktisk, at jeg synes at det er en ret, men ikke nødvendigvis en pligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo, jeg stemmer og har gjort det ved hvert valg, siden jeg blev 18 (og en enkelt gang inden, hvor jeg fik lov at sætte krydset sammen med min far, da jeg var barn. :biglove)

Jeg stemmer overhovedet ikke det samme til kommunal/region (eller eu for den sags skyld) som til folketing. Til folketing stemmer jeg på parti efter ideologi, hvor jeg TROR at jeg nogenlunde har fundet mit ståsted. Til de andre valg stemmer jeg personligt og det kan være fra et hvilket som helst parti, og hænger mere sammen med, om jeg synes det enkelte menneske siger nogle ting jeg kan forholde mig til :)

Jeg har aldrig stemt blankt og kan ikke forestille mig at gøre det. Der vil næppe nogensinde være et parti eller en kandidat, der mener PRÆCIS det samme som mig, og så vil jeg hellere stemme på dem, der trods alt er mig nærmest, end at stemme blankt.

Jeg er ikke så "striks" med at man "bør" stemme. Jeg tænker, at man sætter sig selv lidt ude af spillet, hvis man ikke på en eller anden måde deltager politisk (hvilket jo kan gøres på andre måder end at stemme), så det har jo nogle konsekvenser, men til syvende og sidst tror jeg faktisk, at jeg synes at det er en ret, men ikke nødvendigvis en pligt.

:ditto

Jeg stemmer typisk personligt til lokale valg og partipolitisk ved folketingsvalg. Det hænger nok sammen med, at jeg har en forestilling om, at når man stiller op til kommunalvalg er det fordi man har nogle personlige holdninger til emner, og at man "tilfældigvis" (overdrivelse fremmer forståelsen ;)) er en del af et parti, mens man som folketingspolitikere stiller op for et parti, og ikke så meget med.

Jeg tror det munder ud i, at når jeg læser de enkelte politikers holdninger, så er de ret spredte i forhold til deres partis holdninger. Da jeg tog kandidattesten (som Thalia linkede til) var de 4 jeg var mest enige med fra hhv socialdemokraterne, venstre, radikale og konservative. Og jeg var samtidig mest uenig med en fra socialdemokraterne. Måske er det bare mig, der har holdninger i øst og vest?

Jeg har brugt testen til at læse politikeres svar på de grundlæggende spørgsmål, og ikke kun set på hvem jeg var mest enig med, men også hvem det kunne argumentere sine holdninger godt. Jeg har derfor valgt en politiker, som jeg ikke er 100 % enig, men som jeg var enig med på de områder, der betyder noget for mig, og som havde nogle gode argumenter, der hvor forskellene lå.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også taget testen, som viste ret meget, hvad jeg forventet. Men jeg er også ret markant i mine holdninger. Det eneste øv var bare, at jeg ikke blev enig med nogle af de lokale fra mit område, men derimod med dem i den største by i kommunen. De får altså bare ikke min stemme, fordi jeg vil være for bange for, at min egen by ville blive glemt, når der skal fordeles goder, fordi den er mindre og ligger i udkanten af kommunen.

Jeg kommer til at stemme på samme parti, som altid, som jo også er det, som jeg er enig med. Men på en af vores lokale politikere.

 

Havde jeg boet i min hjemkommune, den som jeg er vokset op i, så havde jeg stemt på min far :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har surfet, læst, taget tests og ved nu hvem jeg stemmer på til både kommunal- og regionsrådsvalg.

 

Jeg stemmer personligt begge steder, da det er vigtigt for mig de har mærkesager der betyder noget for mig og fordi to kandidater indenfor det samme parti, kan have MEGET forskellige grundholdninger! Til regionsvalget stemmer jeg på en fra det parti jeg også stemmer på til folketingsvalg, men til kommunalvalget stemmer jeg på en jeg er meget enig med i både grundholdninger og mærkesager, selvom det ikke normalt er et parti jeg stemmer på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg plejer altid at stemme ud fra ideologi til både folketingsvalg og kommunalvalg. Men denne gang tror jeg faktisk at jeg stemmer ud fra mærkesager. Og det er én fra et parti og en blok jeg aldrig har stemt på før

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg medlem af det Konservative Folkeparti, så helt naturligt sættes mit kryds ved liste C om det så er det ene eller andet valg. :)

 

Til kommunalvalget vægter jeg det højt, at kadidaten har et oprigtigt engagement i lokalsamfundet, som rækker ud over byrådsarbejdet. Sådan en kadidat har vi heldigvis på listen, og jeg kender ham også rigtig godt, da vi har siddet i vælgerforeningens bestyrelse sammen i nogle år. :)

 

Til FT-valg stemmer jeg også altid personligt. Men som medlem af Konservative kender jeg jo også en hel del af de folk man finder på listerne. Synes det er fedt at kunne sætte sit kryds ved en man ideologisk er enig med, en mand kender og måske endda holder af. :)

 

 

 

Synes dog vi mangler lidt fokus på regionsvalget også!! :) Her vil jeg selvfølgelig også stemme inden for mit parti. Men jeg aner simpelthen ikke på hvem endnu. Nu bor jeg i Region Midt, og det er virkelig en svær region, hvor der er kæmpe forskel på øst og vest. Jeg vil meget gerne stemme lokalt, men der er ikke en oplagt kandidat. Omvendt kender jeg spidskandidaten, som er fra Århus. Og jeg vil da gerne tro på at han kan finde ud af at repræsentere hele regionen, for han er umådeligt dygtigt. Jeg kan bare være bange for at det er nødvendigt at tænke lokalt.

 

 

Nå, det var lidt tanker herfra :balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det godt lige at blive mindet om, at der også skal stemmes til regionsvalget. 

 

 

 

Har lige taget dr's kandidattest og er 85 % enig med en fra SF, Konservative, Venstre, Kristendemokraterne og enhedslisten. Det er godt nok noget af en spredning synes jeg... :unsure

 

Gad vide om det er et udtryk for at kandidattesten er for vag, eller at politikernes holdninger er mere personlige (og derfor mere spredt på partierne) end de er partipolitiske?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg medlem af det Konservative Folkeparti, så helt naturligt sættes mit kryds ved liste C om det så er det ene eller andet valg. :)

 

Til kommunalvalget vægter jeg det højt, at kadidaten har et oprigtigt engagement i lokalsamfundet, som rækker ud over byrådsarbejdet. Sådan en kadidat har vi heldigvis på listen, og jeg kender ham også rigtig godt, da vi har siddet i vælgerforeningens bestyrelse sammen i nogle år. :)

 

Til FT-valg stemmer jeg også altid personligt. Men som medlem af Konservative kender jeg jo også en hel del af de folk man finder på listerne. Synes det er fedt at kunne sætte sit kryds ved en man ideologisk er enig med, en mand kender og måske endda holder af. :)

 

 

 

Synes dog vi mangler lidt fokus på regionsvalget også!! :) Her vil jeg selvfølgelig også stemme inden for mit parti. Men jeg aner simpelthen ikke på hvem endnu. Nu bor jeg i Region Midt, og det er virkelig en svær region, hvor der er kæmpe forskel på øst og vest. Jeg vil meget gerne stemme lokalt, men der er ikke en oplagt kandidat. Omvendt kender jeg spidskandidaten, som er fra Århus. Og jeg vil da gerne tro på at han kan finde ud af at repræsentere hele regionen, for han er umådeligt dygtigt. Jeg kan bare være bange for at det er nødvendigt at tænke lokalt.

 

 

Nå, det var lidt tanker herfra :balloons

 

Ja, det er rigtig fedt at kende nogle der stiller op :) og kunne sætte krydset ved dem.

Jeg kender også flere der stiller op fra Konservative da jeg har været medlem af KU og det er rigtig sjovt at følge dem. :)

 

Hvor er det godt lige at blive mindet om, at der også skal stemmes til regionsvalget. 

 

 

 

Har lige taget dr's kandidattest og er 85 % enig med en fra SF, Konservative, Venstre, Kristendemokraterne og enhedslisten. Det er godt nok noget af en spredning synes jeg... :unsure

 

Gad vide om det er et udtryk for at kandidattesten er for vag, eller at politikernes holdninger er mere personlige (og derfor mere spredt på partierne) end de er partipolitiske?

 

Umiddelbart synes jeg testen både kommunal og regionsvalg passer meget godt med ihvertfald mine holdninger.

Jeg er mest enig med Liberal alliance, Konservative og venstre og uenige med Socialdemokratiet, enhedslisten og dansk folkeparti og det harmonerer ret godt med mine holdninger.

 

Dog tror jeg klart der er mere personholdning i kommunalpolitik og det gør nok at spredningen kan blive større. Så synes jeg måske godt testen kunne være bedre, jeg synes ihvertfald det er vigtigt at kigge på hvad de enkelte kandidater har uddybet i deres svar.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er rigtig fedt at kende nogle der stiller op :) og kunne sætte krydset ved dem.

Jeg kender også flere der stiller op fra Konservative da jeg har været medlem af KU og det er rigtig sjovt at følge dem. :)

Nææh.. En KU'er - hvor hyggeligt :P Det var også der jeg startede :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er det godt lige at blive mindet om, at der også skal stemmes til regionsvalget.

Har lige taget dr's kandidattest og er 85 % enig med en fra SF, Konservative, Venstre, Kristendemokraterne og enhedslisten. Det er godt nok noget af en spredning synes jeg... :unsure

Gad vide om det er et udtryk for at kandidattesten er for vag, eller at politikernes holdninger er mere personlige (og derfor mere spredt på partierne) end de er partipolitiske?

Jeg tror det er MEGET personlige holdninger, der ikke nødvendigvis skeler til parti. Min lillesøster er meget politisk aktiv i RU og var mest enig med Christianiapartiet, kærlighedspartiet, retsforbundet og DF og jeg selv var også meget spredt, men det tror jeg altså ikke man skal tage så tungt. Men det er ret sjovt :D

Til gengæld kan man evt have med i sine overvejelser, hvilke partier der på forhånd har indgået samarbejde, så man ved hvem man evt OGSÅ stemmer på med en given stemme. Det fjernede i hvert fald nogen kandidater for mig til Regionsrådsvalget!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER