Guest M's mor

Su og børn

24 indlæg i dette emne

Jeg begynder på uddannelse 1. februar og ryger derfor på su.

Vi har snakket om at mens jeg er på uddannelse at få et barn, men vi er i tvivl om hvad man kan få når man er på su og får børn, og hvad betyder de 12 klip man får?

Nogen af jer der ved det?

Kan ikke rigtig forstå det der står på su hjemmeside.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg mener at man får nogle ekstra klip, som du selv snakker om, og så kan man selv bestemme, hvornår man har planer om at bruge dem,...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

okay.

hvis man vælger at tage barsel er det så de klip man bruger eller får man penge andre steder fra

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg vil tro, at hvis du er medlem af en a-kasse og har været det i et år, at så kan du tage barsel på deres regning, men jeg har bestemt ikke styr på det, men ellers ved kommunen eller din studievejleder det helt bestemt...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har meldt mig ud af fagforening mens jeg læser.

Men ja mon ikke at en studievejleder ved det hvis det bliver aktuelt.

men tusinde tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har meldt mig ud af fagforening mens jeg læser.

Men ja mon ikke at en studievejleder ved det hvis det bliver aktuelt.

men tusinde tak

Ej, det er pædagog ikke? SKYND dig at ring til.. FOA er det ikke??? Du kan være medlem ved dem, temmelig billigt. I længden - fx hvis du stopper din uddannelse eller ikk ekan få arbejde når du er færdigt, er det bare ikke de penge der er værd at undvære nu!!! Da jeg gik på lærerseminariet, gav jeg 40 kr i måneden - og mange gad ikke, hvilket altså kostede dem dyrt det første år de arbejdede (ferie osv.)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er faktisk ikke helt klar over hvilken fagforening det er. men det får vi vel at vide når vi begynder. jeg mener ikke det er foa men nærmere bubl.

Det skal siges jeg er ikke gravid men vi har snakket om det til den tid

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har forstået det sådan at hvis man bliver gravid, så har man 12 klip, som man kan bruge på f.eks. 6 mdr. Altså som "dobbelt barsels klip"

og ja, har man penge til fagforening vil det altid være godt givet ud, uanset hvad. Du skal huske at du skal være i praktik i nogle perioder og der kan man jo risikere at blive dårligt behandlet eller få en arbejdsskade.

Det er ligeså fint at være i FOA imens det står på. Desværre kan jeg ikke få det billigere da jeg er over 30. Men du kan vist være med gratis eller billigt.

Knus

Pernille

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Super det må jeg lige have undersøgt.

var i en fagforening men den meldte jeg fra da de ikke kunne hjælpe mig da jeg blev arbejdsløs.

Men vil lige undersøge det andet for det er jo rart nok at have.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er studerende og på su.

Selvom jeg er studerende, ville jeg aldrig vælge fagforening eller a-kasse fra. Jeg har søgt kontigentfritagelse fra fagforeningen, men betaler til a-kassen.

Det burde du også kunne søge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er studerende og på su.

Selvom jeg er studerende, ville jeg aldrig vælge fagforening eller a-kasse fra. Jeg har søgt kontigentfritagelse fra fagforeningen, men betaler til a-kassen.

Det burde du også kunne søge.

Stine, var du ikke over 30 eller husker jeg forkert?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Stine, var du ikke over 30 eller husker jeg forkert?

Uha jo -jeg er over 30 (men sig det ikke til nogen)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også på SU og vi prøver at få et barn nu loveshower.gif

Man skal faktisk ikke gå på barsel, når man er på SU. Man får 12 ekstra klip, som man kan få selvom, man ikke er aktiv studerende.

Jeg fandt denne folder på nettet, som beskriver det hele meget bedre end jeg kan. Den kan du jo lige kigge nærmere på :)

Barsel_2009.pdf

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uha jo -jeg er over 30 (men sig det ikke til nogen)

:) det lader jeg være med. Men hvilken fagforening har du fået frihed for betaling i? Hvis du altså vil sige det? For jeg står i situationen nu

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg meldte mig ud da jeg ikke har råd til at skulle betale til fagforening og akasse nu jeg ryger på su men kan jeg finde en hvor man er gratis medlem som studerende så melder jeg mig klart ind

Super den kigger jeg lige igennem.

tak for det

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Imens jeg var på barsel og fik dagpenge af kommunene, fik jeg nedsat kontigent betaling til fagforening ;) Så ville bestemt heller ikke melde mig ud :) Der kan spares en del penge og under uddannelse kan man stadig få brug for fagforeningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på SU og skal snart have barn :)

Jeg vælger at fortsætte min uddannelse, selv når jeg har født og det betyder at jeg får dobbelt SU i et år :) Men hvis jeg valgte at holde barsel, ville jeg blot få almindelig SU i det år.. Man får aldrig penge hverken fra kommune eller a-kasse når man er på SU..

Så jeg vil i stedet for at få 5400 udbetalt så få 5400+5400 udbetalt i et år..

Med hensyn til fagforening har jeg valgt at melde mig helt ud, da man ikke kan få dagpenge når man er på SU.. Så vælger man at droppe ud efter eks 2 år, så skal man enten på kontanthjælp eller starte en ny uddannelse op og igen modtage SU.. Også selv om du er i en a-kasse..

Grunden hertil er at du ikke har arbejdet de 2600 timer ( mener jeg det er man skal have arbejdet for at få dagpenge ) med mindre du selvfølgelig vælger at arbejde fuldtid og samtidig gå på en uddannelse, men så kan du ikke modtage SU :) Men det er langt de færreste der gør det..

Du kan gøre det at du melder dig ind i en a-kasse ca 1 år før du er færdig.. Der er lavet specielle a-kasser til studernede, så de kan modtage dagpenge når de er færdige, uanset om de har arbejdet eller ej..

I min verden vil jeg heller ikke betale 1300 kroner om måneden for ingenting.. Jeg kan ikke få mit kontingent nedsat da jeg er over 30 og betaler til efterløn ( Hvilket jeg også har meldt fra )

Håber det hjalp lidt..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men hvis jeg arbejdede ved siden ad min SU ville jeg gerne stå i fagforening, for så kan de hjælpe dig i tilfælde af problemer på arbejdspladsen.. Men lige nu har jeg ikke noget arbejde, så der er ingen grund til det..

Når jeg om lidt over et år går igang med 4 og sidste år, så vil jeg tage en hel del vikarjob..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på SU og skal snart have barn :)

Jeg vælger at fortsætte min uddannelse, selv når jeg har født og det betyder at jeg får dobbelt SU i et år :) Men hvis jeg valgte at holde barsel, ville jeg blot få almindelig SU i det år.. Man får aldrig penge hverken fra kommune eller a-kasse når man er på SU..

Så jeg vil i stedet for at få 5400 udbetalt så få 5400+5400 udbetalt i et år..

Med hensyn til fagforening har jeg valgt at melde mig helt ud, da man ikke kan få dagpenge når man er på SU.. Så vælger man at droppe ud efter eks 2 år, så skal man enten på kontanthjælp eller starte en ny uddannelse op og igen modtage SU.. Også selv om du er i en a-kasse..

Grunden hertil er at du ikke har arbejdet de 2600 timer ( mener jeg det er man skal have arbejdet for at få dagpenge ) med mindre du selvfølgelig vælger at arbejde fuldtid og samtidig gå på en uddannelse, men så kan du ikke modtage SU :) Men det er langt de færreste der gør det..

Du kan gøre det at du melder dig ind i en a-kasse ca 1 år før du er færdig.. Der er lavet specielle a-kasser til studernede, så de kan modtage dagpenge når de er færdige, uanset om de har arbejdet eller ej..

I min verden vil jeg heller ikke betale 1300 kroner om måneden for ingenting.. Jeg kan ikke få mit kontingent nedsat da jeg er over 30 og betaler til efterløn ( Hvilket jeg også har meldt fra )

Håber det hjalp lidt..

Så er jeg med på hvordan det hele foregår.

Tusinde tak for det :-)

De 1300 kr eller hvad man nu skal give for fagforening kan man nemlig godt bruge på noget andet, og når man alligevel står ikke at kan få nogen hjælp er der heller ikke nogen grund til at være medlem.

dog har jeg tre praktik perioder i børnehave feks så måske er det en god ide i den forbindelse at stå som medlem et sted. Og jeg har ikke noget fritidsjob ved siden af studie så der bliver det heller ikke nødvendigt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så er jeg med på hvordan det hele foregår.

Tusinde tak for det :-)

De 1300 kr eller hvad man nu skal give for fagforening kan man nemlig godt bruge på noget andet, og når man alligevel står ikke at kan få nogen hjælp er der heller ikke nogen grund til at være medlem.

dog har jeg tre praktik perioder i børnehave feks så måske er det en god ide i den forbindelse at stå som medlem et sted. Og jeg har ikke noget fritidsjob ved siden af studie så der bliver det heller ikke nødvendigt.

Nu er det godt nok læreruddannelsen jeg er på, og vi har ikke så lange praktikperioder som i har :) Men jeg kunne da ikke forestille mig andet end, at din studievejleder eller en anden fra dit seminarium vil hjælpe, hvis der opstår problemer i praktikken .. Sådan er det ihvertfald på min uddannelse..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og velbekomme forresten :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det godt nok læreruddannelsen jeg er på, og vi har ikke så lange praktikperioder som i har :) Men jeg kunne da ikke forestille mig andet end, at din studievejleder eller en anden fra dit seminarium vil hjælpe, hvis der opstår problemer i praktikken .. Sådan er det ihvertfald på min uddannelse..

Ja mon ikke. der er jo en grund til at man har en vejleder

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) det lader jeg være med. Men hvilken fagforening har du fået frihed for betaling i? Hvis du altså vil sige det? For jeg står i situationen nu

Jeg står i Danmarks lærerforening.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står i Danmarks lærerforening.

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER