Susanne

Tumling med selektiv sult

28 indlæg i dette emne

Åha, hvor er jeg dog træt af at have et barn, der har det fint med at sulte!!! :prik :(

 

Grundet mange forskellige ting, var Anna virkelig træt i dag. Mens aftensmaden blev færdig, fik hun hvad der svarer til et kvart æble og to stænger agurk og jeg vidste bare, at hun var sulten! Vi fik flæskesteg med råstegte jordskokker og sovs og jeg vil vædde med, at Anna faktisk godt kunne lide det, men hun spiste 2 små stykker flæskesteg (uden at dyppe i sovsen, hvilket hun ellers elsker) og et lille bitte stykke jordskok og så ville hun gerne ned. Hun var tydeligt lidt hyper og ikke helt sig selv og kunne ikke engang rumme at sidde sammen med os - hun plejer ellers gerne at sidde længe!

 

Efter lidt vurdering af situationen og vores muligheder, endte vi med at spørge om hun ville have et stykke rugbrød - det ville hun gerne og så sad hun på sin stol og spiste en hel skive rugbrød med spegepølse og æg og drak et stort glas mælk :o Så jeg havde ret - hun VAR sulten!! Men når hun er så træt og det ikke lige er mad hun er 110% tryg ved, så vil hun hellere sulte. Og det GÅR bare ikke, altså! Så vågner hun for tidligt i morgen og er MEGA sur (og så er det en kamp, at få morgenmad i hende!) og er træt resten af dagen og kan/vil ikke spise noget og så er rouletten startet :(

 

Søren er træt af, at hun får rugbrød - han synes vi så ligeså godt bare kan spise rugbrød allesammen hver dag, for så skal hun jo sidde og spise rugbrød 3 dage om ugen. Han bliver totalt Rasmus modsat og vældig ukonstruktiv! <_<

Jeg har det sådan, at så længe det kun er rugbrød hun bliver tilbudt i stedet, så må det være det vi gør, når vi nu har et barn der hellere sulter end spiser noget hun ikke liiiige har lyst til og/eller kan overskue. På et eller andet tidspunkt må det vel holde op. Eller hvad? :unsure Han mener vi laver den største kræsenpind på den måde. Jeg ved ikke hvad jeg mener om det.

 

Hvad havde I gjort? Spiser Jeres børn altid hvad der bliver serveret og hvad nu hvis ikke de gør? Laver I særlig mad til dem? Er Jeres børn kræsne?

 

:help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvorfor filan er alle indlæg fra i dag dobbeltpostet?! :blink

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo er på helt samme måde. Det er virkelig ofte at han næsten intet spiser til aftensmad. Og så er der andre dage, hvor der ruger 3 voksenportioner ned :blink

Vi er egentlig begge enige om, at hvis han var døden nær af sult, så ville han vel spise. Jeg kigger på ham og ser et velfungerende barn, der ikke mangler noget, så derfor accepterer jeg at det er sådan det er lige nu :)

Hvis han begyndte at virke undervægtig, ville jeg bekymre mig, men det gør han ikke, så derfor går jeg ud fra, at han får hvad han skal have.

Jeg synes faktisk det er flot at hun overhovedet kan spise et stykke kød. Det gider Theo ikke rigtig endnu. Kun pølser eller kødsovs :rolleyes

Og som du selv siger, så er rugbrød jo ikke det værste alternativ. Tænk hvis det var Chokopops eller sådan noget ;)

Jeg er sikker på at det nok skal komme med alderen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo ikke de vilde råd jeg kan komme med da Zoey er yngre :) men hun er jo total som Anna og bliver tilbudt rugbrød. Dog kun med smør på. For det skal være noget hun er tryg ved. Men ikke noget der er "bedre" end maden. Hun spiser sjældent ret meget aftensmad. Men jeg tror ikke på at presse.

Jeg er røvkræsen. Og jeg er opdraget med der bliver serveret mad op på ens tallerken og man får ikke andet før man har spist op. Jeg har tit spist kold aftensmad til morgenmad næste dag. Fordi jeg ikke ville få noget før der var spist op. Og det har altså gjort mig kræsen på nogle ting jeg i sidste ende nok godt kan lide.

Zoey prøvet sjældent nyt når det kommer på hendes tallerken. Og jeg vil ikke presse. Men ofte viser hun så interesse for maden på vores tallerken og får samme mad derfra istedet.

Især med sensitive børn tror jeg at man kommer længst med IKKE at presse.

Hvis jeg ikke er oplagt gider jeg heller ikke noget uvant. Hvorfor skal man så presse en tumling til det ? :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor alle indlaeg er dobbeltpostet, det aner jeg ikke. Ej heller, hvorfor Anna har selektiv sult... Men det er jo ikke et konstruktivt svar. 

 

For mig at se er der to maader at forsoege at loese det paa, men den ene bryder jeg mig ikke om - og det er nok den, Soeren haelder til? 

1) Vaersgo, der er, hvad der er! Og saa koere den i saa lang tid, det tager for Anna at maerke tilstraekkelig meget sult paa, til at hun spiser hvad som helst. 

Men jeg synes simpelthen ikke, I har et tilstraekkeligt stort maddilemma til at det er loesningen for jer og Anna. Jeg synes det vil vaere synd for hende og ved ikke, om det kan skade mere end at gavne.... 

 

2) I lader hende spise rugbroed, hvis det er det, hun gerne vil spise de 3 gange om ugen. Lige nu sidder jeg faktisk selv og faar helt lyst til at spise rugbroed til aftensmad - og det er da ikke skraekkeligt i mine oejne... 

 

Jeg gaar ikke ind for at lave specialmad til kraesne boern, men helt aerligt, saa tror jeg man kan stile efter at servere noget, der smager en smaatspisende lille pige. Nu har jeg lige haft besoeg af mine slanke niecer paa 2 og 6 aar. De er smaatspisende og som min soester siger det, saa har de bare ikke raad til at den mindste springer et maaltid over(hun vejer det samme som Noah og maaler kun ganske lidt mere  og Noah er jo ikke kaempe!). Begge piger spiste halvt saa meget som Noah, undtagen der til frokost, hvor min soester havde taget rugboed og leverpostej med til den mindste, som er glad for lige praecis det. Saa det var frokosten alle dage, de var her - ogsaa for Noah, som ogsaa er glad for det :) 

 

Jeg kan godt forstaa, at Soeren har det, som han har det! Men jeg har det ogsaa saadan, at det vil vaere noget af en periode, I formentlig vil skulle igennem, hvis I skal have Anna til at spise det samme som jer hver aften. Det kraever vedholdenhed, som jeg har set det paa TV, men ogsaa meget stor frustration og maaske angst for at hun ikke er faar, hvad hun har brug for i en periode. Det tror jeg aerligt talt ikke, at du kan overskue, Susanne. For slet ikke at tale om det med soevnen og humoeret! Det maa han lige overveje, om han synes er hyggeligt... ;) 

 

Til troest kan jeg fortaelle ham, at selv Noah(som gerne spiser!) ogsaa skal have hjaelp, naar han er mega traet. Det goer det mere overskueligt for ham at tage 3 stykker frikadelle og 3 stykker kartoffel ad gangen, og laegge det udenfor tallerknen... Saa kan det ryge ned i en fart, maaske fordi det ikke er heeele den store portion, han skal overskue med halve oejne. Jeg kan ogsaa fortaelle, at det kunne vaere MEGET vaerre! Min tredje niece paa snart 5 sidder stadig inde foran fjernsynet og spiser YDERST selektivt - alene, for hun kan ikke overskue at spise sammen med andre. Saa jeg synes ikke, I har et stort problem i at Anna nogle gange bare bedst kan overskue rugbroed. 

 

Du kan jo nok ikke goere det med Anna endnu, men jeg lod min aeldste niece komme ud i koekkenet og vaelge, hvad der skulle paa hendes tallerken. Saa kom den ind paa bordet og hun spiste naesten op af det valgte. Om det var tilfaelde eller udefaktor, det ved man jo ikke, men hun fik i hvert fald spist hernede hos moster :)

 

Knus til jer alle tre, darling :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når det er som du beskriver det med at vågne tidligere og være i dårligt humør, ville jeg helt sikkert tilbyde rugbrød.

Du kender jo hendes sind så godt, og den måde du beskriver det på, med at hun bare ikke kan overskue at spise noget hun ellers godt kan lide, synes jeg næsten giver svaret :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Theo er på helt samme måde. Det er virkelig ofte at han næsten intet spiser til aftensmad. Og så er der andre dage, hvor der ruger 3 voksenportioner ned :blink

Vi er egentlig begge enige om, at hvis han var døden nær af sult, så ville han vel spise. Jeg kigger på ham og ser et velfungerende barn, der ikke mangler noget, så derfor accepterer jeg at det er sådan det er lige nu :)

Hvis han begyndte at virke undervægtig, ville jeg bekymre mig, men det gør han ikke, så derfor går jeg ud fra, at han får hvad han skal have.

Jeg synes faktisk det er flot at hun overhovedet kan spise et stykke kød. Det gider Theo ikke rigtig endnu. Kun pølser eller kødsovs :rolleyes

Og som du selv siger, så er rugbrød jo ikke det værste alternativ. Tænk hvis det var Chokopops eller sådan noget ;)

Jeg er sikker på at det nok skal komme med alderen :)

Problemet er jo netop, at Anna aldeles ikke hører til den velpolstrede slags og hun er jo netop ikke et barn i trivsel, når hun får startet den der spiral med for træt til at spise og for sulten til at sove <_< Jeg tror jo netop godt, at hun kan 'være døden nær af sult' (altså så meget som de nu er det), men stadig lade være med at spise. Hun har jo i LANGE perioder af sit tidlige liv, været sulten :( Når Anna spiser en hel skive rugbrød, så er hun altså virkelig sulten! :o

 

Anna kan godt spise skært kød, hvis der er sovs at dyppe i. Men frikadeller, kylling på ben og især pølser er stadig favoritter ;) Til gengæld, så vil hun f.eks ikke spise kødsovs. Det har hun ellers villet engang. Det sammen med karrysovs, f.eks. som hun engang elskede, men nu ikke vil røre med en ildtang mere :(

Hvad får Theo så at spise, når I får f.eks. en god bøf, kotelet, flæskesteg eller lignende? Laver I noget andet kød til ham?

 

 

Nu er det jo ikke de vilde råd jeg kan komme med da Zoey er yngre :) men hun er jo total som Anna og bliver tilbudt rugbrød. Dog kun med smør på. For det skal være noget hun er tryg ved. Men ikke noget der er "bedre" end maden. Hun spiser sjældent ret meget aftensmad. Men jeg tror ikke på at presse.

Jeg er røvkræsen. Og jeg er opdraget med der bliver serveret mad op på ens tallerken og man får ikke andet før man har spist op. Jeg har tit spist kold aftensmad til morgenmad næste dag. Fordi jeg ikke ville få noget før der var spist op. Og det har altså gjort mig kræsen på nogle ting jeg i sidste ende nok godt kan lide.

Zoey prøvet sjældent nyt når det kommer på hendes tallerken. Og jeg vil ikke presse. Men ofte viser hun så interesse for maden på vores tallerken og får samme mad derfra istedet.

Især med sensitive børn tror jeg at man kommer længst med IKKE at presse.

Hvis jeg ikke er oplagt gider jeg heller ikke noget uvant. Hvorfor skal man så presse en tumling til det ? :-)

Jeg kunne ALDRIG drømme om at presse hende og ej heller tvinge hende til at smage på noget! Jeg er RYSTET over, at du er blevet opdraget sådan :blink :o :(

 

Anna prøver også sjældent nyt. Egentlig spiser hun jo mange forskellige ting, men det skal ikke være for avanceret/blandet sammen. Pasta uden noget og en stegt pølse SÅ kan hun køre mad ind. Det er bare så trist, når man er sådan et madøre som mig :rolleyes 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliv I blot ved med det med rugbrød Susanne! Men jeg ville nok vælge at gøre alternativet så kedeligt som muligt. Altså rugbrød med smør. Det er faktisk det, vi er begyndt at gøre, da vi ind i mellem står med samme problem. For på et tidspunkt, bliver det tilpas kedeligt med rugbrød med smør, at man måske gerne vil prøve at smage det mad, der står foran en.

Så sent som i aften hjemme hos mine forældre gjorde jeg det med Elin, da hun sad og plukkede i maden. Så fik hun en kvart rugbrød med smør, som hun hurtigt tog nogle bidder af. Hvorefter hun spiste lidt af det andet mad.

 

Jeg var til foredrag med den kære Lola Jensen for nogle år siden - det var sindsygt godt og noget som alle forældre sku tage til (jeg var afsted med arbejdet - som pædagog). Men der var så mange guldkorn, at jeg havde glemt 95 % af det, den næste dag. Men en ting kunne jeg huske - og det var hendes råd om at servere rugbrød med smør i stedet for specialkost.... netop fordi de på et tidspunkt får mere mod på at prøve det "usikre" når alternativet er ved at være for kedeligt.

 

Så du skal ikke være bange for at skabe et kræsent barn ved at servere rugbrød - tværtimod!

 

Håber at det gave mening? 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Problemet er jo netop, at Anna aldeles ikke hører til den velpolstrede slags og hun er jo netop ikke et barn i trivsel, når hun får startet den der spiral med for træt til at spise og for sulten til at sove <_< Jeg tror jo netop godt, at hun kan 'være døden nær af sult' (altså så meget som de nu er det), men stadig lade være med at spise. Hun har jo i LANGE perioder af sit tidlige liv, været sulten :( Når Anna spiser en hel skive rugbrød, så er hun altså virkelig sulten! :o

Anna kan godt spise skært kød, hvis der er sovs at dyppe i. Men frikadeller, kylling på ben og især pølser er stadig favoritter ;) Til gengæld, så vil hun f.eks ikke spise kødsovs. Det har hun ellers villet engang. Det sammen med karrysovs, f.eks. som hun engang elskede, men nu ikke vil røre med en ildtang mere :(

Hvad får Theo så at spise, når I får f.eks. en god bøf, kotelet, flæskesteg eller lignende? Laver I noget andet kød til ham?

Nej så kan jeg da godt se at det er et problem, når hun rent faktisk er påvirket at manglen på mad :( Men så er mit svar at I skal tilbyde hende jeres mad først, og så supplere med rugbrød bagefter, hvis der er behov :)

Når vi får bøf osv. så spiser han som regel kun tilbehøret, fx sovs og kartofler/grøntsager. Hvis han ikke får spist så meget, så kan jeg godt finde på at tilbyde ham grød senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det bliver lige kort fra mobilen, men kan huske Troldemor engang skrev, at de altid havde rugbrød med smør på bordet til aftensmaden, fordi de så vidste der var noget drengene kunne lide.

Så måske I kunne prøve det en periode? Så bliver det ikke noget særligt på en måde, hun spiser (forhåbentligt) sammen med jer, men nogle dage måske kun rugbrøden.

Silke Elia gør der fuldstændig det samme. Den måde vi 'løser' det på er at hun bliver tilbudt en banan inden sengetid mens hun 'leger af'. Det fungerer for os da hun elsker banan (men ikke er den største fan af fx rugbrød).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Smart tankegang med kedelig rugbroed, ioevrigt :) 

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om jeg har et svar du kan bruge til noget, men Sofia kan heller ikke overskue mad hun ikke lige kender.

Vi gør det at hun får noget af det samme mad flere dage træk. Hun kan f.eks. godt lide råkost. Vi laver derfor gerne en stor portion råkost, når vi selv får det. Så er der så Sofia kan få det sammen med sin mad en 2-3 dage i træk. Så spiser hun helt sikkert råkosten, men oftest ryger der også lidt ned af det andet.

Hun kan f.eks. også få dampet broccoli til et par dage i træk. Nogen gange bliver det lidt skøre sammensætninger, men det ved hun jo ikke. Hun får på den måde det samme som os, og så lige en lille portion af det genkendelige fra dagen før.

Hos hende handler det helt sikkert om genkendelighed. Hvis vi en gang imellem ikke har noget på lager til hende, så får hun en halv skive rugbrød til maden fra starten af. På den måde får hun ikke specialkost, men bare et lille supplement.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke om jeg har et svar du kan bruge til noget, men Sofia kan heller ikke overskue mad hun ikke lige kender.

Vi gør det at hun får noget af det samme mad flere dage træk. Hun kan f.eks. godt lide råkost. Vi laver derfor gerne en stor portion råkost, når vi selv får det. Så er der så Sofia kan få det sammen med sin mad en 2-3 dage i træk. Så spiser hun helt sikkert råkosten, men oftest ryger der også lidt ned af det andet.

Hun kan f.eks. også få dampet broccoli til et par dage i træk. Nogen gange bliver det lidt skøre sammensætninger, men det ved hun jo ikke. Hun får på den måde det samme som os, og så lige en lille portion af det genkendelige fra dagen før.

Hos hende handler det helt sikkert om genkendelighed. Hvis vi en gang imellem ikke har noget på lager til hende, så får hun en halv skive rugbrød til maden fra starten af. På den måde får hun ikke specialkost, men bare et lille supplement.

Synes det lyder som en god idé :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er nemlig rigtig at vi også har brugt/bruger at sætte rugbrød med smør på bordet :) I et par måneder var det hver dag det var nødvendigt, men efterhånden er det sjældent nødvendigt mere.... Han er stadig temlig selektiv med sin mad, men det er blevet meget bedre! Jeg tror på at det har haft en positiv indvirkning at vi helt har "ignoreret" problemet, og bare haft det rugbrød som en integreret del af alle aftensmåltider.... Det virker som om det har givet Marlon lidt ro i forhold til hele spisesituationen, netop fordi det var op til ham selv, om han kunne overskue at smage på "vores" mad, eller om der mest var overskud til at stille sulten med rugbrød.

Da vi startede havde han måske 3-5 forskellige simple ting han ville spise (pastaskruer uden noget, rugbrød.... Ja, kan faktisk ikke komme på andet) og nu er vi oppe på hvert fald 7-8 forskellige hele retter han spiser med velbehag. Vi kører så en del i de samme "sikre" retter for hele familien, og introducerer nye ting stille og roligt, så han ikke bliver overvældet, eller usikker på den mad vi skal have. Fx fik vi risengrød her den anden dag, (har vi ikke fået siden sidste jul, så han kan ikke huske han har smagt det før) og han tøvede ikke engang med at smage :loveshower Og han kan lide det.... Det er jo så bare en dejlig bonus ;) Det var ikke sket for 1/2 år siden, det er helt sikkert!! Han har fået mere "tillid" til maden, hvis man kan sige det sådan, og selv om der er lang vej endnu, så er der mere ro omkring det nu, og det er jo en hel fornøjelse at lave mad som knægten rent faktisk nyder at spise ;)

Det skal så siges at det kun er Marlon der er problemer med..... Charlie er et madøre uden lige... Præcis som sin mor ;)

Men jeg er personligt ikke i tvivl om at det der simple trick med kedeligt rugbrød på bordet hver dag, det kan gøre en stor forskel..... Det tror jeg også det kan hos jer Susanne :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

God tråd med mange gode forslag, vi er også ved at tænke lidt i det, Mie har altid været selektiv men det bliver bedre og bedre, oftest får hun det vi serverer og intet andet, men hvis hun bare virkelig intet spiser så finder vi et alternativ, det vigtigste er at vi tilbyder og tilbyder og tilbyder igen, lige pludselig spiser hun noget hun har afvist 100 gange. hun bliver aldrig sur men ligger bare det hun ikke vil spise til side. ALLE børn bliver selektive på et tidspunkt jeg tror det vigtigste er ikke at gøre et stort nummer ud af det og presser.

Jeg har også hørt at nogle altid har rugbrød og smør eller leverpostej på bordet sammen med det andet, på den måde bliver det ikke specialkost men en del af tilbehøret. Og så har det en stor psykologisk effekt når de selv får lov til at øse op på tallerkenen så har de jo selv valgt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror ikke det er så unormalt. Mener at have læst at lysten til at prøve nyt mad, forsvinder i en periode fra omkring halvandet til 3 år. Og igen så er alle børn jo forskellige. Jeg forstår godt frustrationen over at stille lækker mad på bordet, og så vil barnet ikke spise, selv om man ved det ville smage godt, hvis barnet overgav sig og kom det i munden.

Jeg syntes det vigtigste må være, at I har hyggelige måltider, hvor Anna spiser et eller andet, hun kan se hvad I spiser og før eller siden, så vil hun sikkert gerne smage. Måske ikke imorgen men en dag. Jeg syntes Lolas ide med altid at stille et eller andet på bordet, man ved barnet vil spise er rigtig fin. Så bliver der ikke nogen slåskamp eller at mor skal rende i køkkenet, for at finde noget andet og afbryde måltidet.

Vi har også en knægt, der ved hvad han vil spise og ikke spise. Jeg ved det også :-) da han var mindre smagte og spiste han det meste. Nu ved jeg han kun vil spise farsmad eller blød hvid fisk, alt grønt skal være kogt eller født blødt. Og sovsen skal være kødsovs eller brun.

Når vi stiller maden på bordet, vælger han selv, hvad der skal på tallerkenen. Nogle dage dage spiser han fem frikadeller andre dage kun grønt eller kartofler. Ferdinand må altid få smår på grøntsager og kartofler, når han ikke vil have sovs.

Nogle gange anretter jeg en tallerken og lægger sovs, spinat og kød på, altid sammen med noget jeg ved han vil spise. Ofte smager han på noget af det, som han normalt ikke spiser.

Hvis jeg har lyst til at lave noget mad, jeg ved Ferdinand ikke vil spise. Noget m masser af frisk grønt eller en god bøf - vi elsker lækker mad. Så har jeg som regel altid lidt frikadeller i fryseren eller kødsovs eller andet han kan få, så laver jeg det.

Ferdinand får ofte noget at spise inden sengetid. Her er det rugbrød m smør - hvilket han elsker, så her er det ikke en straf ;-) ind imellem får han yoghurt m havregryn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva ville ikke spise fordi der var for meget på tallerkenen på et tidspunkt. :unsure

Det virkede da vi fjernede meget af maden og gav hende noget hun kunne overskue.

Hun får også en kedelig rugbrødsmad med smør på, hvis hun ikke vil spise maden.

Hun skal bestemt ikke komme sulten i seng, men hun skal ikke ha' noget der er mere attraktivt end det vi spiser.

Det eneste vi presser lidt på, er at hun skal SMAGE på maden. 1 bid og så må hun gerne gå fra bordet eller spørge om rugbrød, hvis hun ønsker det istedet.

Jeg ved så også at hun grovæder i dp og ofte er hun bare ikke særligt sulten, når aftensmaden kommer på bordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville gerne sige at det helt sikkert er en fase, men i så fald er min erfaring at det er en laaaang fase ;) Min søn på snart 6 år er ihvertfald stadig i den "fase" og har været det fra han var 1-1½ år.

Sebastian er også sensitiv, jeg ved ikke om det har noget at sige.

 

Sebastian har altid været en meget slank dreng og han er nu ikke særlig langt fra at være undervægtig. Derfor er det selvfølgelig vigtigt for os, at han spiser og vi bryder os ikke om, at han springer et måltid over. Han er småtspisende, men det er vigtigt at han spiser noget.

 

Vi laver tit maden så han kan spise med. Der er altid noget på bordet vi ved han kan lide, det kan være tilbehøret eller en rugbrødsmad eller lign, men også gerne at der er noget kød han kan lide. Hvis jeg fx laver en ret med kød jeg ikke tror han kan lide, så laver jeg noget seperat kød til ham, som jeg ved han plejer at kunne spise.

Engang elskede han sovs, nu vil han ikke røre det. Dog er han nu helt vild med kødsovs, det ville han ikke røre før. Maden skal helst være meget kold, omend det er blevet bedre med alderen. Sådan har han sine særligheder :)

 

Vi har nu det krav til ham, at han skal smage på maden. Han behøver ikke kunne lide det og han behøver ikke spise mere end en bid, men smage det skal han. Han har nu fundet ud af, at noget af det han troede han ikke kunne lide, det kan han faktisk godt. Vi havde dog ikke denne regel da han var 1½-2 år, den har vi indført senere.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lille Anna lyder præcis som vores datter. Hun er nu 3,3 år og hun spiser stort set aldrig aftensmad. Specielt ikke på hverdage når hun er træt.

Vi tilbyder altid rugbrød og grøntsagsstave - så ved vi hun er mæt. Det har jeg det egentligt fint med. Hellere det end, at hun sulter. Hun er bestemt heller ikke særlig velpolstret.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Maliva ville ikke spise fordi der var for meget på tallerkenen på et tidspunkt. :unsure

Det virkede da vi fjernede meget af maden og gav hende noget hun kunne overskue.

Hun får også en kedelig rugbrødsmad med smør på, hvis hun ikke vil spise maden.

Hun skal bestemt ikke komme sulten i seng, men hun skal ikke ha' noget der er mere attraktivt end det vi spiser.

Det eneste vi presser lidt på, er at hun skal SMAGE på maden. 1 bid og så må hun gerne gå fra bordet eller spørge om rugbrød, hvis hun ønsker det istedet.

Jeg ved så også at hun grovæder i dp og ofte er hun bare ikke særligt sulten, når aftensmaden kommer på bordet.

Hvordan får I hende til at smage på maden, hvis hun ikke vil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Sikke en masse dejligt input! Tusind tak, piger - I er guld værd! :lovebk

 

Der er ingen tvivl om, at mange børn blive selektive i kortere eller længere perioder. Mit problem ligger i, at Anna ikke rigtig kan 'tåle' at være sulten og at vi ikke kan bruge 'hun spiser jo nok, hvis hun er sulten nok'. Sådan spiller klaveret bare ikke her - er hun for træt, kan hun være nok så sulten, men ikke spise og i stedet have endnu kortere lunte og være ked af det og vred hele tiden. Og det slider os alle 3 op! :(

 

Jeg har foreslået Søren 'rugbrød med smør på bordet'-modellen og den er han med på. Han var ikke så meget imod at hun spiser rugbrød, som det faktum, at vi henter noget andet til hende efter måltidet er startet. Og det kan jeg godt følge! Så i dag indførte vi rugbrød med smør og hun tog et stykke og spiste noget af det. Vi skal være sikre på der er noget helt enkelt hun kan lide hver dag og det her tror jeg fungerer :) Det er i hvert fald helt afgørende, at vi ikke gør et stort nummer ud af det, for så går det først galt og bliver helt sikkert et længerevarende issue.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at det er hendes sensitivitet der spiller ind. Min nevø på nu 6 år er også særligt sensitiv og han er tynd som en pind og spiser meget selektivt og meget lidt. Så jeg gør mig ikke forhåbninger om, at forholdene ændrer sig hos os foreløbig :rolleyes

 

Igen - tusind tak for Jeres input! Det er dejligt at høre hun ikke er ene om at have det sådan, at høre hvordan andre gør og at få konkrete forslag til hvad vi kan gøre anderledes :)

 

Undskyld hvis jeg går lidt off topic - men hvordan spiste jeres små da de var babyer???

 

Spørger fordi jeg har en knægt som er SÅ sær ift. mad. Han kan være hammer sulten, men absolut nægte at spise bare fordi! Så føler lidt jeg eventuelt ser på problematikker jeg skal arbejde med om et halvt års tid eller noget...

Det lyder som baby-Anna <_< Ofte tror jeg hun undlod at spise udelukkende fordi hun kunne mærke, at jeg syntes hun skulle :prik Mit råd til dig er altid, så vidt det er muligt, at lade ham bestemme selv og aldrig på nogen måde bruge tvang. Det gør KUN alting værre!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah var jo ogsaa en lille staedighed, da han var mindre, men det handlede om, at han ville maekre maden OG ikke skulle vaere for traet. Nu er det bare staedighed - eller traethed :) 

 

Idag var han traet til frokost og ville helst bare have banan og en ris/quinoa/majs-galette med smoer. Saa det fik han lov at spise, efter lidt grovbroed med boennepostej og roed og gul peberfrugt. Saa blev han da fyldt op til lur. Igaar var det igen tricket med at laegge tre stykker udenfor tallerknen, saa det blev overskueligt. Igen - ingen tvang, men det fungerer i noedens stund :) 

 

Jeg giver forresten ikke op ved foerste aflevering af tallerknen, men spoerger, om han vil have lidt at drikke og tilbyder saa et stykke udenfor tallerknen, saa kan han faktisk som regel gaa igang med at spise videre, hvis han lige har en lille krise. 

 

Og nej, der er heller ingen tvang hos os. Jeg spiser den dag idag ikke kogte guleroedder, efter at vaere tvunget til at glo paa en terning af dem i en time... Jeg endte med at sluge den med et glas maelk, saa fik ikke smagt, som jeg skulle. men saa var mine foraeldre faerdige med den slags numre  :badgirl

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svarene. Her har jeg også for længst fundet ud af, at det gælder om afledning, og så at acceptere hvis han til et måltid stort set ikke spiser. Han er jo ikke et lille nips, så hvis han nægter at spise er der intet jeg kan gøre, og han klarer sig nok. Men kæft det er frustrerende når han får 4. dag i streg nægter stort set alt hvad der bliver tilbudt. Her bruger vi også at mærke maden, at se på maden, sidde med noget i hænderne, ikke være for træt, ikke være for sulten osv osv osv...

 

Men godt at læse jeres erfaringer fra lidt længere fremme.

Jeg vil da lige nævne, at Theo også har været i en fuldstændig umulig periode mht. til mad! Det var så der vi for alvor begyndte at servere noget han selv kan sidde med, og det har givet pote. Det er ikke altid han er lige begejstret for at spise skemad, men når der så er problemer, så går det ofte over når han har siddet noget tid med noget selv.

Et måltid her tager i øvrigt hvertfald 30 min - og gerne tre kvarter :) Og så spiser jeg/vi oftest samtidig. Det giver ham noget ro, så vi ikke hele tiden sidder og forsøger at få en ske i munden på ham, men i stedet koncenterer os lidt om vores egen mad.

Endelig skriv, søde! Vil hellere end gerne forsøge at hjælpe! :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering:

Vi har haft rugbrød på bordet de sidste 3 aftner og det fungerer virkelig godt! Hun har spist 1/4-1/2 stykke rugbrød hver aften siden det kom på og hun bliver glad når hun får øje på det, men spiser også af det andet på bordet. Søren og jeg slapper meget mere af og det påvirker med det samme, så det var helt sikkert den rigtige løsning for os :yay

 

Tusind tusind tak for input og sparring, piger :kiss :lovebk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En lille opdatering:

Vi har haft rugbrød på bordet de sidste 3 aftner og det fungerer virkelig godt! Hun har spist 1/4-1/2 stykke rugbrød hver aften siden det kom på og hun bliver glad når hun får øje på det, men spiser også af det andet på bordet. Søren og jeg slapper meget mere af og det påvirker med det samme, så det var helt sikkert den rigtige løsning for os :yay

 

Tusind tusind tak for input og sparring, piger :kiss :lovebk

Fantastisk Susanne! Dejligt at høre....! Så har Lola Jensen ikke levet forgæves.... men måske også en kombi med at I også slapper mere af...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER