Diamanten

PCO... ??

9 indlæg i dette emne

Jeg er vildt bekymret for en lægetid, hvor jeg skal undersøges.

Er bange for, at der er et eller andet galt med mig.

 

Hvorom alting er, ville jeg høre, om nogen af Jer er blevet diagnoseret med PCO, hvilke symptomer I havde (hvis nogen), om i spiste/gjorde noget specifikt hvis I havde PCO, og om det nogensinde lykkedes Jer at få børn--- og hvor længe det tog??

 

En herinde skrev, at en PCO diæt (måske) fremkaldte en graviditet, selvom vedkommende ikke vidste, om hun havde PCO.

 

Kom glad med info!

Jeg er SÅ utålmodig i fht. at finde ud af, om der er noget galt med mig, eftersom vi har prøvet i næsten halvandet år nu.

 

:(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hej!

 

Jeg tillader mig at poste denne link, hvor du kan få en del svar på det du spørger om: http://www.babyklar.dk/forum/18426/pco-og-graviditet-hvor-lang-tid-tog-det-jer.html

 

Jeg forstår at du er nervøs for undersøgelsen, men jeg er nødt til at understrege, at PCO altså ikke er en "dødsdom" når det kommer til fertilitet! Jeg fik i 2006 konstateret kraftig PCO med symptomerne insulinresistens, masser af cyster på æggestokkerne, noget øget hårvækst og manglende ÆL og menstruation. Her i 2013 har jeg ikke længere cyster, fik menstruation tilbage 3-4 måneder efter p-pillestop, og  blev gravid i 3. eller 4. cyklus efterfølgende! Jeg har brugt low carb-kost, motion og blodsukkerregulerende medicin (Metformin).

 

Held og lykke med undersøgelsen og PB!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak! Jeg vil meget gerne have link til eller beskrivelser af kostplaner jf. PCO diæt eller det andet der nævnes i tråden (hvad er det??) Kiss?

Det skal nævnes, at jeg er ovo-lakto vegetar og derfor ikke spiser kød eller fisk men æg og mælk. (Og før der er nogen der giver det skylden: fik for nylig målt mine 'sundhedsparametre jf. vitamin, jern, mineral indhold i blodet, lungekapacitet, kondi, kolesterol, blodtryk, BMI etc.- og det er i tip top stand)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har PCOS og har i mange år overspist, haft hovedpine, træthed og mange andre af de symtomer som følger med PCOS - jeg opdagede det ved at jeg i en længere periode ikke fik mens, men det blev sat i gang igen ved hjælp af metformin - her 3½ år efter at jeg fik det konstateret tog jeg mig sammen til at spise efter bogen spis dig i balance og har tabt mig 15-18 kg og kan ikke spore PCO i hverken blodprøver eller som cyster mere - og det største plus er at når jeg holder mig til at spise ordenligt har jeg ikke hovedpine, mavesmerter og træthed

 

Er startet i fertilitetsbehandling og venter nu svar på første forsøg

 

Men vil sige som milivanili -  PCO er ikke en dødsdom, men selvfølgelig noget man skal lære at leve med

 

Krydser fingre for at lægetjekket går godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er det jo slet slet ikke sikkert du har PCO.. kan godt forstår du undersøger de forskellige ting.. men tag en dyb indånding før du maler fanden på væggen.. og se hvad undersøgelserne siger :)

 

Og som de andre piger siger - så er pco på ingen måde en dødsdom. Det er SÅ vidt forskelligt fra kvinde til kvinde hvordan og hvor hurtigt det lykkedes med at blive gravid med pco. For nogen gange er der også andre ting der spiller ind. Nogen er overvægtige.. nogen undervægtige.. og nogen normalvægtige.. Alle har "deres" forskellige kampe.

 

Jeg var en af dem hvor det skulle tage mange år. MEN jeg bevarede håbet.. og her ved siden af mig ligger min snart 3 uger gamle datter... efter 7 års fertilitetsbehandling... 

 

Det vigtigste af alt er at du TROR på det nok skal lykkedes en dag... og så tage tingene som de kommer.

 

KNUS

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg har PCO - blev dog gravid i første cyklus så ikke noget problem der :) Jeg spiste på det tidspunkt efter de "regler" de anbefaler når man har PCO hvor du ved hvert måltid skal spise lige dele fedt, protein og kulhydrat - også ved mellemmåltider ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette..

Undskyld jeg lige spørger ind her midt i tråden, men jeg har lige fået konstateret PCO, ved ikke om det er i svær grad eller hvordan.. Men har det med og danne masser af cyster :(

Men nu har jeg så lige bestilt alle disse bøger her så jeg kan spise korrekt osv.. Skal lige siges at jeg er normalvægtig og er pæreformet..

Men Mette når du siger du spiste korrekt fordelt på fedt, protein og kulhydrat, hvordan gør du det? Hvordan tæller du det op/deler det op?? For det har jeg utroligt svært ved og finde ud af.. Så skal man jo næsten have lavet en kostplan pr. dag som sørger for det.. Eller hvad gjorde du?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Mette..

Undskyld jeg lige spørger ind her midt i tråden, men jeg har lige fået konstateret PCO, ved ikke om det er i svær grad eller hvordan.. Men har det med og danne masser af cyster :(

Men nu har jeg så lige bestilt alle disse bøger her så jeg kan spise korrekt osv.. Skal lige siges at jeg er normalvægtig og er pæreformet..

Men Mette når du siger du spiste korrekt fordelt på fedt, protein og kulhydrat, hvordan gør du det? Hvordan tæller du det op/deler det op?? For det har jeg utroligt svært ved og finde ud af.. Så skal man jo næsten have lavet en kostplan pr. dag som sørger for det.. Eller hvad gjorde du?

 

Hejsa

 

jeg ved godt det ikke er mig du spørg men svarer lige alligevel - håber det er okay

 

Hvis du har bestilt bogen Spis dig i balance er det nemt at se hvordan du skal fordele din mad så du spiser 3x33% (cirka) - der er lister fra de tre grupper, protein, fedt og kulhydrat med vægt på hvor meget du må få af hver for at give den rette sammenhæng - er virkelig nemt og overskueligt ud fra de lister

 

Desuden bruger jeg personligt madlog.dk til at kontrollere om jeg har den rigtige sammensætning, men det er jo en smagssag om man har lyst til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Intet PCO her, men til gengæld måske Hypotherose (ved altså ikke lige hvordan det staves), og der hjælper kosten hverken fra eller til ifølge lægen.

Det er noget med overproduktion af antistoffer, for højt stofskifte og den slags gejl :/

 

Hvis det er det, og det er slemt, må vi ikke fortsætte fertilitetsbehandling… så skal det nemlig behandles først, og det kan vist tage ret lang tid.

 

Så krydser fingre for, at det ikke er det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER