Ema

6 timers køretur - hvor gammel?

12 indlæg i dette emne

Vi sad og diskuterede kørsel med baby og kom frem til at det faktisk ikke var noget vi havde særlig godt styr på andet end at det skal begrænses mest muligt.

Nu er det sådan at vi bor 6 timers kørsel fra vores nærmeste familie og vi kom derfor til at snakke om hvor gammel baby skal være for at kunne klare en tur hjem til familien..

Det vil selvfølgelig blive med masser af pauser, men hvad er nok, hvor lange pauser og hvor mange?

Kunne godt tænke mig at høre jeres bud på dette?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Tommelfingerreglen er max 40 min om dagen, men at man godt kan spare lidt sammen. Så hvis i skal køre i 6 timer, skal den lilles ryg have en pause fra bilkørsel i et stykke tid.

Rømer har en autostol, hvor børnene kan ligge helt ned, og den er altså genial til lange køreture. Jeg tror i kan leje den i babysam.

6 timer er langt for en baby, næsten uanset om de er nyfødte eller 1 år. Vi havde Karla med på 11 måneder til Jylland i sommers, og der kørte vi max 4-5 timer om dagen, og det var lige på kanten af, hvad hun kunne klare. Vi timede det med hendes middagslur, så vi startede turen når hun var ved at være lidt træt, for så passede det med at hun lige havde et kvarter-halv time i bilen før hun faldt i søvn, og så sov hun gerne en lang lur på 3 timers tid. Når hun så vågnede var det tid til at kun fik strukket benene, og så kunne vi køre videre, men ikke for lang tid.

Mit råd er nok, at i så vidt muligt skal vente til i ved, om den lille kan sove en længere lur, og så tage afsted ca. 1/2 time før sovetid. Når babyen så har sovet det han/hun kan, så hold pause, hvor ryggen bliver aflastet, og så kør videre, men ikke for langt. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har af vores SP fået af vide, at så længe de ikke kan sidde selv, er det max 30 af gangen i autostolen, så skal de have 10 min pause.

Men når det er så lang en tur, vil jeg nok overveje at leje noget de kan ligge helt ned i.

(null)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bliver vist lige nødt til at tilføje at vi bor i Sverige, hvor det kun er "siddende" autostole, der er godkendt. Vi ville i så fald have mulighed for at bytte til liggende efter ca 3-3,5 time

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor 12 timers kørsel fra familien, vi bor i Sydtyskland. Jeg mener Cassandra var 6 mdr. da vi første gang tog køreturen. Vi delte den op i 2, så vi tog en hotelovernatning halvvejs. Vi fløj da hun var helt lille, men vi har været nød til at have bilen med nogle gange.

Jeg tror vi holdt pause hver 2 time, men hvis nu hun sov godt så trak vi den til hun vågnede så vi kunne komme derudaf. Vi holdt laaaange pauser af ca 1½ - 2 timers varighed, så ryggen kunne blive strukket ud. Så det var en langvarig affære at køre de km.

Nu er hun 1½ år og nu kan hun køre turen på 1 dag, så de 1000 km køre vi uden overnatning nu.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi bor 12 timers kørsel fra familien, vi bor i Sydtyskland. Jeg mener Cassandra var 6 mdr. da vi første gang tog køreturen. Vi delte den op i 2, så vi tog en hotelovernatning halvvejs. Vi fløj da hun var helt lille, men vi har været nød til at have bilen med nogle gange.

Jeg tror vi holdt pause hver 2 time, men hvis nu hun sov godt så trak vi den til hun vågnede så vi kunne komme derudaf. Vi holdt laaaange pauser af ca 1½ - 2 timers varighed, så ryggen kunne blive strukket ud. Så det var en langvarig affære at køre de km.

Nu er hun 1½ år og nu kan hun køre turen på 1 dag, så de 1000 km køre vi uden overnatning nu.

Var det i en siddestol eller lå hun ned når I kørte?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville nok vælge at flyve, også evt leje en bil.Måske en dyrere omgang, men i hvert fald de første MANGE gange.. Måske også fordi at Camille fx. først NU kan underholdes vågen i bilen.. Da hun var mindre, var vi nødt til at køre så det passede med hende lur - for vågnede hun, så skreg hun fordi hun ville op og sidde ved en..

Det er først indenfor de sidste 2 måneder, det er til at underholde hende vågen i bilen. (hun er snart 15 måneder)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det i en siddestol eller lå hun ned når I kørte?

Det var i alm. autostol. Først babyautostol hvor hun halvt lå ned og derefter stor autostol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi havde Ferdinand m på lang køretur, da han var 8-9 uger. Vi skulle til bryllup og det ville vi meget gerne.

Vi snakkede m SP og hun sagde at det var ok, når det ikke var hver weekend vi tog på langfart. Ud over tilfælde af bryllup og ferie har vi ellers fuldt de anbefalinger der er er.

Så jeg ville tage afsted, når I er klar til det. Tage jer god tid og kører så meget i kan mens baby sover og hyg jer og hold pauser. Lad være med at holde pause hver 30-45 min selv om anbefalinger siger det, så kommer i aldrig frem. Hvis I ikke planlægge og gøre det hver weekend skal baby nok klare det:-)

Vi har altid brugt vores almindelige autostol.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vi har taget det med et gran salt det med de 30 min. Vi kørte fra KBH til Jylland da hun var 4 uger, og holdte 3-4 stop undervejs. Jeg er af den overbevisning at hvis babyen har ondt skal hun nok sige fra. Vi lejede Rømer stolen fra babysam, og den var så perfekt!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for alle jeres svar - så blev vi da lidt klogere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil sige, naar de ikke laengere er saa bittesmaa og skroebelige i autostolen, som de er i starten. Vi koerte til Venedig, da Noah var 3-4 maaneder, og vi holdt vist en god pause paa den 3 timers koeretur. Det passede med lur og saa havde en halv times tur med faerge derefter, hvor han var paa armen. Det vigtigste er at indstille sig paa at det er paa babys premisser. Mener ogsa at Helen netsundhedsplejerske skriver, at man kan komme en haand under numsen, saa de lige faar skiftet stilling lidt. Det fik vi nu aldirg gjort, men Noah var ude at blive strakt og faa sig roert i en halv times tid eller var det 45 min... :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER