skruk

økonomi

27 indlæg i dette emne

Ved I hvor meget hjalp vi kan få økonomisk, hvis vi begge er på su? og hvad vi ca skal regne med i startomkostninger i forhold til en baby:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Når I begge er på SU kan I få forsørgertillæg.

Det er ca. 2500 kr. ekstra om måneden pr. person.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Moderen får 12 ekstra klip (= 12 mdr), faderen får 6 ekstra. De 6 af moderens kan man dele som man har lyst til.

Vær opmærksom på at du ikke kan få forsørgertillæg samtidig med du bruger barsels/fødselsklip!

Denne pjece er fra studenterrådgivningen (srg.dk) og give et fint overblik:

http://www.srg.dk/Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/BARSEL.pdf

Hvis du arbejder 120 timer de sidste 13 uger inden barsel kan du desuden få barselsdagpenge.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak:) kan manden også få barselsdagpenge, hvis det er ham, der arbejder?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det ved jeg ikke desværre. Tror nok der står nogle kontaktnumre i den der pjece, måske de kan hjælpe?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Udover de ekstra SU-klip vil i også være berrettiget til tilskud til dagpleje eller vuggestue når den tid kommer.

Formentlig kan i også få (forhøjet) boligsikring.

Jeg kender ikke satserne, men de kan findes igennem borger.dk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Moderen får 12 ekstra klip (= 12 mdr), faderen får 6 ekstra. De 6 af moderens kan man dele som man har lyst til.

Vær opmærksom på at du ikke kan få forsørgertillæg samtidig med du bruger barsels/fødselsklip!

Denne pjece er fra studenterrådgivningen (srg.dk) og give et fint overblik:

http://www.srg.dk/Files/Filer/WEBSITE_DK/Publikationer/Temabrochurer/BARSEL.pdf

Hvis du arbejder 120 timer de sidste 13 uger inden barsel kan du desuden få barselsdagpenge.

Vil det sige, at vi får 18 klip i alt?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Manden kan godt få barselsdagpenge, hvis han tager barsel fra arbejdet. Men reglerne varierer fra sted til sted, så få ham til at ringe til HR :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge studerende uden arbejde :/

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge studerende uden arbejde :/

 

Så kan han jo ikke få barselsdagpenge. 

 

Min kæreste var studerende, da vi fik barn. Han fik dobbelt SU de første 6 mdr.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi er begge studerende uden arbejde :/

Så kan faderen få 6 måneder med dobbelt klip.

Og du kan få enten 6 måneders barsel med dobbelt klip ELLER 12 måneders barsel på alm SU.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan faderen få 6 måneder med dobbelt klip.

Og du kan få enten 6 måneders barsel med dobbelt klip ELLER 12 måneders barsel på alm SU.

Så dvs 18 klip i alt? han skal ikke have af mine? synes det er svært at finde ud af :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så kan han jo ikke få barselsdagpenge.

Min kæreste var studerende, da vi fik barn. Han fik dobbelt SU de første 6 mdr.

Nej, det ved jeg godt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så dvs 18 klip i alt? han skal ikke have af mine? synes det er svært at finde ud af :(

Nej nej i får hver jeres. 18 i alt ja. 12 til dig og 6 til ham.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej nej i får hver jeres. 18 i alt ja. 12 til dig og 6 til ham.

Var det jeg mente :D

Er det virkelig rigtig? har du en kilde? det vil jo være for godt til at være sandt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Var det jeg mente :D

Er det virkelig rigtig? har du en kilde? det vil jo være for godt til at være sandt :)

Øhh su.dk :)

Dog er det jo ikke mange penge. Hvis du vil have barsel 1 år er det jo reelt kun 6 ekstra klip.

Og man siger at en baby koster nemt 30.000 i start indkøb... det siger de hvertfald også i luksusfælden :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh su.dk :)

Dog er det jo ikke mange penge. Hvis du vil have barsel 1 år er det jo reelt kun 6 ekstra klip.

Og man siger at en baby koster nemt 30.000 i start indkøb... det siger de hvertfald også i luksusfælden :D

Men det er jo også 30.000 ekstra i forhold til, hvad vi har regnet med :) men ja, det er mega dyrt, vi har heldigvis haft en opsparing vi har kunnet tage af ;) den er bare ved at være tom :( ved du fra hvornår han kan søge de ekstra klip? og de gælder også selvom jeg er studerende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja de gælder selvom du er studerende.

Jeg ved ikke hvornår han kan søge men de bliver mig bekendt først udbetalt når baby er født

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja de gælder selvom du er studerende.

Jeg ved ikke hvornår han kan søge men de bliver mig bekendt først udbetalt når baby er født

Tak :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal udfylde en blanket på SU.dk og give dem og en kopi af vandrejournal til dit studiested som de skal udfylde og sende til SU. Du kan få dine SU klip fra den måned hvor du føder, eller fra der hvor du springer fra, fx måneden før. Jeg holdte i januar 13 og starter igen i februar 14, jeg fik 12 klip (som ALLE mødre gør) så jeg har brugt dem på at gå hjemme, hvilket vil sige samme takst som før. Og så starter jeg bare op på almindelig SU igen til februar. Min mand er ikke studerende og derved får vi ikke de 6 mande klip, jeg kan ikke overtage dem desværre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal udfylde en blanket på SU.dk og give dem og en kopi af vandrejournal til dit studiested som de skal udfylde og sende til SU. Du kan få dine SU klip fra den måned hvor du føder, eller fra der hvor du springer fra, fx måneden før. Jeg holdte i januar 13 og starter igen i februar 14, jeg fik 12 klip (som ALLE mødre gør) så jeg har brugt dem på at gå hjemme, hvilket vil sige samme takst som før. Og så starter jeg bare op på almindelig SU igen til februar. Min mand er ikke studerende og derved får vi ikke de 6 mande klip, jeg kan ikke overtage dem desværre.

Tusind tak :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Øhh su.dk :)

Dog er det jo ikke mange penge. Hvis du vil have barsel 1 år er det jo reelt kun 6 ekstra klip.

Og man siger at en baby koster nemt 30.000 i start indkøb... det siger de hvertfald også i luksusfælden :D

Jeg kan ikke helt følge din udregning :unsure

Hvis hun tager et års barsel, så er SU-klip'ne jo en erstatning for den SU hun ikke får, når hun ikke går i skole. Og uanset hvad får moderen jo 12 klip svarende til 1 måneds SU hver, så det kan da aldrig blive 6 klip.

Hvis hun kun tager 6 måneders barsel, ja så kan hun få de 12 klip udbetalt på 6 måneder, så hun får dobbeltSU i et halvt år, men så kan hun jo ikke gå hjemme uden indkomst de næste 6 måneder ;)

Og en nyfødt behøver bestemt ikke koste 30.00! Det vil sagtens kunne gøres fornuftigt for det halve - jeg vil endda påstå at hvis I virkelig tænker jer om, vil i kunne klare startomkostningerne for under 10.000 (det meste kan købes brugt til rigtig gode priser)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan ikke helt følge din udregning :unsure

Hvis hun tager et års barsel, så er SU-klip'ne jo en erstatning for den SU hun ikke får, når hun ikke går i skole. Og uanset hvad får moderen jo 12 klip svarende til 1 måneds SU hver, så det kan da aldrig blive 6 klip.

Hvis hun kun tager 6 måneders barsel, ja så kan hun få de 12 klip udbetalt på 6 måneder, så hun får dobbeltSU i et halvt år, men så kan hun jo ikke gå hjemme uden indkomst de næste 6 måneder ;)

Og en nyfødt behøver bestemt ikke koste 30.00! Det vil sagtens kunne gøres fornuftigt for det halve - jeg vil endda påstå at hvis I virkelig tænker jer om, vil i kunne klare startomkostningerne for under 10.000 (det meste kan købes brugt til rigtig gode priser)

:) Det er fordi hvis hun vælger at gå hjemme 1 år med barnet, så får hun hver måned 1 klip. Ganske som nu...

Faderen derimod får 6 ekstra klip. Så derfor er det reelt kun 6 ekstra klip de får ud. Fordi de andre klip ville de jo få selvom ikke de fik et barn... Giver det bedre mening nu? :)

 

Det kan godt ske at 30 er højt sat, men under 10, det tror jeg simpelthen ikke på kan lade sig gøre. Men nu er 30 også bare hvad man anbefaler/siger det koster, i udstyr at få den lille hjem. Det er jo en gennemsnit, nogle bruger mere, andre mindre.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:) Det er fordi hvis hun vælger at gå hjemme 1 år med barnet, så får hun hver måned 1 klip. Ganske som nu...

Faderen derimod får 6 ekstra klip. Så derfor er det reelt kun 6 ekstra klip de får ud. Fordi de andre klip ville de jo få selvom ikke de fik et barn... Giver det bedre mening nu? :)

Det kan godt ske at 30 er højt sat, men under 10, det tror jeg simpelthen ikke på kan lade sig gøre. Men nu er 30 også bare hvad man anbefaler/siger det koster, i udstyr at få den lille hjem. Det er jo en gennemsnit, nogle bruger mere, andre mindre.

Nej, vi får jo 12 ekstra klip, ellers ville jeg jo løbe tør ;) vi regner med højst 12.000 i startudgifter ;) vi mangler kun tøj, madras til tremmeseng, badekar og stofbleer, og vi har købt en brugt odder zip og en rømer autostol fra ny, og vi har kun brugt 7000 :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER