Guest Amina

Inspiration til Ayahs frokost søges (9 mdr gammel)

12 indlæg i dette emne

Ja jeg er kørt lidt fast i rugbrød med pålæg og risgrød med diverse frugttopping til Ayahs frokost. Så jeg søger inspiration til nem og lækker frokost som et barn på 9 mdr kan spise og bliver mæt af. Jeg vil gerne tilbyde hende en varieret kost, og varm mad er ikke et problem hvis det kan forberedes på forhånd eller er nemt at lave hurtigt. Idag har jeg lavet en æggekage med tomater og peberfrugt som jeg vil give hende. Håber hun kan lide det! Hun sover stadig, så venter på hun vågner :P Håber at i kan hjælpe :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hvad med færdiglavede fiskefrikadellee, lige til at varme og servere, evt sammen med noget grønt.

Jeg er glad for poser med frost, hvor jeg super hurtigt lige kan koge en håndfuld i en snæver vending

Pizzaboller, lavet på forhånd, lige til at varme op

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad med færdiglavede fiskefrikadellee, lige til at varme og servere, evt sammen med noget grønt.

Jeg er glad for poser med frost, hvor jeg super hurtigt lige kan koge en håndfuld i en snæver vending

Pizzaboller, lavet på forhånd, lige til at varme op

Tak for forslag, jeg er også glad for grøntsagsposerne på frost fordi det er så nemt. Og Ayah elsker de der blandinger. Men tror du godt hun kan blive mæt af de ting? Altså hun er ikke så god til at spise selv endnu, så det er begrænset hvor meget der faktisk kommer ind. Kan jeg mose lidt frikadeller og grønt ved siden af og give hende på ske så? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for forslag, jeg er også glad for grøntsagsposerne på frost fordi det er så nemt. Og Ayah elsker de der blandinger. Men tror du godt hun kan blive mæt af de ting? Altså hun er ikke så god til at spise selv endnu, så det er begrænset hvor meget der faktisk kommer ind. Kan jeg mose lidt frikadeller og grønt ved siden af og give hende på ske så? :unsure

Nok ikke alene. Men hvis du fx laver frikadellerne med en portion grønt til, tror jeg sagtens hun kan blive mæt. Ellers kan du koge nogle kartofler ved siden af, de kan godt holde sig til næste dag jo :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille får ALT til frokost.. Ofte, er det "bare" resterne fra aftensmaden før.. Gammel vane, fordi jeg ikke havde lyst til at lade hende smage nye ting om aften, hvis nu hun fik ondt i maven.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Da mine var i den alder så fik de en tallerken med en ca fem forskellige ting i små stykker med udvalg i både grønsager, kød og brød.

Ofte var en af dem rugbrød med pålæg.

Men ellers var det kolde/varme kogte grønsager, kolde kogte kartofler, pastaskruer, grove pandekager, fiskefrikadeller, alm frikadeller, majs, ærter, tomat, agurk, laksemousse, kogt æg, skinketern, kogt kylling, ost - ja alt hvad man lige har i køleskabet, selvfølgelig skåret i passende stykker ift barnet.

Mine har altid elsket at have noget at vælge imellem :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nok ikke alene. Men hvis du fx laver frikadellerne med en portion grønt til, tror jeg sagtens hun kan blive mæt. Ellers kan du koge nogle kartofler ved siden af, de kan godt holde sig til næste dag jo :)

Da mine var i den alder så fik de en tallerken med en ca fem forskellige ting i små stykker med udvalg i både grønsager, kød og brød.

Ofte var en af dem rugbrød med pålæg.

Men ellers var det kolde/varme kogte grønsager, kolde kogte kartofler, pastaskruer, grove pandekager, fiskefrikadeller, alm frikadeller, majs, ærter, tomat, agurk, laksemousse, kogt æg, skinketern, kogt kylling, ost - ja alt hvad man lige har i køleskabet, selvfølgelig skåret i passende stykker ift barnet.

Mine har altid elsket at have noget at vælge imellem :-)

Tusind tak for jeres forslag, der er mange gode ting imellem :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille får ALT til frokost.. Ofte, er det "bare" resterne fra aftensmaden før.. Gammel vane, fordi jeg ikke havde lyst til at lade hende smage nye ting om aften, hvis nu hun fik ondt i maven.. :)

Jeg har desværre sjældent rester fra aftensmaden, så det ville kun være nogen gange at jeg ville kunne det. Men jeg kunne jo altid tage en lille portion fra inden vi begynder at spise :super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønsagspandekager har længe været en vinder her, de kan fryses så du kan lave større portioner af gangen og de tør hurtigt op :)

Ved ikke hvor meget du går op i højallergene madvarer, eller om Ayah i det hele taget er disponeret for allergi, men ellers er hjemmelavet æggesalat på rugbrød en vinder hos Sophia :) og det er super hurigt og nemt at lave når man har en æggedeler :)

Edit. Så lige du har givet hende æggekage, så er æggesalat jo ingen problem :)

Hvis der ikke er længe til hun skal starte i DP/VS, ville jeg nok tænke over at vende hende til at frokosten består af rugbrød, som jeg tror den gør de fleste steder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Grønsagspandekager har længe været en vinder her, de kan fryses så du kan lave større portioner af gangen og de tør hurtigt op :)

Ved ikke hvor meget du går op i højallergene madvarer, eller om Ayah i det hele taget er disponeret for allergi, men ellers er hjemmelavet æggesalat på rugbrød en vinder hos Sophia :) og det er super hurigt og nemt at lave når man har en æggedeler :)

Edit. Så lige du har givet hende æggekage, så er æggesalat jo ingen problem :)

Hvis der ikke er længe til hun skal starte i DP/VS, ville jeg nok tænke over at vende hende til at frokosten består af rugbrød, som jeg tror den gør de fleste steder :)

Tusind tak for inspirationen :) Har du evt en opskrift på grøntsagspandekager og æggesalat? Hun skal starte i VS om en måneds tid, men har allerede fået rugbrød i et stykke tid nu til frokost. Det er ikke fordi jeg vil fjerne det, men synes godt det kan blive lidt kedeligt kun med rugbrød. Så ville godt tilbyde hende lidt andet nogen gange :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah faar ofte en tallerken med lidt af hvert paa. Agurk, peberfrygt, rugbroedsstaenger med smoereost eller boennepostej, groentsagsproteinpandekage, en teske med kokosolie, pasta med tomatsovs, frikadelle, aeggekage, kylling, fisk... ja, alt muligt. grove ris med parmesan og smoer, eller spiret quinoa med parmesan og olivenolie.

Proev evt. at soege lidt paa madpakke og bento - det er alletiders koncept, som passer rigtig godt til mig og ogsaa til Noah :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

PS. mine groentsagsproteinpandekager bestaar af en rest morgengroed(boghvedeflage), et aeg, lidt vand, revet gulerod og revet squash, finthakkede toerrede tomater, lidt bagepulver, quinoamel eller kikaertemel(kraever et skvis olivenolie, ellers bliver det toert), basilikum, lidt himalayasalt og peber. Steges i oekosmoer, ghee eller kokosolie.

Jeg laver det paa slumb, saa jeg kan ikke sige dig, hvor meget af hver ingrediens... :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER