Susanne

2-5-'kur'

48 indlæg i dette emne

Nu har jeg spist aftensmad: kylling og pastasalat med masser af grønt og dampet broccoli med lidt skyr rørt med citronsaft. Det smagte dejligt og selvom vi ikke spiste det hele (for det havde vi ikke lyst til) så var der stadig sådan en form for 'hul' i maven. Fordi man slet ikke er mæt på samme måde som når man bliver mæt af kulhydrater. Det eneste klassiske kulhydrat jeg har indtaget i dag er 2 spsk müsli og 20 g tørret fuldkornspasta og DET kan jeg mærke. Men det siger vel bare mest noget om hvor meget jeg plejer at spise af det, selvom jeg virkelig prøver at lade være.

Jeg er som sådan ikke sulten nu, men da Anna spiste koldskål kunne jeg have spist 100 portioner og det var også lidt hårdt at smøre hendes madpakke. Men da det var overstået gik jeg ud og vandede køkkenhaven så jeg tænkte på noget andet og nu har jeg det fint :)

Den sande test bliver hvordan det er at falde i søvn og sove på så relativt tom mave. Det plejer ingen af os at være gode til. Men umiddelbart er vi begge to overraskede over hvor 'nemt' det har været. Vi havde begge frygtet noget meget værre.

Så vi fortsætter i hvert fald - spiser almindeligt i morgen og faster igen på onsdag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Mandag og onsdag er også mine dage, men vi er på 3dages besøg hos venner lige nu så i denne uge er det onsdag og fredag (tænkte at en dag i Legoland på Tom mave ikke ville styrke motivationen). Men jeg har ikke syntes det vat svært i sidste uge. Jeg drak mere vand/danskvand end normalt og var lidt sulten i små perioder i løber af dagen, men jeg har slet ikke været utilpas. Overhovedet.

For mig er det også et stort plus at kunne spise normalt de andre dage. Jeg elsker 'rigtig' mad og kan ikke lide at skulle tælle kalorier i en god rødvin, en god bøf eller hjemmelavet pesto. Det holder ikke i længden og der sniger sig sådn en dårlig samvittighed med ind i måltider, som man jo bare bør nyde, nå chancen byder sig.

Min mænd har til gengæld en vild forbrænding. Han ville blive helt umulig, hvis han sku faste to gange om ugen. Så er det her også nemt, for han ka bare spise og jeg ka bare la vær' :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mandag og onsdag er også mine dage, men vi er på 3dages besøg hos venner lige nu så i denne uge er det onsdag og fredag (tænkte at en dag i Legoland på Tom mave ikke ville styrke motivationen). Men jeg har ikke syntes det vat svært i sidste uge. Jeg drak mere vand/danskvand end normalt og var lidt sulten i små perioder i løber af dagen, men jeg har slet ikke været utilpas. Overhovedet.

For mig er det også et stort plus at kunne spise normalt de andre dage. Jeg elsker 'rigtig' mad og kan ikke lide at skulle tælle kalorier i en god rødvin, en god bøf eller hjemmelavet pesto. Det holder ikke i længden og der sniger sig sådn en dårlig samvittighed med ind i måltider, som man jo bare bør nyde, nå chancen byder sig.

Min mænd har til gengæld en vild forbrænding. Han ville blive helt umulig, hvis han sku faste to gange om ugen. Så er det her også nemt, for han ka bare spise og jeg ka bare la vær' :)

PRÆCIS! Dejligt med en der forstår! :)

Jeg er nu glad for, at Søren og jeg gør det sammen - ellers ville jeg synes det var tusind gange hårdere! :o

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fedt du forsøger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke læst alle besvarelserne, men inden jeg mødte J, levede jeg efter tilsvarene råd.

Her var det dog 2-5 dages "fasten" (afhængigt af vægt), hvor at de resterende dage var "spis hvad du kan".

Dengang kaldte de den bare for "urmands kuren". Jeg tabte mig sygt meget og fik mætheds-fornemmelsen tilbage efter kort tid.

Jeg havde i 2 år grovædt og havde ingen mætheds-fornemmelse og så blev jeg anbefalet at prøve at leve efter denne diæt.

Så jeg siger go-for-it :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det var lidt svært at sove i går, men tror faktisk ikke det havde noget med sult at gøre for jeg følte mig ikke synderligt sulten. Jeg har sovet som en sten og var ikke mere sulten i morges end jeg ellers kan være. Jeg spiste almindelig morgenmad og det var nok. Spiste i dag et stykke brød til min formiddagskaffe, men jeg har ikke følt øget sult.

Nu skal jeg snart spise frokost og der er stegt flæsk med persillesovs :haps Jeg er spændt på hvordan jeg reagerer - om jeg bare kaster i hovedet eller det er rigtigt, at kroppen ikke efterspørger mere mad, men tværtimod måske har brug for mindre fordi mæthedsfornemmelsen bliver vakt til live igen, som Taz skriver.

Vil lige dele denne artikel jeg fandt på Politiken i dag :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det lyder mega spændende - hvis i laver en tråd følger jeg gerne med på sidelinjen - helt ærligt så lyder det altså virkelig "nemt" - i stedet for at planlægge hver eneste dag kan man nøjes med 2 - og de dage skal man jo ikke sulte, bare spise grøntsager og kalorielet.

Min metode går rigtig fint lige nu, men når engang jeg har nået målet så kunne det være en fin måde at holde det på!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej det lyder mega spændende - hvis i laver en tråd følger jeg gerne med på sidelinjen - helt ærligt så lyder det altså virkelig "nemt" - i stedet for at planlægge hver eneste dag kan man nøjes med 2 - og de dage skal man jo ikke sulte, bare spise grøntsager og kalorielet.

Min metode går rigtig fint lige nu, men når engang jeg har nået målet så kunne det være en fin måde at holde det på!

Mon ikke det her bare er blevet tråden om kuren og dem der følger den? ;)

Det er ikke helt nok 'bare' at spise kalorielet de dage. Man skal helst samle sine kalorier i måltider og evt. snacks må ikke komme over 50 kcal - det er vigtigt at kroppen reelt faster pga. hormonpåvirkninger. Man kan også faste i kortere tid, men det skal være min. 12-15 timer og hvis det er kortere perioder skal man nok gøre det 3-4 gange om ugen i stedet.

Hvis det blot er for at tabe sig er det selvfølgelig nok 'bare' at begrænse kalorieindtaget markant ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiste helt normalt til frokost og har ikke rigtig haft lyst til snacks i eftermiddag - det plejer jeg ellers i stor stil!

Alm. portion boller i karry med ris til aftensmad og jeg kunne med god samvittighed spise mine hvide basmatiris! Og nu sover Anna og jeg vil gå ned og spise en portion koldskål MED kammerjunker uden dårlig samvittighed og friske danske jordbær :yay :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fastedag i dag, og jeg har sgu været lidt sulten. Er det stadig. Men det har også været en dag på farten, hvor vi er kørt hjem fra 3 dages besøg hos venner i Sønderjylland. Dér har vi spist ret så godt, så jeg tror jeg er ramt lidt hårdere i dag end ellers. Spiste i hvert fald liiiidt tidlig aftensmad og glæder mig allerede til almindelig maddag i morgen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fastet i dag og det gik fremragende indtil omkring kl. 14, hvor jeg fik svag hovedpine og var sådan lidt utilpas. Jeg spiste derfor lige et par teskefulde ris til alle mine mange grøntsager til aften og nu har jeg det okay.

Mit blodsukker er ikke så gode venner med det her (men det er jo netop det der skulle blive bedre af det - insulinfølsomheden stiger når man faster, hvilket jo er SUPER for sådan en som mig!) så jeg tænker, at jeg fortsat vil have en 2:5-model, men at jeg nok vil indtage en anelse flere kalorier på fastedagene, men sørge for det er GI-lave fødevarer jeg indtager. Det er jo heller ikke meningen jeg skal tabe mig 1½ kg om ugen! :o

Jeg glæder mig til at spise den Daim og den Dumle jeg tog inde på arbejde i dag og lagde i skuffen til i morgen. Jeg er meget stolt over jeg ikke spiste nogen i dag, selvom de stod LIGE foran næsen på mig og min sidemand kørte dem ind i en lind strøm ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også fastet i dag og det gik fremragende indtil omkring kl. 14, hvor jeg fik svag hovedpine og var sådan lidt utilpas. Jeg spiste derfor lige et par teskefulde ris til alle mine mange grøntsager til aften og nu har jeg det okay.

Mit blodsukker er ikke så gode venner med det her (men det er jo netop det der skulle blive bedre af det - insulinfølsomheden stiger når man faster, hvilket jo er SUPER for sådan en som mig!) så jeg tænker, at jeg fortsat vil have en 2:5-model, men at jeg nok vil indtage en anelse flere kalorier på fastedagene, men sørge for det er GI-lave fødevarer jeg indtager. Det er jo heller ikke meningen jeg skal tabe mig 1½ kg om ugen! :o

Jeg glæder mig til at spise den Daim og den Dumle jeg tog inde på arbejde i dag og lagde i skuffen til i morgen. Jeg er meget stolt over jeg ikke spiste nogen i dag, selvom de stod LIGE foran næsen på mig og min sidemand kørte dem ind i en lind strøm ;)

Well done! Jeg glæder mig også til lidt sødt i morgen.

Jeg skal tabe de sidste graviditetskilo (der var sgu ikke noget der raslede af mig efter fødslen) og et par mere. Ca. 5 i alt. Når jeg når dertil, påtænker jeg at fortsætte med en 6:1-model. Altså faste en dag om ugen, måske kombineret med en fast meget-sund-dag med over 500 kcal.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well done! Jeg glæder mig også til lidt sødt i morgen.

Jeg skal tabe de sidste graviditetskilo (der var sgu ikke noget der raslede af mig efter fødslen) og et par mere. Ca. 5 i alt. Når jeg når dertil, påtænker jeg at fortsætte med en 6:1-model. Altså faste en dag om ugen, måske kombineret med en fast meget-sund-dag med over 500 kcal.

Jeg har også lige et enkelt kilo på maven jeg gerne vil se om det ER muligt at slippe af med ;) Og derefter tænker jeg præcis som dig. Jeg er i hvert fald ret overbevist om, at det her er vejen frem for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har tabt godt 1kg på halvanden uge (3 fastedage), og jeg har altså spist god mad i 3 dage hos vennerne. Nayce!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Honestly, så ved jeg ikke meget om, hvordan kroppen fungerer. Jeg er ikke typen, der kan mærke at mit blodsukker svinger vildt, og jeg har f.eks. altid kunnet klare mig fint uden morgenmad. Men teorien her er, at kroppen får tid til at fordøje og "tage sig af" alle de ting, vi allerede har stoppet i hovedet. Vi spiser os jo mætte hele tiden (hvor er vi priviligerede), og på fastedagene får kroppen mulighed for lidt ro.

Jeg oplever i øvrigt, at jeg generelt er mindre sulten på de almindelige maddage.

Det jeg har læst om kuren er bare atikler og et par blogs, og flere steder har læger og ernæringsmennesker udtalt sig. Der er selvfølgelig blandede meninger, men der er bred enighed om at det ikke er usundt. Man skal selvfølgelig bare holde sig til 2 ikke-sammenhængene dage om ugen (det er ikke meningen at man skal sulte sig), man skal ikke faste hvis man er syg eller gravid osv. Så med sund fornuft tyder meget på, at det er sundhedsfremmende.

Mirakelkur...who knows. Jeg tror, det handler om, at finde det der fungerer for individet, og det kan sagtens være at dette også er en døgnflue. Men so be it, lige nu virker det. Man lærer noget hver gang man prøver noget nyt;)

Så kom da med, hvis du har lyst!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Er sgu alligevel lidt fristet til at give det en chance. :whistling

Hvad spiser I til morgenmad? Hvad "kan man få" for 250 kcal af morgenmad?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er sgu alligevel lidt fristet til at give det en chance. :whistling

Hvad spiser I til morgenmad? Hvad "kan man få" for 250 kcal af morgenmad?

Du kan jo prøve og stoppe med det samme du ikke synes det er sjovt.

Jeg spiser 3dl a38 med meget lidt musli til morgenmad. Man kan også spise et æg og et halvt stykke rugbrød med smør. Og kaffe ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke med kaffe, men te er vel lige så ok? (Uden sukker osv self)

Tror sgu jeg prøver fasten mandag og onsdag :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan slet ikke med kaffe, men te er vel lige så ok? (Uden sukker osv self)

Tror sgu jeg prøver fasten mandag og onsdag :goodluck

Jo - du må drikke så meget the du vil. Og danskvand er godt, da det fylder i maven :)

Sejt, at du prøver! :goodluck

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo - du må drikke så meget the du vil. Og danskvand er godt, da det fylder i maven :)

Sejt, at du prøver! :goodluck

Uh godt tip :super

Jeg har btw tilladt mig at lave en decideret 5:2 smalltalk i slankeforum ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Uh godt tip :super

Jeg har btw tilladt mig at lave en decideret 5:2 smalltalk i slankeforum ;)

:super

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er sgu alligevel lidt fristet til at give det en chance. :whistling

Hvad spiser I til morgenmad? Hvad "kan man få" for 250 kcal af morgenmad?

40g havrefras og 2 dl cheesy vanilje yoghurt/vanilje yoghurt fra Aldi er 220 kalorier.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER