Marianne1983

Jerntilskud

9 indlæg i dette emne

Er i tvivl mht jerntilskud - min gravitamin indeholder 27 mg men det anbefales at man tager et tilskud på 40-50 mg? Hvad gør I?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tager jerntabletter for gravide om aftenen, og gravitamin om morgenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange mg jerntilskud får du så om dagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor mange mg jerntilskud får du så om dagen?

Jeg får 40 mg i jerntabletter og så får jeg resten i gravitamin. Nogle kvinder får forstoppelse af jern, og bruger et andet mærke mv, måske der er mindre i det, hvis du er nervøs for at få for meget.

Men altså min læge rådede mig til det her :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tager gravijernom aftenen. Der er 40 mg i. Har ikke haft problemer med maven...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man optager ikke jernen fra gravitaminen (eller andre multivitamintabletter) optimalt pga. sammensætningen med de øvrige vitaminer hvoraf de fleste er fedtopløselige og skal indtages med f.eks. mælk og gerne et måltid. Gravijern (som er det jeg tager) er blandet med c-vitamin, hvilket øger optagelsen, og skal indtages med vand og evt. et stykke frugt.

Du skal altså ikke være bekymret for at få for meget jern. Det ekstra jerntilskud er nødvendigt for at opnå det anbefalede indtag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Man optager ikke jernen fra gravitaminen (eller andre multivitamintabletter) optimalt pga. sammensætningen med de øvrige vitaminer hvoraf de fleste er fedtopløselige og skal indtages med f.eks. mælk og gerne et måltid. Gravijern (som er det jeg tager) er blandet med c-vitamin, hvilket øger optagelsen, og skal indtages med vand og evt. et stykke frugt.

Du skal altså ikke være bekymret for at få for meget jern. Det ekstra jerntilskud er nødvendigt for at opnå det anbefalede indtag.

Præcis, det er også gravijern, jeg tager :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Selvfølgelig skal man ikke "proppe" sig med jern tabletter... :) Men det er svært at få for meget.. kroppen vil som hovedregel udskille det overskydende :)

Jeg tager både gravitamin og jerntabeletter til gravide med 40 mg i... :) Har let forstoppelse, men ikke noget jeg ikke selv kan klare med lidt abrikoser osv :)

Det samme gør sig gældende med f.eks. kalk tabletter... jeg får nemlig ikke kalk nok hver dag, da jeg ikke kan lide mælk.. så derfor tager jeg et kalk tilskud efter lægens anvisninger! Hvis jeg så en dag får opfyldt kalk behovet gennem kosten, sker der ikke noget ved at tage en tabelet alligevel... hellere sikre mig at der er kalk nok :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER