Frk-j

Gammel nok?

19 indlæg i dette emne

Hej alle :)

Jeg er ganske ny her inde, men vil gerne høre jeres mening, min kæreste og jeg er ganske unge, men hvornår er man for ung, til at blive forældre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke, at der er en bestemt alder for, hvornår det er rigtigt at få børn. Jeg var selv 21, da jeg blev gravid, og det synes jeg ikke var for tidligt, men har en søster, der er 20, som har en helt anden måde at se livet og forpligtelser på, og for hende vil jeg mene, at det er alt for tidligt, hvis hun blev gravid nu.

Nogle er mentalt klar, når de er 18, og klarer mor-rollen rigtig godt, andre har ikke nået den modenhed før de fylder 30.

Men som udgangspunkt synes jeg ikke, at børn skal få børn, og jeg vil mene, at man skal have boet for sig selv, og selv have stået for at styre sit liv med job/uddannelse (eller planer herom), daglige indkøb, elregninger, tøjvask, før man ved, om man er nogenlunde klar.

Hvor gamle er I, og hvad er jeres situation? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jamen min kæreste er 22 og jeg selv 21. Vi er begge under uddannelse, dog er min kæreste snart færdig med et sikkert job med god indtægt, desuden bor vi for os selv og har gjort i en længere periode, og har en ganske fin økonomi og styr på en fast hverdag

Men da jeg har reageret allergisk for mange former for p-piller og p-sprøjter, har vi snakket lidt om vi skal stoppe med at lede efter noget jeg kan tåle. Vi er entenlig ret sikker på at vi godt ville kun e klare det ansvar, men jeg nok mest frygter folk reaktioner hvis vi skulle have et barn. Derfor spørger jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tja jeg syns der sker meget fra man er teenager til man er først i 20erne sådan modenhedsmæssigt, ikke kun for mit vedkommende men også når jeg ser mig omkring. Man skal jo bare gøre sig klar at det ikke kun handler om man er moden nok til at håndtere et lille barn, men at det jo er døgnet rundt, hele ugen, hele året man får ansvaret for et andet menneske og må sætte sine egne behov i anden række.

Og så syns jeg det er vigtigt at man har en form for "base" i orden, altså et godt sted at bo, en indtægt, en plan for hvad man vil og især at man syns man har et trygt og stabilt parforhold hvor begge har lyst til at blive forældre. Man kan aldrig vide om kærligheden holder til det, om man er 18 eller 38 eller har kendt hinanden i 1 eller 10 år, for det er en belastning for parforholdet uanset hvad at få barn, især det første. Men som udgangspunkt skal man vel tro på det og ville det.

Jeg var selv 20 da jeg blev gravid første gang og 21 da min søn blev født og jeg syns ikke det var for tidligt for mig, men der var da mange ting jeg ikke var forberedt på - men sådan tror jeg det er for de fleste førstegangs mødre.

Held og lykke

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak. Jeg kan godt følge dig/jer i jeres holdning. Vi er ikke i tvivl om vi vil kunne håndtere et barn, vi ved begge hvad det kræver, af tid og kærlighed, o kommer begge fra dejlig store familier og er derfor klar over hvad det har af betydning, det økonomiske er vi heller ikke bekymret for, med min kæreste har sikret job med en fast og god indkomst og jeg som studerende lidt endnu er vi sikret på det punkt.

Jeg skriver bok mest for at få luftet tvivlen, vi vilr ikke gøre noget forhastet eller noget vi ikke er sikre på.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg var sikker på, at jeg ville møde en masse fordomme om, at det var for tidligt at få børn, da jeg blev gravid som 21årig, men det eneste jeg har hørt, var en gammel kollega der spurgte, om det var planlagt. Men vi var også blevet gift kort tid forinden (Karla er født lige før vores 10 måneders-bryllupsdag), og vi havde været sammen i 5 år, så det var nok det naturlige næste skridt at tage.

I ved selv om i er gamle nok. Hvis i føler i har styr på situationen, så er I det nok ;) Jeg synes ikke det lyder som om I er uansvarlige og umodne, tvært imod - at I tænker jer sådan om, er kun et tegn på modenhed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange Tak det er dejligt at høre. :) så har jeg i hvert falde lidt mere ro i sjælen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil også mene, det er meget forskelligt :-) Kan ikke sætte alder på hvornår man er for ung/gammel til at blive forældre. Modenhed er jo meget forskelligt. Så hvis i selv føler i er klar, synes jeg da i skal gøre det, og ikke tænke så meget over hvad omverdenen siger :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke helt hvad vi gør, jeg syntes det er en enorm stor beslutning og tage, for et er at blive gravid, et andet er at det ikke kun er nu her men resten af livet. Vi er begge sikre på vi skal have et barn på et tidspunkt, der er bare utrolig meget der spiller ind i tankerne.

Dog har vi siden lægen sagde jeg skulle smide p-pillerne ikke brugt nogle former for beskyttelse, og ved ikke rigtigt om vi skal håbe at jeg bliver gravid, og vi ved ikke rigtigt hvornår eller hvordan det kommer til at gå,

Er der overhovedet en chance for at blive gravid når man lige har smidt sine p-piller?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke helt hvad vi gør, jeg syntes det er en enorm stor beslutning og tage, for et er at blive gravid, et andet er at det ikke kun er nu her men resten af livet. Vi er begge sikre på vi skal have et barn på et tidspunkt, der er bare utrolig meget der spiller ind i tankerne.

Dog har vi siden lægen sagde jeg skulle smide p-pillerne ikke brugt nogle former for beskyttelse, og ved ikke rigtigt om vi skal håbe at jeg bliver gravid, og vi ved ikke rigtigt hvornår eller hvordan det kommer til at gå,

Er der overhovedet en chance for at blive gravid når man lige har smidt sine p-piller?

Der er faktisk ganske mange, der bliver gravid lige efter, de har smidt pillerne - det er bestemt en mulighed, så I må endelig ikke tro, at det er helt usandsynligt. Det kan sagtens ske, så I skal være klar på det, hvis det kommer. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg lidt kunne fornemme når jeg har læst her inde, det er bare en smule skræmmende men også ekstremt spændende:)

Undskyld jeg kommer ud med en masse sikkert fjollede spørgsmål, men vi vil gerne holde det træt hemligt da vi frygter lidt i sær min svigerfamilies reaktion. Så det er ikke rigtig noget jeg kan tale med veninder om :(

Men nu stoppede jeg mit i en cyklus med p-pillerne, vil det så kunne lade sig gøre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det har jeg lidt kunne fornemme når jeg har læst her inde, det er bare en smule skræmmende men også ekstremt spændende:)

Undskyld jeg kommer ud med en masse sikkert fjollede spørgsmål, men vi vil gerne holde det træt hemligt da vi frygter lidt i sær min svigerfamilies reaktion. Så det er ikke rigtig noget jeg kan tale med veninder om :(

Men nu stoppede jeg mit i en cyklus med p-pillerne, vil det så kunne lade sig gøre?

Jeg stoppede midt i en cyklus, mest fordi jeg havde glemt at tage dem i dagene op til vores bryllup. Min mens kom et par dage efter, og da den var slut gik vi igang med babyprojektet, hvor vi havde succes i første cyklus. Den første cyklus var ret lang - omkring 45 dage, men der var bid, så det gjorde ikke det store :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved ikke helt hvad vi gør, jeg syntes det er en enorm stor beslutning og tage, for et er at blive gravid, et andet er at det ikke kun er nu her men resten af livet. Vi er begge sikre på vi skal have et barn på et tidspunkt, der er bare utrolig meget der spiller ind i tankerne.

Dog har vi siden lægen sagde jeg skulle smide p-pillerne ikke brugt nogle former for beskyttelse, og ved ikke rigtigt om vi skal håbe at jeg bliver gravid, og vi ved ikke rigtigt hvornår eller hvordan det kommer til at gå,

Er der overhovedet en chance for at blive gravid når man lige har smidt sine p-piller?

Nu er jeg ikke selv i gang med at forsøge, men jeg synes, at I skal beskytte jer, indtil I er sikre på, hvad I vil. For ellers risikerer I, at det ikke bliver en beslutning om, hvorvidt I vil have et barn nu eller vente til efter uddannelse/nogle år/til I har et hus/whatever, men en beslutning om, hvorvidt I vil have barn nu eller abort. :S

Derudover er jeg enig med de andre - man kan være meget forskellige steder i sit liv, når man er 21. Man kan enten være et barn endnu, eller man kan være klar til familie og hele pivtøjet. Det ved man bedst selv. Men hvis I er bekymret for svigerfamiliens reaktion og måske endda selv lidt i tvivl om, hvorvidt I er klar, så vent bare. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu er jeg ikke selv i gang med at forsøge, men jeg synes, at I skal beskytte jer, indtil I er sikre på, hvad I vil. For ellers risikerer I, at det ikke bliver en beslutning om, hvorvidt I vil have et barn nu eller vente til efter uddannelse/nogle år/til I har et hus/whatever, men en beslutning om, hvorvidt I vil have barn nu eller abort. :S

Derudover er jeg enig med de andre - man kan være meget forskellige steder i sit liv, når man er 21. Man kan enten være et barn endnu, eller man kan være klar til familie og hele pivtøjet. Det ved man bedst selv. Men hvis I er bekymret for svigerfamiliens reaktion og måske endda selv lidt i tvivl om, hvorvidt I er klar, så vent bare. :)

Vi har snakket meget om vi selv er klar, og vi er begge enige om at det er en kæmpe opgave, men det er også en ønske at få et barn. Vi er jo begge som dee også stå længere oppe i uddannelse, og er ikke bare typerne der tager en forhastet beslutning, børn har alle dage været del af vores fremtid, nu har vi en mulighed for at få et barn, god nok tidligere end forventet.

Selv om vi kun er først i 20'erne ved vi at det er en opgave vi vil kunne klare. Men eg sætter pris på dit input og kan sagtens se dine punkter

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting er om I er gamle nok - noget andet er om I ønsker det lige nu...

Man kan sagtens have rammerne til opfostre et barn og være moden nok til at barnet får en tryg barndom - men hvis man ikke er "færdig" med de ting der kræver en frihed, der ikke opnåes mens man har helt små børn er det jo ligegyldigt...

Er I færdige med at feste, spontane rejser, romantik kun jer to, festivaler osv. og klar til hjemmeaftner, søvnløse nætter og et liv, der primært leves for en anden de næste mange år? Er I forberedte på at jeres venner er I en hel anden verden end jer og I derfor uundgåeligt vil blive lidt isoleret. ØNSKER I jer det?

Jeg siger ikke at man INTET kan med et lille barn - men mange ting bliver bare meget sværere og prioriteterne ændres meget.

Vælg at få et barn hvis I ønsker jer det lige nu begge to. Men lad være med at gøre det nu blot fordi P-pillerne driller og I gerne vil have børn på et tidspunkt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En ting er om I er gamle nok - noget andet er om I ønsker det lige nu...

Man kan sagtens have rammerne til opfostre et barn og være moden nok til at barnet får en tryg barndom - men hvis man ikke er "færdig" med de ting der kræver en frihed, der ikke opnåes mens man har helt små børn er det jo ligegyldigt...

Er I færdige med at feste, spontane rejser, romantik kun jer to, festivaler osv. og klar til hjemmeaftner, søvnløse nætter og et liv, der primært leves for en anden de næste mange år? Er I forberedte på at jeres venner er I en hel anden verden end jer og I derfor uundgåeligt vil blive lidt isoleret. ØNSKER I jer det?

Jeg siger ikke at man INTET kan med et lille barn - men mange ting bliver bare meget sværere og prioriteterne ændres meget.

Vælg at få et barn hvis I ønsker jer det lige nu begge to. Men lad være med at gøre det nu blot fordi P-pillerne driller og I gerne vil have børn på et tidspunkt.

ENIG ENIG ENIG ENIG ENIG :) I skal ikke vælge et barn, fordi det "lige er smartest", men fordi i oprigtigt ønsker et barn NU :) Dog, vil jeg nok påstå, at alle er lidt skræmte i starten, og at man altid tænker "kan vi nu.."

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er super enige med jer begge to, men at få et barn har hele tiden været planen, det var dog planen at vi skulle vente til september oktober, da det ville passe os med hensyn til uddannelse osv. Det skal dog også siges at det med fester aldrig har sagt os så meget selvfølgelig har vi til tider venner på besøg til et par glas vin. og dette vil ikke være det sværeste at undvære. Prioteringer er vi også klar over er meget anderledes. og vi ved at vores venner sikkert er andre steder i deres liv, men vi ved også at der er en masse, i vores liv der vil være anderledes. Men det var måske ikke lige NU vores plan var. men planen var godt nok om et halvt års tid. Men jeg kan bare ikke lade vær med at gå og håbe, vi er begge helt vilde med børn og kan ikke lade dem være, vi har en kæmpe familie, men ønsker os vores egen familie. Og jeg er sikker på min kæreste vil være den bedste far, nogle børn kunne ønske sig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Jeg kan virkelig se meningen med det han siger

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER