tjonse

gruppekonsultation eller individuel samtale

12 indlæg i dette emne

Hej

Jeg skal til jordemoder 1. gang d. 10. feb. og der skal jeg vælge om jeg fremover vil have gruppekonsultation eller individuelle samtaler med jordemoderen.

Jeg er lidt i syv sind.

På den ene side må det være rart nok at snakke med andre kvinder, som er lige så langt henne som en selv, og som måske stiller nogle spørgsmål man ikke selv havde tænkt over.

På den anden side er det måske nemmere at stille spørgsmål når der kun er en selv og jordemoderen.

Hvad har I valgt (hvis I overhovedet har mulighed for at vælge) og hvad er jeres erfaringer? :help

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg havde valgt individuelle konsultationer - så er der mere fokus på en selv og ens egne problemer/udfordringer/spg.

Hvis man nu kommer i gruppe med nogle lidt "bøvlede" gravide, så bliver man nok nemt overset, hvis ens egen graviditet går smertefrit...

Men det er jo meget individuelt hvad man har lyst til

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville vælge gruppe og håbe at alle de andre stiller de spørgsmål jeg ikke lige får stillet. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hmmmm.. jeg har ikke fået valget, men skal til første samtale på onsdag, så måske kommer det der. Jeg tror måske nok, at jeg vælger den individuelle pga et par skavanker, men jeg kan bestemt godt se fordelen i gruppe-udgaven, lige netop som Majken nævner... at man sikkert kan få svar på nogle spørgsmål, man slet ikke havde tænkt over at stille.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har prøvet begge dele. 1. graviditet ville jeg have jm formig selv. 2. graviditet valgte jeg gruppe. Jeg kom ikke i en ret god gruppe. Vi var faktisk kun 2 der kom hver gang, så det var der ikke meget sjov ved. Men udover det synes jeg faktisk det var en god måde.. Vi sad og snakkede, og kom så ind til jm en ad gangen, så man faktisk fik den normale alenetid med jm og undersøgelse, så det var jo nærmest en win win.

Denne gang vil jeg egentlig gerne i gruppe igen.. Man kan da ikke få så dårlig en gruppe 2 gange. MEN jeg vil have hende jm jeg havde sidste gang, så hvis det ikke er hende der står for de grupper der skal til at starte op, vil jeg ikke. Men jeg blir klogere 1.feb.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar.

Jeg har også udfrittet nogle af mine vendinder, som er/har været i en gruppe.

Jeg kan høre at fordelene er, at man snakker med andre kvinder, der er lige så langt henne som en selv.

Selvom kæresten er sød og støttende og prøver at sætte sig ind i tingene, så er det altså noget andet at snakke med nogen, som ved hvordan det føles at være gravid. :gravid

Ulemperne er, at det tager meget længere tid, og hvis man skal have fri fra arbejde kan det selvfølgelig være et problem. Man kan også komme til at vente længe, hvis man er den sidste i gruppen, der skal ind til den individuelle undersøgelse. Og så kan man selvfølgelig, som Pernille skriver, være uheldig at komme i en dårlig gruppe. Og så kan kæresten ikke være med til alle konsultationerne.

Jeg har ikke endeligt besluttet mig for om det skal være det ene eller det andet, men læner mig nok mest op ad en gruppe.

Så hvis der er flere, der har nogle erfaringer at dele ud af, vil jeg meget gerne høre dem stadigvæk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blander mig lige selv om jeg hører til en anden terminsgruppe. Jeg går i gruppekonsultation og synes det er rigtig hyggeligt. Vi starter ud med at fortælle hvordan det går med hver i sær så ingen overset der. Derudover er kæresten/manden altid velkommen hvis han har tid og lyst. Så gruppekonsultation behøver ikke udelukke manden, men det kan du jo snakke med din jordmoder om :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej Britta

Mange tak for dit svar.

Dejligt at høre fra en der er glad for sin jordemodergruppe :)

Det er nok forskelligt fra by til by, hvordan reglerne er for om manden må komme med til konsultationerne, men i min by er det desværre sådan, at der kun er 2 bestemte dage mændene må komme med, resten af konsultationerne er det udelukkende de gravide kvinder, sikkert for at styrke sammenholdet mellem dem.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev faktisk slet ikke spurgt til min jordemodersamtale i sidste uge. Så jeg regner med, at det bare kører som individuelle konsultationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er heller ikke blevet spurgt, da jeg var afsted første gang, så tror også det er solo-løb for mit vedkommende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er vist heller ikke i alle kommuner at gruppesamtalerne bliver tilbudt, så det kommer helt an på hvor man bor, om man har muligheden.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg var ved jm i forgårs,og sagde til hende, at jeg egentlig gerne ville gå i gruppe, men kunhvis de tvar hende, der var tilknyttet holdet. Så nu skal jeg lige spørge næste gang jeg kommer (får et ekstra besøg om en mdr pga en hård start), og så kanjeg blive slettet hvis det ikke erhende.

Som flergangs starter grupperne først i uge 29.. det synes jeg er ret sent.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER