tazdiginez

Sengetider og ritualer nu

9 indlæg i dette emne

Dette emne har været oppe mange før, men hvad er jeres børns sengetider og ritualer og hvorfor? :)

Maliva kommer i seng klokken 19.00/19.15 på hverdage og fredage får hun lov til at være længere oppe og se Disney sjov/show :)

Vi spiser klokken klokken 17.30/17.45 på bad-dage, som er mandag, onsdag og lørdag :)

På de andre dage kan maden strækkes til 18.00/18.15. Efter bad eller aftensmad er det direkte til putteritual med tandbørstning, hårbørstning, bleskift og nattøj på. Så får hun en godnatbog, hvis hun opfører sig ordentligt under skiftning osv. Efter bog får hun kram, kys fra mig. Jeg går ud imens jeg siger godnat, sov godt og at jeg elsker hende. I døren giver vi luftmyssere og så går J ind og kysser godnat og så høre vi somregel ikke fra hende før om morgenen igen :)

Vi putter klokken 19.00 fordi Maliva oftest bliver træt der og begynder at pylre.

Hun falder somregel i søvn efter 10 minutters pludren og snakken med bamserne, men der kan være svupsere :)

Det er forskelligt hvornår hun kommer op, men somregel er det ved 6.30/7.00 tiden.

Det fungere for os og Maliva får den søvn hun har behov for. Hun er somregel altid glad og tilfreds, men pga. Trodsalder, ja så flyver temperamentet altså :P

Nå! Hvordan er jeres ritualer osv. ? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Vi har ikke rigtig ændret på ritualerne i laaaang tid. Ronja bliver puttet mellem kl. 19.30 og 20. Hun bliver senest lagt i seng kl. 20 når Ramasjang går i seng ;)

Hun får som regel nattøj på omkring kl. 19 og så får hun lov til at rende lidt rundt og lege eller sidder og putter og ser lidt tv. Når vi skal ovenpå så samler vi sutter, dyne og Bøvle ind og går op og får børstet tænder. Når tænderne er børstet går vi på værelset. Der ruller vi gardinet ned, læser et par bøger, slukker lyset, synger "se min kjole" og lægger hende i seng. Nogen gange vil hun gerne hører musik (Tango Kat ;)) og andre gange kan jeg bare gå ud. Hun falder som regel i søvn rimelig hurtigt, men nogen gange skal jeg ind til hende en enkelt gang eller to.

Når Jonas putter har han sit eget ritual med hende, men nogenlunde det samme :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vores ritual er efter et bad, som han snart får hver dag, i stort badekar sammen med far hver anden dag, og i lille badekar de andre dage med mor ved siden af, pga han er et barn der sveder helt sindssygt... Så får han børstet tænder og nattøj på. Så går ham og far nedenunder i soveværelset og kigger på vaskemaskinen og ud af vinduet til fars bil. Så lægger de sig ind i sengen og ser lidt tv, indtil jeg kommer ned med et glas mælk eller vand. så drikker Tobias det mens han sidder hos mig, så siger far godnat og Tobias og mig sidder og putter lidt, mens jeg synger du er min øjesten.. Han elsker den sang <3 gør jeg også ;-) så kommer han ned i sin seng, og han vil ikke sove uden jeg holder ham i hånden i 10 min, men gør jeg det, så sover han på 10 min. sidst jeg forsøgte i en uge at ændre det, tog det 1½ time for ham at falde i søvn, så jeg sidder dernede og holder hans hånd. Flere har sagt til mig at det er meget forkert, men det virker så orker ikke lave det om lige nu.. VI har planer i sommerferien, om at farmand skal kunne putte alene.. Hvis nu jeg får mange lektier efter sommerferien..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser kl. 17:30 og er færdige omkring kl. 18. Anna leger i en halv times tid og kommer så i bad (hvis hun ikke er beskidt leger hun lidt ekstra). Så får hun ble på og så leger vi lidt i vores seng. Nattøj på og omkring kl. 19 ned i stuen, hvor hun får flaske i lænestolen. Så får hun børstet tænder og vi siger godnat til den der ikke putter og går på værelset. Så læser vi to bøger (det er ALTID 'Kringle' og 'Historien om det røde æble :D) og så trækker vi gardinerne for og synger godnatsang - nogen gange sidder hun og putter sig ind til mig i stolen imens og andre gange vil hun godt bare op i sengen med det samme.

Så aer jeg hende lidt, giver hende en ekstra sut og Tiger, siger godnat og sov godt og går ud. Nogen aftner hører vi hende slet ikke og hun sover indenfor 20min (og altså inden kl. 19:30) - andre aftener skal vi derop og holde lidt i hånd og der kan gå næsten op til en time før hun sover og kl. kan blive næsten 20:30 (som f.eks. i dag <_<).

Men ritualet virker og hun finder en enorm tryghed i det. Og da mormor passede og skulle putte, så hjalp Anna hende igennem ritualet ved hele tiden at være et skridt foran :D :wub

For tiden vågner hun omkring 06:30-07 hvilket er MARKANT bedre end de perioder hvor hun vågnede før 05:30 :zzz

Hun sover een lur i VS på 1-2 time.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har ikke noget langt ritual, efter aftensmaden får hun nattøj på og børstet tænder, leger lidt mere hvis ikke hun er alt for træt. Når det er sengetid siger vi godnat til den der ikke putter, og går ind på værelset. Jeg krammer hende mens jeg synger 'under stjernerne på himlen', så bliver hun lagt i sengen, og skal tit lige havd en hånd på ryggen et øjeblik, så falder hun som regel i søvn på 5-10 minutter. Far gør vist nogenlunde det samme, han synger bare 'over sø og land'

Jeg glæder mig til hun når den alder, hvor vi rigtigt kan læse godnat historie, det husker jeg selv om rigtig trygt og rart i min barndom.

Jeg gad godt hun selv kunne falde i søvn, men omvendt tager det kun 10-15 minutter, og Dicte er tryg ved at falde i søvn på den måde. Så skal det nok komme med tiden.

Hun kommer som regel i seng 18:30-19:00. Hun er begyndt med en lur nu istedet for 2, så ind imellem er hun bare TRÆT kl 18, så putter vi der. Heldigvis står hun ikke tidligere op af den grund, faktisk er hun begyndt at sove lidt længere om morgenen efter hun er gået over til en lur :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige indskyde at når J putter, er det det samme ritual. Maliva bliver snot forvirret og vil ikke sove, hvis ritualet ikke er det samme.

Mormor og morfar gør også det samme eller så lader de hende være vågen til hun kollapser :) (til stor gene for forældrene, men som de selv siger; det er en bedsteforældres ret, at ødelægge børnebørnene :P )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser altid aftensmad 17, enkelte dage først 1730. Omkring 1730-1745 kommer madison i bad. Og det gør hun hver dag.

Kl 18 får hun øllebrød. Og den næste halve time hygger vi. Hvor vi leger lidt. Kl 1845 bliver hun skiftet og far børster tænder på hende.

Og omkring kl 19 ligger hun i sengen. Hun har fire sutter ved sit hoved og så får hun en flaske. Vi giver godnat kys og jeg vinker og siger mor elsker dig og så lukker vi døren til. Ofte sover hun inden for fem min. Det er sjældent der går længere tid.

Madison skal helst have de her ritualer hver dag på samme tidspunkt, ellers går det helt galt når hun puttes. Så dem holder vi helst fast i. De skal helst ikke afvige for meget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja og madison vågner hver dag mellem 7 og 8. En enkelt dag vågnede hun først kl 9

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi spiser aftensmad i hverdagene ved 18-18.30 tiden. Ved 19-19.30 tiden bliver der skiftet ble, børstet tænder og nattøj på. Derfter går vi op i vores soveværelse, nogle gange leger Sebastian gemmeleg, det synes Cassandra er rigtig sjovt, så hun er også begyndt at gemme sig, ellers leger vi alle sammen lidt sammen og nogle gange ligger vi bare og putter.

Ved 19.45-20.00 tiden går Sebastian i seng, det er som regel Cassandra og jeg der følger Sebastian ned på hans værelse, hvor vi så er ca. 5 min og leger lidt eller putter. Der bliver sunget godnatsang også går Cassandra og jeg op til deres far igen. Her ligger vi i vores seng i soveværelset og ser fjernsyn, nogle gange er Cassandra i sengen, nogle gange prøver hun at rasere vores natborde :) Hun får en flaske og ligger sig som regel til at sove mellem os, men kan sagtens falde i søvn i sin egen seng. Hun sover som regel 20.45- 21.00 og vågner i hverdagene 7.30-8.00 da hun skal med og aflevere Sebastian i børnehaven.

I weekenden sover hun som regel til 9-10 tiden, men kommer så også lidt senere i seng.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER