Guest

Din bedste grovbolle opskrift?

4 indlæg i dette emne

Må jeg få den???

Jeg syntes det jeg laver bliver så åndsvagt tørt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Den her er min all time favorit :) Man skal ikke ælte den eller noget, bare lige røres sammen om aftenen og så i køleskabet, klar til at blive bagt næste morgen. Man kan også variere i det uendelige, alt efter hvad man lige har i skabene. Bruger ofte græskarkerner, hørfrø, sesam osv. Har også erstattet noget af hvedemelet med spelt, graham osv. De bliver lidt flade i det, men de smager virkelig godt (synes jeg :) )

Dej laves om aftenen (tager max 10 min).

350 ml KOLDT vand (vigtigt at det er koldt)

15 g gær

1 spsk sukker el. 1½ spsk honning

1 tsk salt

1 spsk raps- el. majsolie

350 g hvedemel

100 g andet (havregryn, musli, rugmel, grahamsmel, hakkede nødder osv. el. en blanding af det hele).

gæren udrøres i vandet, det øvrige tilsættes og røres med en spiseske som lades stå i dejen til næste morgen.

Dejen hæver natten over i køleskab. Næste morgen tager du en ske mere og fisker ca. 8-9 "klatter" dej op på bagepladen lader det efterhæve mens ovnen bliver 200 grader og bages i 25 min.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke hvor grove du vil have dem, og om de skal være børnevenlige eller ej, men de her er et hit herhjemme (og i min mødregruppe - efter de fik dem her hos os, bager alle dem :P )

15 g gær

1 tsk salt

1 spsk honnig

1 spsk olie

evt 1 æg

7 dl koldt vand

3 dl havregryn

3 dl speltmel

3 dl grahamsmel

3 dl rugmel

3 dl hvedemel

Det hele røres sammen med en ske, og hæver i køleskabet natten over (eller bare min. 6 timer)

Klattes på bagepapir og efterhæver 1 time, bages 15-20 min i en 200 grader forvarmet ovn.

De er gode sunde, og samtidig børnevenlige :)

De er også rigtig gode med solsikkekerner og/eller hørfrø i :) Og alt efter hvor grove du vil have dem kan du bytte lidt rundt på forholdene af de forskellige meltyper :)

Dejen kan holde sig op til 4 dage i køleskabet, så du kan i princippet få friskbagte boller 4 dage i træk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg laver altid disse. De er nemme og skal ikke æltes. Og så smager de fantastisk, når de kommer ud af ovnen. Men det er en god ide at spise dem inden for de første par dage, da de hurtigt bliver tør. De er også rigtig gode til at fryse...

30 g Gær

7 dl. Vand

2 spsk. Rapsolie

2 spsk. Hvidt sukker

2 tsk. Havsalt

400 g Hvedemel

100 g Rugkerner, hele/knækkede

200 g Rugmel

200 g Grahamsmel

Rør gæren ud i det kolde vand. Tilsæt rapsolie, sukker, salt, hvedemel, knækkede rugkerner, rugmel og grahamsmel. Rør dejen ud med en røreske til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne. Dæk skålen med film, og stil den i køleskabet til næste dag.

Tænd ovnen på 180º C varmluft/200º C alm. ovn

Læg bagepapir på en bageplade. Form 20 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter. Pensl bollerne med mælk, og bag dem i ca. 20-25 minutter til de er gyldne. Stil de nybagte grovboller til afkøling på en bagerist.

De er herfra: http://www.madopskrifter.nu/Opskrifter/Langtidsh%C3%A6vede+grovboller+med+rugkerner.opskrift?0=10802

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER