Krebsen

Erfaring med Hasle skole?

19 indlæg i dette emne

Hej piger

Selvom emnet ikke direkte har med graviditet at gøre, fylder det alligevel utroligt meget for mig. Min kæreste og jeg står og skal købe hus sammen og har kig på et i 8210 aarhus v. Området hører til hasle skole. Samtidigt er vi ved at starte pb, og jeg tænker allerede nu utroligt meget på at give vores unger de bedste vilkår.

Så - kender du hasle skole? Har du måske selv børn der går der? Har du valgt den fra og kan evt sige noget om frit skolevalg eller evt erfaring med privatskoler?

Jeg håber der er nogen af jer der kan hjælpe. :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er da nogle meget relevante overvejelser, hvis man gerne vil finde et sted man kan blive boende i mange år - jeg er nu ikke sikker på det lige er det rigtige sted du spørger.

Jeg kender ikke Hasle Skole, jeg har boet i Århus V for mange år siden, dengang kørte jeg ofte i bus med skolebørn derfra, de fleste var "udlændinge" børn fra Bispehaven eller lignende steder. Men det er som sagt mange år siden, og jeg ved ikke noget om hvor stor en andel de tosprogede udgør nu osv. Da min ældste skulle starte i skole hørte vil til Katrinebjerg eller Vorrevangs skole, og der ville jeg i hvert fald ikke ha ham fordi de var/er så store. Jeg valgte i stedet en privatskole, Børnenes Friskole i Århus N, og har været utroligt glad for det valg, 3 af mine børn går/har gået der. Århus Friskole ligger i den vestlige del af byen og skulle også være rigtig god, hvis man altså er til friskoler. I min mødregruppe siger de at nu hvor Vejlby skole er lukket og skal lægges sammen med Jellebakkeskolen blir den nok et kaotisk sted de næste år, den har ellers haft et godt ry. Ellers har jeg hørt meget godt om Lisbjerg skole, men så er vi jo endnu længere nordpå ifht hvor I gerne vil bo. Så ja beklager at jeg ikke kan råde dig mht Hasle skole men her var hvad sladder jeg kan om skoler i Århus N :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pyha

Ja det virker til det nok er privatskole der er vejen frem. Det er i parcelhuskvarteret bag hasle torv - der virke umiddelbart ret roligt, men ja, skolen har et stort distrikt, så der er børn fra alle kvartererne i området.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har gjort mig samme overvejelser, dog i en anden by. Vi tilhører også skolen i ghettokvarteret og jeg har allerede haft mange kvaler om, om Erica skal gå der.

Vi bor 5 minutters gang fra den. Der ligger en anden offentlig skole 4 km derfra (op og ned ad bakke), så der skal hun jo køres de første år.

Derudover er der en kristen friskole og efter at have læst på deres hjemmeside har jeg på ingen måde lyst til at hun skal på en sådan skole.

Vi har så hørt godt om ghettoskolen - den får ekstra ressourcer, da der er flere udfordringer. Hun går allerede i vuggestuen lige ved siden af, og der har vi et godt indtryk, både af ansatte, børn og andre forældre. Så lige nu hælder jeg til hun skal starte der, så må vi se efter nogle år om hun skal skifte til den anden offentlige skole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har boet i Bispehaven - nu bor vi længere ude i øjeblikket, men jeg har ikke været i tvivl om at min søn ikke skal på en skole med så høj en andel af to sprogede - i stedet skal han på kristen friskole

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er meget ambivalent omkring det.

For min ideologi siger mig jo, at hvis alle tænker, at jeg vil ikke putte mit barn i den skole, fordi der er for mange tosprogede børn, jamen så løser vi jo ikke problemet, vi gør det jo kun værre.

Men skal ens barn have dårligere vilkår bare pga en ideologi (hvis det altså giver dårligere vilkår)

Rundhøjskolen i Århus S (ved viby) havde også et trist rygte for en del år siden , at der kun var tosprogede børn der, men den har ihvertfald ændret sig, og skulle være blevet en ret populær skole. Så jeg tænker man skal se tiden an, for meget kan ændre sig på de år. Og skulle skolen have et dårligt rygte, og i ikke føler jer tilpas med at sende barnet i den skole, så findes der jo gode alternativer i Århus.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusind tak for svar - selvom mit spørgsmål er endte i den forkerte kategori, er jeg rigtigt glad for i har taget jer tiden til at komme med noget feedback. Som du nævner vanni, giver det god mening at se hvordan det udvikler sig og at udsætte beslutningen. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

jeg er meget ambivalent omkring det.

For min ideologi siger mig jo, at hvis alle tænker, at jeg vil ikke putte mit barn i den skole, fordi der er for mange tosprogede børn, jamen så løser vi jo ikke problemet, vi gør det jo kun værre.

Men skal ens barn have dårligere vilkår bare pga en ideologi (hvis det altså giver dårligere vilkår)

Rundhøjskolen i Århus S (ved viby) havde også et trist rygte for en del år siden , at der kun var tosprogede børn der, men den har ihvertfald ændret sig, og skulle være blevet en ret populær skole. Så jeg tænker man skal se tiden an, for meget kan ændre sig på de år. Og skulle skolen have et dårligt rygte, og i ikke føler jer tilpas med at sende barnet i den skole, så findes der jo gode alternativer i Århus.

Lige præcis derfor jeg hælder mest til at Erica skal i ghettoskolen. Jeg vil ikke være en af de etniske danskere, der trækker sine børn ud og dermed bidrager til det forbliver en ghettoskole.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige præcis derfor jeg hælder mest til at Erica skal i ghettoskolen. Jeg vil ikke være en af de etniske danskere, der trækker sine børn ud og dermed bidrager til det forbliver en ghettoskole.

:sc

Det synes jeg er rigtig fedt tænkt.

Man kan jo altid prøve og så flytte dem hvis det ikke virker.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:sc

Det synes jeg er rigtig fedt tænkt.

Man kan jo altid prøve og så flytte dem hvis det ikke virker.

Tak :)

Min tanke er også, at hvis der er nogle udfordringer, så bliver det først i de større klasser og så kan vi jo altid tage den derfra.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak :)

Min tanke er også, at hvis der er nogle udfordringer, så bliver det først i de større klasser og så kan vi jo altid tage den derfra.

Som lærer er jeg uenig ned, at udfordringer først kan komme i de større klasser. De findes i alle klassetrin. (jeg underviser selv de store elever), men hvis fagligheden fra de mindre klasser ikke er god nok, er der svært at følge med i de store klasser.

Ligeledes er der i de "små" klasser forkus på det at gå i skole mv og selvfølgelig at lære at læse og regne. Altså nogle af de mest basale ting, og det skal være på plads.

Mit hjerte er hos folkeskolerne, og jeg synes man skal kæmpe for dem. Men mit barn bliver skrevet ind på en privatskole (mange grunde dertil). Men jeg ønsker ikke mit barn skal være en del af min ideologi, hvis den lokale folkeskole ikke fungerer. Dog findes der masser af gode skoler, og jeg kender ikke den skole, du nævner.

Men i min kommune kører alle folkeskoler efter minimum-antal af timer, ingen vikardækning, ikke nogle krav om linjefagsuddannede lærere, og det er ikke godt nok for mig (er nok farvet af mit fag :) )

Dog håber jeg, at regeringen vil sætte flere timer og ressourcer af til skolerne, så vi kan få bedre skoler og dygtigere børn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som lærer er jeg uenig ned, at udfordringer først kan komme i de større klasser. De findes i alle klassetrin. (jeg underviser selv de store elever), men hvis fagligheden fra de mindre klasser ikke er god nok, er der svært at følge med i de store klasser.

Ligeledes er der i de "små" klasser forkus på det at gå i skole mv og selvfølgelig at lære at læse og regne. Altså nogle af de mest basale ting, og det skal være på plads.

Mit hjerte er hos folkeskolerne, og jeg synes man skal kæmpe for dem. Men mit barn bliver skrevet ind på en privatskole (mange grunde dertil). Men jeg ønsker ikke mit barn skal være en del af min ideologi, hvis den lokale folkeskole ikke fungerer. Dog findes der masser af gode skoler, og jeg kender ikke den skole, du nævner.

Men i min kommune kører alle folkeskoler efter minimum-antal af timer, ingen vikardækning, ikke nogle krav om linjefagsuddannede lærere, og det er ikke godt nok for mig (er nok farvet af mit fag :) )

Dog håber jeg, at regeringen vil sætte flere timer og ressourcer af til skolerne, så vi kan få bedre skoler og dygtigere børn :)

Mht udfordringer, så tænkte jeg ikke på faglige udfordringer, jeg tænkte mere sociale udfordringer (grov ulydighed/kriminalitet/stoffer osv), beklager jeg ikke fik formuleret mig bedre :)

Jeg er et meget positivt indstillet menneske (evt for positiv) men jeg nægter at tage sorgerne på forskud. Jeg har (per definition) tillid til det danske (skole)system og jeg ser kun privat skoler som sidste udvej/mulighed. Jeg kan IKKE forliges med at man skal til optagelsessamtale på en privatskole, det strider SÅ meget mod mine holdninger.

Desuden har jeg allerede betalt for den offentlige skole, så medmindre jeg VED (og ikke bare frygter) at ghettoskolen ikke gør noget godt for mit barn, så har jeg ikke et behov for at betale for en ny privat skolegang. Så vil jeg hellere have råd til at give mine børn nogle gode ferieoplevelser.

Jeg tror også på at der er mange postive relationer/erfaringer ved at gå på en alsidig skole hvor der er plads til alle, modsat en hvor man skal til optagelsessamtale.

Jeg siger ikke at private skoler ikke er godt - jeg har bare ikke lyst til at mine børn skal gå der, specielt ikke fordi den, der ligger nærmest vores hjem er en kristen privat skole, og det kan jeg slet ikke forliges med!

Du kender ikke skolen, da jeg ikke har nævnt den ved navn ;) Men jeg har kolleger, hvis etniske danske børn går på den og de er glade for det. Og jeg tror faktisk at den har et godt ry af at være en ghetto skole.

Jeg har ikke sat mig ind i kommunens skole-politik, men det ændrer heller ikke meget, da mit anden-valg vil være en anden folkeskole, som bare ligger 5 gange så langt væk.

Men igen, der er 4 år til Erica skal starte der, jeg kan nå at ændre holdning nogle gange, men lige nu hælder jeg mest til at hun skal på ghettoskolen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er på et sådan ideologisk plan 100 % enig! Men jeg vil bare ikke bruge mine børn som en prøveklud eller som et "offer" for mine ideologier...

Altså, hvis jeg kunne sætte mine børn i den lokale skole, og vide at de ville få den undervisning de skal have og at de ville kunne færdes på skolen og have deres ting i fred, så er jeg egentlig ligeglad med om der er mange tosprogede eller ej - det er ikke fordi mine børn ikke må færdes omkring tosprogede - tværtimod! Men jeg har desværre på egen krop mærket hvad de få gør, og jeg ønsker ikke for mine børn at de skal opleve at deres cykel hele tiden er ødelagt, at deres skole er totalt smadret fordi der er nogle få som bare fatter hat...

Jeg har personligt kun haft gode oplevelser med tosprogede, og jeg tror på det kun bliver bedre og bedre - det er vel efterhånden 4.generations indvandrere/flygtninge mine børn kommer til at gå i skole med - de er født i Danmark, deres forældre er født i Danmark, de har gået i dansk vuggestue og børnehave. Jeg tror på de fleste vil være velintegrerede. Dermed ikke sagt at der ikke er et større antal kriminelle blandt tosprogede end etnisk danske, det ved jeg godt der er. Men jeg nægter at leve mit liv i frygt.

Jeg tror jeg tænker det modsat - mine børn skal ikke være offer for min frygt - de skal ikke pakkes ind i en beskyttet verden medmindre jeg VED, der er grund til de skifter skole.

En af mine bevæggrunde til at vælge ghettoskolen er at jeg ikke ville kunne se mig selv i øjnene når min datter spørger hvorfor hun ikke går på den skole, der ligger tættest på. Jeg ville ikke kunne forklare overfor hende hvorfor hun ikke skal gå sammen med "dem" og stadigvæk forklare hende at tosprogede er velkommen i Danmark. (jeps - jeg stemmer IKKE på DF ;))

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er et meget positivt indstillet menneske (evt for positiv) men jeg nægter at tage sorgerne på forskud. Jeg har (per definition) tillid til det danske (skole)system og jeg ser kun privat skoler som sidste udvej/mulighed. Jeg kan IKKE forliges med at man skal til optagelsessamtale på en privatskole, det strider SÅ meget mod mine holdninger.

Desuden har jeg allerede betalt for den offentlige skole, så medmindre jeg VED (og ikke bare frygter) at ghettoskolen ikke gør noget godt for mit barn, så har jeg ikke et behov for at betale for en ny privat skolegang. Så vil jeg hellere have råd til at give mine børn nogle gode ferieoplevelser.

Jeg tror også på at der er mange postive relationer/erfaringer ved at gå på en alsidig skole hvor der er plads til alle, modsat en hvor man skal til optagelsessamtale.

Hvor har du det fra med optagelses samtale..??

Mine børn går på en privatskole, en lilleskole, og det er bestemt et sted med plads til alle. Og jeg mindes ikke nogen optagelsessamtale, da min ældste startede, eller at have hørt om at andre skulle det? Man er skrevet op på venteliste, og når der blir plads blir man inviteret på besøg til en snak og rundvisning, og der er sikkert også en samtale hvis man beslutter at man gerne vil starte, men det er simpelthen for at tage godt imod barnet, ikke for at vurdere det.

Jeg kan ikke så godt sammenligne med andre folkeskoler, da jeg jo ikke kender dem særlig godt, men jeg oplever først og fremmest mange ting på mine børns skole, som jeg slet ikke oplevede i min egen skoletid. Fx at små og store omgåes hinanden på en rar og positiv måde, at lærerne brænder for det de laver og møder børn og forældre med en helt anden energi, at der faktisk ikke findes mobning, fordi de tager hånd om problemerne så snart de kan ses og lærer børnene konfliktløsnings redskaber osv. For mig er de sociale komeptencer man lærer i skolen utroligt vigtige, måske vigtigere end fagligheden, hvor jeg egentlig mener at det aller vigtigste børnene lærer er, hvordan man tilegner sig viden og lærdom når man har brug for at lære noget. Børn i trivsel lærer bedst.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor har du det fra med optagelses samtale..??

Mine børn går på en privatskole, en lilleskole, og det er bestemt et sted med plads til alle. Og jeg mindes ikke nogen optagelsessamtale, da min ældste startede, eller at have hørt om at andre skulle det? Man er skrevet op på venteliste, og når der blir plads blir man inviteret på besøg til en snak og rundvisning, og der er sikkert også en samtale hvis man beslutter at man gerne vil starte, men det er simpelthen for at tage godt imod barnet, ikke for at vurdere det.

Jeg kan ikke så godt sammenligne med andre folkeskoler, da jeg jo ikke kender dem særlig godt, men jeg oplever først og fremmest mange ting på mine børns skole, som jeg slet ikke oplevede i min egen skoletid. Fx at små og store omgåes hinanden på en rar og positiv måde, at lærerne brænder for det de laver og møder børn og forældre med en helt anden energi, at der faktisk ikke findes mobning, fordi de tager hånd om problemerne så snart de kan ses og lærer børnene konfliktløsnings redskaber osv. For mig er de sociale komeptencer man lærer i skolen utroligt vigtige, måske vigtigere end fagligheden, hvor jeg egentlig mener at det aller vigtigste børnene lærer er, hvordan man tilegner sig viden og lærdom når man har brug for at lære noget. Børn i trivsel lærer bedst.

Herfra - klippet fra privatskolens hjemmeside:

Indspilning%20i%20fuld%20sk%C3%A6rm%202013-05-25%20102841.bmp.jpg

Jeg tror helt sikkert også der er et godt miljø på private skoler, det er jeg slet ikke i tvivl om. Der er jo bedre tid og flere penge per barn. Men hvis folkeskolen er god nok, vil jeg hellere prioritere at bruge de penge på noget andet.

post-1631-0-08477500-1369470579_thumb.jp

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mht udfordringer, så tænkte jeg ikke på faglige udfordringer, jeg tænkte mere sociale udfordringer (grov ulydighed/kriminalitet/stoffer osv), beklager jeg ikke fik formuleret mig bedre :)

Jeg er et meget positivt indstillet menneske (evt for positiv) men jeg nægter at tage sorgerne på forskud. Jeg har (per definition) tillid til det danske (skole)system og jeg ser kun privat skoler som sidste udvej/mulighed. Jeg kan IKKE forliges med at man skal til optagelsessamtale på en privatskole, det strider SÅ meget mod mine holdninger.

Desuden har jeg allerede betalt for den offentlige skole, så medmindre jeg VED (og ikke bare frygter) at ghettoskolen ikke gør noget godt for mit barn, så har jeg ikke et behov for at betale for en ny privat skolegang. Så vil jeg hellere have råd til at give mine børn nogle gode ferieoplevelser.

Jeg tror også på at der er mange postive relationer/erfaringer ved at gå på en alsidig skole hvor der er plads til alle, modsat en hvor man skal til optagelsessamtale.

Jeg siger ikke at private skoler ikke er godt - jeg har bare ikke lyst til at mine børn skal gå der, specielt ikke fordi den, der ligger nærmest vores hjem er en kristen privat skole, og det kan jeg slet ikke forliges med!

Du kender ikke skolen, da jeg ikke har nævnt den ved navn ;) Men jeg har kolleger, hvis etniske danske børn går på den og de er glade for det. Og jeg tror faktisk at den har et godt ry af at være en ghetto skole.

Jeg har ikke sat mig ind i kommunens skole-politik, men det ændrer heller ikke meget, da mit anden-valg vil være en anden folkeskole, som bare ligger 5 gange så langt væk.

Men igen, der er 4 år til Erica skal starte der, jeg kan nå at ændre holdning nogle gange, men lige nu hælder jeg mest til at hun skal på ghettoskolen.

Jeg forstår dig godt, og som sagt, ville jeg også gerne sende mit barn i folkeskole, hvis den netop havde et godt ry som din :)

Men de sociale udfordringer er der også i de små klasser, skolerne skal integrere og rumme alle slags børn (også autister, ADHD, asperger mv, og her i blandt vil være børn, som ville have bedre af at være et andet sted, men som er sparet væk.) Men det er jo igen den enkelte kommune, som vælger, hvordan disse problemer skal løses, og nogle kommuner gør det bedre end andre (og den jeg bor i, gør det rigtig uheldigt).

Det der med optagelsesprøve er på de fleste skoler egentlig en samtale med forældre om, hvilke værdier skolen har. Og ikke en vurdering af barnet. På den skole jeg arbejder på (Privatskole), er jeg klasselærer i en klasse med 5 forskellige religioner, børn, der er tosprogede, ordblind, talblind, ADHD mv., så der er stor forskellighed og alsidighed. :) fælles for dem, er at deres forældre deler de værdier skolen har. Og hvis vi opdager ordblindhed hos en elev, har vi ressourcer til at skride ind med det sammme, og ikke vente 1,5 år for at få statens støtte til ekstra undervisning (som er ens regler for alle skoler i landet).

Men heldigvis viser al forskning, at den vigtigste faktor for indlæring er forældrenes opbakning, og det får Erica af dig uanset om hun går på privatskole, ghettoskole eller andet :) Og det er sgu sejt :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Men heldigvis viser al forskning, at den vigtigste faktor for indlæring er forældrenes opbakning, og det får Erica af dig uanset om hun går på privatskole, ghettoskole eller andet :) Og det er sgu sejt :loveshower

Tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg står og har et barn, der skal begynde på selv samme skole, så jeg er også nysgerrig. Mit barn skal dog begynde i specialklasse. En af mine veninder har en nevø, som lige har gået der (de skulle flytte, så han skulleflytte skole). Han og forældrene var meget glade for skolen. Der er mange tosprogede, men det er blevet færre med årene, og der er flere og flere "velhavende" som harderesbørn på den skole.

Jeg var skeptisk, for jeg er opvokset i området (gik dog på en anden skole, men også med stor procentdel tosproget, måske endda værre), og min dreng tiltrækkes af"seje" typer, så han vil hurtigt kunne falde i det forkerte selskab, hvis det er aktuelt. Men så igen, hvis han tiltrækkes det, skulle han nok finde det et andet sted også. Men vores primære fokus lige nu er at få ham tilbage i så normale skolerammer som muligt, så han kan komme videre. Han får nu eneundervisning på den skole han går på, fordi han ikke kan kapere de mange elever i klassen osv. Der bliver for mange ting at forholde sig til.

Men jeg hører godt om Hasle skole, på trods af mange to sprogede. Tingene ændrer sig med tiden og jeg tror kun de ændrer sig til det bedre.

Mht privatskoler er der også den vinkel, der hedder, at de skal have x antal pladser fyldt ud for at det kan køre rundt, så der kommer altså også børn, som har mange vanskeligheder osv. Jeg er selv lærer og har været på en privatskole, og her oplevede jeg, at der både var forældre (også tosprogede), som havde samtlige børn på skolen - betalt af kommunen, så det er ikke garanteret, at det er socialt stærke og motiverede/engagerede børn/forældre, der er tilknyttet skolerne. Derudover var der børn med store vanskeligheder/handicaps, som forældrene ikke ville erkende, som gik på skolen. Skolen havde ikke råd til IKKE tage tage dem ind, så selv på privatskole er man ikke garanteret noget som helst.

Tag evt ud og se på skolen og oplev atmosfæren. Selvom meget kan nå at ændre sig på 4 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Heldigvis er der også stor forskel på ghetto multikulturelle skoler og skolernsom har modtageklasser.

Der kan godt være en del indvandrere uden at det betyder piftede cykler osv. Jeg har gode erfaringer med indvandrere i de små samfund, og i provinsbyerne :-) derfor betyder det dog ikke at voldsmose og gellerup bliver til mindre kogende smeltedigeler...

Men ja, debatten er interessant og vigtig. Især fordi det frie skolevalg er med til at skabe mindre fællesskab i samfundet. Og skolen er som sådan den største fælles institution i Danmark og har været det i århundreder. Derfor er den det vigtigste sted, vi som mennesker i det danske samfund får fælles værdisæt, normer og viden.

I Danmark er vi nærmere en stamme end en nation. Jeg tror ikke altid vi er lige nemme at komme i nærheden af med vores lukkede døre pga. Kulden og pga. Vores ringe størrelse. Vi føler os måske nemmere truet end en stor nation, der selvsagt rummer større forskellighed.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER