Mistel

Mit økologiske dilemma

16 indlæg i dette emne

Har igen stået i et meget velkendt økologisk dilemma. Står i Brugsen og skal købe honning - foretrækker at købe økologisk, men bortset fra det, behøver det ikke at være noget særligt, da jeg bare bruger den til at bage rugbrød, og der er da også nogle forskellige valgmuligheder. En er endda på tilbud, så den vil jeg have. Så opdager jeg, at den er produceret i Brasilien, og de andre økologiske er produceret tilsvarende langt væk fra Danmark med et kæmpe CO2 aftryk til følge. På hylden ved siden af står en ikke-økologisk honning, som er produceret i den lille by, hvor vi bor. So what to do - købe den økologiske, der kommer fra den anden ende af verden, eller den ikke-økologiske, der er produceret stort set i vores egen baghave? Prisen er nogenlunde den samme - hvad ville du have gjort?

Og hvorfor pokker er der ingen økologiske danske honningproducenter??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg vil altid købe dansk honning. Min far er biavler :) så støt endelig de lokale biavler

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror det handler om, at bierne i DK flyver frit, og biavleren derfor ikke kan kontrollere, at den pollen bierne samler ikke kommer fra sprøjtede blomster. Hvis en bi samler pollen i fru hansens blomsterbed, og hun lige har brugt ukrudtsfjerner, så har biavleren ingen chance for at vide det :) Synes jeg så et afsnit af bonderøven, hvor det vist var hans argumentation.

Jeg ville købe lokalt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror jeg er enig med de andre...

Er det ok jeg bruger din tråd til endnu et økologisk dilemma?

Kaffe, fair Trade eller økologisk? (I netto har de kun enten eller )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Naturligvis, Dorita, lad os få dilemmaerne på bordet. Tror jeg vælger øko-kaffe hvis jeg skal vælge...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil vælge fair Trade, synes det er et rigtig godt koncept.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mine prioriteringer er: dansk, så økologisk og fairtrade er sådan lidt blandet (fx er fairtrade chokolade højt prioriteret OVER økologi). Og så er pris altså også en faktor for mig, nogle ting er i min verden for latterligt dyre i økologi.

Jeg vælger økologi for 1) dyrevelfærd, 2) miljøet 3) min sundhed - derfor vælger jeg også dansk først, da 1) jeg tror på vi behandler dyr bedre end i MANGE andre lande, 2) det er langt "dyrer" for miljøet at flyve æbler fra den anden ende af jorden, end at sprøjte danske æbler, 3) sundhed, hmmm... der vil jeg helst have økologi, men jeg tror også at det er sundt at frugt og grøntsager har fået lov til at modne færdigt (som det er i dk pga. kort levering) kontra fra udlandet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I øvrigt endte jeg med at købe den danske honning, som så også var produceret ekstremt lokalt. Men jeg synes faktisk, det er et dilemma i forhold til de produkter, der produceres både i Danmark og i andre lande.

Der ligger også noget i, at hvis jeg ønsker mig dansk økologisk honning, er det så et incitament for de danske honningaflevere, at jeg køber økologisk, eller jeg køber dansk? Måske har din far en mening om det, Vanni? :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke på at dansk altid er bedst. Danske tomater der er dyrket i et opvarmet drivhus - er det bedre end frilandstomater fra Frankrig, som "kun" har kørt herop i en lastbil?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej en god tråd! :super

Jeg må indrømme at jeg ret ukritisk har tænkt øko = bedst, men det vil jeg da genoverveje og tænke mere over fra nu af. :) Tak for tankeinput! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min gamle chefs kone var dyrlæge, og de var bestemt ikke fortalere for økologi. Hun sagde, at dyrene tit ikke havde optimale forhold, da der var visse regler der skulle overholdes for at det kunne være økologisk, men at det ikke altid var til dyrenes bedste :(

Mht honning ville jeg også vælge den lokale. Bierne kan jo flyve langt omkring, så det er jo ikke sikkert de kun har været i øko-blomster.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min gamle chefs kone var dyrlæge, og de var bestemt ikke fortalere for økologi. Hun sagde, at dyrene tit ikke havde optimale forhold, da der var visse regler der skulle overholdes for at det kunne være økologisk, men at det ikke altid var til dyrenes bedste :(

Mht honning ville jeg også vælge den lokale. Bierne kan jo flyve langt omkring, så det er jo ikke sikkert de kun har været i øko-blomster.

Enig i den med honningen - det var bl.a. en af grundene til, jeg endte med at vælge den lokale.

Mht. det den dyrlæge har sagt - jeg bliver nødt til at sige, at jeg er særdeles skeptisk over for det. Jeg er ikke dyrlæge, men jeg er vokset op på landet med hjemmeslagtede svin osv. At dyrene har plads, lys, adgang til græs osv. er ved selvsyn (smag) altafgørende for et ordentligt produkt. Og den industri vi har i forhold til feks. høns og svin er bare ikke noget kønt syn. Men altså, økologi er jo, som jeg oplever meget sundhed, et spørgsmål om tro. Og jeg tror altså på, at det er vigtigt at beskytte kredsløbet. Dels ved at tænke på CO2 aftrykket, dels ved at tænke på hvor meget sprøjtegift m.m. vi leder ud i naturen. Jeg skal da lige nævne, at jeg slet ikke er hellig - kigger da i høj grad på min pengepung, afskyr offentlig transport, og elsker at flyve til Thailand. Så jeg er da ikke bedre end det. Jeg ved selvfølgelig ikke præcis, hvad den dyrelæge hentyder til, når hun siger, som hun gør, men plads, lys og luft - jeg nægter at tro på, det er skidt! :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi køber ikke økologisk og det er simpelthen pga priserne, jeg synes det er så ærgerligt det skal være så dyrt hvis det er bedre end en alm vare. Men jeg nægter at give mere for det.

Men som svar dit dilemma så ville jeg vælge dansk honning. Vi spiser ikke ret meget honning. Men når vi en gang i mellem får en mad med det så skal det også være godt og det er dansk

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

:ditto

Reglerne for øko er simpelthen ikke logiske

Det kan jeg mærke, jeg faktisk overhovedet ikke ved noget om.. Kan du ikke komme med et par eksempler? Det er da interessant, synes jeg.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ex reglerne omkring dyrevelfærd. Grænserne for størrelsen af staldene for kvæg er marginale og de fleste stalde lever op til reglerne for økologi, de fleste landmænd sætter deres køer på græs i samme mængde tid som krævet for økologi, og som sagt i forhold til kyllinger, så er der steder som behandler kyllingerne bedre end nogen øko kyllinger, men de bliver set som ringere fordi foderet ikke er økologisk - men fakta er at ikke øko dyr ofte har et sundere liv fordi reglerne om medicin ikke er så stramme.

Der er altså ikke så mange landmænd som folk tror, som giver deres dyr medicin når det ikke er nødvendigt - det er alt for dyrt.

Man skal tænke på landmanden som en forretningsmand. Han vil altid være interesseret i at levere det bedste produkt så han kan få den bedste pris.

Derfor går jeg altid efter lokale producenter som går op i dyrevelfærd fremfor økologi.

:ditto

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo en rigtig vigtig pointe, du kommer med der. Og jeg tror da sådan set også, at man får det bedste produkt, hvis man har mulighed for at købe ½ svin, lam etc. fra en gård, hvor man ved, at dyret har det godt. Problemet er bare, at hvis jeg står nede i supermarkedet, så kan jeg ikke se på en vare, hvor meget den er sprøjtet, eller om der er givet unødvendig medicin. Så stoler jeg på økomærket - ligesom jeg kigger på svanemærket, nøglehulsmærket og hvad der nu ellers finder. Men det viser bare, at det er rigtig, rigtig svært, for ikke at sige nærmest umuligt, at være en bevidst forbruger, der gerne vil gøre det "rigtige" for mig selv og for omgivelserne. Der er så mange lag i - lad os kalde det bæredygtighed fremfor økologi - at ja... Så mange tak for din kommentar - det giver bestemt stof til eftertanke, synes jeg :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER