sivtop

Baby vender forkert... 34+2.. evt. vendingsforsøg eller ej?

7 indlæg i dette emne

Jeg var til et ekstra jordemoder tjek i går, ringede selv og bad om det. Tankerne omkring mit ikke-voksende symfysemål rumsterede for meget i hovedet på mig. Heldigvis viste det sig at ikke helt holde stik. Det blev målt til 33-34cm mod lægens 30cm.. pyyh :)

Sagde jeg fornemmede at baby lå med hovedet opad, trods min læge havde vurderet det modsatte.. og det bekræftede jm. Det har hun gjort rigtig længe, så længe jeg faktisk har kunnet mærke en babykrop, har hun holdt sig skråt i min højre side, med hovedet øverst. Så selv om jm prøvede at berolige mig med at hun sagtens kunne nå at vende sig endnu, så er det svært at tro hun gør det.

Så vi snakkede en lille smule om vendingsforsøg, og må sige at jeg mest har lyst til at takke nej til det. Det lyder meget voldsomt, og jeg kan slet ikke komme overens med tanken om at nogen skal skubbe og presse så meget på min baby, og min mave .. slet ikke :(

Om det så skal ende i ks, så gør jeg næsten hellere det.. men kan man overhovedet selv vælge? Kan man takke nej til et vendingsforsøg?

Jeg havde det så dårligt hele dagen i går, efter at en jm stud. Og jm havde trykket og presset så meget på maven for at finde ud af hvad der var op og ned på baby.. virkelig ondt i maven, en million plukveer og virkelig fysisk dårlig. Så har slet ikke mod på et vendingsforsøg.

Nogle der har prøvet at få vendt baby i maven? Og ved om man kan vælge det fra?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Kan ikke hjælpe dig meget...

Ved bare at min mor selv vendte mig, da hun fik at vide, at de ville lave kejsersnit på hende. Hun er så også læge, men alligevel! Jeg har ikke taget skade af det... Så vidt jeg ved :D

Held og lykke! Det skal nok gå uanset hvad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Som med alting i forbindelse med fødslen er det DIN fødsel og dig der bestemmer. Så selvfølgelig kan du takke nej tilet vendingsforsøg. Bare du så er klar over konsekvenserne. Ligelides må du så selv vælge om du vil have planlagt kejsersnit eller prøve en sædefødsel.

Men jeg ville i hvert fald tage en grundig snak med fagpersonale om det så du ved hvad evt konsekvenser en sædefødsel kan have, bare så du er bedst muligt informeret i forhold til gener ved et vendingsforsøg. :kram2

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik vendt min søn for tre uger siden og det gik nemt. "Det nemmeste vendingsforsøg jeg har prøvet" sagde lægen, men min søn lå på tværs og skulle derfor ikke hele vejen rundt.

Det mest ubehagelige for mig, var at få lagt drop i hånden - men hvis du har erfaring med at få smerter og plukveer når der bliver skubbet til din mave, så vil du nok ikke slippe for den slags ved et vendingsforsøg.

På Holbæk sygehus hvor jeg er tilknyttet er vendingsforsøg et tilbud og du kan derfor godt sige nej. Du kan også vælge om du vil prøve en sædefødsel eller også er der planlagt kejsersnit tilbage.

Jeg fik akut kejsersnit første gang jeg skulle føde og jeg gør det ALDRIG igen med mindre mit eller barnets liv afhænger af det. I din situation ville jeg nok enten vælge sædefødsel eller at få vendt den lille hvis hun ikke sidder fast med numsen i dit bækken. Nu er du jo indstillet på konsekvenserne ved at få skubbet til din pige. Du kan jo også se tiden an et par uger endnu. Jeg har termin i dag og min søn sidder stadig ikke ordenlig fast, dvs, han kan stadig nå at vende sig... I øvrigt er der vist noget med at man fraråder vendingsforsøg før uge 37, da der er for stor sandsynlighed for at baby vender sig igen.

Håber du finder den løsning der er rigtig for dig og husk at et kejsersnit vil give dig smerter i dagevis selvom du får stærke smertestillende piller, så måske er det værd at tage en dag eller to med mavesmerter og plukveer??

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bare slet ikke lide tanken om at der skal trykkes og mases så meget på min lille pige. Uden at de reelt har heeelt styr på hvad de presser og trykker. Ved godt det er gjort en million gange, og ingen sikkert har taget skade... Men jeg har bare et par dumme historier i bagagen, og vil ikke ku bære at det mindste gik galt. To fødsler som var højdramatiske nærmest.. plus jeg har mistet en dreng i uge 20 som var syg, lå med veer on/off i 5 dage før han blev født :(

Jeg er bange for der bliver rykket i moderkagen, bange for at navlestrengen bliver viklet om barnet - hvilket jeg har hørt om kan ske - bange for at ne skader hende på en eller anden måde. I min verden sker de her ting ikke bare for "naboen". Jeg havde virkelig ondt i min mave efter i tirsdags, og tænker bare... Det kan ikke være sundt for hverken baby eller mig, hvis det påvirker mig så meget..

Men ja, hun har jo tid endnu. Hun kan stadig nå at vende sig af sig selv, så det må jeg håbe hun gør. Sædefødsel kommer slet slet ikke på tale med de fødsler jeg har haft.. det er umuligt. Planlagt ks skræmmer mig ikke, i forhold til de oplevelser jeg har haft. Tværtimod. Men som det ser ud nu, må jeg vist bare prøve at slå koldt vand i blodet og se hvad der sker.. om hun arter sig ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske et planlagt kejsersnit er det rigtige for dig uanset hvad hvis du har to "dårlige" fødselsoplevelser i bagagen?? Synes du skal få en tid hos din JM og lægge en plan for resten af graviditeten. Fx. hvis hun ikke står med hovedet nedad når du er 37+0, så vil du have planlagt KS eller noget i den stil så du og din krop kan få ro til at udvikle din lille pige færdig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tror ikke jeg vil kæmpe for et planlagt kejsersnit, hvis hun vender sig rigtigt.. så vil jeg rigtig gerne have en god fødselsoplevelse, og det må vi lige få snakket om hvordan jeg bedst får.

Men bliver hun ved at vende forkert, så er jeg faktisk helt ok med pks.. selvfølgelig er det pludselig helt andre tanker jeg skal tanke. Men ser hvad hun finder på. Håbede der var nogle flere herinde der havde stået i dilemmaet :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER