Havfrue

Baby med forstoppelse, mor i dårligt humør :(

15 indlæg i dette emne

Åh for en skoddag:( Jeg har lige brug for at komme ud med nedenstående, spring det gerne over og gå direkte til spørgsmålene, hvis I ikke gider at høre på min klagesang;)

Min datter på ca 6måneder og en uge har siden vi opstartede anden føde end MM været forstoppet. Hun kommer kun af med små hård klumper og presser konstant. I disse dage har hun virket rigtig berørt af det! Jeg har forsøgt mig med alle mulige naturlige løsninger for at undgå laktulose men det har ikke hjulpet. Idag opgav jeg og vi kørte på apoteket for at købe noget til at sætte gang i maven men da vi står i køen, er der pludselig en dame der besvimer, holder op med at trække vejret og bliver blå :( Ambulancer tilkaldes og personalet yder første hjælp, jeg forlader apoteket med min lille mus (hormonelle ammemor her var lige ved at bryde grædende sammen). Matas havde ingen laktulose så vi er taget hjem igen. Det tog en time med slæben rundt på autostol på gågaden uden at få andet end trist humør ud af turen! Føler mig i den grad som en dårlig mor at jeg ikke forlængst har give laktulose men blot var stædig og fortsatte med at få den naturlige løsning til at fungere, øv:(

Min mand køber laktulose med hjem til i aften, men jeg har det skidt med bare at se til mens min lille mus har det skidt, så måske I kan hjælpe?

Spørgsmål vedr. kost og forstoppelse:

Døjede jeres børn også med hårdmave ved opstårt på anden mad end mm/mme? I hvor lang tid?

Hvilke fødevarer har hjulpet mod forstoppelse hos jer? (hun gider ikke sveskemos længere)

Hvilke fødevarer bør vi holde os fra?

Vi er pt på to måltider, bør jeg gå ned til et måltid igen i en periode?

Bør jeg begrænse hvor meget hun spiser pr gang? Hun kan godt nok tage fra, men siger selv stop på et tidspunkt.

Hun får vand af kop og er dygtig til at drikke af den, men bør jeg prøve med en sutteflaske i stedet hvor jeg kan holde øje med hvor meget hun drikker? Hun har aldrig fået sutteflaske før så jeg ved faktisk ikke om hun kan finde ud af det!

Generelle spørgsmål vedr. amning og mælk af kop. Jeg er sådan i tvivl om hun får nok mm:

Hvor mange gange om dagen ammer/ammede I ved siden af maden?

Jeg pumper pt mælk ud til måltiderne og giver det af kop 50ml+ vand til hvert af hendes to måltider. Bør jeg give mere mælk til maden?

Jeg håber der er lidt hjælp at hende hos jer :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Zoey får movicol mod forstoppelse, og det virker. Lactulose virkede ikke på hende :-S ting hun får hård mave af

Kartoffel

Ris

Frugtstænger

Ting der har god effekt på hendes mave

Øllebrød

Yoghurt

Rosiner

Kan ikke lige se hvor gammel din mus er. Så ved ikke hvilke af de ovenstående madvarer hun må få/får.

Presser hun uden der kommer noget ? For så kan der sidde en klump hun ikk kan komme af med. Det har vi oplevet og blev guidet af lægen til hvad vi skulle.

Tag et lille stykke sæbe ( ikke flydende )

Sæt det på et termometer og før det ind i enden. Tag termometeret ud.

Så "punper" du - det gør du ved at presse knæerne op mod maven og ned igen ( langsomme bevægelser )

Ved hjælp af sæben og din hjælp skulle hun nu kunne komme af med det.

Øv øv det er ikk sjovt :( kæmpe kram til dig

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at de små højst må få en halv dl grød af gangen men jeg kan ikke huske hvor længe. Men jeg tror det er et sted at starte. Give en halv dl til måltiderne, måske nøjes med et enkelt måltid om dagen eller holde pause i et par dage. Mie får kun vand til måltiderne for at sikre at hun får væske nok. Og hun er først nu begyndt at drikke mere end 2-5 mundfulde så de 50 ml er noget mere end Mie får. Jeg blander så en flaske tynd MME en gang i døgnet i stedet. Hold dig fra risgrød!

Du kan prøve at give noget camille the i en flaske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Zoey får movicol mod forstoppelse, og det virker. Lactulose virkede ikke på hende :-S ting hun får hård mave af

Kartoffel

Ris

Frugtstænger

Ting der har god effekt på hendes mave

Øllebrød

Yoghurt

Rosiner

Kan ikke lige se hvor gammel din mus er. Så ved ikke hvilke af de ovenstående madvarer hun må få/får.

Presser hun uden der kommer noget ? For så kan der sidde en klump hun ikk kan komme af med. Det har vi oplevet og blev guidet af lægen til hvad vi skulle.

Tag et lille stykke sæbe ( ikke flydende )

Sæt det på et termometer og før det ind i enden. Tag termometeret ud.

Så "punper" du - det gør du ved at presse knæerne op mod maven og ned igen ( langsomme bevægelser )

Ved hjælp af sæben og din hjælp skulle hun nu kunne komme af med det.

Øv øv det er ikk sjovt :( kæmpe kram til dig

Mange tak for svar!

Hun er 6 måneder og en uge!

Jeg tror simpelthen også at kartoffel gør det hele værre men min sp sagde jeg skulle blive ved med kartoffel alligevel.. jeg lægger altså den kartoffel på is nu!

Mht øllebrød så har jeg købt rugbrød til at lave det, men det indeholder salt.. hvilken øllebrød giver du?

Når hun presser så kommer der små bitte klumper ud ca hver anden gang! Men måske jeg skulle prøve termometer tricket alligevel!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik at vide at de små højst må få en halv dl grød af gangen men jeg kan ikke huske hvor længe. Men jeg tror det er et sted at starte. Give en halv dl til måltiderne, måske nøjes med et enkelt måltid om dagen eller holde pause i et par dage. Mie får kun vand til måltiderne for at sikre at hun får væske nok. Og hun er først nu begyndt at drikke mere end 2-5 mundfulde så de 50 ml er noget mere end Mie får. Jeg blander så en flaske tynd MME en gang i døgnet i stedet. Hold dig fra risgrød!

Du kan prøve at give noget camille the i en flaske.

Tak for svar Mie!

Åh jeg har sikkert givet hende for store portioner så! Jeg startede ud med meget lidt men har så øget mængden!

Puttet du så heller ikke mme i maden men laver den på vand alene?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar Mie!

Åh jeg har sikkert givet hende for store portioner så! Jeg startede ud med meget lidt men har så øget mængden!

Puttet du så heller ikke mme i maden men laver den på vand alene?

Hov nej undskyld... det er da Maja du hedder ikke?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Camille døjede også lidt med sart mave :) Fennikel the har hjulpet os RIGTIG meget.. Udover det, skal vi sørge for hun får VAND VAND VAND og masser af VAND... :) Vi tilbyder altid mellem måltiderne af kop, og hun får ikke mme at drikke til maden :) De fleste børn, plejer selv at sørge for at "få nok" mm/mme ved at efterspørge det...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er meget forskelligt, hvad der virker på børn.

Hos os hjælper

- masser af vand

- figenstænger

- fennikelte

- svesker (men de virker næsten for meget - hun skal ikke have mere end en halv)

Det, der forstopper er

- risgrød

- For meget fast (fx rugbrød)

:) Håber snart i finder en løsning :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi giver også fx vandmelon :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min søn blev forstoppet da vi gik over til at prøve fast føde. Helt galt gik det da han var ½ år, hvor han bare var så forstoppet at han skreg og skreg når han skulle af med noget. :(

Vi havde inden da prøvet med lactolose, og det hjalp bare ikke rigtig.

Efter et besøg ved lægen havde vi fået ordineret movicol junior neutral, og startede så op på det. -Der gik ikke lang tid til der var hul igennem i maven. :) Fordi han var så lille, så skulle vi også en tur forbi børnelægerne, for at sikre os at der ikke var noget fysisk galt med ham. Som jeg kunne forstå på dem, så er det meget normalt at børn i den alder bliver forstoppede, og det er movicol de anbefaler man bruger, ikke lactulose. Lactulose gør tarmen doven efter længere tids brug, det gør movicol ikke.

Det er vigtigt at de får meget at drikke, og når I giver movicol (hvis I vælger det) så skal I overholde væskeanvisningen, eller give mere væske. da det ellers har den modsatte virkning.

Vi har ikke fundet noget som er godt/skidt for min søns forstoppelse. Der er simpelten ikke noget system i det. Han får stadig movicol, nu næsten 2½ år efter han startede, og det er ifølge børnelægerne ikke unormalt. Nogle børn har bare et meget umodent tarmsystem, og det tager dem lang tid at blive klar til vores mad.

Du skal helt ikke putte noget op i numsen på hende for at provokere afføringsrefleksen, det er for det første ikke sundt for tarmen, da du risikere at stikke hul på den eller irritere den. Derudover kan du skabe en afhængighed ved hende, så hun vil have behov for stimulation hver gang hun skal af med noget. -Det var det vi fik at vide på børneafdelingen.

Hvis det er helt galt, kan man bruge microlax (virker ligesom klyx), så klumpen opløses og afføringen kan komme ud. Dette lyder hun dog ikke til at have brug for, da hun jo kommer af med afføringen, den er bare klumpet..

Hvis du har nogle spørgsmål er du velkommen til at PMe mig, det er ikke sikkert jeg lige ser det med det samme herinde. Efter 2½ år med forstoppelse, er jeg ved at være ret godt inde i det. ;)

Den her oversigt er forresten rigtig god at bruge, når man taler om forstoppelse, så man kan se om det er behandlingskrævende eller ej. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan også lave en sukkerbombe, men ja det kræver vel at hun kan/vil tage en flaske eller gider drikker sukkervand af kop :) 1 teske sukker til 100 ml lunken vand :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu har jeg ikke set hvad de andre har skrevet, men kornprodukter generelt kan være hårde i starten. SST anbefaler at man starter med grød, men grønsagsmos har de små maver altså nemmere ved. am, am, am. Både inden og efter måltid. Sørg for at det er tyndt her i starten, så kan hendes mave bedre kapere det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for svar Mie!

Åh jeg har sikkert givet hende for store portioner så! Jeg startede ud med meget lidt men har så øget mængden!

Puttet du så heller ikke mme i maden men laver den på vand alene?

Jeg puttede MME i grøden da jeg lavede den selv. Men nu er Mie ret speciel med maden så hun vil lun have pulver grød :rolleyes (ikke moderens valg <_< )

Jeg ved ikke om mængden hjælper men det er da et forsøg værd.

Vil forresten lige sige at jeg ikke syntes du er en dårlig mor for ikke at give medicin jeg foretrækker også alt det naturlige. Så jeg prøver det i hvert af før jeg går til det mere drastiske.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange gange tak for alle jeres svar!

Status er lige nu at der er kommet lidt mere gang i maven, dog er det, som kommer ud, stadig for hårdt! Så vi kæmper videre! Vi er begyndt på laktulose, men min datter er vist ikke helt vild med det, så det bliver spyttet ud de fleste af gangene! Hun virker ikke længere berørt af problemet og som min mand sagde så er jeg vist mere berørt af det end hende.. sådan er det vist at være mor:)

Endnu en gang tak for jeres hjælp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lavet sveskemos til fryseren, som jeg kommer i grøden, når han får hård mave. Det hjælper på processen. Men han har også haft det ligesom du beskrev, og der endte vi også med lactulose, og det virkede. Der gik bare lidt tid, og han kan ikke li det.

Jeg prøver at tage det roligt. En lort ad gangen:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER