Bamse&Kylling

Er i syv sind!!

21 indlæg i dette emne

Hvordan er det nu lige med babyer og tilknytningsforhold til andre personer de første par år??

Synes jeg har læst noget et sted om, at det første år kan de knytte sig til to (forældrene) og så 1-2 mere det andet år?? :help

Jeg spørger fordi jeg/vi herhjemme pludselig er kommet i tvivl, om hvorvidt A skal i vuggestue eller dagpleje..! Hun er egentlig kun skrevet op til tre integrerede institutioner, som ligger lige rundt om, hvor vi bor. Vi er nummer 26, 17 og 13 på listen, hvilket jeg synes er meget! Men aner ikke, hvordan det fungerer..! :wacko

Nu kan jeg så ikke få tanken om dp ud af hovedet..! Jeg er IKKE tryg ved, at det er ÈN person alene med børnene - jeg tænker straks på, hvis der sker dp-mor noget, når hun er alene med børnene..!! Og så tænker jeg også, at dp-mor jo ikke er uddannet pædagog.. hmm..

MEN, jeg er til gengæld glad ved tanken om, at det er en voksen, som hun er helt tryg ved og få venner at lege med, og så kommer de jo også ud og ses med andre dagplejere.. :)

Der skal vel tidsnok komme en masse mennesker ind i hendes liv i form af børnehave, skole osv...?

Både min mand og jeg har været i vuggestue, så vi har altid bare tænkt, at det er det "man" gør. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere i tvivl bliver jeg...!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I Carls vuggestue er der primærpædagog men han er glad for dem alle

Jeg vil sige at fordelen ved vuggestue for mig overgår det her omkring tæt tilknytnig, for nok knytter Jeres datter Jer til dp-mor MEN ved sygdom skal hun til nogle 'vildt fremmede' (alt efter om de går i legestue sammen så hun har mødt de andre DP-mødre). jeg kan ike leve med at han skulle i forskellige hjem ved sygdom hos DP-mor - i vuggestue er der måske flere pædgagoger men stedet og børnene er altid de samme.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

I Carls vuggestue er der primærpædagog men han er glad for dem alle

Jeg vil sige at fordelen ved vuggestue for mig overgår det her omkring tæt tilknytnig, for nok knytter Jeres datter Jer til dp-mor MEN ved sygdom skal hun til noget 'vildt fremmede' (alt efter om de går i legestue sammen så hun har mødt de andre DP-mødre). jeg kan ike leve med at han skulle i forskellige hjem ved sygdom hos DP-mor - i vuggestue er der måske flere pædgagoger men stedet og børnene er altid de samme.

:ditto Fuldstændig enig! :)

Og jeg tror reglen er forældre og en ekstra person det første år og så 1-2 mere det andet år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes begge har sine fordele. Vi startede med, at have Sebastian i dagpleje, men flyttede ham til integreret vuggestue da han var 2 år.

Dagplejen var god og tryg det første år, vi var glade for dagplejemoderen og ved sygdom og ferie havde kommunen et hus med pædagoger og så vidt muligt kom børnene fra hans gruppe med, det var super, men efter 6 mdr måske lidt mere lukkede de stedet. Det betød, at han så skulle til gæstedagplejere, i samme periode skete der nogle ting i dagplejerens liv, som gjorde hun var meget fraværende. Det betød at Sebastian blev kastet rundt hos gæstedagplejere og dette reagerede han på og han græd som pisket både når vi skulle aflevere, men også når vores dagplejemor gik på besøg. Det var ikke holdbart, vi havde en god dagplejemor der forsøgte ligge lægebesøg m.m. hvor hun vidste vi havde mulighed for pasning, men hun kan jo ikke planlægge sygdom.

Vores dagpelejmor endte med en langtidssygemelding og så gav det sig selv og vores søn blev flyttet i vuggestue. Vi var glade for den og han trængte til de udfordringer vuggestuen gav ham på daværende tidspunkt. Vi har altid ment det var optimalt for ham det tidspunkt, men det var jo omstændighederne der lagde den plan. Dagplejen var rigtig god til ham, da den var tryg og der ikke var for mange børn, men på et tidspunkt savnede han udfordringerne som flere børn giver.

Han havde lidt svært ved at der var så mange pædagoger, men de satte en primær på ham og det fungerede godt og han blev tryg ved det hele.

Så jeg ser fordele og ulemper ved begge pasningsmuligheder, men til vores datter ville vi ikke vælge dagpleje da det er for skrøbeligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Suk vi ønsker også rigtig meget vuggestue, men det er ikke mulig her på als. Folk her er store fan af dagplejemødre og overhovede ikke vuggestue. Vi var så glade for vores vuggestue på Sjælland.

De har valgt at oprette en VG nu, men den kommer kun op og køre ved mindst 5 børn og pt. er vi desværre kun 2 skrevet op. Suk.

Håber der kommer 3 mere inden august hvor maltilde skal i pasning.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er pædagog og vælger meget bevidst dagplejer. Jeg ved der er mange fordele ved vuggestue men du afleverer ved 1 og henter hos en anden. En dagplejer er hos barnet hele dagen og VED hvad dit barn har lavet hele dagen. Børnene er i et HJEM hvor hverdagen går sin gang, dagplejerens mand kender børnene, dagplejerens børn kommer hjem fra skole og leger, hygger og spiser eftermiddagsmad. Dagplejeren er måske ikke pædagog men han/hun har hjertevarme, gode intentioner og TID. Og lige netop tid er min største hurdle jeg VED hvor lidt tid der er i vuggestuen og der bliver ikke mere af den. Jeg kender nedskæringerne og Ved at Det altsammen rammer personalets arbejdstid. En dagplejer bliver også skåret men mit barn kan bedre undvære legoklodser og nye dukker end hun kan undvære en kærlig voksen. Jeg har hentet børn i både dagpleje og vuggestue. personalet i vuggestuen bruger lige 5 min på at opsumere barnets dag og Det er fint intet at sætte en finger på, jeg er jo ikke forælderen, men når jeg henter i dp har der altid været ekstra tid til lige at fortælle lidt ekstra, høre barnet om det er godt at moster/Maja henter, hvad vi skal lave når vi kommer hjem m.m. og Det syntes jeg personligt er rart, det er en anden form for engagement.

DP har jo også en pædagog de kontakter, de har kollegaer de sparer med og Så vidt jeg ved kommer børnene kun i gæste dp hos dem i deres dp gruppe medmindre det står helt skidt til. Dvs nogen de har mødt før.

Her hvor vi bor kommer børnene i vuggestue i tilfælde af sygdom, møder m.m. i Lemvig kommer børnene i et hus der hedder uglereden dvs samme sted hver gang. Sammen med børnene de kender. Og Det bliver praktiseret flere og flere steder.

En vuggestue har pædagoger, handleplaner, læreplaner, mål, pædagogiske hjælpemidler, fagligt dygtige medarbejdere, erfaring, forberedelse m.m. så intet ondt om dem. Mit temperament er bare til dp.

(Kan så også lige i parantes sige at en dp aldrig glemmer et barn de har haft. Min mormor var dp i 27 år og 70% af dem hun har haft har hun stadig kontakt med. Jeg har været pædagog, pædagog studerende og medhjælper siden 2004 og jeg kan kigge på gruppebilleder og ikke ane hvad halvdelen af de børn hedder! Det er et andet forhold børnene har til dp og omvendt)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv vaeret i dagpleje og ville godt overveje dagpleje, hvis vi boede i Danmark. Men seneste eksempel paa oev for min soester og min niece, var da hun skulle til en gaestedagpleje, som ikke var saedvanlig gaestedagpleje, fordi baade dagpleje og gaestedagpleje havde ferie paa samme tid. Heldigvis havde min mor ogsaa ferie der, men ellers vil jeg faktisk sige, at det for mig vil vaere nok til at jeg ville synes bedre om, at Noah skulle i VS, maaske hvor en voksen en dag ville mangle, men saa ville der vaere en anden voksen, som han ville kende. Og jegtror, jeg laegger stor vaerdi i en uddannet paedagog, som kan se nogle ting i mit barn, som en dagplejemor maaske ikke ville se... Men det er svaert at sige, hvad jeg ville ende med, for vi staar ikke i det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tror lidt det måske også er en smags sag. Jeg kunne aldrig drømme om at putte mit barn i en vuggestue. Jeg ville ikke selv have følt mig godt tilpas sådan et sted. Og jeg var også i dagpleje, og det var det bedste for mig. Men derfor er det jo ikke sikkert det er det for mit barn.

Men jeg har hende skrevet op til dp. Men nu er jeg selv blevet godkendt til at blive dp så hun bliver hos mig.

Grunden til jeg ville have hun skal i dp er at hun har en person hun knytter sig til og er glad for, og hun har få hun kan lege med, og så kommer de jo i legestue en gang om ugen. Jeg har været vikar i en vuggestue og jeg følte lidt at når forældrene spurgte hvordan barnet havde haft det eller hvad det havde lavet så kom der svar fra flere, fordi der ikke var en fast eller hvad man skal sige. Og der kan jeg bedre lide tanken om at der er en person der har styr på hvad de laver.

Det skal dog siges at var der det mindste med at det ikke fungerede med dp så ville jeg ikke tøve med at tage hende ud kg flytte til feks vuggestue.

Men du skal mærke efter hvad du føler for. Du kan jo sagtens skrives op til dp, og får i tilbudt en kan i tage ud og se om det er noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer C i vuggestue. Havde kort overvejet DP. Jeg tror bare at VS passer bedre til C. Hun er meget social, har brug for meget stimulering... Så :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her kommer C i vuggestue. Havde kort overvejet DP. Jeg tror bare at VS passer bedre til C. Hun er meget social, har brug for meget stimulering... Så :-)

Det kan man også få i dp. Vores besøger hendes kollegaere og er i legestue. Plus hun er udenfor hele dagen med børnene og aldrig indenfor medmindre der stormer og blæser.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Fordelen ved VS er for mig at det er sikkert der er flere børn på ens eget barns alder. I DP kan man risikere, at der er langt aldersmæssigt mellem børnene.

I VS er der ikke er noget skift, ved sygdom, men hos langt de fleste DPér sker der det, at børnene kommer i gæstepleje hos andre DPér som børnene kender fra legestue mv. Rent statistisk har DP få sygedage her i Rønde kommune, og jeg ved det samme gælder for Århus Kommune. Derfor har jeg svært ved at se det store problem i det. I Rønde kommune har de så et gæstehus med to fastansatte pædagoger. Så her er det altid det samme.

Vi har valgt dagpleje, og det fordi det appellerer bedst til mine holdninger til hvad små børn har brug for i sin dagligdag.

Jeg er meget enig i meget af det der er skrevet om DP i Majs indlæg. Derudover mener jeg ikke, man skal være uddannet pædagog for at passe små børn. Små børn handler så meget om indlevelse og indsigt i det enkelte barn. Hvis man ser barnet - som i ser, så vil man netop opdage, hvis der er noget omkring barnets adfærd, der giver anledning til bekymring. Man kan have nok så mange pædagogiske værktøjer og teoretiske listeplaner, men hvis man aldrig har tid til at se det enkelte barn, ja så når man ikke så langt med det. MEN som med alt andet så findes der både pædagoger der ser børnene, og der findes dagplejere, der ikke gør. Der må man jo bruge sin observans, og finde ud af om VS/DP virkelig er der for ens barn.

Kort og godt mener jeg bare, at forudsætningerne for, at barnet bliver set, hørt og anerkendt er større hos den rigtige DP end i den rigtige VS.

Jeg har selv været i flere VS og set miljøet, og jeg har en mor som er DP og har været det i +15år, så det miljø har jeg også set. Jeg er selv VS barn og husker ikke så meget fra dengang (om det er et godt tegn ved jeg ikke??), men i hvert fald er jeg da endt ok ud :lol

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo lige det, som Pandamoren siger: Det kommer an paa den enkelte DP og den enkelte VS - og barnets temperament og behov.

Jeg kan tilfoeje, at jeg nok er skeptisk, naar det kommer til en anden VS end den, Noah kommer i hernede, hvis den da aabner, for der er ikke mange boern. Hvis den aabner, saa faar jeg i pose og saek til Noah, for det vil vaere store lokaler med plads til at boltre sig, to uddannede paedagoger med empati og soedme, men ca. 4-5 boern, saa de vil have tid til at se mit barn :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar! :lovebk

Jeg har både læst herinde og på nettet ang. dp i Århus kommune og jeg TROR, vi så småt er nået i dp retningen! Det er det min mavefornemmelse retter mig mere og mere ind på.

Plus at vi mødtes med nogle venner i går, hvor datteren lige er begyndt i vuggestuen. Her er hun 10 mdr. og den anden yngste er 2 år (!!!!), efter de tre gange hun har været der, har hun allerede fundet små genstande på gulvet, som hendes datter sagtens kan blive kvalt i - men pædagogerne har ikke haft så små børn længe, så det tænker de måske ikke over længere, ret skræmmende!! Der var også flere andre episoder, hvor de ikke ligefrem tilgodeser en på 10 mdr., men derimod behandler hende som dem på 2 år.. Ved godt, det er MEGET forskelligt og forhåbentlig et enkeltstående eksempel, men det fik tankerne igang hos mig! Netop det med, at der ikke er ligeså meget opsyn og styr på, hvad hvert enkelt barn laver i en vs.

Og som Majs skriver, så vil jeg gerne kunne få at vide fra en person, hvad min datter har brugt sin dag på!

Ved ikke, hvordan det er i andre kommuner, men så vidt jeg kan læse, mødes dp'ere i legestue en dag om ugen i Århus kommune, hvilket jeg synes er super! Plus at det er disse dp'ere, der vil være eventuelle gæste dp'ere ved sygdom.

Nu skriver vi hende hvert fald op til dp, så må vi lige tage den derfra :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt du er blevet afklaret Kamilla. :)

Meget skræmmende oplevelse din veninde har haft! Men det lyder som noget uansvarligt personale måske nærmere end myntet på vuggestuen som institution. Men altså uanset så skal sådan noget bare ikke ske!

Børn i DP får rigeligt med stimulering. Dagplejere går også i skoven, til stranden, til byen og mødes med andre voksne og børn i dagligdagen (min mor gør i hvert fald og her i RØnde gør de også) Hvis man er heldig har dagplejere også husdyr og andre kærlige familiemedlemmer, som de lærer at kende :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Dejligt du er blevet afklaret Kamilla. :)

Meget skræmmende oplevelse din veninde har haft! Men det lyder som noget uansvarligt personale måske nærmere end myntet på vuggestuen som institution. Men altså uanset så skal sådan noget bare ikke ske!

Børn i DP får rigeligt med stimulering. Dagplejere går også i skoven, til stranden, til byen og mødes med andre voksne og børn i dagligdagen (min mor gør i hvert fald og her i RØnde gør de også) Hvis man er heldig har dagplejere også husdyr og andre kærlige familiemedlemmer, som de lærer at kende :)

Du har ret, det er nok mest pædagogerne, men underligt, at de slet ikke har andre fra 2012 på den stue.. Man skulle, som du skrev tidligere, tro at der mest ville være den aldersforskel hos DP :)

Åh ja, det er da en anden fordel, at de kommer mere ud i "verden" agtigt :) Det havde jeg slet ikke tænkt over..

Husdyr er generelt en fordel, meeen både Jan og jeg er allergiske overfor hund og kat, så Bella skal helst ikke disponeres for meget, desvære! Elsker dyr ellers!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du har ret, det er nok mest pædagogerne, men underligt, at de slet ikke har andre fra 2012 på den stue.. Man skulle, som du skrev tidligere, tro at der mest ville være den aldersforskel hos DP :)

Åh ja, det er da en anden fordel, at de kommer mere ud i "verden" agtigt :) Det havde jeg slet ikke tænkt over..

Husdyr er generelt en fordel, meeen både Jan og jeg er allergiske overfor hund og kat, så Bella skal helst ikke disponeres for meget, desvære! Elsker dyr ellers!!

Ja det er lidt sjovt med aldersforskellen! Men det hænder jo også i VS.

Ja men så kan man også være heldig at de har kaniner, fugle, hamstre eller andre gnavere - der er intet sjovere end dyr, når man er lille ;) ....Jo måske en tur til stranden, hehe.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar! :lovebk

Jeg har både læst herinde og på nettet ang. dp i Århus kommune og jeg TROR, vi så småt er nået i dp retningen! Det er det min mavefornemmelse retter mig mere og mere ind på.

Plus at vi mødtes med nogle venner i går, hvor datteren lige er begyndt i vuggestuen. Her er hun 10 mdr. og den anden yngste er 2 år (!!!!), efter de tre gange hun har været der, har hun allerede fundet små genstande på gulvet, som hendes datter sagtens kan blive kvalt i - men pædagogerne har ikke haft så små børn længe, så det tænker de måske ikke over længere, ret skræmmende!! Der var også flere andre episoder, hvor de ikke ligefrem tilgodeser en på 10 mdr., men derimod behandler hende som dem på 2 år.. Ved godt, det er MEGET forskelligt og forhåbentlig et enkeltstående eksempel, men det fik tankerne igang hos mig! Netop det med, at der ikke er ligeså meget opsyn og styr på, hvad hvert enkelt barn laver i en vs.

Og som Majs skriver, så vil jeg gerne kunne få at vide fra en person, hvad min datter har brugt sin dag på!

Ved ikke, hvordan det er i andre kommuner, men så vidt jeg kan læse, mødes dp'ere i legestue en dag om ugen i Århus kommune, hvilket jeg synes er super! Plus at det er disse dp'ere, der vil være eventuelle gæste dp'ere ved sygdom.

Nu skriver vi hende hvert fald op til dp, så må vi lige tage den derfra :)

Det må altså være den ENE vuggestue for hos os er der 4 på under 1 år - og der er ingen små dele.

Jeg syntes også det er fedt med VS at der er flere i samme alder - Carl har 2 drengevenner på 3 år (han er knap 2½) og 3 piger på 2½ så det er helt perfekt.

Det er en lille vuggestue md 14 børn - vi er så glade for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu en gang tak for alle jeres inputs!!

Jeg kan lige tilføje/afslutte med at fortælle, at vi nu har skrevet Bella op til DP som 1. og 2. prioritet og så har vi 3 integrerede institioner efterfølgende. Så nu må vi se, hvad det ender med.!

Jeg tror dog, at jeg vil undersøge mulighederne for privat DP og måske tage kontakt til et par stykker, men det må blive, når mit overskud er lidt mere tilbage på sporet..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Endnu en gang tak for alle jeres inputs!!

Jeg kan lige tilføje/afslutte med at fortælle, at vi nu har skrevet Bella op til DP som 1. og 2. prioritet og så har vi 3 integrerede institioner efterfølgende. Så nu må vi se, hvad det ender med.!

Jeg tror dog, at jeg vil undersøge mulighederne for privat DP og måske tage kontakt til et par stykker, men det må blive, når mit overskud er lidt mere tilbage på sporet..

Lyder spændende Kamilla :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har Marlon (og Charlie om 14 dage) i privat DP..... Dette har kunnet lade sig gøre fordi begge mine forældre er pensionerede, og kan træde til hvis DP bliver syg. Jeg elsker det nære ved en DP, og børnene bliver en del af familien sammen med hendes egne 4 børn.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børn i DP får rigeligt med stimulering. Dagplejere går også i skoven, til stranden, til byen og mødes med andre voksne og børn i dagligdagen (min mor gør i hvert fald og her i RØnde gør de også) Hvis man er heldig har dagplejere også husdyr og andre kærlige familiemedlemmer, som de lærer at kende :)

Sådan er vores dp og hun er kommunal. Jeg kan rigtig godt lide at hun laver så meget forskelligt med børnene og man kan se hun elsker sit job. Via hende får Lasse også kendskab til hunde, da hun har en hund og vi må desværre ikke ha dyr hvor vi bor.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER