Forunderligt

Igangsætningsdebat? Akupunktur/medicin/andet?

13 indlæg i dette emne

Jeg har nysgerrigt fulgt indslag i medierne om igangsætning den sidste tid og tænkte der måske var nogen her på BK som havde lyst til at blande sig også?

Se fx:

Farligt at sende kvinder i fødsel hjem: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2012/03/11/152545.htm

Jordemødre ønsker færre fødsler sat i gang: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/03/17/075943.htm

Sundhedsstyrelsen om Igangsætning af fødsler: http://www.sst.dk/Nyhedscenter/Nyheder/2013/IgangsaetningFoedsler.aspx

Jeg har også set et indslag med en jordemoder som var fortaler for akupunktur som en mindre risikofyldt/mere naturlig igangsættelse men jeg kan ikke lige finde artiklen - og jeg ved ikke om det er noget tilbud nogen steder, eller om det stadig er noget man selv skal ud og finde og betale for.

:help

Jeg fik selv zoneterapi før min sidste fødsel, uden at det gjorde noget i retning af modning eller igangsættelse (det var ellers hendes intention). Men det var da dejligt og jeg fik det meget bedre efter behandlingen, så det gjorde den sidste ventetid lidt lettere - men som igangsættelse tror jeg ikke det er effektivt nok.

Jeg endte så med at blive sat i gang med den omstridte medicin. Jeg blev ikke oplyst om nogen bivirkninger, men kunne forstå at det var vigtigt for hospitalet at de sikrede sig at alt var ok først med undersøgelser og CTG. Jeg fik 2 piller, en kl 9 og en kl 14, og havde ved 20 tiden udvidet mig fra 0 til 2 cm med kun lidt "murren", ikke noget der lignede veer. Så jeg har selv haft en god oplevelse ved at blive sat i gang og syns det ville ha været helt overdrevet hvis jeg skulle ha tilbragt hele den dag på hospitalet under overvågning mens der skete meget lidt. (Hele min fødselsberetning kan ses her: )

Omvendt hvis jeg var blevet tilbudt akupunktur på hospitalet ville jeg være sprunget til, der siges jo meget godt om akupunktur og der er vel ingen risiko - eller hvad? Jeg syns jeg har hørt før i tiden at man ikke brugte akupunktur til ve stimulation fordi det var for svært at styre, men kun brugte det som mild smertelindring/afslappende. Men jeg ved det altså ikke.

Ku tænke mig at høre fra jer BK piger om jeres erfaringer, meninger eller evt om I har læst eller ved mere om emnet? Når jordemødrene mener at en fjerdedel af alle fødsler blir sat i gang og at det er for meget - hvad ku de mon så foreslå at man sku gøre i stedet?

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

I Kolding bliver man tilbudt hindeløsning 41+0 og igangsættelse 41+3.

Jeg følte de tog det som en selvfølgelse at man ønskede igangsættelse, men det har altid været en frygt for mig, da min tanke er at der er en grund til fødslen ikke er gået igang af sig selv.

Fik hindeløsning 41+0 hvor de regnede med de kunne tage vandet 41+3. I mine øre anser jeg kun medicinske indgreb som "igangsættelse" .

Da jeg ankom til sygehuset 41+3 stod de klar med stikpiller da jeg panikkede totalt.

Fik så en samtale hvor de fortalte de selv er fortaler man helst skal gå igang af sig selv, blev tilbudt en scanning der kunne vurdere hvor længe du turde lade mig gå inden de ville sætte igang.

Denne scanning gav mig 2 dage mere ( til 41+5 ). 41+4 sent aften fik jeg veer af mig selv og fødte 5 timer senere. Ukompliceret fødsel uden bedøvelse, hjertedyk eller panik.

Sygeplejerskerne roste mig meget for jeg takkede nej til igangsættelse. Dog undre det mig de tager det som en selvfølge man ønsker at sættes igang.

Jeg vil til hver en tid helt få igang af mig selv og er glad for jeg holdte fast så jeg fik lov til det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nå ja havde helt glemt hindeløsning, det blev jeg også tilbudt men det var ikke muligt, da min livmodermund var helt lukket. Jeg fik lavet hindeløsning efter den første pille havde virket, men jeg kan ikke sige om det havde nogen effekt i sig selv, da jeg jo samtidig fik pille nr 2.

Jeg fik i øvrigt at vide at der medicinsk set ikke er forskel på om de tager vandet eller om det går spontant hjemme (eller hvor man nu er :rolleyes ) kroppen er ikke nødvendigvis mere klar til fødsel hvis det sker spontant, end hvis det sker som et indgreb. I min verden er det et indgreb, lige som hindeløsning er.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har også født i Kolding, men blev allerede sat i gang 41+0 pga mit BMI. Jeg havde egentlig ikke noget ønske om igangsættelse, men det var anbefalingen.

Jeg nåede at få 5 stikpiller (hvilket er max. antallet man må få) i løbet af 2½ dag, hvor jeg blev sendt hjem efter hver pille. Til sidst fik jeg et ballonkarteter (jeg blev indlagt da jeg fik det) som heller ikke hjalp mig og derfor fik jeg til sidst kejsersnit, på det tidspunkt havde min igangsættelse varet 4 dage.

Den jordemoder der gav mig stikpiller de første 2 dage, var meget i mod igangsættelser, men jeg som første gangs fødende synes jeg jo ikke jeg ville stille mig på tværs, den dag hvor jeg fik tid til igangsættelse.

Jeg blev nemlig aldrig spurgt om jeg ville have en igangsættelse, de forsøgte at løsne hinder på mig 40+6 og da det ikke kun lade sig gøre, så fik jeg besked på at møde op dagen efter til igangsættelse.

---------

Jeg må sige at hele det langtrukne forløb har været meget svært at bearbejde for mig efterfølgende og det har også resulteret i at jeg har besluttet mig for at skulle have kejsersnit næste gang... ikke i 100 år om jeg vil risikere at skulle igennem et lignende forløb. Og hvor jeg før ikke havde problemer med GU, kan jeg nu få det fysisk skidt bare ved tanken om GU.

Jeg føler ikke at jeg blev særlig godt informeret undervejs og har ikke fået noget at vide om bivirkning, jeg fik blot at vide, at pillerne kunne udløse veer (hvilket de også gjorde hver gang, men de døde hen igen efter 4-5 timer).

Jeg synes at hvis jordemødrene selv synes der bliver lavet for mange igangsættelser, så bør de være bedre til at fortælle at det blot er en mulighed og ikke noget man skal. For man kan nemt føle at det ikke er et valg og samtidig er mange gravide så hormonella når det når til dette punkt i graviditeten, at de siger ja bare for at få ungen ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg skulle sættes igang før tid, pga helbredsproblemer hos mig, hospitalet ville sætte igang 39+0

Jeg forsøgte selv med zoneterapi nogle dage før - jeg havde det af h.. til og tænkte det ville være en god og nænsom måde hvis det virkede. Det gjorde det så overhovedet ikke, ikke hvad der lignede.

Jeg blev sat igang med stikpiller på hospitalet, jeg blev sendt hjem efter hver gang fik dem lagt mandag morgen, tirsdag morgen og aften og onsdag morgen, hvor jeg også fik hindeløsning. . Jeg blev ikke oplyst om at det kunne have nogle alvorlige konsekvenser og jeg blev sendt hjem efter hver gang - undtagen da vandet var taget - der blev jeg. Jeg mener de kørte nogle strimler, men er ikke sikker.

Om det var stikpillerne eller hindeløsningen der virkede ved jeg ikke, men de kunne tage vandet onsdag aften og Sebastian blev født torsdag eftermiddag ved akut kejsersnit.

Jeg havde en veninde der blev sat igang nogle mdr. før og hun skulle blive på sygehuset.

Jeg fik ikke det store at vide, men er glad for de satte mig igang, da mit helbred led under graviditeten i slutningen af graviditeten.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat igang da jeg var 41+3. Var hjemme og fik meget slemme koblede veer. Havde nok koblede veer 3 timer hvorefter vandet gik... Veerne gik derefter væk. Fik så drop dagen efter men kom aldrig længere end 3 cm trods ca 16 timer på drop. Silje blev taget ved aks. Jeg mistede 3-4 liter blod pga det lange forløb...

Jeg må pga kejsersnittet ikke sættes igang med de piller igen, men ville heller ikke udsætte mig selv for et lignende forløb...

Hvis jeg vidste man kunne have fået en scanning for at tjekke babys tilstand og så vente havde jeg gjort det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev sat i gang 40+2 pga hypertension. Fik ve piller eller hvad de nu hedder. Fik i alt 7 stk så vidt jeg husker over to dage uden der skete noget andet end at blodtrykket blev højere og jeg blev indlagt 40+3. 40+4 fik jeg lagt ballonkateter. Heller ikke dette havde nogen effekt. Da det skulle fjernes 40+5 havde jeg stadig 2 cm livermoderhals og var kun en fingerspids åben. Alligevel tog de vandet. (Avs :huh) Efter at være gået rundt over i fælledparken i 1 1/2 time og der stadig ingenting skete, fik jeg vedrop. Fra vedroppet blev sat op til jeg havde født, gik der knap 4 timer. :)

Pga mit høje blodtryk gennem graviditeten, var moderkagen mindre end gennemsnittet og vores datter var også en lille fis. Så set ifht til både mit og mit barns helbred, synes jeg igangsættelse var det rigtige, selvom jeg da helst var gået i gang selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske har jeg været en af de heldige med igangsættelse, men jeg synes virkelig ikke at jeg kan klage over mit forløb for det gik godt. Blev sat i gang pga overtid. Horsens sætter igang ved 41+3. Jeg fik en pille der skulle sluges ved 14 tiden og blev sendt hjem med besked om at ringe, hvis der kom veer eller utryghed plus aftale om tjek ved 20 tiden samme dag. Forinden var jeg blevet scannet og der var kørt ctg og tjekket forneden. Jeg var kun 1 cm åben og havde 1 cm livmoderhals endnu, så der ku ikke tages vandet.

Det samme skete ved 20 tiden på nær scanning og jm tog en snak med mig og sikrede med at jeg var med i det og spurgte ind til mine tanker. Jeg blev sendt hjem igen med 2. pille.

Veerne startede midnat og det tog stille og roligt til - kom ind på fg ved 2.30 tiden og var 5 cm åben. Havde ctg på det meste af fødslen efterfulgt af en elektrode på Lasses hoved, da han var kommet langt nok ned. Hans hjerterytme var lidt unormal, men ikke meget. Han var måske lidt stresset - dog ikk akut. Fik vedrop ved pressefasen pga for lidt veer, men droppet duede ikk rigtigt, så jeg klarede mig med mine veer.

For mit vedkommende ville jeg hellere sættes igang som jeg blev end at vente til 42+0 - self. vil jeg helst gå igang af mig selv. Men efter at ha prøvet igangsættelse uden de store problemer, så er jeg ikk bange for at prøve det igen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det nu også sådan, at den sidste ventetid simpelthen er for sej både fysisk og psykisk og jeg syntes det var sådan en befrielse at blive hjulpet i gang. Det er også hvad jeg ofte læser hos andre, at det er en trøst at vide at man i det mindste blir sat i gang når man når 10 dage over tid (det er vist det mest almindelige nu?) Hvis jeg sku gøre det igen tror jeg også jeg ville ønske igangsætning fremfor overtid.

Jeg tænker også at det vel næsten altid er pga anbefaling at man sættes i gang, fordi man lægeligt vurderer at der er større risiko for mor og/eller baby at vente på spontan fødsel end ved at sætte i gang. Når nu jordemødrene mener for mange blir sat i gang, er det så fordi de mener der er for mange tilfælde hvor det ikke er nødvendigt, mon...?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg forstod det som at de synes der var for mange der blev sat i gang før tid.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu bor jeg godt nok ikke i dk men blander mig lige alligevel :) og uden at kende nogen statistikker vil jeg våge at påatå at der bliver sat flere i gang hernede og lavet langt flere ks end i dk hvor det at føde stadig betragtes som en naturlig del af det at skulle have et barn modsat hernede ;)jeg blev betragtet som noget af en særling fordi jeg gerne ville have en naturlig fødsel dvs uden smertelindring (det blev til varmepude og karbad) akupunktur, bistik, lattergas og ilt bruges ikke. Det hedder varmepude eller epidural! jeg blev sat i gang på terminsdato pga blodtryk vi skulle komme ind kl 15 men det viste sig jeg først skulle have stikpille kl 23.30 men jeg blev indlagt alligevel??? dvs jeg holdt på at jeg gerne ville hjem og så komme igen om aftenen. Kl 23.30 fik jeg så lagt stikpille og skulle sove på hospitalet og kl 06 skulle jeg så gå ned på fødegangen. Da lagde de en gel op for at modne livmoderhalsen yderligere og fik at vide at virkede det ikke var det vedrop! Der gik 20 min så kom der veer og knapt 2 timer efter så gik vandet og veerne fulgte for alvor trop. 5 timer senere lå jeg med min lille dreng i armene en hurtig førstegangsfødsel. Efter ca 2 timer alene i vores ny-familie-bobbel kom de for at måle og veje og give tøj på osv. Og vi blev fulgt hen på vores stue (jeg nægtede at blive kørt i kørestol men gik hvilket udløste en del kommentarer om "viking") på barselsgangen hvor vi blev 5 dage med hjælp til amning og spørgsmål ved at hive i en snor 24/7 og det sødeste personale der virkelig arbejdede DER fordi de kunne lide det!!! En fantastisk oplevelse jeg ville ønske for enhver. Nr 2 bliver helt klart også født hernede! Undfangelsen kan diskuteres ;)

Jeg blev ikke oplyst om bivirkninger andet end at pga mit blodtryk var det bedst for barnet at komme ud nu og jeg var SÅ meget klar til ikke at være gravid mere at jeg var klar til at betale mig fra en igangsættelse ;) så det blev modtaget med kyshånd. De gennemgik kort forløbet med først stikpille og gel evt en gentagelse af dette og så ellers vedrop og så garanterede han mig at jeg senest ville have min baby i armene dagen efter. ..fik ikke spurgt men tror at det ville betyde ks hvis ikke piller og gel virkede. Det blev jo heldigvis ikke aktuelt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg syns også det er lidt uklart når de skriver "før tid" om de så mener før termin, eller før man går i fødsel af sig selv. For 20 år siden var det jo fx ok at gå 3 uger over termin, man fik faktisk bare lov at gå og vente for det var nu engang barnet som bestemte, var den besked man fik...

Nu skal man jo ikke tro at dem som skriver nyhedsartiklerne altid kender de præcise udtryk for forskellige ting... Fx læste jeg en artikel hvor der i overskriften stod, at en kvinde havde aborteret pga vefremkaldende medicin, som man i næste linie ku læse at hun fik fordi hun var gået over termin :rolleyes altså trist trist historie, men jo ikke om en abort hvis du spørger mig.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har det nu også sådan, at den sidste ventetid simpelthen er for sej både fysisk og psykisk og jeg syntes det var sådan en befrielse at blive hjulpet i gang. Det er også hvad jeg ofte læser hos andre, at det er en trøst at vide at man i det mindste blir sat i gang når man når 10 dage over tid (det er vist det mest almindelige nu?) Hvis jeg sku gøre det igen tror jeg også jeg ville ønske igangsætning fremfor overtid.

Jeg tænker også at det vel næsten altid er pga anbefaling at man sættes i gang, fordi man lægeligt vurderer at der er større risiko for mor og/eller baby at vente på spontan fødsel end ved at sætte i gang. Når nu jordemødrene mener for mange blir sat i gang, er det så fordi de mener der er for mange tilfælde hvor det ikke er nødvendigt, mon...?

Jeg synes også det var godt at kunne blive hjulpet igang. Jeg ville da foretrække at være gået igang selv, men da alle kvinderne i min familie (så længe vi kan huske/ved) er blevet sat igang over tid i alle graviditeter, så var jeg rimelig sikker på den nok også galt mig, så var ret afklaret med det. Jeg var så ikke helt afklaret med det skulle være en uge før terminen, men det afgjorde min krop.

Ved min nr. 2 graviditet ville jeg gerne være blevet sat igang igen og forsøgt naturlig fødsel, men pga den første fødsel endte i kejsersnit, ville de ikke sætte igang og min læge anbefaldede mig igen pga mit helbred at jeg ikke skulle gå over tid. Så nr. 2 fødsels endte i pks, men jeg var villig til at forsøge igangsætning igen, på trods af langvarig igangsætning 1 gang, men det var ikke muligt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER