Guest Amina

Spørgsmål om flaskerens + mos

23 indlæg i dette emne

Jeg har lige 2 spørgsmål som jeg har tænkt meget på den sidste tid, især mit første spørgsmål.

Hvornår stopper man med at koge/sterilisere flasker til MME? Altså jeg kan ikke forstå det. For jeg skal jo ikke koge hendes tallerkner mm. bare fordi der har været MME i hendes mad på den. Og hun må jo gerne få vand fra hanen nu. (det har jeg så også mega svært ved, og har ikke turde gøre det endnu :blush )

Mit andet spørgsmål går på om der er nogen forskel på at give grød eller mos først? Altså er der noget der er bedst eller smartest? Jeg havde tænkt at starte med sød kartoffel (imorgen :yay ) men min sp blev ved med at snakke om risgrød. Er jeg helt galt på den?

På forhånd tak :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

altså jeg steriliserer ikke flasker længere og Luna er 5½mdr. :)

mht. mad så tror jeg ikke at der er noget der som sådan er bedre end andet.... men vil bare informere om at risgrød KAN give hård mave....

men som den første skemad er det muligvis lettere at gøre grød tyndt, frem for mos!

men prøv dig frem og se hvad pigen siger til det! ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi stoppede med at sterelisere flaskerne og koge vandet da David var ca. 4,5 måned - og jeg synes altså at det gjorde livet en HEL del nemmere!

Mht. grød har jeg læst at majsgrød skulle være lidt sødere end risgrød (jeg synes selv at begge dele smager som luft), og som SaraLK siger, så kan risgrød give forstoppelse :wacko

Vi startede med majsgrød som David elsker - til gengæld vil han på INGEN måde acceptere risgrød :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her har hun fået lidt forskelligt grød til at starte med - ris, majs, boghvede og hirse-som bliver lidt som havregrød. Hun spiser det hele ;) er begyndt at give hj.lavet frugt mos på også. Laver en masser og fryser det i silikone isterninge bakker og 30 sek i microen wupti så er det optøet :P

Hun får også kartoffel/gulerod og kartoffel/brocoli mos. vi blander det halv/halv med boghvede el majsgrød. Det var faktisk min mand der gav hende det fordi han troede det var frugt mos :D altså mænd. Men vi tænkte det var en god ide mod hård mave.

Jeg har læst et sted - kan virkelig ikke huske hvor.. MEN at man sagtens kan starte med grønsags mos og droppe grøden.

Det med at sterelisere stadig. og det er nok fordi jeg har fået af vide det er for at være sikker på alle mælke rester er væk. Det bliver nok kun gjort én gang i dønget :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg stoppede med at koge vandet til madison da hun var 7 mdr. Var ikke tryg ved at give hende vand der ikke var kogt først. Men nu får hun vand direkte fra hanen i hendes flasker og til hendes mad.

Med hensyn til flasker så har vi en strilisator til mikro ovn og jeg koger altså stadig flasker og sutter hver dag (dem hun har brugt). Det har jeg det bedst med..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar! :)

Jeg ved ikke hvorfor jeg tænker at jeg hellere vil give mos end grød. Det er ikke fordi jeg vil springe det over. Måske bare give kartoffelmos et stykke tid, og så skifte til grød bagefter? Eller det kan man måske ikke?

Jeg har jo tænkt at lave kartoffelmosen MEGET tynd med MME..

Vi har også en sterilisator til microen, og jeg bruger den stadig hver gang. Men tænker hver gang om det ikke er lidt fjollet? Altså jeg renser dem jo grundigt med opvaskemiddel hver gang.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er smart at lave en overgang - Så hun ikke pludselig bliver BOMBET med "bakterier"..

Vi steriliserede flasker til hun var 5-6 måneder.. Hun fik et glas vand fra hanen fra hun var 4,5 måneder - dvs 3-4 slurke om dagen. Var vi ude, havde jeg "vores" kogte kolde vand med til hende ;)

Nu som 8 mdr, var det kun mens hun var syg jeg gjorde det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik anbefalet den her bog af min SP http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2012200.pdf da Ida skulle til at have grød/mos.. Jeg har også en a4-side(hvor der er noget på begge sider) der summere op på hele bogen(skal lige finde den i Ida's papir) så ligger jeg et billede ind af den, hvis det er noget. ?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mos skulle vidst være mildere for maven. Det startede vi i hvert fald med.

Efter 4 måneder er deres maver hårdføre nok til at man ikke behøver sterilisere flaskerne og koge vandet mere, men vi tog det stille og roligt, så da hun var ca 4,5 måned fik hun en gang i mellem en flaske, der ikke var steriliseret, og så øgede vi antallet, så overgangen blev blid.

Vi fasede det kogte vand ud langsomt ved at bruge kogt vand med en lille smule ukogt vand i til at starte med, og så "trappe" ned på det kogte vand. I dag får hun vandet direkte fra vandhanen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Mos skulle vidst være mildere for maven. Det startede vi i hvert fald med.

Efter 4 måneder er deres maver hårdføre nok til at man ikke behøver sterilisere flaskerne og koge vandet mere, men vi tog det stille og roligt, så da hun var ca 4,5 måned fik hun en gang i mellem en flaske, der ikke var steriliseret, og så øgede vi antallet, så overgangen blev blid.

Vi fasede det kogte vand ud langsomt ved at bruge kogt vand med en lille smule ukogt vand i til at starte med, og så "trappe" ned på det kogte vand. I dag får hun vandet direkte fra vandhanen :)

Det lyder bare lige som jeg gerne vil gøre det! Men var ikke sikker på om jeg "bare" var pyller mor hehe :)

Hvilket mos startede i med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik anbefalet den her bog af min SP http://www.foedevarestyrelsen.dk/Publikationer/Alle%20publikationer/2012200.pdf da Ida skulle til at have grød/mos.. Jeg har også en a4-side(hvor der er noget på begge sider) der summere op på hele bogen(skal lige finde den i Ida's papir) så ligger jeg et billede ind af den, hvis det er noget. ?

Hov du behøver ikke ligge den side ind alligevel.. Opdagede lige at det er den bog jeg lige idag har hentet ned - min sp anbefalede den også :) har bare ikke fået den læst endnu.

Men tusind tak :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hov du behøver ikke ligge den side ind alligevel.. Opdagede lige at det er den bog jeg lige idag har hentet ned - min sp anbefalede den også :) har bare ikke fået den læst endnu.

Men tusind tak :kiss

Okay. Men du må lige skrive hvis du skifter mening, så finder jeg siden frem. Den er nemlig skøn nok at have, så men er fri for ar bladre i bogen hele tiden ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis jeg kunne vælge om ville Mie få grøntsags mos fra start. Mie er meget mad sensitiv og vil KUN have grød og ingen mos af nogen art, ikke engang frugt mos. Så hellere give de vitamin fyldte grøntsager. Grød kan man leve uden, men grøntsager og frugt er så vigtige og prop fyldt med gode sager. Så start ENDELIG med grøntsagsmos. Og husk kun et par skefulde de første par dage (allerhøjst en HALV dl.) så hun ikke får ondt i maven. Og min SP sagde mindst en uge med den samme smag.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mos skulle vidst være mildere for maven. Det startede vi i hvert fald med. Efter 4 måneder er deres maver hårdføre nok til at man ikke behøver sterilisere flaskerne og koge vandet mere, men vi tog det stille og roligt, så da hun var ca 4,5 måned fik hun en gang i mellem en flaske, der ikke var steriliseret, og så øgede vi antallet, så overgangen blev blid. Vi fasede det kogte vand ud langsomt ved at bruge kogt vand med en lille smule ukogt vand i til at starte med, og så "trappe" ned på det kogte vand. I dag får hun vandet direkte fra vandhanen :)

Hm... jeg tror nu ikke det står skrevet nogen steder, at man må undlade at sterilisere flaskerne fra 4 måneder? :unsure

Vi har aldrig overvejet at holde op - vi har opvaskemaskine og sådan en sterilisator til mikroovnen, så vi har ikke følt det som besværligt, at sterilisere dem og så kommer sutterne jo også med ind imellem.

Jeg startede med kartoffel/gulerodsmos og det sagde SP var en god idé, fordi det er mildere mod maven :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det lyder bare lige som jeg gerne vil gøre det! Men var ikke sikker på om jeg "bare" var pyller mor hehe :)

Hvilket mos startede i med?

Vi startede med gulerod og broccoli. Jeg har ikke den store ernæringsmæssige erfaring, men de skulle være ret milde begge 2.

Hm... jeg tror nu ikke det står skrevet nogen steder, at man må undlade at sterilisere flaskerne fra 4 måneder? :unsure

Vi har aldrig overvejet at holde op - vi har opvaskemaskine og sådan en sterilisator til mikroovnen, så vi har ikke følt det som besværligt, at sterilisere dem og så kommer sutterne jo også med ind imellem.

Jeg kan helt ærligt ikke huske, hvor vi har det fra, tror det var vores SP der sagde det :unsure

Googlede det lige, og kan se at der er meget forskellige anbefalinger. Hmm.. Det giver jo meget god mening at fortsætte med at sterilisere, da mælkebakterierne er en del mere aggressive end alm bakterier.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De flaske opvaskemskiner, er så "varme", så man ikke behøver sterilisere :) Vi vaskede dem i hånden før, også i mikroen.. Nu kommer de bare med i opvaskeren, også er det nok for os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De flaske opvaskemskiner, er så "varme", så man ikke behøver sterilisere :) Vi vaskede dem i hånden før, også i mikroen.. Nu kommer de bare med i opvaskeren, også er det nok for os :)

samme her.... på nær sutterne! de bliver underlige at at komme i den, så de bliver vasket og skoldet ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

samme her.... på nær sutterne! de bliver underlige at at komme i den, så de bliver vasket og skoldet ;)

Ja, også her ;)

Det er kun flaskerne og selve "dimsen".. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

VI steriliserer også stadig vores flasker, det har jeg det bedst med... hvis det passer med at opvaskemaskinen skal startes og der er lidt plads, så kommer de deri... også suttehovederne, dog har jeg vasket dem op inden, for de bliver så underligt fedtede af kun at komme igennem opvaskemaskinen, og det synes jeg er ulækkert.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville til enhver tid sterilisere flasker til maelkebrug. Faktisk kommer jeg kogende vand i vores to flasker, hvis jeg nu har vand med til Noah undervejs... Han faar ogsaa mest filtreret vand eller kogt vand ligesom os selv :)

Start med groentsagerne - gulerod, soed kartoffel, squash, broccoli... Men start med en groentsag ad gangen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for alle jeres svar, jeg fortsætter med at sterilisere flaskerne - jeg har jo alligevel den til microen så det tager jo kun 2 min :)

Ayah fik mos af sød kartoffel igår :loveshower men mere om det i min mor-tråd. Igen tak for jeres hjælp :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil lige tilføje at jeg synes Leah har en tendens til hård mave når hun får grød frem for mos. så jeg tror jeg holder lidt igen med grøden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER