Pernille

aftensmadproblemer - 2 årig

8 indlæg i dette emne

Min datter spiser normalt rigtig godt, elsker frugt og grønt og kan for det meste spise det samme mad som os til aften, men nogle gange så stejler hun fuldstændig og vil end ikke smage på maden, bliver ked og råber på rugbrød. f.eks her til aften fik vi wokmad med ris, majs, løg, forårsløg og svinekød. Fast kød har vi aldrig kunne få i hende. Hakket kød går bedre, men ris og grøntsager plejer hun at skovle ned, men end ikke det ville hun smage på. Jeg ved godt at små børn godt kan lide at få tingene adskilt og derfor sorterede jeg i det så godt jeg kunne, men hun ville slet ikke spise. Jeg prøvede på alle mulige måder at få hende til bare at smage, men hun var helt ulykkelig og jeg går ikke ind for at man skal tvinge børn til at spise eller noget som helst andet for den sags skyld, så det endte igen med rugbrød, tomater og agurker, men hvad pokker skal jeg gøre? Hvad gør I når jeres børn ikke vil spise? Sender I dem sultne i seng eller har I smarte trix til at få maden lettere ned?

Kom med alle de gyldne råd :glad

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Filippa er 20 måneder og har altid elsket mad :) De seneste måneder er der dage, hvor hun stort set intet spiser til aften. Hun får meget sjældent (vist kun sket 1 gang) noget andet, for min holdning er, at hun spiser det samme som os. Jeg ved, at hun kan lide maden, derfor går jeg ud fra, at hun har spist meget i vuggestuen og derfor ikke er så sulten. Kommer der tidspunkter, hvor vi får noget, jeg ved hun ikke kan lide, kommer der nok et alternativ på bordet.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har det samme problem med Elias og han er et meget stædigt barn!

Han ved absolut godt hvad han gider at spise og hvad han ikke vil have, men jeg kan simpelthen ikke nænne at sende ham i seng uden mad plus så ved jeg bare, at han vågner kl. 5 og er sulten. Det er bestemt ikke et tidspunkt jeg har lyst til at stå op på, så hvis han ikke har spist så meget til aftensmaden men dog har spist lidt, får han en lille hjemmebagt grovkiks og lidt frugt at gå i seng på men vil han slet ikke røre maden, så tilbyder jeg ham også rugbrød.

Herhjemme har vi også problemet med, at jeg har ikke kunne få ham til at spise kød i evigheder (jo hvis det er noget ala lasagne eller hjemmelavede kyllinge nuggets og fisk) eller pasta... Det irriterer mig grænseløst og jeg er så bange for at han ikke får vitaminer nok osv. I aftes havde vi fx en episode - vi skulle have kylling i karry med ris og han elsker normalt ris og karrysauce (med kødboller) men ikke om han ville røre noget som helst af det! Han kiggede lige op på tallerkenen og så fes han ellers af sted igen og legede med sig selv... Ikke engang sukkerærterne, som ellers knaser så godt ville han spise... Han var bare ikke sulten og ville slet ikke have noget at gå i seng på heller... men han sov da alligevel til kl. 7 i morges!

Jeg har fået at vide, at det er en fase, men jeg er nu godt nok ved at have det sådan, at det godt må stoppe LIGE NU! Jeg jonglere nu lidt med at prøve at ændre spisetiderne for at se om det hjælper, det er dog svært for T har først fri fra arbejde kl. 17.30 og skal lige hjem inden og så skal jeg jo stå og holde maden varm...

Håber det lysner for jer Pernille - det er en træls situation at stå i...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Erica er 1 år og 7 måneder og går ofte i seng uden aftensmad. Hun har aldrig været den store spiser og aftensmåltidet har altid været det mindst populære. 2-3 dage om ugen spiser hun flot, 3-4 dage spiser hun lidt og resten af dagene smager hun ikke engang på maden.

Hun får aldrig tilbudt noget andet og hun sover altid igennem. Hun trives og vokser som hun skal, så jeg har valgt ikke at gøre et problem ud af det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Carl svinger også utroligt meget - og vi deler også maden så det ikke er sammenblandet. Og han har seriøst spist ALT!

Livretterne er tomatsuppe med suppehorn - laksepakker i ovnen (fisk generelt er faktisk helt godt)- farmors svenske frikadeller med kogte kartofler/gulerødder og så flæskesteg. Alt andet svinger og vi kan ikke regne med hvad han vil spise.

Jeg har forsøgt med 'du må få x-ting du rigtig godt kan lide hvis du spiser dette' - men jeg er ikke særlig vild med den fremgangsmåde. Så vi giver også rugbrød men først 1 time efter aftensmad så han ikke 'bare' han skabe sig til han får rugbrød. Jeg tjekker også altid madpakken, har han spist godt er jeg mindre nervøs. Han er nemlig super god til at spise morgenmad, frokost og eftermiddagsmad.

Han får fiskeolie og vitaminpille for at dække det manglende - syntes ikke det er nemt når han nogle dage kun spiser kød og andre dage kun spiser grøntsager.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor gik til læge med mig omkring hvor lidt jeg spiste da jeg var barn. Lægen sagde at børn spiser det de har brug for og hun ikke skulle bekymre sig. Men det kan man jo ikke lade være med. Men hvis man nu går ud fra at børn stadig reagerer på kroppens instinkter meget mere end os voksne, så regulerer de det nok selv langt hen ad vejen.

Samuel spiser heller ikke voldsomt meget til aften. Måske et par dage om ugen. Men han spiser meget om morgenen og til eftermiddagsmad. Og han vokser da som han skal. Og sover fint, så jeg tror det meget er noget de selv regulerer. Men ja, jeg er også bekymret hver gang han ikke vil spise.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vi har samme problem med Marlon..... Han er bare blevet SÅ kræsen, og vil nærmest kun spise pølser, skruer og brød til aftensmad.... Vi forsøger at lade være med at tvinge noget i ham, eller gøre et stort nummer ud af det. Og så fik vi det gode råd herinde at have et stykke rugbrød med skrabet smør på bordet hver aften, så det altid er en del af det tilbudte måltid, og kan vi ikke få andet i ham, får han alligevel noget ned, uden at han føler han får "særlig" mad ved at brokke sig.

Men jeg håber godt nok snart det bliver bedre, for er, som Agnethe, også bange for om han får alt det han skal bruge......

Ville elske at han kunne spise med af vores mad, og finde glæden ved det....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har fået det råd at sørge for at der altid er min. en ting på bordet som Ronja godt kan lide, som er en del af aftensmaden. Ikke noget specielt lavet til hende. Vi varierer så hvad det er vi tilbyder hende. Så er vi sikker på hun får noget og så kan hun altid smage på de andre ting hun har lyst til uden pres fra os :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER