Guest

Stevia som sødemiddel hvad tænker og tror i?

11 indlæg i dette emne

Jeg har aldrig hørt om det før det kom i FUN reklamen - og kunne læse at det først blev godkendt som industriel sødemiddel i november 2011, men indianerne har brugt det i århundreder.

Stevia er en meget meget sød plante, som åbenbart også kan bruges som medicin (bl.a. i behandlingen af type 2-diabetes), men da den er 300 gange så sød som sukker er det næsten umuligt at indtage mængder der har en medicinsk effekt uden det er pakket ind.

Men hvad tænker i om Stevia?

Er det bedre end kunstige sødemidler fordi det er naturligt? eller er det ikke gennemtestet nok til at i har mod på at gå den vej?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det er fantastisk!!! Fedt med noget "naturligt" - og så at det ikke "genere" blodsukkeret......

Det skulle have været godkendt for mange år siden syntes jeg... har bare ventet på det kom til DK...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er stadigvæk et naturligt sødemiddel på "linie" med alm sukker i den forstand at ja det ER sundere, men det er stadigvæk ikke no limits :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har koebt nogle Stevia-soedetabletter til kaffen, men foej, det smager daarligt. Proevede saa med pulver, men det var endnu mere foej! :puke

Hellere bruger jeg Agave-sirup, men ja, som Kejzer siger, saa er det et soedemiddel, som ganske vist paavirker blodsukkeret meget mindre end sukker, men det paavirker -> alt med maade :rolleyes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

det er stadigvæk et naturligt sødemiddel på "linie" med alm sukker i den forstand at ja det ER sundere, men det er stadigvæk ikke no limits :)

Det er også min tanke! Jeg bruger alm light produkter lige nu. Det er et valg jeg har truffet af hensyn til de problemstillinger jeg har omkring min krop, men det betyder ikke at jeg drikker 2 liter Light sodavand og spiser 2 poser sukkerfri slik m.m. Men jeg tænker at hvis Stevia er bedre end de kunstige sødemidler vil jeg da kigge efter om det er det det er sødet med i fremtiden!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er bedre end sukker, men jeg bryder mig ikke om bismagen. Men vil 100 x hellere det end kemisk fremstillede lightproduktet.

Skal snart have prøvet sukrin - det ligner sukker, skulle smage helt sådan, og så påvirker det ikke blodsukkeret. Det er dog bare voldsomt dyrt (omkring 50 kr for 1/2 kg), så man skal virkelig bruge det med måde..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg havde i sommers en stevia plante, købt i en helt almindelig planteskole, og den havde altså ikke den trælse bismag. Desværre fik jeg den slået ihjæl. Jeg har læst om flere som brækkede lidt af planten og lagde i vand således at man fik lavet sit eget flydende sød, det synes jeg lyder helt genialt.

Bare lige et lille tip.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min mor har lavet syltetøj sødet med stevia men det blev altså ikke godt, det har en bi smag lidt i retning af pebermynte som slet ikke går med syltetøj. Så ved faktisk ikke hvad jeg skal bruge det til...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeps, den grimme bismag... :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes heller ikke det smager godt :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Slettet

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER