AnnaKatrine

MME - hvor meget?

13 indlæg i dette emne

Hej :) Jeg søger lidt råd omkring mme og mad til min datter :)

Carolina er 7 1/2 måned, og er faktisk i tvivl om hvor meget MME hun skal have om dagen?

Hun gider det ikke rigtig mere og er gået fra at drikke 235 ml hver gang til at drikke imellem 100-200 ml pr. gang.

Men hun får selvfølgelig også skemad. Hun får grød til formiddag, frugtmos om eftermiddagen og kartofler/grønsager/kød til aften.

Hun får flaske når hun vågner om morgenen, ca. kl 6-7, kl 9.30, kl 14, kl 16.30 og kl 19 inden hun skal sove.

Skemad er kl 11, kl 16 og kl 17.30-18.

Er dette meget overdrevet?

Hvad kan jeg evt. gør anderledes og hvad må hun ellers spise?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Hm, hvis hun ikke rigtig gider flasken mere, så synes jeg måske det lyder lidt overdrevet med så mange gange flaske.

Min søn er 8 måneder, får flaske kl 10:00, kl 14:00, og vælling 20:00. Han får 200ml af gangen. Og det drikker han som regel det hele af. Han får kun når han skal ind og sove.

Han får skemad når han vågner, rugbrød til middag og somrenes vores mad til aften. Derimellem hvis han er lidt småsulten/hyggesulten så får han frugt eller et par kiks (riskiks eller mariekiks). :)

Du kunne jo godt prøve ligesådan som jeg gør (ikke at jeg siger det er løsningen), her fungerer det i hvert fald perfekt.

Han får også nogen gange en ekstra flaske, men det er vist mer som en tryghed for ham :)

Men hun er 7,5 måned, så må hun jo spise alt :)

Liam har spist alt siden han var 5,5-6 måneder :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige tilføje, da Liam var 7,5 måned fik han kun 150-200 ml af gangen. Og det var mere end ok for ham :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også, at du i hvert fald kan droppe morgenflasken og indføre et morgenmåltid i stedet.

Hvornår sover hun om dagen og hvordan får hun dagsflaskerne i forhold til det?

Da Anna var 7½-8 måneder fik hun flaske før eftermiddagsluren (235ml ca. kl. 14), vælling når hun blev puttet til natten og MME en enkelt gang i løbet af natten.

Derudover fik hun havregrød/yoghurt til morgenmad, brød med smør og frugt og mælk i kop til formiddag før formiddagslur (evt. en lille flaske), rugbrød til frokost, brød med smør/frugt/yoghurt med havregryn når hun vågnede fra eftermiddagslur og så aftensmad sammen med os.

Jeg tror du skal ned og give 3-4 flasker i døgnet. Jeg tror jeg ville droppe morgenflasken og den kl. 16:30 - den må da alt andet lige tage noget af hendes aftensmads-appetit? :unsure Hun spiser jo nu kl. 16, 16:30 og 17-17:30 - jeg ville helt sikkert fjerne flasken i midten og så holde fast i flaske inden formiddagsputning, mens hun vænner sig til at skulle have almindelig morgenmad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hm, hvis hun ikke rigtig gider flasken mere, så synes jeg måske det lyder lidt overdrevet med så mange gange flaske.

Min søn er 8 måneder, får flaske kl 10:00, kl 14:00, og vælling 20:00. Han får 200ml af gangen. Og det drikker han som regel det hele af. Han får kun når han skal ind og sove.

Han får skemad når han vågner, rugbrød til middag og somrenes vores mad til aften. Derimellem hvis han er lidt småsulten/hyggesulten så får han frugt eller et par kiks (riskiks eller mariekiks). :)

Du kunne jo godt prøve ligesådan som jeg gør (ikke at jeg siger det er løsningen), her fungerer det i hvert fald perfekt.

Han får også nogen gange en ekstra flaske, men det er vist mer som en tryghed for ham :)

Men hun er 7,5 måned, så må hun jo spise alt :)

Liam har spist alt siden han var 5,5-6 måneder :)

Ja, kan godt se hvad du mener :)

Tror bare det er fordi, at jeg er nervøs for at hun ikke får nok væske? Hun drikker allerhøjst et kvart glas vand eller sødmælk til sine skemåltider.

Er det så nok med 3 flasker om dagen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænker også, at du i hvert fald kan droppe morgenflasken og indføre et morgenmåltid i stedet.

Hvornår sover hun om dagen og hvordan får hun dagsflaskerne i forhold til det?

Da Anna var 7½-8 måneder fik hun flaske før eftermiddagsluren (235ml ca. kl. 14), vælling når hun blev puttet til natten og MME en enkelt gang i løbet af natten.

Derudover fik hun havregrød/yoghurt til morgenmad, brød med smør og frugt og mælk i kop til formiddag før formiddagslur (evt. en lille flaske), rugbrød til frokost, brød med smør/frugt/yoghurt med havregryn når hun vågnede fra eftermiddagslur og så aftensmad sammen med os.

Jeg tror du skal ned og give 3-4 flasker i døgnet. Jeg tror jeg ville droppe morgenflasken og den kl. 16:30 - den må da alt andet lige tage noget af hendes aftensmads-appetit? :unsure Hun spiser jo nu kl. 16, 16:30 og 17-17:30 - jeg ville helt sikkert fjerne flasken i midten og så holde fast i flaske inden formiddagsputning, mens hun vænner sig til at skulle have almindelig morgenmad :)

Tak for dit svar :)

Hun sover fra 8-9.30 og igen fra 11.30-12 til 14 ca.

Hun kommer i seng kl 19 og sover som regel hele natten :)

Kan hun godt nøjes med 3 flasker om dagen? Er så nervøs for om hun får nok væske, da hun allerhøjst drikker et kvart glas vand eller mælk til sine skemåltider :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, kan godt se hvad du mener :)

Tror bare det er fordi, at jeg er nervøs for at hun ikke får nok væske? Hun drikker allerhøjst et kvart glas vand eller sødmælk til sine skemåltider.

Er det så nok med 3 flasker om dagen?

Ja det vil jeg mene. Hvis du begynder at give hende brugt/rugbrød/kiks/whatever istedet for de andre flasker, så vil du jo også kunne tilbyde hende vand der ;)

Eller gør det lidt i løbet af dagen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min dreng på 6,5 måned får 3 flasker i døgnet. En til sengetid, en tidlig morgen og en i løbet af dagen. Det eneste jeg går op i, er at han får minimum 400 ml så vi slipper for jerndråberne. Men hvis det bliver nødvendigt, må vi jo have gang i dem. Og jeg regner jo med at flasken bliver en mindre del af hans liv fra nu og op til 1 år...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan jo lave grød om morgenen på MME, så får hun noget af sit behov dækket derigennem (og får også noget væske af det). Jeg laver som regel majsgrød eller boghvedegrød på ren MME+mel. Så kan man evt. blande lidt frugtmos i for at variere det.

Og så ville jeg gøre som en af de andre foreslår at tilbyde hende noget vand eller mælk i kop flere gange i løbet af dagen udover ved måltiderne. Så skal hun nok få nok at drikke :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for dit svar :)

Hun sover fra 8-9.30 og igen fra 11.30-12 til 14 ca.

Hun kommer i seng kl 19 og sover som regel hele natten :)

Kan hun godt nøjes med 3 flasker om dagen? Er så nervøs for om hun får nok væske, da hun allerhøjst drikker et kvart glas vand eller mælk til sine skemåltider :unsure

Du skal ikke være nervøs for væskeindtaget - hendes indtag via kop stiger sikkert automatisk, hvis hun ikke få alle de flasker. Og som de andre siger, så tilbyd hende vand mellem måltiderne også :)

Sover hun så slet ikke mellem kl. 14 og hun bliver puttet kl. 19? :unsure Hvad tid står I op? Kan det passe du giver hende flasker når hun vågner fra sine dagslure?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu skriver jeg lige hvad Helen skriver som dagsplan for en på 8 måneder, så du kan se, at det er helt i orden hun kun får 3 flasker om dagen :)

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop.

Formiddagslur ca 9.30

Frokost 11-11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg som sildepostej, makrel, tun, rognguf. Suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk (hjemmelavet eller fra glas), vand af kop.

Evt. ammes og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 15.30-16: ½ bolle med smør, ost - smøreost eller ost i stænger, frisk frugt i hånden, evt. lidt tykmælk eller lignende med revne æbler (først fra 9 måneders alderen bør komælk udgøre en større del af barnets indtag). Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Almindelige børnevenlige retter som boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, risotto, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks, rødspættefileter osv. Helt almindelig mad. Noget i stykker og noget er moset, f.eks. moses kartofler med sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.

Suppleres evt. med en godnatgrød for at sikre at han er mæt nok til natten.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

(Ifølge Helen kan der også ligge en amning om natten, men hvis din datter sover igennem uden mad, så skal du da bare nyde det! ;))

Hvis din datter står tidligere op end barnet i Helens plan, så skal der selvfølgelig tages højde for det, men som du ser, så bør hun kunne nøjes med flaske før putning til middagslur og til putning om aftenen og evt. om natten (du kan jo beholde en flaske før formiddagsluren, så ikke du ændrer for meget på een gang)

Håber du kan bruge dette - det er blot et indspark og ment som inspiration. Du skal selvfølgelig gøre det der er rigtigt for dig og din datter :kiss

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan jo lave grød om morgenen på MME, så får hun noget af sit behov dækket derigennem (og får også noget væske af det). Jeg laver som regel majsgrød eller boghvedegrød på ren MME+mel. Så kan man evt. blande lidt frugtmos i for at variere det.

Og så ville jeg gøre som en af de andre foreslår at tilbyde hende noget vand eller mælk i kop flere gange i løbet af dagen udover ved måltiderne. Så skal hun nok få nok at drikke :)

Har godt nok tænkt på at hun skal have havregrød til morgen :)

Det må jeg hellere få begyndt på :)

Hun vil nemlig rigtig gerne have rugbrød til frokost, så det passer fint at flytte havregrøden til om morgenen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du skal ikke være nervøs for væskeindtaget - hendes indtag via kop stiger sikkert automatisk, hvis hun ikke få alle de flasker. Og som de andre siger, så tilbyd hende vand mellem måltiderne også :)

Sover hun så slet ikke mellem kl. 14 og hun bliver puttet kl. 19? :unsure Hvad tid står I op? Kan det passe du giver hende flasker når hun vågner fra sine dagslure?

Nej hun sover ikke mellem 14 og 19. Hun følger den rytme der er i hendes dp.

Nogle enkelte gange kan hun godt sove til kl 15, men hun vågner oftest selv kl 14 :)

Hun står op 6-6.30, kommer i seng kl 19 og sover hele natten.

Ja hun får flaske når hun vågner fra hendes lure :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER