kejzer

jeg er simpelthen nødt til at spørge

28 indlæg i dette emne

Nu har jeg læst lidt med (ikke nærlæst) omkring BLW og de madvaner I gerne vil give børnene.

Jeg er selv sådan en alt med måde og ikke for tidligt og helst så sundt som muligt. Silke på 3+ har da fx fået is og chokolade, men drikker ikke sodavand/kommer på mc fx. Sodavand er voksendrik her i huset og mcd aner trunten ikke hvad er.

Men jeg er simpelthen nødt til at spørge, for har kunnet læse og skyd mig ikke hvis holdningen er ændret senere i tråden

at der gives kogt ufiltreret vand og andre meget specielle madformer i forhold til det alm danske liv.

Så nu til spørgsmålet - hvad når de begynder i dp/vg/bh ?? må de så stadig kun få det "utraditionelle" og ikke vand direkte fra hanen? jeg spørger fordi jeg er nysgerrig ikke fordi jeg stiller mig på bagbenene over jeres valgte levevis, men det må da gå hen og blive besværligt på en eller anden vis.

Har I altid kogt vand med i byen osv???

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Caroline får vand direkte fra hanen, og har gjort det siden de magiske 4 måneder.

BLW, det er vel bare for at finde et fancy udtryk for noget som de fleste forældre vel i en eller anden form byder deres barn. Jeg tror nu ikke at ret mange forældre, sidder og tvangsfodrer deres børn længere. Det er lidt for oldschool.... Fancy navne gør alt mere spændende... ;-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må indrømme jeg ikke har nærstuderet BLW, men at jeg ikke umiddelbart er stødt på at man skal give noget SPECIELT mad - Men blot at måden det "gives" på, er speciel.

De ting som det er "tilladt" at give i vuggestuer og dagplejer, er også de ting Camille må få.

Hvor har du læst henne, at det skal være specielle ting? Altså, umiddelbart er de steder jeg kommer i forhold til BLW, steder hvor babyens mad, tager udgangspunkt i familiens mad..

Camille får det meste af vores mad :) Og hun får ikke kogt vand mere, det er en måneds tid siden hun sidst fik det..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tror ikke det er så meget BLW, men det var bla i en af disse tråde jeg læste om de forskellige madmuligheder børnene blev tilbudt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg giver Karla mad efter princippet om, at det skal være hyggeligt, sundt og vuggestueegnet, da hun skal starte snart. At det så også kan kaldes delvist BLW går jeg ikke så meget op i.

Hun får desuden ikke så tit kogt vand mere

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

tror ikke det er så meget BLW, men det var bla i en af disse tråde jeg læste om de forskellige madmuligheder børnene blev tilbudt.

Årh, tror de fleste kører efter at børnene ikke må få forskellige ting som fremkalder allergi.. Umiddebart, er der jo mange steder hvor man selv skal have mad med, ellers ved jeg de fleste steder at man, hvis man vil have ens barn skal have noget specielt, kan få lov at give dem det med..

I starten havde vi en termokande med vand med, og en kande med kold vand.. Det blandede jeg også til Camille, til hun var omkring 5-6 måneder, især når vi var ude.. Hun var/er jo ikke vant til bakterierne i "andres vand" ;) Men det gør jeg nu sjældent nu :)

Jeg ved ikke hvor herinde du har læst om nogen der bruger BLW, som får det svært i et pasningstilbud.. Jeg følger lidt med i BLWtrådene, og synes ikke jeg har oplevet noget hvor jeg tænker at det direkte er specielkost, i en grad som ikke er "normalt" i forhold til en spritny baby mavse..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nok fået den opfattelse at nogle af de kostvaner børnene "herinde" får er i mangel af bedre ord ekstremt sunde (ikke negativt ladet), men det må da give nogle problemer i forhold til opstart forskellige steder, medmindre man som du skriver selv giver al mad og drikke med. Jeg har ikke læst de får det svært det er min egen konklusion og ikke svært men besværligt og når de blir ældre måske undrer sig over at de ikke må få det de andre får. Do I make any sense?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt vaere min madfilosofi- og praksis, du hentyder til :)

Jeg koerer glutenfri, aegge-, sukker- og maelkefri til Noah. For det goer jeg. JEg orker ikke at remse op, hvorfor, men lad os sige, at der er allergi i min familie og at jeg ikke oensker at fremprovokere en allergi hos mit barn. Og at jeg desuden tror paa, at langsom tilvaenning til hoejallergene madvarer er bedst.

Noah er begyndt at faa parmesan(maelkeprodukt) og vil snart begynde at faa havregroed nogle af morgenerne(glutenholdigt).

Vi bor jo i et pastaland, hvor boern faar maelk og sukkerholdige smaakager til morgenmad - som standard... Det vil Noah ikke faa, for her i huset er morgenmad robust og energigivende. Han vil ogsaa, ligesom jeg selv, faa noget andet end pasta til minimum et af de to andre maaltider om dagen, naar han en dag begynder at faa pasta at spise. Til den tid er han nok ikke engang startet i institution endnu, da han nok foerst vil kunne starte i oktober, hvor han vil vaere 15-16 maaneder.

Jeg er da spaendt paa institutionsstart og mad - for jeg er ikke glad for at han vil blive givet hvad som helst. Men den tid, den sorg, eller hvad vi nu skal sige... Jeg ved ikke, om han skal starte i byens vuggestue, eller om den ikke vil aabne, saa han skal starte i nabolandsbyen, som jeg ikke kender til rent madmaessigt.

Var det den slags, du soegte svar paa? :unsure :)

:balloons

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan godt vaere min madfilosofi- og praksis, du hentyder til :)

Jeg koerer glutenfri, aegge-, sukker- og maelkefri til Noah. For det goer jeg. JEg orker ikke at remse op, hvorfor, men lad os sige, at der er allergi i min familie og at jeg ikke oensker at fremprovokere en allergi hos mit barn. Og at jeg desuden tror paa, at langsom tilvaenning til hoejallergene madvarer er bedst.

Noah er begyndt at faa parmesan(maelkeprodukt) og vil snart begynde at faa havregroed nogle af morgenerne(glutenholdigt).

Vi bor jo i et pastaland, hvor boern faar maelk og sukkerholdige smaakager til morgenmad - som standard... Det vil Noah ikke faa, for her i huset er morgenmad robust og energigivende. Han vil ogsaa, ligesom jeg selv, faa noget andet end pasta til minimum et af de to andre maaltider om dagen, naar han en dag begynder at faa pasta at spise. Til den tid er han nok ikke engang startet i institution endnu, da han nok foerst vil kunne starte i oktober, hvor han vil vaere 15-16 maaneder.

Jeg er da spaendt paa institutionsstart og mad - for jeg er ikke glad for at han vil blive givet hvad som helst. Men den tid, den sorg, eller hvad vi nu skal sige... Jeg ved ikke, om han skal starte i byens vuggestue, eller om den ikke vil aabne, saa han skal starte i nabolandsbyen, som jeg ikke kender til rent madmaessigt.

Var det den slags, du soegte svar paa? :unsure :)

:balloons

Jeg tænkte også på dig: Men egentlig synes jeg "bare" at du jo kører et "almindeligt" program, for børn der er disponeret for allergi? Havde vi nogen former for madallergi, havde jeg bestemt også været ekstra opmærksom! Men da vi ikke har det, så kører vi bare på "vores mad".. Og jeg tænker at det vel er meget naturligt at man hen i mod en institutionsstart, lige forbereder barnets mave på den mad? Altså, det er jo ikke resten af hans liv, at han skal leve "på den måde"..

Og det er vel ikke mere besværligt end folk der har børn med allergi? Jeg tænker.. Det handler vel også om, hvor man smider sit fokus.. Altså fokusere man på at det er lidt besværligt, så er det det.. hvis man i stedet fokusere på at man giver sit barn den bedste start på livet, og de bedste vilkår - så virker det måske knap så besværligt..

Inden vi fik Camille, synes jeg fx det virkede vold besværligt, at skulle lave egen mos til hende og vi købte en maaaassssse glas og pulvergrød... Og ja.. Det står stadigvæk i skabet ;)

Tror tit at tingene ser mere besværlige ud, udefra end når man "står i det"?

Eller føler du at det er besværligt at Noah spiser på den måde? For det er ikke mit indtryk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Forældre bestemmer fuldt ud selv hvad de giver deres børn. Det skal jeg ikke blande mig i. Jeg stiller mig bare spørgende til netop det med at specielle kostvaner, som ikke er direkte nødvendige (fx hvis de har sukkersyge eller er allergikere), da det jo som du skriver camilla kan blive et "problem" når de starter i institution. Så mit spørgsmål er nok om I vil holde strengt på det og give dem særlig mad med eller om de får lov til at være en del af "fællesskabet" i mangel af bedre ord. Ikke at jeg tror de ikke kan få et godt socialt liv af den grund misforstå mig ikke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Saa tror jeg ioevrigt, at det vigtigste er at give sit barn sunde kostvaner hjemmefra uden at vaere for striks. Altsaa at ens barn kender det forskellige alternativer, men ogsaa konsekvensen af de mindre sunde alternativer kontra de sunde.

For eksempel har svigermor givet Noah et stykke hvidt, toert broed her til morgen - jeg kunne jo gaa i panik over alt det megaglutenholdige hvedemel, hun lige tsak mit glutenfire barn der. Men det hjaelper os jo ikke. Men jeg vil endnu ikke have at han faar hvede. Jeg greb det saaledes an, at jeg sagde, jeg ville foretraekke, at vi lige venter med det, saa jeg kommer ned med noget, hun kan give ham fremover, naar han er sulten, hvis han er hos hende.

Vi bor og lever i hotel/restaurant og far er italiensk kok, saa Noah vil jo vide, hvad pasta og hvidt broed og kager er... Men han vil ogsaa kende til de alternativer, der er bedre for ham og hvad han i hvert fald skal maettes med foerst, fremfor det usunde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte faktisk lige over det i sidste uge, da de holdt fastelavn i VS (sammen med BH). Der var rosiner og figenstænger i tønderne og børnene fik en fastelavnsbolle hver (ret alm. bolle med farvet glasur og krymmel på toppen) og jeg kunne aldrig drømme om at sige hun ikke måtte få noget af det. Både fordi det da er mega besværligt, men også fordi Anna jo ikke ville forstå, hvorfor hun ikke måtte få det alle de andre fik - og selvom hun ikke vidste hvad det var, ville hun da stadig være fuldt bevidst om, at hun gik glip af noget.

Der sendte jeg lige en tanke til de mødre der f.eks. fornægter ALT sukker og evt. også hveden. Hvad havde man gjort? :unsure

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte også på dig: Men egentlig synes jeg "bare" at du jo kører et "almindeligt" program, for børn der er disponeret for allergi? Havde vi nogen former for madallergi, havde jeg bestemt også været ekstra opmærksom! Men da vi ikke har det, så kører vi bare på "vores mad".. Og jeg tænker at det vel er meget naturligt at man hen i mod en institutionsstart, lige forbereder barnets mave på den mad? Altså, det er jo ikke resten af hans liv, at han skal leve "på den måde"..

Og det er vel ikke mere besværligt end folk der har børn med allergi? Jeg tænker.. Det handler vel også om, hvor man smider sit fokus.. Altså fokusere man på at det er lidt besværligt, så er det det.. hvis man i stedet fokusere på at man giver sit barn den bedste start på livet, og de bedste vilkår - så virker det måske knap så besværligt..

Inden vi fik Camille, synes jeg fx det virkede vold besværligt, at skulle lave egen mos til hende og vi købte en maaaassssse glas og pulvergrød... Og ja.. Det står stadigvæk i skabet ;)

Tror tit at tingene ser mere besværlige ud, udefra end når man "står i det"?

Eller føler du at det er besværligt at Noah spiser på den måde? For det er ikke mit indtryk :)

Netop allergier i familien og saa en tilgang, der grundlaeggende foelger et forsigtighedsprincip ligger til grund for min fremgang. Og tak for dit syn paa min maade :)

Nej, Noah skal ikke "leve paa den maade for evigt". Men hvad er den maade og hvad er den anden mon.... ;)

Det er mig kun en glaede at give Noah en god start paa madeventyret og at lave hans mad, saa nej, det er absolut ikke besvaerligt. Og alternativet ville vaere alt for meget pasta og hvidt broed. Langsomt vil jeg lave mere mad til Noah OG mig, saa han vil faa mere og mere af mit og saa langsomt faa lidt af familiens "pastamad" ;)

Forældre bestemmer fuldt ud selv hvad de giver deres børn. Det skal jeg ikke blande mig i. Jeg stiller mig bare spørgende til netop det med at specielle kostvaner, som ikke er direkte nødvendige (fx hvis de har sukkersyge eller er allergikere), da det jo som du skriver camilla kan blive et "problem" når de starter i institution. Så mit spørgsmål er nok om I vil holde strengt på det og give dem særlig mad med eller om de får lov til at være en del af "fællesskabet" i mangel af bedre ord. Ikke at jeg tror de ikke kan få et godt socialt liv af den grund misforstå mig ikke.

Har jeg ikke grund til at give ham saerligt mad med i skole, saa vil han faa det frokostmaaltid de faar tilbudt i vuggestuen/boernehaven og ellers spise det, jeg laver til os/hans far laver til os. Men jeg vil saa sige, at hernede faar boern altsaa ogsaa kage og slik i institutionerne! Min niece kom hjem fra skole en dag, hvor laererinden havde givet dem karameller(de er 2-4 aar gamle!) - der stopper festen for mig og det vil jeg finde uacceptabelt. Mange boern har ondt i taenderne/hul i taenderne hernede og det er da alt det sukker, de bliver stopfodrede med.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte faktisk lige over det i sidste uge, da de holdt fastelavn i VS (sammen med BH). Der var rosiner og figenstænger i tønderne og børnene fik en fastelavnsbolle hver (ret alm. bolle med farvet glasur og krymmel på toppen) og jeg kunne aldrig drømme om at sige hun ikke måtte få noget af det. Både fordi det da er mega besværligt, men også fordi Anna jo ikke ville forstå, hvorfor hun ikke måtte få det alle de andre fik - og selvom hun ikke vidste hvad det var, ville hun da stadig være fuldt bevidst om, at hun gik glip af noget.

Der sendte jeg lige en tanke til de mødre der f.eks. fornægter ALT sukker og evt. også hveden. Hvad havde man gjort? :unsure

Det er jo lige det, Susanne.... Nogle "Kernesunde moedre"(hvis det er et begreb for dig) tager jo selv deres egen kage med.... :unsure Det kan man jo ogsaa sagtens, men jeg tror ens barn vil blive draget siden. Min tanke er, som jeg skrev, at give Noah den bedste version af begge "lejre", saa han vil vide, hvad der er godt og vaere i stand til at tackle sukkertilbuddet med fornuft(aka ikke grovaede). Min soester synes jeg, har klaret det virkelig godt med min aeldste niece, saa det kan altsaa lade sig goere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er jo lige det, Susanne.... Nogle "Kernesunde moedre"(hvis det er et begreb for dig) tager jo selv deres egen kage med.... :unsure Det kan man jo ogsaa sagtens, men jeg tror ens barn vil blive draget siden. Min tanke er, som jeg skrev, at give Noah den bedste version af begge "lejre", saa han vil vide, hvad der er godt og vaere i stand til at tackle sukkertilbuddet med fornuft(aka ikke grovaede). Min soester synes jeg, har klaret det virkelig godt med min aeldste niece, saa det kan altsaa lade sig goere :)

Der var nu ingen fare for at grovæde - de fik een fastelavnsbolle hver og det var jo begrænset hvor meget der var i tønderne, vil jeg tro. Men min tanke var, om man ville sige "det går nok en sjælden gang imellem" eller om man stadig ville insistere på at de ikke måtte få det. Altså, om man er så stålfast, at de bare IKKE må få noget med sukker/hvede/hvad-man-nu-bestemme-at-de-ikke-må-få.

Jeg har FULD respekt for, at man selv bestemmer hvad man vil give sit barn - det må man endelig ikke være i tvivl om! Jeg funderede bare lige over det i fredags, da jeg hentede Anna der sad og spiste fastelavnsbolle med glasur i hele hovedet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har nogle bestemte fødevarer, jeg er lidt påpasselig med når baby er lille dvs. under 8 mdr. og 1 år.

Men samtidig er det utrolig vigtigt at være bevidst omkring at alle typer af sunde fødevarer bliver tilbudt ens barn indenfor rimelig tid.

Det er altså en balancegang.

Mht. DP/vuggestue så vil min datter først starte når hun bliver 1 år - derfor er hun tilvænnet alle fødevarer på min måde og det vil på ingen måde være en udfordring.

Fremtidige kostvaner dannes langsomt gennem barndommen og de fleste DPér og institutioner har rigtig fornuftige kostpolitikker nu om dage, så det anser jeg overhovedet ikke som et problem.

Jeg lægger sådan set bare vægt på, at mit barn får gode oplevelser med mad og måltiderne, og får en nærende kost. Og det kan man godt uden at leve fanatisk og uden en masse forholdsregler. :)

Anna har i øvrigt fået ukogt vand siden hun var 4 mdr., og herhjemme er vi bestemt ikke bakterieforskrækket. Det er vidst at give barnet og sig selv en bjørnetjeneste

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der var nu ingen fare for at grovæde - de fik een fastelavnsbolle hver og det var jo begrænset hvor meget der var i tønderne, vil jeg tro. Men min tanke var, om man ville sige "det går nok en sjælden gang imellem" eller om man stadig ville insistere på at de ikke måtte få det. Altså, om man er så stålfast, at de bare IKKE må få noget med sukker/hvede/hvad-man-nu-bestemme-at-de-ikke-må-få.

Jeg har FULD respekt for, at man selv bestemmer hvad man vil give sit barn - det må man endelig ikke være i tvivl om! Jeg funderede bare lige over det i fredags, da jeg hentede Anna der sad og spiste fastelavnsbolle med glasur i hele hovedet :D

Altsaa, havde vi vaeret til fastelavnsfest i soendags hernede, saa havde Noah selvfoelgelig ikke faaet noget af den slags. Men paa et tidspunkt, saa haaber jeg da ikke, det vil vaere noedvendigt for mig at forbyde ham at spise det, de andre spiser.

Skoent, at Anna noed sin fastelavnsbolle :loveshower

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her hos os er vandet i hanerne til at drikke, men kan godt vaere en anelse klorholdigt at snuse til. Det er ikke tilraadeligt at drikke vand fra hanen ude ved kysten og i byer, som f.eks. Bologna. Vi har selv en tank med vandfilter og har vandfilter paa baade hotellet og oppe ved oldeforaeldrene. Jeg er begyndt ikke altid at koge Noahs vand, men at give ham filtreret vand. Hvorfor skulle jeg give ham postevand direkte fra hanen , hvis ikke vi selv drikker det ret ofte?

Vi er ikke bakterieforskraekkede, men at koge sit drikkevand synes jeg ikke noedvendigvis hoerer ind under den kategori... Men nu drikker jeg ogsaa selv nogle gange kogt vand - bare fordi :wacko

I Danmark er drikkevandet generelt godt, saa der ville jeg nok ikke taenke paa at koge det... Min soester kogte det laenge til sine boern, men boede ogsaa i UK, hvor drikkevandet heller ikke er top.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg tænkte faktisk lige over det i sidste uge, da de holdt fastelavn i VS (sammen med BH). Der var rosiner og figenstænger i tønderne og børnene fik en fastelavnsbolle hver (ret alm. bolle med farvet glasur og krymmel på toppen) og jeg kunne aldrig drømme om at sige hun ikke måtte få noget af det. Både fordi det da er mega besværligt, men også fordi Anna jo ikke ville forstå, hvorfor hun ikke måtte få det alle de andre fik - og selvom hun ikke vidste hvad det var, ville hun da stadig være fuldt bevidst om, at hun gik glip af noget.

Der sendte jeg lige en tanke til de mødre der f.eks. fornægter ALT sukker og evt. også hveden. Hvad havde man gjort? :unsure

Jeg oplevede det her i mandags i vuggestuen. Vi har indtil videre holdt Lise fra alt sukker og alle usunde ting generelt, men så holdte de fastelavn i vuggestuen her i mandags og da jeg kom for at hente hende sad hun og gnaskede på en fastelavnsbolle. Og ja... der røg vores strategi om at vente med at give hende usunde ting til hun var gammel nok til at kunne forstå det og selv bede om det.

Men vi hidsede os ikke op over det og erkender at vi ikke kan forhindre hende i at få usunde ting ind imellem af andre end os selv. Som fx når svigerfamilien skal passe ved jeg at de ikke overholder vores regler 100 %.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ioevrigt bedre at give sit barn de lettere glutenholdige madvarer foerst(havre, rug etc.) og siden hvede.

Hvis man giver havre foer de 8 maaneder og stadig ammer i mindst en maaned efter den start af glutenholdigt, saa kan man ogsaa reducere sandsynligheden for glutenallergi(og intollerence...).

Hvede er det mest glutenholdige, saa det vil jeg gerne undgaa meget laenge.

Maelk og (hele) aeg er de mest hoejallergene foedevarer, saa de to ting, vil jeg vente med(bruger hoerfroeskum i bagning istedet for aeg). Men nu vil Noah snart faa aeggeblomme i sin mad :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg oplevede det her i mandags i vuggestuen. Vi har indtil videre holdt Lise fra alt sukker og alle usunde ting generelt, men så holdte de fastelavn i vuggestuen her i mandags og da jeg kom for at hente hende sad hun og gnaskede på en fastelavnsbolle. Og ja... der røg vores strategi om at vente med at give hende usunde ting til hun var gammel nok til at kunne forstå det og selv bede om det.

Men vi hidsede os ikke op over det og erkender at vi ikke kan forhindre hende i at få usunde ting ind imellem af andre end os selv. Som fx når svigerfamilien skal passe ved jeg at de ikke overholder vores regler 100 %.

Jeg er heller ikke tilhænger af at Anna får sukker, men hun fik lov at smage kagen til sin fødselsdag og hun har smagt både rosiner og figenpålæg. Hun får bare maks 10-15 rosiner ad gangen og et stykke rugbrød på 1x2 cm med figenpålæg. Hun får aldrig saft, juice eller andet sukkerholdigt og sådan bliver det ved med at være så længe som muligt.

Jeg har intet imod, at de havde rosiner og figenpålæg i tønderne, men jeg må indrømme jeg ikke helt forstod hvorfor der skulle SÅ meget glasur på bollerne. Jeg fjernede også lige den resterende del bolle med glasur inden jeg gav hende den tilbage ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah faar ren aeblesaft(uden tilsaetning af sukker & Co) fortyndet med vand... Og blaabaersaft

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Noah faar ren aeblesaft(uden tilsaetning af sukker & Co) fortyndet med vand... Og blaabaersaft

Ren æblemost eller friskpresset appelsinsaft er noget andet - hun får ikke dem lavet på koncentrat :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ren æblemost eller friskpresset appelsinsaft er noget andet - hun får ikke dem lavet på koncentrat :)

Lige praecis... det smager ogsaa bedre :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvis de får ren most eller saft, så er det en god idé at fortynde det lidt med vand, da det rene produkt godt kan være lidt skrapt til de små maver :) jeg blander altid når jeg presser frisk æblesaft :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER