TroldeMor

Manden kan IKKE lide grøntsager - hvad gør man?

10 indlæg i dette emne

Min mand spiser IKKE grøntsager, og jeg synes faktisk det begynder at blive lidt problematisk.... Men hvad gør jeg lige?

Han kan ikke lave mad overhovedet, så det er altid mig der står for det, og jeg er selv vild med grøntsager på alle måder..... Men jeg kan godt mærke at jeg sjældnere og sjældnere får lavet grøntsager til maden fordi det kun er mig der spiser det. Wok, som jeg ellers er helt vild med, er totalt udelukket fx, og hvis jeg skal lokke grøntsager i ham så bliver det MEGET udkogte og fintsnittede i en gryderet......

Jeg havde købt en pose blandede rodfrugter forleden, og han fnyste bare da han så dem, som om det var en dårlig joke.... Så det skulle vi så ikke have :rolleyes

Ærlig talt er jeg ved at være lidt træt af det, også fordi han er så heldigt indrettet at han er slank og kan spise hvad der passer ham, mens jeg altid skal passe på, og ville have rigtig godt af en masse salat og grøntsager i min kost.....

Skal jeg til at lave 2 forskellige måltider, eller bare lade stå til.... Eller skal jeg bare lave den mad jeg kan lide, selv om jeg ved han så bare vil spise lidt og så guffe chips om aftenen i stedet?

Han kunne aldrig finde på at bede mig om at undlade grøntsager og salat..... Han spiser det bare ikke :rolleyes

Der er jo også noget med signalværdi i det..... For meget sigende vil Marlon slet heller ikke spise hverken grøntsager eller salat, selv om jeg prøver at tilbyde det ofte.... (Heldigvis er han tosset med frugt, men det holder jo ikke alligevel...)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

ha ha ha jeg kender det godt, og jeg bleender det i sovsen :)

Ej jeg mener det faktisk seriøst, når jeg ikke laver gryderetter ala kødsovs,hvor jeg hakker grøntsagerne og kommer i, så laver jeg en sovs, på kogt vand med grøntsager, som jeg bleender, når de er kogt godt igennem og så ellers som man normalt laver sovs, grøntsagerne jævner sovsen, så den bliver tyk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er fuldstændig det samme herhjemme <_<

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja det kender jeg også godt. Eller til Js ret, så kan han godt spise gulerødder og frosne ærter.

Jeg blender alt! Altså kødsovs er MINDST 70% grøntsager og 30% kød, frikadeller og hakkebøffer er 50/50. Høns i tarteletter indeholder 2 eller 3 gange så meget asparages osv osv.

Revet grøntsager i brød. Udkogt og blendet (hvide) grøntsager i kartoffelmos.

Sovsen kan jævnes/blendes med grøntsager.

Egentligt synes jeg at det er træls at det er sådan det er, men jeg gider ikke tvinge noget i ham han ikke kan lide, men jeg gider slet ikke at han ikke får grøntsager. Og vi arbejder virkelig på det med de rå, men det går LANGSOMT! Lige for tiden får han ærter næsten hver dag, for dem elsker han virkelig. Og så prøver jeg at overbevise ham om andre grøntsager også.

Og det vildeste er, at når han laver mad, er han begyndt selv at blende grøntsager i.

Hvis du vil igang med den metode, kan jeg anbefale: løg, peberfrugter, squash (særlig neutral, god start grøntsag), hakkede tomater, rodfrugter (de er hammer gode dem fra frost i oksefars). Og så er gulerod og kål også super, men det skal koges inden det blendes, for ellers kommer der stykker i, og det er min mand meget LIDT glad for.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det må godt nok være træls!! :( Er ikke selv i situationen. A æder alt og med glæde..

Min første tanke er, at det er noget pjat og din mand bør tage sig sammen og æde nogle grøntsager. Om ikke for sin egen skyld, så for drengene, så de kan lære det. Men jeg ved også godt, at sådan hænger verden ikke sammen.

At han kan æde det junk han har lyst til og stadig være slank, skal du ikke nødvendigvis misunde ham. Sundhedsmæssigt er han sikkert rigtig skidt stillet. Altså tyndfed.

Og derfor må jeg nok komme frem til, at jeg synes du skal forsøge at putte grøntsager i så meget som muligt. De andre kommer med nogle rigtig gode tips til hvordan, så det vil jeg ikke også gøre :)

Men jeg synes også du skal lave grønt til dig selv, og så må han jo spise det han kan.

Har han slet ikke selv nogle skrubler over sin usunde levevis?? Hvis han rent faktisk er tyndfed, er det jo virkelig noget skidt. Det er ikke bedre end at være fed-fed.

Og så lige lidt :kram2 Hvor må det dog bare være TRÆLS!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Han lyder lidt som en ung/ekstrem udgave af min kæreste. Helt ærligt, det er bare ikke sundt at undgå grøntsager, det er selvfølgelig hans eget ansvar, men jeg syns på den anden side også han har et ansvar som far, til at vise et godt eksempel. Du kan tro jeres drenge vil lægge mærke til det når de sidder med ved bordet. Så jeg syns da du skal snakke med ham om det og be ham komme med nogle ideer til hvilke ting han ku forestille sig at smage på - for ærligt talt er han for gammel til at opføre sig som en kræsen 5 årig, og han må nødvendigvis også vide bedre. At han (endnu) er pæn og slank betyder jo ikke at han er sund og har godt af at spise sådan.

Her i huset har jeg "opdraget" min mand til at fx drikker man vand til maden, søde drikke er kun til fester ol. Nå ja, jeg har også opdraget ham til at man rent faktisk sidder ved bordet, sammen, og spiser mindst en gang daglig :rolleyes fordi sådan gør man altså hvis man er en familie, og det er godt for både store og små. Og så må han som far/papfar vise et godt eksempel og lægge grøntsager/salat på tallerkenen hver dag, til gengæld er jeg så lydhør overfor hvad slags han gerne vil ha, so ofte er der flere slags grønt at vælge imellem. Men det er sådan med ting som at drikke vand i stedet for sodavand, og spise broccoli til sine frikadeller, at det er noget man vænner sig til, det tar tid, men jeg har oplevet min kæreste gå fra modstand til stigende interesse. Da vi ved nytår talte om, at nu sku vi leve lidt sundere, kom han selv med opskrifter han havde fundet som forslag til sunde retter vi (jeg) ku prøve. Jeg nærer faktisk et stædigt optimistisk håb om at han en dag vil lære selv at lave mad bare en lille smule, men det er jo en anden snak...

Held og lykke med at få indført "grøntsagsregler" ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er så heldig at Christian er vokset op med en far der har sukkersyge.. Så det eneste (!) min Christian ikke spiser er faktisk rosenkål :)

Jeg tror jeg ville prøve at høre ad, om der er noget der er mere sådan.. neutralt for ham at spise. Ellers må I prøve at lave en masse forskelligt, også må han pege på de ting han ville være mindst ked af at spise.

Herhjemme kører "reglen" at den der laver maden, bestemmer- også tager man en portion, smiler og siger tak for mad når man er færdig. Hvor mange rugbrødsmadder man spiser bagefter, er så op til en selv ;)

Dog har vi veto: Christian må sige nej til rosenkål, og jeg til fisk og skaldyr ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen gode råd, andet end jeg selvfølgelig syntes du sjal spise grøntsager hvis du vil!

Men af ren nysgerrighed, jer med mænd der ikke spiser grøntsager, hvordan fungerer det rent praktisk? Jeg forstår godt hvordan man undgår at spise broccoli ved siden af maden, men der findes jo så mange retter der indeholder grøntsager?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Åh, hvor må det være træls! :(

Som de andre også siger, så synes jeg det værste er det signal han sender overfor drengene - jeg kan godt forstå Marlon ikke vil spise grøntsager, for han vil jo være som sin far :unsure

Hvis du gerne vil prøve noget nyt for at få grøntsager i Marlon kunne du evt. prøve at lave de grøntsagspandekager jeg laver til Anna (der heller ikke er grøntsagsfan ;))?

Opskriften er HER (og man kan koge 250g af lige præcis de grøntsager man vil - i dag har jeg lavet dem med pastinak/sød kartoffel/broccoli og en rest ærter) - de er super i madpakken eller som transport-snack :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

J lider af en af et barndomstraume, der gør at han ikke kan spise frugt og grønt og han har aldrig gjort det. Hans mor var alt for pernitten med ham og gjorde ham for ren og i hans helt unge dage ville han kun ha' pommes, men er senere blevet glad for specielt oksekød.

Han er meget ked og flov over dette, for han tør ikke smage på nye ting i offentligheden eller hvis han har meget om ørerne... Resultatet af at prøvesmage er at hans kaster op på stedet. Hans hjerne sender et forkert signal til kroppen, som gør at han kaster op, hvis han får noget som er nyt for ham. Hans skal virkeligt kæmpe for det og han er blevet drillet så meget med det, fordi folk ikke forstår.. :(

Han smager i ny og næ på ting, men han tvinges ikke. Derimod kan jeg godt tvinge ham til at røre ved maden, for det er vigtigt at han lære at de madvarere er ok og at de ikke er spor farlige..

Når vi har råd og han har overskuddet og lysten, så sendes han til en hypnotisør for det og så håber vi at det virker.

For vores vedkommende, så spiser Maliva og jeg grøntsager og frugt. :)

Jeg prøver at få grøntsager til aftensmåltiderne ogfrugt får vi ofte som snack.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER