Barbamama

Komælk - Hvordan er det nu lige, det er?

41 indlæg i dette emne

Pga. mælken eller småkagerne? At spise/drikke mælk til morgenmad er da en klassiker i danske børnefamilier :blink

Jeg synes, det er en soelle morgenmad, men vi har ogsaa altid faaet noget med gods i hjemme hos os... altsaa ogsaa maelk eller yogurt ;)

Men maelk med smaakager -> sukker, hurtige kulhydrater -> sukkerkolde boern om formiddagen/fede boern/daarligt ernaerede boern, som ogsaa spiser abnormt meget pasta her i Italien ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg synes, det er en soelle morgenmad, men vi har ogsaa altid faaet noget med gods i hjemme hos os... altsaa ogsaa maelk eller yogurt ;)

Men maelk med smaakager -> sukker, hurtige kulhydrater -> sukkerkolde boern om formiddagen/fede boern/daarligt ernaerede boern, som ogsaa spiser abnormt meget pasta her i Italien ;)

Jeg er ganske enig i, at småkager er en uhensigtsmæssig morgenmad ;) Troede bare du også generelt synes det var synd for børnene, at de fik mælk til morgenmad. Jeg kan virkelig ikke spise kage om morgenen, men Søren var vældig stor fan af Jeres kage-morgenbuffet :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Elias startede med sødmælk, da han blev 6 måneder - han fik en lille smule i kop og så fik han det ellers i sin mad, for han brød sig lige pludselig ikke om sin grød, når den var lavet på MME...

Det har ikke givet problemer med introduktion af sødmælk her og han har altid godt kunne lide den...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har ingen intentioner om at starte på mælken når Mie bliver 6 mdr. fordi:

1) min mave har svært med mælk - yoghurt kan den klare, men ikke ren mælk

2) mælk giver næring til candidasvampen som jeg kæmper med dagligt - og Mie har allerede haft trøske og svamp i ble området, så jeg tager ingen chancer.

3) JEG kan virkelig ikke lide rent mælk i en kop og jeg kan huske hvordan jeg som barn skulle sidde i længe ved bordet indtil jeg havde tømt min kop med mælk - som jeg VIRKELIG ikke kunne lide - Jeg har en forestilling om at fordi min krop ikke har det godt med mælk har mine smagsløg det heller ikke, altså min krops eget forsvar er at jeg ikke bryder mig om det (giver det mening?). Hvis Mie kan lide mælk er det fint, men jeg skal nok finde en måde hvor hendes vitamin og kalk behov bliver dækket på anden vis hvis hun ikke kan. Hun skal ALDRIG tvinges til at drikke mælk (eller andet hun ikke kan lide).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Pga. mælken eller småkagerne? At spise/drikke mælk til morgenmad er da en klassiker i danske børnefamilier :blink

Ps. Ja, Danmark er et sandt maelkeland ;)

Hernede synes jeg maelken smager mindre godt end i DK, men jeg har saa vaennet mig til noeddemaelk og bruger det mest i smoothies og bagvaerk. Jeg laver det selv og drikker ellers bare vand, juice, kaffe eller te...Savner ikke maelk...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er ganske enig i, at småkager er en uhensigtsmæssig morgenmad ;) Troede bare du også generelt synes det var synd for børnene, at de fik mælk til morgenmad. Jeg kan virkelig ikke spise kage om morgenen, men Søren var vældig stor fan af Jeres kage-morgenbuffet :D

Ha ha, jamen, den er da ogsaa helt vildt god :D

Nej, jeg synes bare at den morgenmadskombi er helt gak til boern, som skal fungere socialt og i skolen en hel formiddag paa smaakager og maelk...Men italienere spiser jo morgenmad paa den maade: kage og en kaffe med maelk - jeg ville ikke kunne trives :wacko Jeg er ikke imod komaelk til alle boern, men maelk er hoejallergent, saa jeg vil gerne holde det ude af Noahs kost paa ubestemt tid og det er ikke svaert i og med, at vi ikke selv drikker det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mælk er til kalve. Modermælk/erstatning er til babyer. Lilly får vand i koppen til alle måltider og er ved at blive så dygtig til at drikke af den. Jeg tænker at hun, når hun engang ikke behøver flasken mere skal drikke vand ligesom os andre. Jeg er ikke fanatisk, jeg kan godt finde på at bruge fx ost i madlavning eller flødeskum på lagkagen, men jeg ser absolut ikke mælk som noget man skal ha for at overleve. Mine store børn er da vokset op sunde og fine uden. Fair nok at det er anderledes i de fleste danske familier - men jeg syns altså det er en sær (u)vane at drikke mælk.

Mælk kan gi småbørn øreproblemer, det kan gi/forværre bækkenløsning, forværrer mine allergiske reaktioner på andre ting (jeg har pollen krydsallergi), samt medvirke til svampeproblemer, er bare nogle af de ting jeg har erfaret selv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mælk er til kalve. Modermælk/erstatning er til babyer. Lilly får vand i koppen til alle måltider og er ved at blive så dygtig til at drikke af den. Jeg tænker at hun, når hun engang ikke behøver flasken mere skal drikke vand ligesom os andre. Jeg er ikke fanatisk, jeg kan godt finde på at bruge fx ost i madlavning eller flødeskum på lagkagen, men jeg ser absolut ikke mælk som noget man skal ha for at overleve. Mine store børn er da vokset op sunde og fine uden. Fair nok at det er anderledes i de fleste danske familier - men jeg syns altså det er en sær (u)vane at drikke mælk.

Mælk kan gi småbørn øreproblemer, det kan gi/forværre bækkenløsning, forværrer mine allergiske reaktioner på andre ting (jeg har pollen krydsallergi), samt medvirke til svampeproblemer, er bare nogle af de ting jeg har erfaret selv.

Well said!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar piger. :)

Uhh, der er meget at tænke over. :wacko Altså sålænge jeg fortsat kan malke MM ud til Valdemars grød, så får han bare det (det er også billigere end at købe komælk, haha :D), og i koppen får han altid vand (havde faktisk slet ikke overvejet mælk i kop - det ville også blive et pokkers svineri, for Valdemar elsker at hælde indholdet af koppen ud :rolleyes)

Så vil jeg tænke over jeres ord, hvis jeg på et tidspunkt løber tør for MM...

Jeg kunne nu sagtens forestille mig, at Valdemar bliver sådan en "havregryn med mælk"-dreng, når han bliver større. Jeg elsker mælk, og det har vi drukket meget i min familie. Og jeg synes ikke det er unaturligt, bare fordi det er "beregnet" til kalve. Æg er jo også beregnet til at blive til kyllinger :P ej, ok dårlig sammenligning, men min pointe er, at vi spiser så mange sære ting, så mælk er ikke så underligt/forkert i mine ører...

Jeg kan dog godt se det der med allergi og slim, og synes faktisk godt, at jeg selv kan blive generet i næsen og halsen, hvis jeg spiser/drikker for mange mejeriprodukter... Men jeg har aldrig døjet med svamp eller de andre "gener", som der nævnes i forbindelse med mælk... Bum bum...

Jeg tror, jeg ender med sødmælk - men først, når MM-lageret slipper op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hernede er al komælk totalt no-go indtil 1 år og derefter er det kun "lait de croissance" = mellem mælk/overgangsmælk man må bruge og rigtig ko mælk fra omkring de 2 år. pga allergi. (de giver dog gladeligt andre komælksprodukter?? ost osv?) og så noget med som andre også skriver proteinerne og for lidt jern.

Er selv temmelig forvirret og syntes slet ikke om det der overgangsmælk fordi de så kommer al muligt i det som vanille ekstrakt og pameolie eller sågar cacao osv. :blink

Min erfaring er at mange af de der ting er kulturelle, fx giver de gladeligt børnene honning hernede før 1 år også, hvilket er no-go i dk.

og man SKAL starte med at give frugt eller grøntsager og bestemt ikke noget stivelse (div grød) før barnet også er omkring de 9 mdr og i dk starter man jo ofte med en eller anden form for grød/vælling.?????????????????

og tja....børnene vokser op alligevel hernede ligeså vel som de gør i DK.

Mht mælk så tror jeg jeg vil gøre det på den danske måde og introducere sødmælk lidt efter lidt frem for denne mellemtingsmælk der for mig bare er marketing og et middel til at proppe div tilsætningsstoffer i ungerne, men måske vente til omkring de 9-10 mdr? havde selv mælkeallergi som lille så det skal jeg i hvert fald lige have en snak med en eller anden fagperson om.

Jeg tænker der var jo også engang der ikke fandtes alle disse former for mælk der var det MM eller Ko-mælk!!!! og folk overlevede, jeg syntes nogen gange det hele bliver så hysterisk og skal være så kompliceret med div specialprodukter osv men ok selvfølgelig er vi også blevet klogere, der var også engang vi kørte uden sikkerhedsseler men alligevel.... alt med måde men giver dig ret det er en jungle :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme har jeg også fuldammet børnene, og jeg gad ikke malke ud til grød. Da de så begyndte med grød i 6-måneders alderen så brugte jeg de små mme-brikker. De kan vist nok holde 24 timer i køleskab og holdte lige til ca 2-3 portioner grød. Brugte ikke sødmælk da jeg så skulle smide over en halv liter sødmælk ud efter de der 2-3 dage den nu kan holde sig. Og så drak de bare vand til.

Da de så efter 1-2 måneder begyndte spise mere grød og rigtig mad så gik vi over på sødmælk hvor de så også fik lidt at drikke til nogle måltider.

Jeg mener at have hørt/læst at det faktisk er bedre at introducere børnene for eventuelle allergener, som fx mælk allerede i en tidlig alder mens hovedbestandelen af kosten stadig er modermælk ( da modermælk jo også beskytter mod allergi) men selvfølgelig ikke før de 6 måneder. Og jeg har det sådan at man vel altid observere sine børn når man introducerer en ny form for kost for om de kan tåle det. Hvis man så får mistanke om at de ikke tåler det, eller ved gentagne ørebetændelser eller svampeinfektioner, så kan man jo altid på det tidspunkt stoppe med det igen.

Og vi drikker meget mælk herhjemme, og det har jeg gjort både under graviditet og amning, så baby får det jo allerede der i en eller anden form. Og selvfølgelig kan baby få kalk og kalorier fra andre kilder men sålænge man selv i familien drikker mælk, så synes jeg også baby bør introduceres for det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hernede gover man ogsaa frugt foerst - men nogle allerede fra 3 mdr :blink Jeg tror ikke, det er saa slemt, set i bakspejlet, for alt det stivelse er ikke nemt at fordoeje. Jeg startede med groentsager og frugt, saa ris, men saa minus ris, plus quinoa, hirse og nu ogsaa majs.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faldt lige over denne her side, som vel passer meget godt ind i den her tråd :) LINK

Ja, det er drevet af Mejeriforeningen, men derfor kan de jo godt have en saglig tilgang til tingene og jeg synes faktisk det virker vældig fornuftigt det der står rundt omkring på den side. De skriver blandt andet også om mælk ift. mellemørebetændelse og jernoptag og beskriver mælkeallergi og lactoseintollerance.

Blot til venlig info - så kan man jo selv vurdere om man synes det lyder fornuftigt eller ej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Faldt lige over denne her side, som vel passer meget godt ind i den her tråd :) LINK

Ja, det er drevet af Mejeriforeningen, men derfor kan de jo godt have en saglig tilgang til tingene og jeg synes faktisk det virker vældig fornuftigt det der står rundt omkring på den side. De skriver blandt andet også om mælk ift. mellemørebetændelse og jernoptag og beskriver mælkeallergi og lactoseintollerance.

Blot til venlig info - så kan man jo selv vurdere om man synes det lyder fornuftigt eller ej :)

Rigtig god info, Susanne :)

Jeg synes nu det er en skam, at maelk igen fremstaar som den "mest rigtige" kilde til fedt og kalk - det er maelk altsaa ikke noedvendigvis... de sindssygt vigtige fedtstoffer kan sagtens komme fra mange andre kilder. Faktisk boer babys samlede indtag af mad og vaeske(mm og mme inkl) udgoeres af 35 % fedtstoffer - det er immaervaek meget og kan slet ikke daekkes ind af lidt soedmaelk. Men igen - I am not a big maelkefan ;)

Vi gav dog Noah lidt parmesan i dag og vil goere det over de naeste 3 dage. Maelken, Parmesanost er lavet paa, er ikke pasturiseret og udgoer en god proteinkilde. Det har ligget i min intuition i nogle dage og en italiensk boernelaege, som ikke er fortaler for maelk, har skrevet om det som god ernaering til baby fra 6 mdr. Han var vild med det, saa haaber, han kan taale det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Rigtig god info, Susanne :)

Jeg synes nu det er en skam, at maelk igen fremstaar som den "mest rigtige" kilde til fedt og kalk - det er maelk altsaa ikke noedvendigvis... de sindssygt vigtige fedtstoffer kan sagtens komme fra mange andre kilder. Faktisk boer babys samlede indtag af mad og vaeske(mm og mme inkl) udgoeres af 35 % fedtstoffer - det er immaervaek meget og kan slet ikke daekkes ind af lidt soedmaelk. Men igen - I am not a big maelkefan ;)

Vi gav dog Noah lidt parmesan i dag og vil goere det over de naeste 3 dage. Maelken, Parmesanost er lavet paa, er ikke pasturiseret og udgoer en god proteinkilde. Det har ligget i min intuition i nogle dage og en italiensk boernelaege, som ikke er fortaler for maelk, har skrevet om det som god ernaering til baby fra 6 mdr. Han var vild med det, saa haaber, han kan taale det :)

Jeg ved godt du ikke er fan ;) I da har Anna spist risengrød i voksenmængder - hun ELSKER det (ligesom sin mor og far ;))

Anna kan ikke lide alm. dansk skæreost, men er tosset med både gedegouda, Machego, versterhavsost og parmesan :D

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved godt du ikke er fan ;) I da har Anna spist risengrød i voksenmængder - hun ELSKER det (ligesom sin mor og far ;))

Anna kan ikke lide alm. dansk skæreost, men er tosset med både gedegouda, Machego, versterhavsost og parmesan :D

Uhhh, en lille Feinsmecker, din Anna-mus :P Men det har hun jo heller ikke fra fremmede :)

Noah fik lidt af det revne paa en kse og han er saa dygtig til at smage paa hvadsomhelst. Saa kigger han paa os, mens han smager igennem og det var altsaa et hit :loveshower Dejligt at kunne spice hans mad lidt op :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER