Kanske

...

7 indlæg i dette emne

Der er Kernesund bøgerne der HELT sikkert er værd at læse.

Jeg vil foreslå at du starter med at kyle alt SLIK af H til, men lade familien få lidt light produkter som en blid overgang - ellers er der ikke andre muligheder end en kold tyrker - desværre, og abstinenserne den første uge er GRUMME - vi snakker hovedpine, irritabelhed, sukker trang m.m. og bedste måde at komme igennem det er hele tiden at have et alternativ klar. Husk frugtstænger og tørret frugt i den her sammenhæng er no-go, det trækker bare pinen i langdrag.

Og så er det altså KUN 3 uger vi snakker om før du ser en TYDELIG effekt!

Jeg får sukker til familie fester m.m. men har INTET selv i huset. Sukker er lige så vanedannende som heroin - det er altså ret skræmmende at tænke på!

Jeg lavede for længe siden en tråd om sukkerfri børn:

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har selv været sukkerafhængig. Men for nogle måneder siden faldt jeg for LCHF-livsstilen og har ikke manglet sukker siden :) Personligt har det været helt fantastisk, og min krop har fået det så meget bedre, og ja, jeg er ikke sukkerafhængig længere :) Man skal bare ikke være fedtforskrækket, det er det hele :D Men på http://www.madbanditten.dk/ kan du læse meget mere om det, og Jane, der har bloggen, forklarer det meget bedre end mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Må umiddelbart lige udrykke min skepsis overfor LCHF-diæten... Selvom jeg har PCO og derfor skal være forsigtig med kulhydrater, så tror jeg måske ikke rigtig at vi fuldstændig kan undvære kulhydrater...

Jeg kender flere som har forsøgt sig med Atkins-diæten, som umiddelbart ser ud til at lægge sig tæt op af LCHF-diæten, og jo, de taber sig meget og hurtigt, men de har så tilgengæld ALLE måtte opgive fordi kroppen ikke har kunne holde til det...

Personligt tror jeg på at sukker skal skæres drastisk, og at vi ikke har brug for en masse forarbejdet sukker. Men vi HAR brug for sukker i et vidst omfang, og jeg tror også at man skal passe på med at blive for restriktive overfor børn ift. fx slik, medmindre der er en helbredsmæssig årsag, og så evt. finde et alternativ til dem, så som sukkerfri slik eller andet...

På Atkinson spiser du maks 15 gram kulhydrater om dagen! Det er lidt. Hvorimod på en helt almindelig LCHF-livsstil spiser ca. 100 gram. Og hvis man gerne vil tabe sig ca. 50 gram. Helt personligt kan jeg mærke kæmpe forskel, hvis jeg spiser efter Atkinson (eller Ketolysekuren) eller bare spiser helt og almindelig LCHF. Jeg mener bestemt ikke, at jeg så undværer kulhydraterne. Jeg har bare skåret gevaldigt ned :)

Jeg har overhovedet ikke sat mig ind i det videnskabeligt, jeg har bare tænkt: "Det prøver jeg, det lyder godt nok spændende!" og kan mærke en kæmpe forskel. Så for mig fungerer det 100% Men vi er jo alle sammen forskellige - og jeg er så en af de, der åbenbart ikke tåler gluten så godt og er utrolig sensitiv overfor sukker. Det er én af grundene til, at LCHF er helt perfekt for mig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale dig, at læse Kernesund bøgerne, men især Slip slikket af Umahro Cadogan og Lone Rasmussen :) Sukker er en sjælden gæst hjemme hos os.. Når vi er ude spiser vi nogen gange kage, slik, sodavand m.m. og andre gange ikke.. Det afhænger meget af hvad det er for noget og om lysten til sødt er der eller ej. Jeg vil ikke anbefale, at skifte sukker ud med lightprodukter, da de er fulde med junk.. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har egentligt længe gerne villet af med det vilde sukkerforbrug vi har her i huset. Vi køber nemt slik for 60 kr om ugen og deri er der ikke regnet hvidt brød, kager og søde drikke. Jeg pudser glorien forsigtigt da jeg stort set ikke spiser ret meget andet ande et par bolsjer og lidt af det hvide brød selv. Men samtidigt er min samvittighed kulsort over hvor meget slik der ryger i mine små børn :( Min mand er den største forbruger af vores enorme mængder indkøbt sukker.

Min søn er begyndt at reagere helt vild på sukkeret og det er for mig det endegyldige bevis på at sukkeret må ud. Hen bliver frygteligt rasende og siger ting som: "vil du have at jeg skal slå mig selv ihjel?" og "hvis jeg var dig, ville jeg dø!" og vi snakker altså om en lille fyr på 6 år :unsure Jeg har snakket lidt med andre forældre og har fundet frem til at det er ret "normale" udbrud men jeg har selv konstateret at det stort set altid er kort tid efter han har fået sukker at han reagerer sådan.

Nå men tilbage til overskrift.. Er der nogle af jer som lever uden sukker? Hvordan fik I startet? Skærer man det hele væk på en gang eller skal man gøre det gradvist? Hvad med når man er hos venner og bekendte, evt. til fødselsdage mm? Var I som familie overbevist om at det var det rigtige valg, eller var den ene part mindre villig til omvæltningen?

Eller findes der måske en manual eller bog som kan opsummere det? Enten på biblioteket eller nettet?

Hvis jeg stod i din situation og skulle stoppe med sukkerforbruget så ville jeg undlade at gå over til light-produkterne idet de indeholder kemiske (kunstige) sødestoffer. Flere af dem mistænkes for at give adfærdsproblemer og hormonforstyrrelser (Aspartam). Hvorvidt det er sandt eller ej kan jeg ikke udtale mig om, da der råder delte meninger hvad anår de kunstige sødestoffer. Et par af dem kender du jo nok: Maltitol,aspartam, saccharin m.v.

Det bedste der kan gøres er nok at sørge for at der ikke er en masse søde sager i huset. Undgå juice og honning idet de har store mængder sukker (naturlig sukker). Det ender måske med en rystetur over hele kroppen, dårligt humør i et stykke tid (hos mig tog det 2-3 uger at humørmæssigt komme ovenpå men jeg havde så nok også fået en cand. merc sukkertrip-chok" fordi jeg var storforbruger af sukkerholdige produkter.

Jeg ville personligt også overveje hvorfor der spises en masse søde sager. Min svaghed er når jeg føler mig presset eller stresset. Så kommer sukkertrangen.

Der findes desværre også en masse skjult sukker i mange produkter så det kan jo være en idé at lave mere mad selv for så står der jo i opskriften hvad der skal i og den vej igennem kan sukker/sukkererstatninger undgås.

Måske denne artikel kan svre på et par af dine spørgsmlå?:

http://www.doctorsnatural.dk/TEMANUMMER/2009-12-16-kunstige-sodestoffer-helbred.htm

http://da.wikipedia.org/wiki/Kunstigt_s%C3%B8demiddel

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja light er noget fanden har skabt

JEg er helt vild med PIa Krøyers bog om sødt uden sukker - det har været så godt at vi stadig kan lave 'søde' sager men på den gode måde; f.eks. syltetøj fra Søstrene Grene som er sødet med frugtsaft og ikke sukker; naturligvis skal han ikke spise flere kg. af det men når vi så giver ok til syltetøj er det uden sukker. Generelt gode måder at søde desserter og kager med naturligt sukker så man ved hvad man får og også gode råd til en masse færdige produkter som ikke er sødet med raffineret sukker så det hele ikke kræver at du skal stå og bage og gøre det hele selv.

Når det er sagt syntes jeg det er lige så vigtigt at have fokus på for meget salt som det er med for meget sukker. Her spiser Carl ikke spegepølse - ja, han spiser faktisk intet færdigt (købt) pålæg overhovedet udover leverpostej og selv her snyder jeg det stakkels barn for det er halv leverpostej og halv bønnepostej eller nøddepostej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER