Posted January 26, 2013 Jeg har i dag (Selvfølgelig en lørdag, hvor man ikke kan kontakte nogen) fået et brev med en inkasso-ting fra en advokat. Det er om noget mobiltelefoni fra TDC.. Der står at hvis jeg ikke betaler inden 4. februar (cirka 900 kr), ryger jeg i RKI!!! Jeg har bare ikke lige TDC... Jeg har Telmore.. Jeg har taletid, som trækkes automatisk på mit dankort... nu er mine spørgsmål: Jeg har aldrig modtaget nogle regninger - må man så gerne bare sende mig til en advokat?? Hvordan "beviser jeg" at jeg ingen regninger har fået?? Kan det være Telmore jeg skylder penge, men at de så skriver TDC?? Hvis jeg skylder penge, skal de selvfølgelig betales.. men jeg kan bare ikke lige forstå det, da jeg altså er sådan en som er ret striks med at betale regninger, og alt der kan køre automatisk, kører automatisk! Jeg kan slet ikke have der ikke er styr på økonomien, og har SÅ meget lyst til at betale den regning, på trods af jeg slet ikke aner hvad det er for.. Det eneste jeg kan komme i tanke om, skulle være hvis det var telmore jeg så skyldte penge.. Men de trækker jo på mit kort, og plejer da at lukke ens mobil hvis man ikke betaler??? Jeg kan slet ikke forstå jeg intet har hørt... Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Så vidt jeg ved, så er Telmore under TDC. Så måske det er der geden ligger begravet..? Men prøv dat at ringe til TDC's kundeservice. Mon ikke der sidder nogle i dag..? Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 TDC kundeservice har lukket. Men har talt med Telmore, og han sagde at jeg var en god kunde, og at de altså lukkede for udgående opkald, hvis jeg ikke betalte ;) Udover det, ville de ALTID skrive sig som Telmore, da det ikke var alle der vidste de var under TDC. Men, det er altså IKKE ved Telmore.. Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad telefoni jeg skulle have ved TDC.. Det er under 250 kr, jeg skulle skylde TDC.. Så det er jo ikke fordi at det havde været sådan en svær regning at betale, hvis jeg havde fået den! Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Nå, en hurtig google på advokatselskabet.. http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1415536.ece Hvad filan gør jeg så??? Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Ingen panik. Bevisbyrden ligger hos dem! Desuden lad være med at betale regningen med mindre du er 100% sikker på at det er en regning du har fået noget for. Det kan nogle gange godt være fup numre at true folk med inkasso... Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Burde mit cpr nummer ikke også stå der? Altså.. Det er kun mit navn og min adresse.. Men ja.. Googlede siger det vist er noget man kan bakse længe med :( Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Det lyder som svindel, men det er selvfølgelig irriterende, hvis de kan registrere dig i RKI, men de må have bevis for, at du skylder noget. Det lyder til, at de ikke er til at få fat på, så jeg ville nok skrive et brev, hvor jeg gjorde opmærksom på, at jeg ikke var telefonkunde hos TDC og gerne vil se dokumentation for den ubetalte regning...Evt. ville jeg også ringe til TDC, når deres kundeservice åbner... Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Min kærestes gode ven, arbejder ved TDC :) Så han lovede på mandag lige at tjekke mig... :) Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 jeg ville betale regningen, men skrive i feltet, at det er mod min vilje, og evt. snakke med banken om det. For så er det noget med, at man kan få pengene retur, hvis det er en fejl. Og du har betalt regningen, hvis det ikke er en fejl. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Telmore kører på TDC´s net, men har ellers INTET med TDC at gøre, så det er ikke der dit problem ligger. jeg ville under ingen omstændigheder betale, før jeg havde snakket med TDC, og også med advokat firmate ..... gør det mandag, og så synes jeg det lyder som svindel. De satser jo netop på at folk bliver bange, og skynder sig at betale. Du kan ikke få dine penge tilbage i banken, hvis det viser sig at være svindel, efter du har betalt. Banken betaler ikke tilbage, for du har betalt frivilligt. Så skal der køres sag, og det får man sjældent noget ud af. Vent til mandag og få ringet til de forskellige. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Altså: LIGEMEGET HVAD, så betaler jeg simpelthen ikke for det inkasso! Hvis jeg skylder TDC noget, så skal de selvfølgelig have deres penge. Men det kan simpelthen ikke passe, at jeg skal sendes til inkasso - uden at have modtaget en eneste regning!! D. første regning skulle i følge brevet være betalt d. 7. september 2012. Den næste 6. november 2012.. Den sidste (på 0 kr) 6. december 2012.. Dvs det er altså ikke mere end 4 måneder siden regningen skulle være betalt - og jeg har da muligvis travlt, og "flaske-hjerne", men mon ikke jeg ville huske hvis jeg for 4-5 måneder siden havde købt noget ved et andet teleselskab end mit eget? Og mon ikke jeg havde reageret på regninger jeg ikke kendte noget til?? Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 I øvrigt er beløbene jeg "skylder" 141,55 på første regning og 87kr på næste regning også 0. kr på sidste regning. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Telmore kører på TDC´s net, men har ellers INTET med TDC at gøre, så det er ikke der dit problem ligger. jeg ville under ingen omstændigheder betale, før jeg havde snakket med TDC, og også med advokat firmate ..... gør det mandag, og så synes jeg det lyder som svindel. De satser jo netop på at folk bliver bange, og skynder sig at betale. Du kan ikke få dine penge tilbage i banken, hvis det viser sig at være svindel, efter du har betalt. Banken betaler ikke tilbage, for du har betalt frivilligt. Så skal der køres sag, og det får man sjældent noget ud af. Vent til mandag og få ringet til de forskellige. til det i kursiv, så er det jo derfor man skal gøre opmærksom på, at man betaler mod sin vilje, Det fortalte de i et forbrugerprogram for etårs tid siden, at hvis man ikke er enig med en regning man får. Og er nød til at betale af hensyn til tidsfrist osv. så skal man altid sørger for, at der på den betalte regning står,. at man betaler mod sin vilje. Fordi så kan man ¨få pengene retur, og man kommer ikke ind i flere rykkere, og lignende hvis man ikke betaler Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 til det i kursiv, så er det jo derfor man skal gøre opmærksom på, at man betaler mod sin vilje, Det fortalte de i et forbrugerprogram for etårs tid siden, at hvis man ikke er enig med en regning man får. Og er nød til at betale af hensyn til tidsfrist osv. så skal man altid sørger for, at der på den betalte regning står,. at man betaler mod sin vilje. Fordi så kan man ¨få pengene retur, og man kommer ikke ind i flere rykkere, og lignende hvis man ikke betaler Det er vist når det er en almindelig regning.. Tvivler på man får pengene tilbage, hvis du betaler en fup inkasso-halløj.. Alle de steder jeg kommer frem til, står der man skal gøre indsigelse, og at sagen så "stoppes" og der ikke kommer renter og rykkere på, før man vedkender sig det skyldige beløb. men på mandag ringer jeg til tdc(eller får Christians ven til lige at tjekke), også må de se om de har sendt mig videre.. Også må de jo fremsende tingene til mig.. Ligemeget hvad, så betaler jeg ikke en krone før jeg har set rykkerne samt fakturaerne.. Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Det er vist når det er en almindelig regning.. Tvivler på man får pengene tilbage, hvis du betaler en fup inkasso-halløj.. Alle de steder jeg kommer frem til, står der man skal gøre indsigelse, og at sagen så "stoppes" og der ikke kommer renter og rykkere på, før man vedkender sig det skyldige beløb. men på mandag ringer jeg til tdc(eller får Christians ven til lige at tjekke), også må de se om de har sendt mig videre.. Også må de jo fremsende tingene til mig.. Ligemeget hvad, så betaler jeg ikke en krone før jeg har set rykkerne samt fakturaerne.. GODT!! Sådan skal det sgu være! Jeg havde heller ikke betalt en krone. Det er fandme frækt af dem, synes jeg! Håber du får det redt ud! :) Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Hvordan skal "regningen" betales? Som giro eller bankoverførsel? Hvis det er en bankoverførsel kan du ringe til banken, og høre om det kontonr passer med det advokatfirma Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 26, 2013 Som Maustique skriver, så er det dem der har bevisbyrden. Så hvis du aldrig har haft noget med TDC at gøre, kan du være helt rolig. For at være på den sikre side, kan du sende en skriftlig indsigelse over regningen til dem. Er der tvist i sagen, må firmaet nemlig ikke registrere dig i RKI. Jeg har lige klippet lidt fra forbrug.dk: Hvis du ikke betaler, kan den erhvervsdrivende sende kravet til inkasso. Hvis han gør det, skal han oplyse dig om det, fx i en rykkerskrivelse, og give dig en frist på 10 dage til at betale i. Hvis han sender kravet til inkasso, kan han opkræve yderligere et gebyr på 100 kr. i den anledning. (Gebyret er momsfrit) Du har ikke krav på at modtage et bestemt antal rykkere, før kravet kan sendes til inkasso, men du skal altid have fremsendt et varsel med en frist på 10 dage til at betale i, før kravet sendes videre. Når et krav er sendt til inkasso, skal du desuden betale inkassoomkostninger til advokaten eller inkassobureauet. Så hvis du ikke har modtaget noget som helst tidligere fra TDC, så kan de ikke bare sende det til Inkasso. Jeg mener, at det er TDC der skal bevise, at brevet er kommet frem. Det kan de gøre ved at sende det anbefalet eller med afleveringsattest. Stort set ingen firmaer sender deres opkrævninger/rykkere sådan, for det er dyrt og hamrende besværligt rent administrativt, så de får meget svært ved at bevise, at de har sendt dig en opkrævning på det tidligere. Jeg håber dog at det viser sig at det hele er en fejl, så du ikke skal bekymre dig mere om det :kram Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2013 Den var så god nok!! Jeg er SÅ rasende!!!!!!!!!! For 5 år siden, forsøgte jeg at opsige et abonoment, men de havde så åbenbart en mulighed for at man kunne beholde nummer og simkort gratis. Det er har jeg åbenbart haft i de 5 år.. De har så sidste år, ændret vilkårene for det, så det kostede 19 kr i måneden. Men da jeg ikke har brugt nummeret i 5 år, og har flyttet adresse, uden at tænke over jeg havde noget ved TDC - så har jeg ikke fået at vide at vilkårene blev ændret. Jeg kan bare ikke forstå hvordan de kan sende så mange regninger, og få dem alle retur, uden at tænke over HVORFOR, og jeg kan da godt se det er MIT ansvar, men synes virkelig ikke det er okay! Hun kunne da godt se nummeret var brugt sidste gang i 2008, og ikke havde været brugt siden... Det er bare ikke okay.. Jeg VED godt det er MIT ansvar at skifte adresse.. Men jeg synes virkelig det er bondefangeri! Det er jo let, at finde de numre der ikke bliver brugt, og sende nye vilkår ud også skrive "ja, hvis vi ikke høre noget, går vi ud fra du accepterer". Det burde sku være så de skriver: Hvis vi IKKE hører noget, så lukker og slukker vi! Jeg har jo på intet tidspunkt sagt okay til de vilkår altså! Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2013 Nu er jeg knap så rasende ;) Ringede til advokaten.. Som kunne se sagen var trukket tilbage i går. Ringede så tilbage til TDC.. Som IKKE kunne se sagen var trukket tilbage - men hun trak den så lige tilbage, for en sikkerhedsskyld. Hun krediterede beløbet, da jeg ikke havde haft en jordisk chance, og hun undskyldte mange gange :) Så fra at de var en bondefangervirksomhed, er de nu faktisk en helt fair virksomhed som, hvis man venter 15 min, har en rigtig god kundeservice ;) Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2013 Pyyyyhhhhhhh ............... det var fa***** heldigt, at den var god nok, så du ikke skulle til at kæmpe med et fup firma. Jeg har tænkt meget på dig her i weekenden ...... søgt lidt på fub firmaer og hvad man kan gøre imod dem. Og jeg kunne næsten få helt ondt i maven, hvis du skulle igang med at kæmpe mod sådanne, for man har stort set ikke en chance. Jo jo man kan vente på at komme i fogedretten, men inden man kommer dertil, kan man være registreret i RKI i laaaaaaang tid inden ..... og helt uden grund. Worst case senario !! Jeg er glad for at du fandt ud af tingene og at der var en naturlig løsning. :) Share this post Link to post Share on other sites
Posted January 28, 2013 Ej hvor nederen!!! Ja, det er jo ens eget ansvar at ændre adresse, men... Burde altså være sådan som du beskriver... Som hun sagde, så var det også svært at "huske" at man var kunde ved dem, når man ikke havde været "aktiv kunde" i 5 år.. Er enig i at det er ens eget ansvar! Meeen.. Så kunne de jo lade være at huske folk på det, og komme om 20 år og ændre vilkårene.. Det holder jo heller ikke; og hun kunne godt se at når de havde fået alle breve tilbage, var det ikke helt fair. Share this post Link to post Share on other sites