Mommy Wannabe

Puregon - Nogen gode råd, tips og ting man bør vide?

17 indlæg i dette emne

Jeg skal starte på Puregon i dag. Det er første gang jeg skal tage det, har før fået pergotime men det virker slet ikke på mig :( Så nu er det tur til puregon. Tænker at I herinde sikkert ved nogle ting man ikke får at vide af lægen, men som er rare at vide?

Jeg har læst i en anden tråd hvordan man kan bruge det sidste i hver ampul også selvom der ikke er til en hel dosis. Super smart! det er f.eks. den slags viden jeg søger mere af. Men også bivirkninger osv? Hvordan oplevede i at tage det?

Jeg skal tage 50e om dagen i en uge. Tror det er en ret lav dosis? Synes nogle af jer har nævn noget højere doser. Men er glad for at jeg skal starte lidt stille ud, frygter virkelig en overreaktion :unsure

Men som sagt, gode råd, tips og erfaringer med Puregon søges :yay

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Det er lav dosis, men det behøver ikke at betyde at det er dårligt. Jeg startede på 25 for de vidste ikke hvordan min krop vil reagere på hormonet. Men jeg blev så også øget til 50 efter den første scanning.

sørg for nok væske imens du tager det.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er lav dosis, men det behøver ikke at betyde at det er dårligt. Jeg startede på 25 for de vidste ikke hvordan min krop vil reagere på hormonet. Men jeg blev så også øget til 50 efter den første scanning.

sørg for nok væske imens du tager det.

Nok væske? Har man brug for at drikke mere? Hvordan kan det mon være? Men det må jeg prøve at huske. Har været ret svimmel efter pergotimebehandlingen, så ville sikkert være en god ide at prøve at drikke lidt mere. Drikker ellers normalt ok med væske, men tak for tippet :)

Jeg har efter første dosis i dag nogle spørgsmål.

Hvordan spritter I af inden i stikker? Har i steril gase, desinfektionsvæske og sprit waps? Og hvilken væske bruger i til at desinficere? Jeg havde ingen af delene i huset, havde ikke selv tænkt over at man skulle bruge det og min gyn sagde ikke noget om det. Så jeg brugte klorhexidin og vatrondeller. Skal hente sidste pakke puregon på apoteket i morgen, så må jeg prøve at købe det rigtige grej der. Men kunne være rart at vide hvad i andre bruger? Om det er nødvendigt med de ting og om noget er bedre end andet?

Hvor meget bløder i når i trækker nålen ud af maven? Jeg blødte en del, noget mere end jeg havde forventet.

Jeg har også undret mig lidt, skal tage 50e i 7 dage, der er til 6 i en pakke. Så når lige at tage hul på en ny pakke for at få de 7 dage. Men en åben ampul kan kun holde i 28 dage, når man ikke at smide meget medicin ud på den måde? Ved ikke hvor længe der skal gå mellem et forsøg og et andet? Men hvis det følger alm cyklus på en mdr, så når man da at spilde meget medicin med 300e i en ampul og man kun skal bruge 50e fra nr to ampul.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev ret svimmel, mens jeg tog puregon og der sagde klinikken til mig at jeg vist ikke havde fået drukket nok væske. Det anbefalede de mig at gøre.

Jeg har brugt sprit waps - men det er fordi at jeg skaffede dem via mit arbejde. Men tror ikke at det betyder noget hvad slags du bruger, bare det spritter af.

Jeg blødte ikke rigtig - en enkel gang blødte det en del og det gav mig også et blåt mærke.

Det med at tag hul på en ampul som man ikke får brugt op oplevede jeg også. Men da mit forsøg endte positivt, så smed jeg det bare ud. Tog det med på arbejde og smed det ud der, da der er bøtter til sådan noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg blev ret svimmel, mens jeg tog puregon og der sagde klinikken til mig at jeg vist ikke havde fået drukket nok væske. Det anbefalede de mig at gøre.

Jeg har brugt sprit waps - men det er fordi at jeg skaffede dem via mit arbejde. Men tror ikke at det betyder noget hvad slags du bruger, bare det spritter af.

Jeg blødte ikke rigtig - en enkel gang blødte det en del og det gav mig også et blåt mærke.

Det med at tag hul på en ampul som man ikke får brugt op oplevede jeg også. Men da mit forsøg endte positivt, så smed jeg det bare ud. Tog det med på arbejde og smed det ud der, da der er bøtter til sådan noget.

Jeg har ikke været på apoteket endnu, så idag må også blive på samme måde som igår. Ved ikk hvad der er bedst, håndsprit eller klorhexidin? Det er vidst de ting jeg ligger inde med herhjemme, og steril gase må blive til en nyåbnet pose vatrondeller. Så må jeg, som jeg ville have gjort idag, have købt det rigtige til i morgen.

Hvad bruger I andre til at trykke mod maven når i har trukket nålen ud? Bruger steril gase som der står man skal?

Har også undret mig lidt over hvordan man i praksis spritter toppen af ampul og pen af? Der står man skal tørre med en sprit wap, eller desinfektions væske på et stykke sterilt gase.

Skal have dagens dosis nu her, er spændt på om jeg er lige så sej til det idag.

Havde det godt nok skidt igår aftes, kvalme, ondt i maven, akut trang til at gå på toilettet, uro i benene, følte mine ben var for tunge, mærkelige stik i kroppen, hovedpine, en masse mærkelige fornemmelser. Ved ikk om det er tegn på at jeg ikk kan tale dosis eller om jeg bare psyker mig selv fordi jeg er bange for komplikationer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Så har jeg fået købt sprit waps og steril gase, så nu burde jeg være good to go.

Da jeg tog min dosis igår syntes jeg der løb lidt væske ud da jeg trak nålen ud. Jeg venter ellers 5 sek som der står man skal. Jeg ved ikke om det er noget der betyder noget? Tænker at hvis det løber ud får jeg jo ikke den dosis jeg skal have?

Jeg syntes det gjorde mere ondt at stikke igår end første dag, men ved ikke om jeg var så psyket op første dag at jeg lukkede lidt af for min følelsesevne. Tilgengæld gjorde det ikke mere ondt bagefter end det gjorde imens. Første dag gjorde vildt ondt efter nålen var trukket ud. Men øvelse gør jo mester som man siger, så jeg ender vel med at være helt god til det stikkeri. Selvom jeg ikke håber jeg får brug for at gøre det alt for meget, der skulle jo gerne være held med PB hurtigt :rolleyes :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er meget forskel på hvor ondt det gør...

Jeg har endnu ikke lært at gøre det selv ;) men nogen dage kan jeg slet ikke mærke det og andre dage gør det helt vildt ondt og svier.

Det er vist noget med hvor man lige rammer og sådan...

Nogen ryger der også en lille smule ud igen - ikke meget - jeg/eller rettere min mand plejer at vente 10 sek inden han tager den ud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg synes der er meget forskel på hvor ondt det gør...

Jeg har endnu ikke lært at gøre det selv ;) men nogen dage kan jeg slet ikke mærke det og andre dage gør det helt vildt ondt og svier.

Det er vist noget med hvor man lige rammer og sådan...

Nogen ryger der også en lille smule ud igen - ikke meget - jeg/eller rettere min mand plejer at vente 10 sek inden han tager den ud.

Jeg tror ikke lige min mand gider stå og stikke i mig hver dag. Jeg synes også det er rigtigt rart at kunne gøre det selv, så jeg ikke er afhængig af nogen. Det skal jo helst være ca samme tid hver dag, det bestræber jeg mig ihvertfald på selvom min gyn siger det ikke betyder så meget, så tør jeg ikke lade være.

Jeg ventede et stykke længere end 5 sek den første dag, men der blødte det en del. Næste dag prøvede jeg kun at vente 5 sek som der står i bogen man skal, men så løb der lidt væske ud. Så idag prøvede jeg at gøre noget midt i mellem og der kom hverken blod eller væske ud tror jeg. Men det kan jo være tilfældigt.

Jeg har læst at dårlig mave og at man føler sig skidt er første tegn på overdosering. Ved ikke hvor tungt man skal tage det? Kan man ikke få det skidt at hormonerne uden at der er noget unormalt i det/ noget galt?

Jeg synes ihvertfald godt jeg kan mærke jeg tager dem, men ved ikke om det er et dårligt tegn? Eller om det er helt normalt med kvalme og smådårlig mave?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står vist et sted i brochuren at der vil løbe lidt væske ud og at det intet betyder. Det mener jeg at jeg ka huske fra dengang jeg selv tog puregon.

Altså nogle vil jo mærke at der sker noget med kroppen, når man tager hormoner. Det behøver ikke at være et dårligt tegn. Hvis du er bekymret, så må du tag fat i klinikken.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg fik aldrig rigtig nogle bivirkninger af puregon, det eneste jeg fik var blåmærker efter stik.

Vi sprittede af med almindelig håndsprit.

Jeg havde dog manden til at stikke mig selv, da jeg ikke selv kunne.

Held og lykke.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tak for jeres svar, meget rart at høre andres erfaringer.

Jeg har fået det markant værre. Sindssyge mavesmerter, kvalme og dårlig mave. Har kontakt klinikken her mandag morgen, sekretæren havde aldrig hørt om det, til trods for at det er nævnt flere steder i indlægssedlen på medicinen, samt at det da er almen viden at man kan blive rigtigt syg hvis man får for høj dosis. Så forstår ikke helt. Men hun ville lægge en seddel til lægen, så afventer at høre fra ham, men sidst jeg afventede svar hørte jeg intet. Nå lige som jeg skrev det ringede han, kan være han kunne mærke jeg var utilfreds. Han mener ikke det kan være pga hormonerne, så jeg skal bare komme på torsdag som tidligere aftalt. Ved ikke helt om det gjorde mig mere tryg. Er glad for at han ikke skriger panik, men på den anden side har jeg også ofte på fornemmelsen at tingene går lidt stærkt nogen gange deroppe. Det er hurtigt ind og ud igen når man er der og man når ikke at spørge om mange ting. Så føler lidt jeg går med mange ting selv jeg ikke helt får afklaring på. Men så er det jo godt at BK findes så jeg kan få råd og vejledning her i stedet :biglove

Vil putte mig med min dyne og håbe det kan hjælpe lidt på maven. Krydser fingre for at alt er som det skal være mht behandlingen og at min dumme mave skyldes noget andet der snart går over. Kan vel også leve med at det er pga hormonerne så længe det ikke bliver værre eller er pga at der er noget galt.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget dosis på 225e, mener jeg det var, så vil heller ikke umiddelbart tro det er derfor.

Men hop under dynen, prøv evt med en varmepude, det synes jeg hjælper ved trælse mens smerter...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan har du det nu ?

Jeg her også startet på Puregon, og får 75e her til at begynde med hver eneste aften.

Jeg har ingen bivirkninger haft .... det gør lidt ondt en gang imellem at stikke, og andre gange mærker jeg det slet ikke. Jeg har stikket i en uge nu.

Håber du får det bedre :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Når du får så lav dosis, så tror jeg ikke at det er det der gør det.

Måske er du småsyg eller også psyker du din krop. Tag den med ro og slap du bare af under dynen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan har du det nu ?

Jeg her også startet på Puregon, og får 75e her til at begynde med hver eneste aften.

Jeg har ingen bivirkninger haft .... det gør lidt ondt en gang imellem at stikke, og andre gange mærker jeg det slet ikke. Jeg har stikket i en uge nu.

Håber du får det bedre :-)

Jeg har det stadig rigtigt skidt. Kvalme og ondt i maven. Render ikke lige så meget på toilettet mere, men tror det er fordi maven er ved at være tom :wacko Føler mig totalt udmattet, men det bliver man jo også af at have det sådan.

Det er meget muligt at det ikke er pga medicinen, jeg har det bare med enten at reagere super voldsomt eller slet ikke at reagere. Ved alt andet medicin er det sådan at jeg enten ikke kan tåle det og får for meget, eller at jeg skal have mega høj dosis for at få en virkning. Jeg har før reageret voldsomt på små doser af medicin og fået bivirkninger der normalt kun ses ved høje doser.

Det er jo influenza tid, men alle jeg kender der har været syge har ikke haft problemer med maven, de har haft feber og været ømme i koppen. Så det lyder bare ikke som om at det er det jeg fejler. Synes heller ikke jeg har spist noget jeg ikke plejer.

Jeg tror altså det er sprøjterne jeg reagerer på, men indtil torsdag må jeg bare tro på at der ikke er noget galt :) At min krop bare lige viser sin mening omkring hormonerne :unsure Har en veninden der for år tilbage fik hormoner og var igennem hele turen for at blive gravid. Tror hun prøvede alt men endte kun med et englebarn. Hun fik det rigtigt skidt af hormonerne, både fysisk og psykisk. Jeg tror jeg vil ringe til hende og få genopfrisket de ting hun har fortalt om det. Har ellers ikke rigtigt fortalt nogen at jeg er i behandling, har det bedst med at vente med at fortælle til der er en baby at snakke om.

Jeg synes at jeg er blevet rigtigt god til selve ritualet omkring at tage sprøjterne. Faktisk er det blevet så nemt at jeg bliver lidt bange for om jeg har glemt noget, fordi det bare er rutine nu. Synes stadig det er ulækkert at stikke nålen gennem huden. Har så sej hud at det er svært at få nålen igennem, men når først der er hul er der ingen problemer, min lille delle er åbenbart nem nok at stikke igennem :lol Og så er det en mærkelig fornemmelse at sidde med en nål i maven. Har en eller ide om at hvis jeg ikke passer på kan jeg stikke helt ind gennem maven, men det er jo fjollet, det ved jeg godt. Men det med ikke at skulle ramme en blodåre, men bare stikke ind i ingenting, og så i maven af alle steder, det er altså lidt mærkeligt synes jeg :rolleyes

Har fået et mikro blåt mærke fra første dag jeg stak, men der blødte det også "meget". Fra de andre dage har jeg bare fået små prikker der hvor nålen er gået gennem huden. Det blødte lidt i dag, så kan være jeg får et blåt mærke mere til samlingen en af dagene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har taget dosis på 225e, mener jeg det var, så vil heller ikke umiddelbart tro det er derfor.

Men hop under dynen, prøv evt med en varmepude, det synes jeg hjælper ved trælse mens smerter...

En varmepude er altid godt :) Jeg har en fin en formet som en giraf bamse. Den er egentligt beregnet til børn men kolik, fik den af min søster da hun arbejdede i baby sam. Hun tænkte den ville være god fordi jeg dengang havde ondt i maven altid. Nu bruger jeg den mest når jeg har mens. eller lign. Har også fået en lang pude af hende. Den kan nå hele vejen hen over maven og ned i siderne, eller ligge ned over mave og lænd hvis man ligger på siden. Den er også super god. Selve tyngden er også god, det at der ligger noget og trykker på maven/lænden kan være super rart når man har ondt. Lidt som en varm kærlig hånd der trykker der hvor man har ondt :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vil lige fortælle at jeg var til scanning i dag og de 7 dage med 50e puregon har virker, der er æg på vej!! Jeg skal lige tage 5 dage mere, så skulle den gerne være der.... Krydser fingre! :bd

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER