Myliona

Søvn igen igen igen igen....

51 indlæg i dette emne

Jeg må vist overgive mig i forhold til maden! Hun har muligvis været sulten,en for træt til at spise..

Hun vågnede kl 2, og jeg lavede en flaske.. Før har vi brugt flasken om natten til at få hende til at sove og hun har derfor kun spist 30-40 ml.

I nat gjorde jeg som da hun var nyfødt og holdte hende vågen mens hun spiste.. Hun spiste 70ml og faldt i søvn ved siden af mig...

Kl 5.30 vågner hun igen og spiser 60ml og hun sover sødt ved siden af mig endnu!! Så umiddelbart har hun sovet 10-11 timer med to korte måltidet.. Hun har ikke været vågen mere end samlet set 15 min!!!!

Vores fejl har altså været at vi brugte flasken til at få hende til at sove, og ikke gøre hende mæt.. De 10-30 ml fik hende jo måske lige nøjagtig mæt nok til at sove en times tid..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg må vist overgive mig i forhold til maden! Hun har muligvis været sulten,en for træt til at spise..

Hun vågnede kl 2, og jeg lavede en flaske.. Før har vi brugt flasken om natten til at få hende til at sove og hun har derfor kun spist 30-40 ml.

I nat gjorde jeg som da hun var nyfødt og holdte hende vågen mens hun spiste.. Hun spiste 70ml og faldt i søvn ved siden af mig...

Kl 5.30 vågner hun igen og spiser 60ml og hun sover sødt ved siden af mig endnu!! Så umiddelbart har hun sovet 10-11 timer med to korte måltidet.. Hun har ikke været vågen mere end samlet set 15 min!!!!

Vores fejl har altså været at vi brugte flasken til at få hende til at sove, og ikke gøre hende mæt.. De 10-30 ml fik hende jo måske lige nøjagtig mæt nok til at sove en times tid..

Det kan jo være at det bare er i denne fase, at hun er sulten. Her får Caroline 120 ml x3 om natten. Hun kommer aldrig op og får flaske, men får det i sin seng, hvilket gør at hun som regel bare sover videre. Det gjorde hun så ikke i nat, og det er jo fordi hun udvikler sig, så... De er svære at blive kloge på de børn :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det kan jo være at det bare er i denne fase, at hun er sulten. Her får Caroline 120 ml x3 om natten. Hun kommer aldrig op og får flaske, men får det i sin seng, hvilket gør at hun som regel bare sover videre. Det gjorde hun så ikke i nat, og det er jo fordi hun udvikler sig, så... De er svære at blive kloge på de børn :P

Vi har ogaå altid givet Camille i sin seng, også falder hun jo så i søvn efter de få ml.. I nat tog jeg hende op..

Jeg håber da hun med tiden begynder at sove igennem igen, men jeg kan sagtens holde til det "bare" er to-tre gange om natten, så længe det ikke er med skrig og skrål og ulykkelig lille pige.. Men i nat har det generelt været anderledes..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er da dejligt hvis i har fundet løsningen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg må vist overgive mig i forhold til maden! Hun har muligvis været sulten,en for træt til at spise..

Hun vågnede kl 2, og jeg lavede en flaske.. Før har vi brugt flasken om natten til at få hende til at sove og hun har derfor kun spist 30-40 ml.

I nat gjorde jeg som da hun var nyfødt og holdte hende vågen mens hun spiste.. Hun spiste 70ml og faldt i søvn ved siden af mig...

Kl 5.30 vågner hun igen og spiser 60ml og hun sover sødt ved siden af mig endnu!! Så umiddelbart har hun sovet 10-11 timer med to korte måltidet.. Hun har ikke været vågen mere end samlet set 15 min!!!!

Vores fejl har altså været at vi brugte flasken til at få hende til at sove, og ikke gøre hende mæt.. De 10-30 ml fik hende jo måske lige nøjagtig mæt nok til at sove en times tid..

;) - Derfor jeg altid rokker med flasken, for at stimulere hende til at sutte lidt mere. for ofte er de halvt i søvne når de spiser om natten.

Det handler om at man får dem til at indtage et par ok portioner et par gange om natten. Så sover de fint igen. Det kan være det stilner af igen om nogle uger, når appetitspringet er ovre. Men det er altså meget normalt at de gerne spsier lidt mere om natten omkring denne her alder - om dagen har de ofte for travlt til at spisie "nok", fordi de skal følge med i alt.

Jeg er glad for, at du forsøgte dig med mælken :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men hvad mener du når du siger over 6 mdr.? Jeg er ikke enig med dig her. Et 6 mdr. gammelt barns tarmflora har ikke godt af (er ikke moden nok) til at mangle mad gennem mere end 5 timer. fair nok hvis så barnet sover 5 timer i streg, men hvis det vågner hver time, så er det nok fordi at 1. enten er meget sulten = det bliver ved med at vågne op efter det er faldet i søvn 2. det er utrygt/drømmer meget.

Hvis det partout er fordi man ikke vil give sit barn mad, fordi det før har sovet igennem uden, så mener jeg ikke man tager hensyn til barnets behov.

Desuden ligger der et appetitspring ved 6 mdr. alderen ergo er det ikke smart at skære alt natmaden væk lige på det tidspunkt.

Ovenstående er også grunden til at man generelt anbefaler et 6 mdr. barn at få 1 flaskemåltid om natten eller tidlig morgen, hvis barnet sover igennem af sig selv = 5 timer og ikke 7 eller 8 timer.

Det andet er jeg enig med dig i.

Jeg har lige et spørgsmål og undskyld Myliona, at jeg afbryder midt i din tråd - håber det er ok.!!? :)

Pandamoren, når nu du skriver, at et 6 mdr. gammelt barns tarmflora ikke har godt af at mangle mad i 5 timer, så har et barn på 3,5 måned vel heller ikke?? hvad kan der ske, hvis de ikke får mad minimum hver 5. time?

Her kan Anabella godt sove 6-8 timer i streg om natten og jeg vækker hende altså ikke for at amme :wacko

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige et spørgsmål og undskyld Myliona, at jeg afbryder midt i din tråd - håber det er ok.!!? :)

Pandamoren, når nu du skriver, at et 6 mdr. gammelt barns tarmflora ikke har godt af at mangle mad i 5 timer, så har et barn på 3,5 måned vel heller ikke?? hvad kan der ske, hvis de ikke får mad minimum hver 5. time?

Her kan Anabella godt sove 6-8 timer i streg om natten og jeg vækker hende altså ikke for at amme :wacko

Det er også hende personlige mening- og erfaring. Den passer ikke nødvendigvis på alle børn ;) -Ej heller gør min ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige et spørgsmål og undskyld Myliona, at jeg afbryder midt i din tråd - håber det er ok.!!? :)

Pandamoren, når nu du skriver, at et 6 mdr. gammelt barns tarmflora ikke har godt af at mangle mad i 5 timer, så har et barn på 3,5 måned vel heller ikke?? hvad kan der ske, hvis de ikke får mad minimum hver 5. time?

Her kan Anabella godt sove 6-8 timer i streg om natten og jeg vækker hende altså ikke for at amme :wacko

Det er ikke blot min personlige mening, men også ud fra faglig viden. :) Der er biokemiske - og fysiologiske årsager til hvorfor et mindre barn på 0-6 mdr. rent naturligt melder sig ca. hver 2-5 time (hvilket størstedelen af alle babyer gør). det afhænger selvfølgelig af alder og dertilhørende udviklingstrin mv.

Jeg kan fortælle at din Annabella er inde i en periode, hvor hun sover længere stræk end hun sikkert tidligere har gjort, og at det muligvis og højst sandsynligt ændrer sig igen. Det gør det af flere årsager. 1. Appetitspring; når man taler om dette så betyder det i realiteten at barnet rammer en periode hvor udvikling både fysiologisk og mentalt fordrer mere mad. Derfor vil barnet ofte vågne hyppigere, og bør tilbydes mad! 2. Udviklingsspring; du kender dem sikkert alle tigerspringene, men de kan også være med til at have indflydelse på hendes søvn 3. Sidst men ikke mindst hendes generelle fysiologiske udvikling. Et barn på 6 mdr. og yngre mangler stadig mange vigtige funktioner i kroppen, som er med til at stabilisere og skabe en sund tarmflora (grunden til jeg taler meget om de, er fordi den ofte er "roden til meget ondt" hos et barn - og derved også des forældre ;) ). For at danne en sund tarmflora er det vigtigt at der florerer en kontinuerlig jævn strøm af mad. Ikke for meget ad gangen og ikke for lidt.

Babyer er gode til at justere det selv. Det vil sige; hvis de har behov, så melder de sig = så skal man lytte. Det er kun i forbindelse med sygdom eller andre fysiologiske eller mentale hæmninger at man ikke altid kan regne med at barnet melder sig. Derfor at spædbørn med gulsot fx. skal mades hver 2.-3. time.

Som jeg skrev i tidligere indlæg, så kan et barn altså godt have sovet igennem "før" for så pludselig at ændre det fordi det har behov for mere mad. Og så er det bare jeg skriver, at det bør man i mine øjne ikke se bort fra eller ignorere.

Men hvis din Annabella sover igennem nu og tager fint på og spiser godt, så er det ikke noget problem. Men det vil muligvis ændre sig, og måske er du heldig dit barn spiser mere om dagen i stedet for om natten, når hun går ind i et appetitspring, og at hun så stadig vil sove igennem. :) Ofte sker der bare det når barnet bliver ældre, at de har svært ved at fokusere på at spise om dagen, da de har travlt med tusind andre ting - og så vil de jo naturligt melde sig om aftenen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige et spørgsmål og undskyld Myliona, at jeg afbryder midt i din tråd - håber det er ok.!!? :)

Pandamoren, når nu du skriver, at et 6 mdr. gammelt barns tarmflora ikke har godt af at mangle mad i 5 timer, så har et barn på 3,5 måned vel heller ikke?? hvad kan der ske, hvis de ikke får mad minimum hver 5. time?

Her kan Anabella godt sove 6-8 timer i streg om natten og jeg vækker hende altså ikke for at amme :wacko

Der er mange børn der sover igennem - Mie sov mellem 9 og 12 timer i streg UDEN amning i en periode - min nevø sover altid igennem og det er 9-12 timer hver nat. Min SP sagde at det er helt OK. Bare de ikke gør det den første måned hvor amningen skal etableres og de har brug for de hyppige amninger.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er mange børn der sover igennem - Mie sov mellem 9 og 12 timer i streg UDEN amning i en periode - min nevø sover altid igennem og det er 9-12 timer hver nat. Min SP sagde at det er helt OK. Bare de ikke gør det den første måned hvor amningen skal etableres og de har brug for de hyppige amninger.

Jeg er nok ikke helt enig med dig i at at mange børn sover igennem - for hvad betyder det? At de sover igennem i en måned, - to dage, - eller altid. For børn bevæger sig i faser og jeg tror man skal være heldig hvis man får et barn der sover igennem altid - dvs. fra barnet er 1 mdr. og frem.

Det er i min overbevisning nærmere sjældent.

Men specielt fasen 2-3 mdr. er der mange der sover igennem i følge en undersøgelse jeg læste for et år siden. Og det passer meget godt med det man hører fra andre og med et barns udvikling(her er der ikke så meget knald på!) :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er nok ikke helt enig med dig i at at mange børn sover igennem - for hvad betyder det? At de sover igennem i en måned, - to dage, - eller altid. For børn bevæger sig i faser og jeg tror man skal være heldig hvis man får et barn der sover igennem altid - dvs. fra barnet er 1 mdr. og frem.

Det er i min overbevisning nærmere sjældent.

Men specielt fasen 2-3 mdr. er der mange der sover igennem i følge en undersøgelse jeg læste for et år siden. Og det passer meget godt med det man hører fra andre og med et barns udvikling(her er der ikke så meget knald på!) :)

Det var nu heller ikke ment som at mange børn som i MANGE børn, men at der altså er en del der gør - det var bare min dårlige formulering :blush

Det kan nok godt passe, det var der Mie sov bedst om natten - Mie sover dog mellem 6 og 9 timer i streg nu, så hun må stadig falde i kategorien sover igennem - hun sover så bare på et lidt dumt tidspunkt. Men det er en anden sag. Min nevø sover 9-12 timer i streg hver nat og han er 5 mdr. Så der er jo altså nogen børn der gør!!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det er ikke blot min personlige mening, men også ud fra faglig viden. :) Der er biokemiske - og fysiologiske årsager til hvorfor et mindre barn på 0-6 mdr. rent naturligt melder sig ca. hver 2-5 time (hvilket størstedelen af alle babyer gør). det afhænger selvfølgelig af alder og dertilhørende udviklingstrin mv.

Jeg kan fortælle at din Annabella er inde i en periode, hvor hun sover længere stræk end hun sikkert tidligere har gjort, og at det muligvis og højst sandsynligt ændrer sig igen. Det gør det af flere årsager. 1. Appetitspring; når man taler om dette så betyder det i realiteten at barnet rammer en periode hvor udvikling både fysiologisk og mentalt fordrer mere mad. Derfor vil barnet ofte vågne hyppigere, og bør tilbydes mad! 2. Udviklingsspring; du kender dem sikkert alle tigerspringene, men de kan også være med til at have indflydelse på hendes søvn 3. Sidst men ikke mindst hendes generelle fysiologiske udvikling. Et barn på 6 mdr. og yngre mangler stadig mange vigtige funktioner i kroppen, som er med til at stabilisere og skabe en sund tarmflora (grunden til jeg taler meget om de, er fordi den ofte er "roden til meget ondt" hos et barn - og derved også des forældre ;) ). For at danne en sund tarmflora er det vigtigt at der florerer en kontinuerlig jævn strøm af mad. Ikke for meget ad gangen og ikke for lidt.

Babyer er gode til at justere det selv. Det vil sige; hvis de har behov, så melder de sig = så skal man lytte. Det er kun i forbindelse med sygdom eller andre fysiologiske eller mentale hæmninger at man ikke altid kan regne med at barnet melder sig. Derfor at spædbørn med gulsot fx. skal mades hver 2.-3. time.

Som jeg skrev i tidligere indlæg, så kan et barn altså godt have sovet igennem "før" for så pludselig at ændre det fordi det har behov for mere mad. Og så er det bare jeg skriver, at det bør man i mine øjne ikke se bort fra eller ignorere.

Men hvis din Annabella sover igennem nu og tager fint på og spiser godt, så er det ikke noget problem. Men det vil muligvis ændre sig, og måske er du heldig dit barn spiser mere om dagen i stedet for om natten, når hun går ind i et appetitspring, og at hun så stadig vil sove igennem. :) Ofte sker der bare det når barnet bliver ældre, at de har svært ved at fokusere på at spise om dagen, da de har travlt med tusind andre ting - og så vil de jo naturligt melde sig om aftenen.

Jeg tænkte nok, at der var noget faglig viden bag din udtalelse :)

Inkl. natamningen når hun altid op på 6 gange om dagen og hun siger tydeligt til, når hun er sulten! Sjældent vågner hun 2 gange om natten, hvor hun den ene gang lige får sut mens jeg går på toilet og min mand tager hende, hvid hun bliver utilfreds, men ofte sover hun igen inden jeg kommer op og vi sover to timer mere til hun bliver sulten..

Har ik rigtig mærket til nogle appetitspring indtil videre og som sådan heller ikke tigerspringene - kun en enkelt dag med pyller hver gang, ellers ikke.. Så har indtil videre været heldig!!

Den med udviklingen kan forstyrre søvnen er vi liiiidt inde i, men kun indtil hun falder i søvn og om natten, efter amning, er det heldigvis heller ik et problem!

Jeg har læst, at definitionen på at sove igennem for babyer er 5 timer sammenhængende, så på den måde har Anabella faktisk sovet igennem stort set fra start! Men altså, hver aften inden jeg går i seng accepterer jeg på forhånd inde i mit hovede, hvis hun vågner flere gange og evt. allerede efter et par timer - så synes jeg, det er lettere, når jeg står i det. Hvis det gav nogen mening?.. Er hvert fald klar over, at det højst sandsynligt ikke fortsætter på denne måde, men nu må vi se :D

Tak for dit svar hvert fald! Blev lige nervøs for en stund :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nej Kamilla, du skal ikke blive nervøs, for det lyder jo fuldstændig til at du har HELT styr på det. Det lyder også til at hun spiser godt til i løbet af dagen. :) Du er bare en heldig een, og du skal bare nyde det! :) Altså min Anna sov også mere eller mindre igennem de første 3 måneder.

Det ændrede sig så. Vi havde en turbulent natfase omkring 19 ugers springet og den varede omkring 5 uger. Hun vågende med varierende intervaller. Både fordi hun var sulten, men også fordi hun drømte. Da den fase var slut gik vi direkte ind i et appetitspring som nu er slut, og A vågner nu kun to gange for mad i tidsrummet 20.00 - 07.30.

Jeg synes det er en helt vild fin indstilling, du har til natten. Især fordi det kan være en omvæltning pludselig at skulle stå op og amme/give flaske. Men uanset hvad så vænner man sig til det, og tilvænningen går lidt lettere hvis man har en positiv indstilling, tror jeg :)

Og undskyld for at spamme tråden her! Vi tager den over PB hvis der er mere :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Meget mærkelig nat.

Da camille havde sovet to timer vågner hun - hun øffer lidt.. Fra sengen synger jeg en enkelt han også sover hun videre!

Da hun har sovet 4-5 timer, vågner hun.. Derfor mener jeg jo at med min nye viden, skal hun tilbydes mad da det jo er mere end 4 timer siden hun har spist!! Jeg begynder at lave en flaske og siger til Christian han må trøste men ikke give vand.. Da flasken er færdig sover camille - han gav hende vand!!!

Jeg blev tosset og sagde at jeg ikke stod op næste gang hun vågnede... Men hun er ikke vågnet endnu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan går det med søvnen?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det går op og ned :(

I nat vågnede hun igen 1 gang i timen, og hun er ikke gået til ro nu..

MEN.. Jeg tror jeg er ved at finde et mønster..

Hun har hverken lavet en bonus i går eller i dag - og jeg tror faktisk det er det som vækker hende om natten.. Hun presser og presser her til aften, men der kommer intet :( Så tror det er ond ti maven der nu gør hun vågner om natten..

Antijinx: Hun er blevet MEGET lettere at putte. Hun er nogengange i bad, men eller får hun altid:

Nattøj på

Lukker gardiner

Får en flaske vælling, mens der synges

Der synges lige mens vi går en runde i værelset og "siger godnat"

Hun ligges i tremmesengen, og der synges.. Og synges.. Og synges :P

De sidste par dage, har putningen taget max 30 min (45 i går, men der fik hun hikke.. Det gjorde lige det trak ud, hun var næsten faldet i søvn ellers!)

Nu er det bare natteroderiet der er lidt trælst, men hun tager kun lige en hånd på maven og lidt sang evt lidt flaske, også er hun faldet i søvn igen (Også derfor jeg tænker det er ondt i maven!.. Måske bare en prut der ikke vil ud :( )

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ej hvor et det frustrerende., :( hun vågner hver time, og skal hjælpes i søvn... Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre. I går var putningen også led- hun skreg en del :( øv.. Er frustreret.. Og træt!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Nu ved jeg ikke, om du har Helens bog om søvn? Men jeg har både den og Sov igennem uden gråd. Mht. at vågne mega mange gange om natten, så er det lige præcis det problem, Sov igennem uden gråd, har fokus på! Så tror den kunne være god for jer..! De er ret forskellige de to bøger, synes jeg - begge gode, men forskellige problemstillinger..!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg kan bare slet ikke se hvad vi skal gøre anderledes :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Umiddelbart er der intet at se i munden :( Ikke engang lidt hvidt eller noget.. Tandløse lille søvn-tortursvæsen :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvordan sover hun om dagen?

I forskellige bøger står der, at nattesøvnen starter med, hvordan de små sover om dagen.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Lige i dag, sover hun helt elendigt!

MEN, normalt sover hun perfekt om dagen.

Bliver lagt i barnevognen til de to lure hun får, og falder i søvn af sig selv.. Begge lure er på mellem 1½ og 2 timer.. Enkelte dage, tager hun en ekstra lur omkring aftensmad, på 30 min..

Det er simpelthen nætterne der er skod :(

Men tjekkede lige vidunderlige uger.. hun er jo næsten 29 uger, og der er en uvejrssky - så håber da det bare er den som driller..! puha :( Savner min nattesøvn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja okay, så passer det meget godt med Helen Lyngs søvnhjul til 6-7 måneder. Er det ikke deromkring hun er så? Jeg er ikke god til de uger, hehe :D

Hendes søvnhjul i den alder siger:

Formiddagslur 10-11

Eftermiddagslur 13.30-16.00

Sove for natten 20-7.00 med to opvågninger.

Så timemæssigt om dagen passer det vel nogenlunde på Camille?

Garanteret der er en lille tiger på spil...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ja, det er "bare" en sky periode.. Og normalt følger hun faktisk søvnhjulpet.. Nu har den dårlige nattesøvn bare indhentet hende.. :(

Hun har sovet meget i dag, mange smålure.. Så er vold-nervøs for natten :(

Hun har heller ikke rigtig fået grød, men hun havde hård mave den anden dag, og har i går og i dag lavet mange bonusbleer, så tror der har været "rigtig meget derinde", og hun måske har lidt uro i maven :(

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER