Myliona

Søvn igen igen igen igen....

51 indlæg i dette emne

Jeg er simpelthen ved at gå til :(

Vi sover praktisk talt ikke om natten mere.. Vi kæmper. Christian er heldigvis "god til at sove", så efter en kamp, rammer han puden og sover, og vågner først ved næste kamp.

Jeg fungerer ikke helt sådan, så fx i nat, har jeg fået samlet set 1½ time fordel over jeg ved ikke hvor mange gange...

Jeg er simpelthen nødt til at få nogle råd, eller bare at høre fra nogen som har prøvet det samme!

Om dagen sover Camille FANTASTISK. Når hun står op, går der 1½-2 timer, så sover hun uden brok i barnevognen.. Her sover hun 1 max 2 timer.

Så er hun vågen 2 max 3 timer, og sover igen 1-2 timer.

Hvis hun er stået tidligt op, tager hun en aftenlur på 20-30 min, omkring aftensmadstid.

Også starter søvn-helvede...

Først skal der skriges.. Hun skriger så snart hun opdager hun er træt. Vi har prøvet ALT - det eneste der virker, er at få hendes opmærksomhed med tv eller legetøj.. Ellers skriger hun sig selv i søvn. :(

Hun falder i søvn omkring kl 22.

Ved 24-1 tiden, vågner hun op med et SKRIG. Vi har haft succes med at nusse hende i søvn.. Enkelte gange, duer flasken(vand), lige til at sutte i søvn. HUn får ikke mad om natten..

Også vågner hun ellers cirka en gang i timen, og skriger.. Enkelte gange, er det nok bare at nusse og give en hånd på maven, men vi kan også være nødt til at tage hende op.

Det har ikke varet sådan i 2 måneder, men i 2 måneder har der været problemer med hendes nattesøvn :(

Hvad har vi prøvet:

Ikke reagere når hun vågner - Så bliver hun MEGA hysterisk..

Sidder parat med en hånd - det hjælper, men hvis hun ser os, vågner hun helt op.

Ingen sutteflaske eller sut - Det tager længere tid at få hende til at falde til ro, men ellers ingen effekt.

Sove i vores seng - Ingen effekt for hende, men dejlig let for os!

Sove alene i rummet - Ingen effekt

Sove med mors t-shirt - ingen effekt..

Hun er IKKE sulten, vi kan få 30-40 ml i hende, og det eneste det gør, er at hun spiser mindre om morgen...

Vi har sikkert prøvet flere ting, men jeg vil rigtig gerne høre fra folk der har haft problemer med babyer der vågnede om natten, og hvordan I fik dem til at sove igennem..

Camille har jo ellers sovet igennem i flere måneder!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Har hun fået en tand endnu?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det et skud i tågen men:

For mig lyder det som om, hun bliver puttet "for sent"- hun er ovre det punkt, hvor hun på en rar måde kan lægge sig. At distraherer et træt barn, til ikke at skrige, er som at råbe under vand. I skal have fat i kernen af problemet- årsagen til at hun skriger.

Mit aller bedste bud, er at begynde på et meget meget fast aften-ritual. Og det skal startes FØR hun bliver for træt. Det kan f.eks. være

Spise aftensmad og hygge ved bordet (så er hun mæt)

Ud og i en dejligt varmt karbad, hygge stille snak (ingen larm i baggrunden- sluk fjernsynet og dæmp lys og lyde i huset)

Natdragt på

Kigge på en plakat på væggen

Putte i sengen- dyne over, giver en nusseklud (vi har sådan en fra babysam), aer håret. Gooodnaat skat

og så går du, og lukker døren.

Så vil hun mosle rundt, og nusse med kluden og så vil hun kalde og til sidst græde.

Så går du stille og roligt ind, med lav stemmeføring og putter hende igen. Dyne over, giver nusseklud, aer håret. Goodnaaat skat.

og det gentager du igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen..... og du må IKKE blive irriteret, sur, tale højt, lægge hende hårdt eller lade din mand tage over. Når du har lukket døren, så råb ind i en pude, drik en kop kaffe og riv den tid ud, det kommer til at tage- for jeres datter at lære, at det er dejligt og OK at komme i seng, og at mor kommer når hun kalder- og stemningen er rar.

Jeg er godt klar over at det kræver en ENORM energi og trækker på nogle resourcer der ikke er tilstede når man er i søvnunderskud. Men du er nødt til at bide tænderne rigtig hårdt sammen, og bare GØRE det. Igen og igen, indtil hun har lært det. - Jeg HAR været der med min datter, og gud hvor var det hårdt!!! Men da vi besluttede os for ovenstående metode, fald der fuldstændig ro på, efter nogle dage og hun har sovet fuldstændig igennem siden.

- Det skal tilføjes at jeg går med det samme hun er puttet. også selvom der er gråd og hu med det samme vikler sig ud af dynen. Det er vigtigt at man gennemfører trinene på samme måde igen og igen- for hun vil meget hurtig opdage mønsteret og finde tryghed i det.

Nogen dage, nåede jeg kun at stå uden for døren i 10-30 sek. før jeg måtte gå ind igen. Men det blev lynhurtigt bedre :)

og det er jo så også guleroden, der skal give dig mod på at gennemføre det her. Nettop at du KAN ændre jeres dårlige sovemønster, og at du HURTIGT kan få vendt skuden og begynde at få din nattesøvn igen.

- Personligt så er mine børn ALDRIG blevet puttet senere end kl. 19.

Jeg har simpelthen behov for fred og ro om aftenen, til at være kæreste med min mand og lige nå at sidde ned og fordøje dagen.

Så jeg har også helt fra starten, lært børnene, at der er stille og slukket lys og "ingen" kontakt fra kl. 19. så min pige, der bliver 1 år i morgen, har meget tidligt været god til at lægge sig til at sove der. Hun står sef. også op imellem kl. 05 og 06- men det passer rigtig fint med vores døgnrytme, for der skal vi alle op alligevel og på arbejde kl. 07.

og en sidste ting. Når hun vågner om natten, så går du ind til hende, og putter på samme måde- som når du skal putte færste gang, om aftenen.

Jeg håber du snart får lidt mere søvn, for det er bare SÅ opslidende at være i permanent søvnunderskud :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Måske er det et skud i tågen men:

For mig lyder det som om, hun bliver puttet "for sent"- hun er ovre det punkt, hvor hun på en rar måde kan lægge sig. At distraherer et træt barn, til ikke at skrige, er som at råbe under vand. I skal have fat i kernen af problemet- årsagen til at hun skriger.

Mit aller bedste bud, er at begynde på et meget meget fast aften-ritual. Og det skal startes FØR hun bliver for træt. Det kan f.eks. være

Spise aftensmad og hygge ved bordet (så er hun mæt)

Ud og i en dejligt varmt karbad, hygge stille snak (ingen larm i baggrunden- sluk fjernsynet og dæmp lys og lyde i huset)

Natdragt på

Kigge på en plakat på væggen

Putte i sengen- dyne over, giver en nusseklud (vi har sådan en fra babysam), aer håret. Gooodnaat skat

og så går du, og lukker døren.

Så vil hun mosle rundt, og nusse med kluden og så vil hun kalde og til sidst græde.

Så går du stille og roligt ind, med lav stemmeføring og putter hende igen. Dyne over, giver nusseklud, aer håret. Goodnaaat skat.

og det gentager du igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen og igen..... og du må IKKE blive irriteret, sur, tale højt, lægge hende hårdt eller lade din mand tage over. Når du har lukket døren, så råb ind i en pude, drik en kop kaffe og riv den tid ud, det kommer til at tage- for jeres datter at lære, at det er dejligt og OK at komme i seng, og at mor kommer når hun kalder- og stemningen er rar.

Jeg er godt klar over at det kræver en ENORM energi og trækker på nogle resourcer der ikke er tilstede når man er i søvnunderskud. Men du er nødt til at bide tænderne rigtig hårdt sammen, og bare GØRE det. Igen og igen, indtil hun har lært det. - Jeg HAR været der med min datter, og gud hvor var det hårdt!!! Men da vi besluttede os for ovenstående metode, fald der fuldstændig ro på, efter nogle dage og hun har sovet fuldstændig igennem siden.

- Det skal tilføjes at jeg går med det samme hun er puttet. også selvom der er gråd og hu med det samme vikler sig ud af dynen. Det er vigtigt at man gennemfører trinene på samme måde igen og igen- for hun vil meget hurtig opdage mønsteret og finde tryghed i det.

Nogen dage, nåede jeg kun at stå uden for døren i 10-30 sek. før jeg måtte gå ind igen. Men det blev lynhurtigt bedre :)

og det er jo så også guleroden, der skal give dig mod på at gennemføre det her. Nettop at du KAN ændre jeres dårlige sovemønster, og at du HURTIGT kan få vendt skuden og begynde at få din nattesøvn igen.

- Personligt så er mine børn ALDRIG blevet puttet senere end kl. 19.

Jeg har simpelthen behov for fred og ro om aftenen, til at være kæreste med min mand og lige nå at sidde ned og fordøje dagen.

Så jeg har også helt fra starten, lært børnene, at der er stille og slukket lys og "ingen" kontakt fra kl. 19. så min pige, der bliver 1 år i morgen, har meget tidligt været god til at lægge sig til at sove der. Hun står sef. også op imellem kl. 05 og 06- men det passer rigtig fint med vores døgnrytme, for der skal vi alle op alligevel og på arbejde kl. 07.

og en sidste ting. Når hun vågner om natten, så går du ind til hende, og putter på samme måde- som når du skal putte færste gang, om aftenen.

Jeg håber du snart får lidt mere søvn, for det er bare SÅ opslidende at være i permanent søvnunderskud :kram

Faktisk næsten fuldstændig enig.

Hvis der ikke er noget i vejen med barnet, er det en rigtig god måde. Det tager tid (gjorde det med Bella) men det giver så meget i den anden ende. Jeg synes også kl 22 er alt for sent. Her er alle børn i seng kl 20 (og den ældste er 9) Jeg tror ikke jeg stadig var i live, hvis jeg ikke havde de par timer om aftenen for mig selv (inden Karo altså vågner igen, men det kan selvf ikke sammenlignes) Da Isabella var lille, gik jeg også meget op i, at hun skulle starte putning kl 19, og sove kl 19:30. De par timer man når at få for sig selv er guld værd :) Faste rutiner, og tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

HUn har altid selv haft et "mønster" der hed kl 22-23.. Jeg har LÆNGE savnet hun gik tidligere i seng, men sidst vi forsøgte at putte tidligere, endte det med at gå helt amok og hun gik først i seng kl 1-2 :shooter

PT har vi et lidt fesent "putteritual".. hun kommer i (bruse)bad, får vælling også i seng.. Det er jo fint nok, men det starter bare først kl 21.. Hun har ikke sovet siden kl 16.30, så måske i dag var dagen vi skulle smide hende tidligere i bad, også håbe på det bedste ;)

Inden hun begynte at vågne om natten, sov hun jo også fra 22-10.. Så hvis hun kom i seng kl 20, ville hun forhåbenligt kunne vågne ved 6-7 tiden, og det ville være en rar rytme! Savner virkelig at have de aftner..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil give ret i at et fast putte ritual vil hjælpe - vi startede med at svøbe og give flaske - og så gik jeg rundt med hende i mine arme - de første dage til hun sov, de næste til hun næsten sov, så gik jeg ned med hende lige efter og nu kan jeg undlade flasken svøbe og ligge hende. VI starter putte ritualet foran fjernsynet, hun ligger og slapper af på en madras med en stor blød pude (med løve hoved, hale og lange hår)som hun møfler lidt rundt med, så går vi ud og skifter, giver en flaske (kun om aftenen) og så svøber vi og går ned med hende.

Nogle dage falder hun nærmest i søvn inden vi når soveværelses døren.

Om dagen sover hun inde, der leger hun bare indtil jeg syntes det er tid, så svøber jeg og går ned med hende, ligger ved siden af i vores seng til hun slapper HELT af, eller sover - og så går jeg ud - og det går (bortset fra i dag) hurtigere og hurtigere. Det handler om de gode søvn associationer.

Hvis hun vågner og sutten ikke er nok tager jeg hende op og svøber hende igen og så ligger jeg hende og så sover hun langt de fleste gange.

Måske er jeg pylret men Mie får IKKE lov til at græde - hun må brokke sig - men hun græder højst den tid det tager mig fra stuen til soveværelset inden jeg giver sut eller tager hende op og vugger et par gange.

Camille er et "ugle" barn ingen tvivl om det, men hvis i trives med det kan jeg ikke se et problem, hun får jo den søvn hun skal have på et døgn. Men hvis i vil have det ændret er det 1 kvarter af gangen, det er overskueligt for jer også - har du ikke Helens bog? har du kigget i den?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo har Helens bog - "problemet" er jo bare at hun ikke rigtig har et fast tidspunkt for nat - altså, nogen dage er det kl 23, andre kl 21.30.. 21.30-22 har været de sidste par dage, og det er vi egentlig fint tilfreds med..

Vi har hele tiden været i mod at hun skulle have noget bestemt ritual for at sove - altså, nogen ting har vi altid gjort, men jeg bryder mig ikke at tanken om at hvis man har glemt "sovebamsen" er det bare et helvede ;)

Vi har altid holdt hende i soveværelset, haft lyset slukket/dæmpet, sunget, fået flaske osv... Og nu har vi så tilføjet brusebadet, fordi hun bliver svinet til efter maden.

Også er mme skiftet ud med vælling...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er også meget enig med Faiith, men jeg tror altså også, i stiler for højt, når i nægter hende nogle former for mad om natten.

Selvom hun kun spiser 30-40 ml. er det nok til at berolige hende og finde tryghed (som de gør i mælken). Giv hende det i sengen, så vil hun langsomt og gradvist lære at sove igennem på en tryg måde. Det er altså helt normatl at de stadig skal have mad om natten når de er 6mdr.

Selvom hun før har sovet igennem, så har hendes dagsmønster ændret sig radikalt. Hun kryber mere - bevæger sig generelt mere. Samtidigt findes der et appetitspring ved 6. mdr. alderen og samtidig fordøjer de flere indtryk.

Jeg vil mene, hun bør puttes - ikke distraheres til at falde i søvn, når det bliver så sent. Dernæst lade hende få lov at spise om natten. Så er jeg ret sikker på hun vil sove bedre, for hun vågner med garanti fordi hun ER sulten, men blot ikke spiser så meget ad gangen, fordi hun er halvvejs i søvn.

Jeg plejer lige at rokke lidt på flasken og A spiser ca. 150 ml. kl. 23.00 - A spiser ca. 150 ml. kl. 02.00-03.00 og så spiser hun 100 ml. omkring kl. 06.00 - og står op kl. 07.30

Held og lykke med det - du kan jo ikke klare mange dage med 1 1/2 times søvn! :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg vil give ret i at et fast putte ritual vil hjælpe - vi startede med at svøbe og give flaske - og så gik jeg rundt med hende i mine arme - de første dage til hun sov, de næste til hun næsten sov, så gik jeg ned med hende lige efter og nu kan jeg undlade flasken svøbe og ligge hende. VI starter putte ritualet foran fjernsynet, hun ligger og slapper af på en madras med en stor blød pude (med løve hoved, hale og lange hår)som hun møfler lidt rundt med, så går vi ud og skifter, giver en flaske (kun om aftenen) og så svøber vi og går ned med hende.

Nogle dage falder hun nærmest i søvn inden vi når soveværelses døren.

Om dagen sover hun inde, der leger hun bare indtil jeg syntes det er tid, så svøber jeg og går ned med hende, ligger ved siden af i vores seng til hun slapper HELT af, eller sover - og så går jeg ud - og det går (bortset fra i dag) hurtigere og hurtigere. Det handler om de gode søvn associationer.

Hvis hun vågner og sutten ikke er nok tager jeg hende op og svøber hende igen og så ligger jeg hende og så sover hun langt de fleste gange.

Måske er jeg pylret men Mie får IKKE lov til at græde - hun må brokke sig - men hun græder højst den tid det tager mig fra stuen til soveværelset inden jeg giver sut eller tager hende op og vugger et par gange.

Camille er et "ugle" barn ingen tvivl om det, men hvis i trives med det kan jeg ikke se et problem, hun får jo den søvn hun skal have på et døgn. Men hvis i vil have det ændret er det 1 kvarter af gangen, det er overskueligt for jer også - har du ikke Helens bog? har du kigget i den?

I så fald er jeg også pylret. ;)

Ellers er jeg enig med de andre - ikke at jeg skal kloge mig på søvn, for vi er selv kun lige ved at lære det. ;) Men jeg synes det giver god mening med et (lidt længere) putteritual :) Og jeg ser heller ikke noget problem i at Camille er en ugle, men rent forsøgsmæssigt kunne jeg personligt godt finde på at prøve at putte hende sådan "rigtig tidligt" bare for at se om det virkede. Herhjemme puttede vi idag Valdemar kl halv syv og det fungerede sgu :o (ANTIJINX) og jeg troede ellers først at han blev træt kl 20-21 stykker...

Og så er jeg helt på hold med Majs ang. det med at græde. Jeg ville gå ind, når der kaldes istedet for (bevidst) at vente til det bliver til gråd :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er generelt enig med Faith.

Jeg kan dog ikke se, at et fast putteritual vil afhjælpe jeres natteproblemer, hvor hun vågner.

Når hun vågner om natten, ville jeg nok lige først og fremmest sikre mig at det ikke er sult. Derefter så vil det være ned og putte og go nat og hvis hun græder ind igen og samme procedure ind og put og ud og sådan ville jeg blive ved til hun sov. Det er ben hårdt og hvis i har haft problemet et stykke tid kan det tage længere tid at få det vendt.

Cassandra 10 mdr. har altid sovet godt, men er i løbet af den sidste uge -1½ begyndt at sove skidt og kun kunne falde i søvn i armene og være svær at ligge. Vi har den holdning her, at det er ok at have brug for at blive puttet ekstra nogle dage, men hvis det er ved at være en vane så skal det vendes. Dog tager vi hensyn til, at der kan være tider hvor der brug for mere tryghed eller lign. Igår begyndte jeg at føle, at nu skulle vi passe på det ikke gik hen og blev vane og tog kampen op. Jeg havde først siddet med hende og puttet 3-4 timer hvor hun sov og hver gang hun blev lagt vågnede hun. Jeg tog kampen kl. 00.00, jeg puttede hende, sagde godnat og kyssede hende og gik ud og ventede ude foran hendes værelse og gik ind til hende først hvert 2 min derefter lidt længere imellem - der blev også længere imellem brokkeriet (hun græd/klynkede, men ikke med tåre. En gang imellem bliver man altså nød til de lidt hårdere metoder med kærlighed men med konsekvens ) jeg lå i min seng kl. 00.45 og hun sov natten ud.

Idag er hun blevet lagt kl. 20.00, hun græd da jeg lagde hende og jeg begyndte samme procedure som igår, denne gang tog det 15 min og imorgen tager det forhåbenligt 5 min og så håber jeg hun er ved at have fanget fidussen.:)

Så mit råd vil være, Lyt /se hendes behov, "vis" hende hvad i vil, hver konsekvente sammen med kærlighed :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har puttet Camille nu!

Puha.. Det var 40 min, med sang (er helt hæs).. Måtte have hende op to gange, fordi hun ved ked af det.. MEN:

Hun faldt SELV i søvn, uden flaske uden hånd på - kun sang :)

Det er første gang i laaaang tid, at hun falder i søvn uden "hjælp" af enten gåning, flaske eller vugge.. Så er spændt! Og det er også først gang hun går så tidligt i seng..!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi har aftalt at nu bliver "putteritualet":

Slukning af lys osv.

Trække gardiner for

Brusebad

Nattøj, tandbørste, hårbørstning

Sang + vælling

"Gåning" + sang, hvor vi lige siger godnat til værelset ;) - Mest for hyggens skyld - og min :wub

Så kommer hun i seng, får dyne på og jeg synger igen.

Jeg har i dag sat ved siden af, hvor hun ikke kunne se mig og sunget.. Efter hver sang, holder jeg pause til hvis hun møfler eller øffer også synger jeg igen stille..

Planen er dog at jeg kun skal synge en gang, også gå. evt komme ind og synge igen :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og vi har aftalt at nu bliver "putteritualet":

Slukning af lys osv.

Trække gardiner for

Brusebad

Nattøj, tandbørste, hårbørstning

Sang + vælling

"Gåning" + sang, hvor vi lige siger godnat til værelset ;) - Mest for hyggens skyld - og min :wub

Så kommer hun i seng, får dyne på og jeg synger igen.

Jeg har i dag sat ved siden af, hvor hun ikke kunne se mig og sunget.. Efter hver sang, holder jeg pause til hvis hun møfler eller øffer også synger jeg igen stille..

Planen er dog at jeg kun skal synge en gang, også gå. evt komme ind og synge igen :)

Syntes det lyder som et rigtig godt putte ritual!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor får hun ikke mme om natten? Caroline får mellem 2-3 gange om natten :-)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvorfor får hun ikke mme om natten? Caroline får mellem 2-3 gange om natten :-)

Hun har altid sovet igennem.. Så hun har aldrig fået mme om natten, så tænker at når alle i min mødregruppe forsøger at vænne deres børn fra at spise om natten, i samråd med SP, så er det dumt at begynde for os..

Hun får 150 ml vælling, og så det mme hun kan drikke inden hun sover.

Normalt er et måltid på 120 ml mme...

Hun vågnede lige..

Grædende.. Jeg var nødt til at tage hende op to gange, men hun faldt igen i søvn, på samme måde som sidst. Det tog så kun 5-10 min...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men det handler jo ikke altid om hvad barnet førhen har gjort - børn udvikler sig og bevæger sig i faser.

Ved du at der ligger et appetitspring nu?

Det er fint med putte-ritualet, men hvordan skal det hjælpe de mange gange hun vågner om natten?

Synes det lyder besynderligt at hun ikke må få mælk om natten, og at din SP anbefaler det? Min SP gør i hvert fald ikke og alle børn i min mødregruppe får mælk om natten - endda flere gange.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men det handler jo ikke altid om hvad barnet førhen har gjort - børn udvikler sig og bevæger sig i faser.

Ved du at der ligger et appetitspring nu?

Det er fint med putte-ritualet, men hvordan skal det hjælpe de mange gange hun vågner om natten?

Synes det lyder besynderligt at hun ikke må få mælk om natten, og at din SP anbefaler det? Min SP gør i hvert fald ikke og alle børn i min mødregruppe får mælk om natten - endda flere gange.

Min SP siger vi skal give vand til nat, da hun ellers får alt for meget at spise og hendes mave ikke får ro ellers..

Hun vil sjældent have vand, men som regel er det bare for at "sutte sig i søvn" at hun tager flasken..

Om morgen vil hun heller ikke have morgenmad, før cirka 45 min efter hun er vågnet, så kan da ikke forestille mig hun er sulten om natten.. Men vi kan da prøve i nat at give hende hvis hun er sulten..

Camille har altid været meget småtspisende, men havde godt lruet et appetitspring - fx at hun på 3 dage er gået fra 100ml vælling, til 150 + mme.. Hun spiser stadigvæk ikke meget morgenmad, men aftensmaden er også MARKANT større..

Egentlig ville det være meget fair, hvis hun var sulten om natten - for både i mad og søvnmønster, ligner hun mig.. og hvis jeg "vågner op" om natten, bliver jeg sulten..

Og jeg spiser heller ikke ret meget morgenmad, men spiser meget om aften...

Men de gange vi har prøvet at give hende om natten, har det ikke haft nogen effekt - men hvis der er appetitspring nu, kan det jo selvfølgelig godt have en effekt nu!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Well, fik en overgang at vide af SP , at jeg skulle prøve at give Caroline vand om natten(idet hun har sovet igennem måske 10 gange i alt på hendes levetid) men det resulterede bare i en endnu mere grædende unge, fordi hun er sulten. Forstår ikke, at man skulle kunne vænne dem fra flasken nu om natten. Der sker jo så meget i deres udvikling...

Men skal ikke kunne sige hvad det er. Caro havde søvnkrise en månedstid tilbage... Det var hell on Earth

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jo men det handler jo ikke altid om hvad barnet førhen har gjort - børn udvikler sig og bevæger sig i faser.

Ved du at der ligger et appetitspring nu?

Det er fint med putte-ritualet, men hvordan skal det hjælpe de mange gange hun vågner om natten?

Synes det lyder besynderligt at hun ikke må få mælk om natten, og at din SP anbefaler det? Min SP gør i hvert fald ikke og alle børn i min mødregruppe får mælk om natten - endda flere gange.

Det jeg tænker, som kan hjælpe er faktisk en af mine svenske veninder der har lært mig..

Hendes dreng, som er på Camilles alder, gjorde præcis som Camille, men han vågnede bare for sutten..

Hun fulgte en eller anden svensk-"søvn guru", og der skal hun blandt andet sige den samme sætning rigtig mange gange når han skal sove.. Det er en uge siden hun startede, men det betyder at hun nu bare skal sige "tys nu, sov godt min lille" (det lyder sødt på svensk!) et par gange om natten, også sover han videre når han vågner.. Hun behøver ikke engang gå ud af sengen mere (Det er jo vildt!)

Så håber med tiden, at sangen (som er den samme, meget korte sang hver gang), kan gøre det ved Camille.. Altså, at hun falder til ro ved den, og forbinder den med søvnen :)

Det har altid været en sang vi har brugt til at berolige med, og jeg har altid brugt den som godnatsang :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså - Vi har prøvet begge dele.. Og umiddelbart sker der ingen ændring, udover at hvis hun IKKE får flaske, tager det længere tid at få hende til at falde til ro, fordi hun ikke kan sutte...

Men hvis der er appetitspring nu, kan det jo godt være grunden til hun vågner.. Nogen af gangene ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ok,det lyder sku vildt! Ret amerikansk, haha! Nå ja, men jeg synes, du skal overveje lidt mælk, såfremt det ikke løser sig :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der fungerer er kontinuerligheden- at man gør det samme om og om igen :) hvordan man strikker sit ritual sammen, er ligegyldigt.

jeg synes iøvrigt det lyder fint at et barn over 6 mdr ikke tilbydes mad om natten- det skal de kun have, hvis de vitterligt er sultne.. oftes er det ikke derfor de vågner, men fordi de sover mere uroligt end voksne, og får sig drejet rundt i stillinger som de ikke ligger godt i, kan mærke at de ikke har dynen på, eller bare har drømme-aktivitet.

Jeg synes i det hele taget at du lyder mere optimistisk nu, end i dit første indlæg- så det tyder på at du er på rette vej :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Det der fungerer er kontinuerligheden- at man gør det samme om og om igen :) hvordan man strikker sit ritual sammen, er ligegyldigt.

jeg synes iøvrigt det lyder fint at et barn over 6 mdr ikke tilbydes mad om natten- det skal de kun have, hvis de vitterligt er sultne.. oftes er det ikke derfor de vågner, men fordi de sover mere uroligt end voksne, og får sig drejet rundt i stillinger som de ikke ligger godt i, kan mærke at de ikke har dynen på, eller bare har drømme-aktivitet.

Jeg synes i det hele taget at du lyder mere optimistisk nu, end i dit første indlæg- så det tyder på at du er på rette vej :)

Jo men hvad mener du når du siger over 6 mdr.? Jeg er ikke enig med dig her. Et 6 mdr. gammelt barns tarmflora har ikke godt af (er ikke moden nok) til at mangle mad gennem mere end 5 timer. fair nok hvis så barnet sover 5 timer i streg, men hvis det vågner hver time, så er det nok fordi at 1. enten er meget sulten = det bliver ved med at vågne op efter det er faldet i søvn 2. det er utrygt/drømmer meget.

Hvis det partout er fordi man ikke vil give sit barn mad, fordi det før har sovet igennem uden, så mener jeg ikke man tager hensyn til barnets behov.

Desuden ligger der et appetitspring ved 6 mdr. alderen ergo er det ikke smart at skære alt natmaden væk lige på det tidspunkt.

Ovenstående er også grunden til at man generelt anbefaler et 6 mdr. barn at få 1 flaskemåltid om natten eller tidlig morgen, hvis barnet sover igennem af sig selv = 5 timer og ikke 7 eller 8 timer.

Det andet er jeg enig med dig i.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Silas sover normalt igennem, og når det så sker at han vågner, og ikke falder i søvn igen,så tager jeg ham op og så får han en lille flaske med vand, og så lægger jeg ham igen, og som oftest falder han i søvn igen da. Hvis ikke han gør, så får han en flaske mælk, for så er han sulten, og det nytter ikke noget at lade være med at give ham noget :rolleyes og jeg tror nu også at det er helt ok, at de har brug for mad om natten, når de ikke er ældre. Silas drikker heller ikke det han plejer, når han får mælk om natten, det er som om han bare lige tager det mest nødvendige... :P men det er jo nemt nok for mig at skrive alt det her, når vi ikke har problemerne herhjemme om natten.

Jeg håber virklig i snart finder en løsning det er holdbar for jer alle i jeres lille familie :larm så i får noget mere søvn... ;)det er så svært at hænge sammen uden :kram

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Altså, vi har IKKE sultet hende.. Det er ikke sådan jeg siger hun ikke må få mad, om natten, hvis hun er sulten..

Men når den unge dame nu ikke virker sulten, og det ikke har gjort til eller fra, ser jeg ingen grund til at tilbyde hende mad, hver gang hun vågner ;)

Jeg går jo heller ikke rundt i en bobbel - jeg har prøvet stort set alt - og jeg har kunnet udelukke at hun vågner pga sult.. Dog, kan jeg jo se at hun igennem de sidste tre dage har spurgt efter mere mad, så det KAN jo godt være at den øget natteaktivitet er pga sult! Umiddelbart, ville jeg jo så tænke, at det at hun falder i søvn efter et par guf på vandflasken, viser at hun ikke er sulten, men bare savner trygheden ved flasken eller hvad det nu kan være..

Jeg er ret sikker på det er drømmene.. Camille har ALDRIG skreget fordi hun er sulten.. Så øffer hun, og siger en bestemt lyd.. Og hun skriger når hun vågner, og det er ikke "madlyden".. Så det med at hun drømmer, giver mening..

Nu vil jeg hoppe under dynene, og håbe min skøn-sang har hjulpet hende i en dyb søvn, så hun selv får nogle timers sammenhængende søvn.. Man kan godt mærke på min lille mus, at hun er vant til at tage 8-10 timer i streg, og pludselig ikke får sin kvalitetssøvn!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER