Barbamama

Den store vasketråd

16 indlæg i dette emne

Er det kun mig, der tit sidder med noget af de smås legetøj, og tænker "Hmm, hvordan kan jeg vaske den?"? Skal/kan den koges? Skal den i opvaskeren? Skal den i vaskemaskinen? Hvad stiller jeg op med dén?

Jeg tænkte, at vi kunne lave en samlet tråd med vaskeråd. Jeg vil efter bedste evne/tid samle vaskeanvisninger her i første indlæg, og så håber jeg at alle vil bidrage med både spørgsmål og vaskeanvisninger. :) Jeg har startet med at lave spørgsmål til noget af det legetøj, som jeg lige har overvejet, hvordan man vasker bedst ;)

Hvordan vasker man LEGO?

I et pudebetræk og så i vaskemaskinen.

Hvordan vasker man Schleich-dyr?

Hvordan vasker man legetæpper?

Hvordan vasker man diverse plastiklegetøj?

Som LEGO: I noget sengetøj og så i vaskemaskinen. Duer dog ikke, hvis der er pap, klistermærker eller lignende på.

Hvordan vasker man BRIO/Trælegetøj?

Det bør ikke få for meget vand, så opvaskemaskine eller vaskemaskine er ikke en god idé. Evt. en balje opvaskevand, hvor man så skrubber det og bagefter tørrer det grundigt og lader det tørre på et håndklæde

Hvordan vasker man bamser/Lamaze?

Lav en balje varmt vand med flydende vaskemiddel til uld/silke, læg bamsen på et bord ved siden af og skrub den godt med en svamp dyppet i sæbevandet, evt. også med den grove side. Bagefter tørrer/gnubber du med en klud med rent vand, trykker bamsen i et rent viskestykke og lægger den til tørre.

ELLER

30 grader i vaskemaskinen uden for mange omdrejninger og uden for meget sæbe (så det ikke bliver siddende i bamsen)

Vask dem gerne inden baby får dem, så de aldrig har set andet end det forvaskede look. Køb evt. to stk af yndlingsbamsen, så baby ikke behøver undvære sin bamse, hvis den bliver så beskidt at man er nødt til at smide den ud ;)

Hvordan vasker man Sophie Giraf?

Den bør ikke koges, hvis man vil bevare pivelyden (det er så spørgsmålet om man gerne vil det ;))

Hvordan vasker man legetøjsbiler?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

jeg sider faktisk med det 'problem' også. har lige købt kaj og andrea hånddukker til Lea og vaske anvisningen hedder, "gnid med en fugtig klud". Men er der nogen der har puttet dem i vaskemaskinen? jeg tænker man evt kan vaske dem på uld programmet?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bamser: Der står altid "surface wash only" <_< Jeg har lige haft succes med at vaske Annas tiger, der var blevet MEGET beskidt af at være hendes tro følger ved VS-indkøring ;)

Jeg lavede en balje varmt vand med flydende vaskemiddel til uld/silke, lagde Tiger på køkkenbordet og skrubbede ham godt med en svamp dyppet i sæbevandet - også med den grove side. Bagefter gnubbede/tørrede jeg med klud med rent vand, trykkede ham i et rent viskestykke og lagde ham til tørre. Han blev ikke som ny, men det var en markant forbedring :)

Samme metode kan bruges til Lamaze.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

De fleste bamser og lamaze legetøj kan sagtens klare en tur i vaskemaskinen, bare vask på 30 grader og uden alt for mange omdrejninger. Og spar meget på sæben så det ikke sidder i efterfølgende.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt plastik legetøj (UDEN klistermærker eller andet i pap/papir) kan klare samme tur som legoklodserne. Altså i et sengetøj med lynlås eller knude og så en tur i vaskemaskinen. Det kan tåle høje grader. I vuggestuen vaskede vi det vist ved 60 grader.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :gp :lovebk

Schleich-dyr er det også bare plastik? Dvs. ind i et pudebetræk og så i vaskemaskinen?

Og kan det også vaskes i opvaskeren, hvis man synes det er lettere eller er det no go? Og hvad med træ legetøj?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Legetæppet har jeg vasket i vaskemaskinen uden der skete noget.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Vores vaskemaskine har et skåneprogram, og der ryger "alt" faktisk bare ind :) Er det plastik, så i pudebetræk :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Alt plastik legetøj (UDEN klistermærker eller andet i pap/papir) kan klare samme tur som legoklodserne. Altså i et sengetøj med lynlås eller knude og så en tur i vaskemaskinen. Det kan tåle høje grader. I vuggestuen vaskede vi det vist ved 60 grader.

i min vuggestue vaskes der også ALT i vaksemaskine eller opvaskemaskine på 60 grader, tænker at gå efter samme system, hvis ikke det kan ryge i en maskine så ud med lortet gider ikke stå og skrubbe gnide m.m.

i øvrigt kan jeg anbefale til ynglingsbamsen at vaske den INDEN barnet får den (så har den allerede det vaskede look og ændrer sig derfor ikke i barnets øjne) og så købe to af slagsen HVIS den ene skulle blive væk, glemt,vaskes,mistes

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale IKKE at koge Sophie giraf, hvis den stadig skal kunne pive. Er nu alligevel glad for at jeg gjorde det, for ville da være blevet vanvittig af lyden så meget som han gumler i hende - og han aner jo ikke at hun engan kunne pive ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :gp :lovebk

Schleich-dyr er det også bare plastik? Dvs. ind i et pudebetræk og så i vaskemaskinen?

Og kan det også vaskes i opvaskeren, hvis man synes det er lettere eller er det no go? Og hvad med træ legetøj?

Træ legetøj skal man passe på ikke får for meget vand, det kan sprække, udvide sig eller ændre udseende. Så der er en tur i vaskemaskine / opvaskemaskine nok ikke en god ide. Men en tur i en balje er ikke noget problem. Jeg tror personligt jeg vil vaske det, ligesom opvasken, altså med sæbe og svamp og så tørre det så godt som muligt, og så evt. lade det stå og tørre efter på et håndklæde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er I gode! :gp :lovebk

Schleich-dyr er det også bare plastik? Dvs. ind i et pudebetræk og så i vaskemaskinen?

Og kan det også vaskes i opvaskeren, hvis man synes det er lettere eller er det no go? Og hvad med træ legetøj?

Hmmm... i alle de institutioner jeg har været har der været mange plastik dyr som minder om Schleich, men om det er de originale ved jeg faktisk ikke. Men de kunne i hvert fald sagtens tåle vaskemaskinen.

Jeg har aldrig prøvet med opvaskemaskinen, men jeg ved at for lette ting (fx. plastbøtter) altid flyver rundt inde i vores, og det tror jeg måske ikke er så godt for maskinen. Så jeg ville nok vælge vaskemaskinen

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har lige vasket lamaze legetøj i vaskemaskinen på 40 grader og så i tørretrumpleren bagefter og det er lige så fint som nyt selv den elefant vi har man kan trække lang og så spiller den mens den bliver kort igen den overlevede og spiller lystigt videre ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad ville I gøre ved fx et stort plastikhus?

Jeg påtænker umiddelbart opvaskemaskine, og så må eventuelle klistermærker lade livet (Lagde ikke lige mærke til om der var klistermærker på). Det samme med en plastikbold til at putte mindre plstikdimser i...

Enten opvaskemaskine eller vaske det i hånden :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

vasker i bamser før de bliver givet til baby?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER