Guest

de sunde olier

16 indlæg i dette emne

Jeg havde besøg af SP i går hvor vi snakkede grød. I den forbindelse spurgte jeg hvilket fedtstof der skal i grøden og mosen og hun anbefalede at man brugte lidt forskellige da "de forskellige olier er godt for noget forskelligt"

Så total grøn på området er mit spørgsmål: HVAD er de forskellige olier godt for? Hvad er deres positive egenskaber? - ikke kun i forhold til babyer men også i forhold til mig selv (fx i forbindelse med vægttab).

Hvilke olier kan man stege i og hvilke kan man ikke?

Hvilket mærke kan jrg roligt gå efter? Og hvilke skal jeg lade stå (syntes det er en jungle at finde de rigtige koldtpressede).

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Slet ikke nogen der ved noget?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Herhjemme bruger jeg sesamolie, olivenolie og til kartoffelmos bruger jeg smør.

Jeg har læst mig frem til, at det er godt at variere fedtstoffet, da det jo smager forskelligt :) Vegetabilsk er bedre end animalsk.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved desværre ikke meget om det, men håber der er nogen som gør for jeg kunne også godt bruge den information. Off topic ville jeg bare lige kommentere dine billeder - hvor er de skønne!!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ved desværre ikke meget om det, men håber der er nogen som gør for jeg kunne også godt bruge den information. Off topic ville jeg bare lige kommentere dine billeder - hvor er de skønne!!

Tak :blush

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

hørfrø olie er godt for dig, da det er med til at udnytte/optage vitaminerne i de andre ting du har i maden. bruges koldt i salater eller smoothies. Det kan du også gøre med valnødde olie (begrænset mængde fed) eller advokado olie i salater fx.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger

- olivenolie - man bor vel i Italien og har adgang til de bedste ;)

- hoerfroe, hvis ikke den, jeg aabner er harsk, fordi italienerne ikke bruger det saa meget og det desvaerre aldrig staar paa koel <_<

- oekologisk smoer

Saa soerger jeg selv for at faa rigeligt med kokosolie, olivenolie, omega 3 og smoer, spise avokado og noedder. Det gaar over i maelken, saa han faar rigelig med fedt gennem mig ogsaa :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg bruger

- olivenolie - man bor vel i Italien og har adgang til de bedste ;)

- hoerfroe, hvis ikke den, jeg aabner er harsk, fordi italienerne ikke bruger det saa meget og det desvaerre aldrig staar paa koel <_<

- oekologisk smoer

Saa soerger jeg selv for at faa rigeligt med kokosolie, olivenolie, omega 3 og smoer, spise avokado og noedder. Det gaar over i maelken, saa han faar rigelig med fedt gennem mig ogsaa :)

Hvad gør kokosolie? Og hvad gør olivenolie? Har hørt at man skal stege i kokosolie og ikke olivenolie så det gør jeg. Og så har jeg hørt at kokosolie er godt når man vil ned i vægt, nogen der ved hvorfor?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Her står en masse: http://www.hjernetips.dk/index.php?f=2&id=314

Det er noget med at de de flerumættede fedtstoffer er sundest, men de ødelægges og bliver usunde ved opvarmning, så man skal vidst helst stege i noget andet, men spise en masse flerumættet som fx hørfrø på salat eller sådan :).. Det står nederst i linket

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvad gør kokosolie? Og hvad gør olivenolie? Har hørt at man skal stege i kokosolie og ikke olivenolie så det gør jeg. Og så har jeg hørt at kokosolie er godt når man vil ned i vægt, nogen der ved hvorfor?

Jeg steger ikke saa meget, men naar jeg goer, saa steger jeg ved svag varme og bruger olivenolie, smoer eller kokosolie.

Jeg ved ikke praecist, hvad de forksellige goer, men jeg ved at det er godt ikke kun at faa sine sune fedtstoffer fra en kilde, f.eks. olivenolie. Der er forskellige egenskaber og man kan f.eks. ikke faa nok omega 3 ved at spise kvaernede hoerfroe. Mit fedtindtag tager udgangspunk ti Rebecca Perssons fedtguide til ammende, som findes i hendes bog BABY og vist ogsaa ligger paa hendes blog :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan stege i alle mættede fedtsyrer- da de er varmestabile (ikke hærder til transfedt) ved høje temperaturer: Eneste vegetabilske mættede fedt er kokos"olie", som er flydende ved temperaturer over 25 grader. Andre mættede fedtsyrer fåes animalsk, såsom fx smør. ALLE andre planteolier mv. tåler IKKE opvarmning og hærder ved temperaturer over alm. kropstemperatur. Dvs. de heller ikke kan kommes i skoldhed grød, og stadig være intakte- afkøl derfor grøden først til lunken.

Olivenolie er mere varmestabil end alle de andre vegetabilske olier, men er ikke anbefalet til stegning, da temperaturen let overstiger 160 grader- som er olivenoliens maxtemperatur, før den hærder. Den kan dog godt bruges i gryderetter eller i ovnen, så længe man ikke bulder-koger eller varmer ovnen over 180 grader.

Hvis man køber højt forarbejdet olier, som helt almindelig rapsolie/solsikkeolie osv. - kan man gøre hvad man vil med dem- de er allerede hærdede og er fuldstændig duft og smagsneutrale (men UFF, lad nu være med at købe billig skodmad- man kunne ligeså godt drikke petrolium, som at bruge den slags): En god olie er koldpresset/mekanisk presset og af jomfru kvalitet. Det sikre mest skånsom forarbejdning og bibeholdelse af oliens sunde egenskaber.

Men altså:

De vegetabilske olier er gode fordi de indeholder enkel- og flerumættede fedtstoffer OG er 100% LDL kolosterolfri :) Kroppen bruger fedtsyrerne i hver eneste celle i kroppen. De indgår simpelthen i cellemembranerne. Spiser man mange enkelumættede fedtsyrer i sin kost, så bliver cellemembranerne mere smidige og letter transporten af de forskellige nærings- og affaldsstoffer, hvorimod mættet fedt gør cellemembranerne mere stive.

De umættede fedtsyrer har gavnlig indflydelse på kolosteroltallet, da de øger HDL- kolosterolet i blodet (som er det gavnlige, og det vi skal have mest af!) omvendt, øger al mættet animalsk mættet fedt det dårlige LDL kolosterol . LDL kolestorol kædes bl.a. sammen med hjertekarsygdomme (findes i alle mælke- kød og æg, produkter).

Så er der de essentielle n3 og n6 fedtsyrer som vi ikke selv kan danne, og skal have igennem kosten. De indgår bl.a. i dannelsen af celler, hormoner og mange andre af kroppens funkioner, som er nødvendige for normal vækst. Specielt i hjernens funktion er de essentielle fedtsyre vigtig: Læs evt. http://www.netspiren...-14629-587.aspx som er mega spændende!

Findes i bl.a hørfrø, hørfrøolie, raps & soyaolie og fisk.

Fedtsyresammensætning i fødevarer (pr. 100g) Mættet Enkelumættet Fler-umættet

Olivenolie: 13g. 67,7g. 7,6g

Kokosnød: 31,9 g. 2g. 1,8g.

Solsikkeolie: 10,2g. 22g. 63g.

Rapsolie: 6,4g. 55,4g. 33,2g.

Valnød (ikke olie) 5,4g. 11,7g. 43,9g (smæk fyldt med kalium og magnesium samt e-vitamin og 16.9g protein)

- Personligt bruger jeg kun kokosolie til at stege i, og hørfrø/kæmpenatlysolie i min smoothies eller afkølet grød til min datter, samt olivenolie til ovn og gryderetter.

Men spis gerne en masse nødder også- de er fyldt med de sunde fedtsyrer, og selvom de er kalorietætte så mætter de godt pga deres høje fiberindhold. Børn kan sagtens spise f.eks. peanutbutter- som iøvrigt også er rigt på aminosyrer/proteiner.

kilde: politikkens bog om kost og sundhed af Martin Kreutzer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

den her snak omkring kokos olie fik mig til at drømme i nat om at jeg kappede hovedet af en frisk kokosnød og brugte mælken til at stege i. haha

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og lige nogle skøre tips: kokosolien er SUPER god som vintercreme, og olivenolien er simpelthen den bedste hårkur :) Og selvom lækre økologiske koldpressede jomfruolier er dyre, er de MEGET billigere end gode cremer og hårkure.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Og lige nogle skøre tips: kokosolien er SUPER god som vintercreme, og olivenolien er simpelthen den bedste hårkur :) Og selvom lækre økologiske koldpressede jomfruolier er dyre, er de MEGET billigere end gode cremer og hårkure.

Enig! :) Jeg bruger kokosolie som bodylotion- og hold nu fast hvor bliver min hud bare blød og lækker...! 100% fri for kemi

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hvor er i gode!

Apropos Olie og body lotion så kan jeg anbefale en scrub af olivenolie, sukker og en spsk sæbe - det blandes til en tyk pasta og det er VIRKELIG den bedste scrub EVER og man behøver ikke smøre sig bagefter.

Og så bruger jeg olie som make up fjerner - har ikke prøvet noget der ikke virker, men de "billige" raps/solsikkeolier bliver ret fedtede!

Jeg fik søgt lidt på nettet omkring kokosolie og fandt en artikel om kokosoliens gode egenskaber fx når man skal slanke sig: http://www.alun.dk/sund-kost/slank-kokosolie.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Du kan stege i alle mættede fedtsyrer- da de er varmestabile (ikke hærder til transfedt) ved høje temperaturer: Eneste vegetabilske mættede fedt er kokos"olie", som er flydende ved temperaturer over 25 grader. Andre mættede fedtsyrer fåes animalsk, såsom fx smør. ALLE andre planteolier mv. tåler IKKE opvarmning og hærder ved temperaturer over alm. kropstemperatur. Dvs. de heller ikke kan kommes i skoldhed grød, og stadig være intakte- afkøl derfor grøden først til lunken.

Olivenolie er mere varmestabil end alle de andre vegetabilske olier, men er ikke anbefalet til stegning, da temperaturen let overstiger 160 grader- som er olivenoliens maxtemperatur, før den hærder. Den kan dog godt bruges i gryderetter eller i ovnen, så længe man ikke bulder-koger eller varmer ovnen over 180 grader.

Hvis man køber højt forarbejdet olier, som helt almindelig rapsolie/solsikkeolie osv. - kan man gøre hvad man vil med dem- de er allerede hærdede og er fuldstændig duft og smagsneutrale (men UFF, lad nu være med at købe billig skodmad- man kunne ligeså godt drikke petrolium, som at bruge den slags): En god olie er koldpresset/mekanisk presset og af jomfru kvalitet. Det sikre mest skånsom forarbejdning og bibeholdelse af oliens sunde egenskaber.

Men altså:

De vegetabilske olier er gode fordi de indeholder enkel- og flerumættede fedtstoffer OG er 100% LDL kolosterolfri :) Kroppen bruger fedtsyrerne i hver eneste celle i kroppen. De indgår simpelthen i cellemembranerne. Spiser man mange enkelumættede fedtsyrer i sin kost, så bliver cellemembranerne mere smidige og letter transporten af de forskellige nærings- og affaldsstoffer, hvorimod mættet fedt gør cellemembranerne mere stive.

De umættede fedtsyrer har gavnlig indflydelse på kolosteroltallet, da de øger HDL- kolosterolet i blodet (som er det gavnlige, og det vi skal have mest af!) omvendt, øger al mættet animalsk mættet fedt det dårlige LDL kolosterol . LDL kolestorol kædes bl.a. sammen med hjertekarsygdomme (findes i alle mælke- kød og æg, produkter).

Så er der de essentielle n3 og n6 fedtsyrer som vi ikke selv kan danne, og skal have igennem kosten. De indgår bl.a. i dannelsen af celler, hormoner og mange andre af kroppens funkioner, som er nødvendige for normal vækst. Specielt i hjernens funktion er de essentielle fedtsyre vigtig: Læs evt. http://www.netspiren...-14629-587.aspx som er mega spændende!

Findes i bl.a hørfrø, hørfrøolie, raps & soyaolie og fisk.

Fedtsyresammensætning i fødevarer (pr. 100g) Mættet Enkelumættet Fler-umættet

Olivenolie: 13g. 67,7g. 7,6g

Kokosnød: 31,9 g. 2g. 1,8g.

Solsikkeolie: 10,2g. 22g. 63g.

Rapsolie: 6,4g. 55,4g. 33,2g.

Valnød (ikke olie) 5,4g. 11,7g. 43,9g (smæk fyldt med kalium og magnesium samt e-vitamin og 16.9g protein)

- Personligt bruger jeg kun kokosolie til at stege i, og hørfrø/kæmpenatlysolie i min smoothies eller afkølet grød til min datter, samt olivenolie til ovn og gryderetter.

Men spis gerne en masse nødder også- de er fyldt med de sunde fedtsyrer, og selvom de er kalorietætte så mætter de godt pga deres høje fiberindhold. Børn kan sagtens spise f.eks. peanutbutter- som iøvrigt også er rigt på aminosyrer/proteiner.

kilde: politikkens bog om kost og sundhed af Martin Kreutzer

:bkstreet

Til det i rødt: Jeg forsøger virkelig at finde rundt i olie junglen - måske er det fordi jeg ofte har læst "mekanisk" og været i tvivl om det er koldt presset eller industrielt mishandlet for alt godt! Så dit svar er virkelig brugbar :tak

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER