Havfrue

Fiskeolie

24 indlæg i dette emne

Jeg har indset at jeg ikke får spist nok fiskog da jeg ammer er jeg bange for at min datter ikke får dækket sit behov for de gode fiskeolier. Så jeg må hellere supplere min kost og har derfor nogle spørgsmål til jer Ammende mødre som indtager fiskeolie:

1) er der et mærke I kan anbefale? Efter snakken om harske fiskeolier vil jeg ikke bare hive hvad som helst ned fra hylderne.

Jeg har kigget på Nordic Natural Cod liver oil men kan se at den indeholder meget A vitamin. 2) Skal man som ammende ikke passe på med indtag af A vitamin eller var det kun under graviditeten?

Håber der er nogen som kan hjælpe:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg er i tvivl om det med A-vitamin, men http://www.pharmanord.dk/ skriver at deres fiskeolie ikke er harsk, det er selvfølgelig dem SELV der skriver det så ved ikke om det er falsk markedsføring, men det burde det jo ikke være. De skriver også hvorfor det lugter og egentlig giver det i mit hoved mget mening. Jeg er heller ikke fiskespiser og har overvejet at købe disse, men jeg er tøvende fordi jeg vil have et ORDENTLIGT produkt. Så jeg følger lige med herinde.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser dem der hedder noget med eskimo. Det var vist camillat der anbefalede dem i sin tid :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg spiser dem der hedder noget med eskimo. Det var vist camillat der anbefalede dem i sin tid :)

Er det dem som hedder Eskimo 3?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg er i tvivl om det med A-vitamin, men http://www.pharmanord.dk/ skriver at deres fiskeolie ikke er harsk, det er selvfølgelig dem SELV der skriver det så ved ikke om det er falsk markedsføring, men det burde det jo ikke være. De skriver også hvorfor det lugter og egentlig giver det i mit hoved mget mening. Jeg er heller ikke fiskespiser og har overvejet at købe disse, men jeg er tøvende fordi jeg vil have et ORDENTLIGT produkt. Så jeg følger lige med herinde.

hhmm kan læse på nettet at nogle producenter tilsætter E vitamin for at fiskeolien ikke skal blive harsk og at det til gengæld går ud over sundheden.. Det er jo en helt videnskab at finde ud af hvad man skal indtage!

Har gennem hele graviditeten spist en masse makrel på dåse indtil det gik op for mig at dåsemad jo heller ikke er særlig sundt pga dåsen!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det dem som hedder Eskimo 3?

Ja, lige præcis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har laenge faaet anbefalet Nordic Naturals og anbefaler dem gerne videre. Men de er ogsaa de dyreste. Saa som naestbedste har jeg Eskimo 3 og EyeQ, men da EyeQ ogsaa er dyre, saa hedder min top 3 altsaa 1)Nordic Naturals 2) Eskimo3 3)EyeQ :) Eskimo tilsaetter e-vitamin, men dermed er det IKKE sagt, at deres olie er harsk(eller ikke er det..), men man kan jo lure paa datomaerkningen, opbevaringen og soerge for selv at opbevare sine fiskeolier i koeleskabet.

Nordic Naturals laver Omega3 fiskeolie og Levertran(Arctic Cod liver oil..). Gravide anbefales at tage Omega 3 fremfor Arctic Cod, netop pga a-vitaminerne. Det samme for babyer over 1 aar, saa vidt jeg har forstaaet, men husker skisme ikke lige hvorfor.... Ammende og babyer under 1 aar kan med fordel tage Arctic Cod Liver Oil.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg har laenge faaet anbefalet Nordic Naturals og anbefaler dem gerne videre. Men de er ogsaa de dyreste. Saa som naestbedste har jeg Eskimo 3 og EyeQ, men da EyeQ ogsaa er dyre, saa hedder min top 3 altsaa 1)Nordic Naturals 2) Eskimo3 3)EyeQ :) Eskimo tilsaetter e-vitamin, men dermed er det IKKE sagt, at deres olie er harsk(eller ikke er det..), men man kan jo lure paa datomaerkningen, opbevaringen og soerge for selv at opbevare sine fiskeolier i koeleskabet.

Nordic Naturals laver Omega3 fiskeolie og Levertran(Arctic Cod liver oil..). Gravide anbefales at tage Omega 3 fremfor Arctic Cod, netop pga a-vitaminerne. Det samme for babyer over 1 aar, saa vidt jeg har forstaaet, men husker skisme ikke lige hvorfor.... Ammende og babyer under 1 aar kan med fordel tage Arctic Cod Liver Oil.

Tak Camillat, tror jeg hopper på en af produkterne i din top tre:)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Det er en gammel artikel, der blev linket til ovenfor. I får her et link til kontants test, der gav anledning til snakken om fordærvet fiskeolie (og fik mig til at smide mine fiskeoliepiller ud). Når jeg kigger på den test, så er min konklusion, at jeg skal en tur i matas og tjekke holdbarhedsdato på deres fiskeolie, og hvis der er noget, hvor der er et års tid til udløb, så napper jeg det og opbevarer i køleskab....

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Ved ikke om du har fået købt dig nogen!? Men jeg vil anbefale EPA-GLA fra Biosym, de kan vist købes i matas, men de er klart billigere på nettet, min biopat siger at det er de bedste på markedet!!?? -om det er sandt ved jeg dog ikke, men jeg er glad for dem :D

Hey, og så er man garanteret at olien kommer fra bæredygtig produktion ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar! Var på apoteket igår for at finde nogle af de fiskeolie piller I anbefalede men da jeg ikke kunne finde dem spurgte jeg apotekeren om hjælp og sagde bl.a. at jeg ammede og derfor ikke ønskede nogen med ekstra a vitamin i og at de selvfølgelig skulle være rensede for tungmetaller. Hun gloede på mig som om jeg var faldet ned fra månen "altså der skal være tilsat de ting?" "øøhh nej tak".. gik derfra uden fiskeolie. Så i dag går turen til matas for at købe eskimo 3, det må de da have der!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Tusinde tak for alle jeres svar! Var på apoteket igår for at finde nogle af de fiskeolie piller I anbefalede men da jeg ikke kunne finde dem spurgte jeg apotekeren om hjælp og sagde bl.a. at jeg ammede og derfor ikke ønskede nogen med ekstra a vitamin i og at de selvfølgelig skulle være rensede for tungmetaller. Hun gloede på mig som om jeg var faldet ned fra månen "altså der skal være tilsat de ting?" "øøhh nej tak".. gik derfra uden fiskeolie. Så i dag går turen til matas for at købe eskimo 3, det må de da have der!

Apoteker, altsaa :D

Matas eller helsekost maa vaere stedet - ellers har jeg koebt paa jala-helsekost.dk eller naturoghelse.dk :) Hos Jala er der ofte dag-til-dag-levering.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Bedre held i matas! Eskimo 3 er nu købt:)

Har I nogen ide om hvor mange man kan tage som ammende?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Staar der ikke nogen anbefaling paa? Som ammende har du mindst behov for anbefalingen - og at supplere med andre gode fedtsyrer, som kokosolie, olivenolie og hoerfroeolie. Jeg bruger ogsaa smoer.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Staar der ikke nogen anbefaling paa? Som ammende har du mindst behov for anbefalingen - og at supplere med andre gode fedtsyrer, som kokosolie, olivenolie og hoerfroeolie. Jeg bruger ogsaa smoer.

Der står 3-5 tabl men ikke specielt til ammende..

Hvordan får du de andre fedtsyrer ind i din kost? Altså hvad spiser du olierne med?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale dig urtekrams hørfrø/kæmpenatlysolie istedet for det der fiske-hejs :)

Hvis du ikke er vandt til at lave smoothies (hvor du kan blende 1-2 spsk af olien med), så kan du omrøre olien i en glas juice og synke. ELLER du kan købe hele økologiske hørfrø og male dem på en kaffekværn eller i en foodprocessor, og så spise 1 spsk på din havregryn hver morgen :) De er fyldt med n3 fedtsyrer- og så slipper du for alle de der mega dyre og forarbejdede produkter.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der står 3-5 tabl men ikke specielt til ammende..

Hvordan får du de andre fedtsyrer ind i din kost? Altså hvad spiser du olierne med?

Saa ville jeg tage 3-5. Start evt. bare med 3. Saa kan du oege, hvis du maerker behov.

Jeg kommer oekosmor paa groft knaekbroed, sovser groentsager og salat ind i salatolie(f.eks. olivenolie.), i en smoothie eller i friskpresset appelsinjuice.

En god olivenolie smager ogsaa godt med en lille smule salt eller hvidloeg paa godt broed.

Noedder spiser jeg som snack og laver gerne noeddemaelk(noedder og vand blendet, evt. lidt dadler eller toerrede figner), som jeg bruger i smoothies.

Avokado spiser jeg pa alskens maader og kommer ogsaa i mine smoothies - kan anbefale: Banan, avokado, spinat, mandelmaelk, lidt olie, vanilje, kanel og lecithin, tilpas med kakao og saa isterninger - chokoshake af de sunde slags!

Kan anbefale dig urtekrams hørfrø/kæmpenatlysolie istedet for det der fiske-hejs :)

Hvis du ikke er vandt til at lave smoothies (hvor du kan blende 1-2 spsk af olien med), så kan du omrøre olien i en glas juice og synke. ELLER du kan købe hele økologiske hørfrø og male dem på en kaffekværn eller i en foodprocessor, og så spise 1 spsk på din havregryn hver morgen :) De er fyldt med n3 fedtsyrer- og så slipper du for alle de der mega dyre og forarbejdede produkter.

Jeg tror, vi grundlaeggende er enige i mange ting, men jeg er ikke enig med dig i de hoerfroe... efter min mening skal man godt nok spise maaaaange hoerfroe for at faa tilstraekkeligt med omega 3 - og isaer som ammende. Hoerfroeolie jo... Men det er forskelligt fra fiskeolie i egenskaberne.Fiskeolier er ikke at afvise kategorisk efter min mening. Ja, de gode og rene produkter er dyre og det er kun dem, der giver mening.

Som jeg hellere vil udtrykke det: Lidt men godt - jeg har skisme ikke raad til at tage fuld doisis Nordic Naturals, saa jeg tager det, jeg har raad til og saa er det den flydende version, som IMO er den billigste af kaplser vs. flydende. Alternativt ville jeg tage Eskimo 3.

Er man i tvivl om kapslerne er gode, saa klip en op - er den harsk, saa maa det tilbage, hvor det kom fra og man maa have pengene retur.

Omvendt vil jeg heller ikke sige, at den hellige grav er velbevaret med indtag af fiskeolie. En variation er helt sikkert det allerbedste og der er hoerfroe og kaempenatlysolie, olivenolie. kokosolie, noedder og avokado det bedste at indtage. Jeg kender mennesker, der holder deres kolesterol nede med fiskeolie og andre, hvis ledsmerter forsvinder.... ikke at undervurdere. Som ammende har ens krop brug for fedt til to gode hjerner - altsaa et varieret indtag af sunde fedtsyrer maa vaere det bedste.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Kan anbefale dig urtekrams hørfrø/kæmpenatlysolie istedet for det der fiske-hejs :)

Hvis du ikke er vandt til at lave smoothies (hvor du kan blende 1-2 spsk af olien med), så kan du omrøre olien i en glas juice og synke. ELLER du kan købe hele økologiske hørfrø og male dem på en kaffekværn eller i en foodprocessor, og så spise 1 spsk på din havregryn hver morgen :) De er fyldt med n3 fedtsyrer- og så slipper du for alle de der mega dyre og forarbejdede produkter.

Er det nok med det olie når man ikke spiser fisk overhovedet? For så skal jeg da klart have fat i det, HADER fiskesmagen i de sure opstød...

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Der er ingen klamme fiskeboevser med Nordic Naturals... Promise!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Er det nok med det olie når man ikke spiser fisk overhovedet? For så skal jeg da klart have fat i det, HADER fiskesmagen i de sure opstød...

Selvfølgelig kan du det :) Man kan, omend med lidt planlægning, dække alle sine ernæringsmæssige behov ved at spise en plantebaseret kost- på nær b12 som skal tages i tilskud- men nu taler vi om omega 3 fedtsyrer.

Læs evt. denne artikkel: http://www.plantemad.dk/fisk.html som omhandler fisk.

og denne som omhandler olier og essentielle fedtsyrer: http://www.plantemad.dk/olie.html

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Eskimo 3 er faktisk super gode for der er nul fiskebøvs (allerhøjst en citron bøvs)! Tak for anbefalingen:)

mht hørfrøolie så er den fast inventar i vores køkken men jeg er dog ret tilbageholdende med den for kværnede hørfrø er jo giftige i for store mængder og som olie synes jeg det bliver svært at gennemskue hvor meget man egentlig får ind!

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Jeg ville aldrig bruge mine penge paa en billig fiskeoliekapsel fra Matas... Saa hellere undvaere eller som sagt koebe Eskimo..

Laes evt. her

http://mkittekat.wor...ie-hvorforikke/

Hvordan kan det være Camilla?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER