FruSchmidt

Hvad kommer man til at bruge i gennemsnit pr barn fra 0 - 5års alderen

13 indlæg i dette emne

Hej Alle sammen

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad man skal regne med at bruge af penge i måneden ( bare i gennemsnit ) på sit barn fra det er 0 til det er 5 år ca ??

Vi har snakket om at det kunne være rart at vide, hvad man ca. bruger i måneden på sådan en størrelse :)

På forhånd tak for jeres svar :)

Med venlig hilsen

FruSchmidt

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er meget svært at give et bud på - har selv haft de samme overvejelser. Det kommer helt an på ens arbejdssituation, om man har børn allerede, boligsituation og osv. De direkte omkostninger synes jeg ikke virker overvældende. Men de indirekte omkostninger kommer til at løbe op i længden!

Jeg er kommet frem til følgende:

  • Der er nogle anskaffelser i forbindelse med babys ankomst: Her tænker jeg på møbler, barnevogn, klapvogn, autostol, badekar, kravlegård osv. Her kommer det MEGET an på hvor meget man er til mærker, om man er villig til at arve/købe brugt og om man evt. har et barn i forvejen, så tingene allerede er købt ind. Mange af tingene er også oplagte at ønske sig i barsels/dåbsgave. Vi regner med at bruge et sted mellem 20 og 25.000 kr her - og det er med at vi vil ønske os en del af tingene til dåben. Nogle ting bliver overtaget brugte - men barnevogn og autostol bliver kvalitetsting købt fra ny og der alene ligger snildt 10.000. (Vi regner med at skal have min. 2 børn så det skal være slidstærkt og kunne holde til at blive genbrug)

  • Så kommer der de store faste: bleer, daginstitutioner, mad, tøj, legetøj og div.. Børnepengene kommer næsten til at dække daginstitution, mad bliver det første lange stykke tid gratis, da jeg håber at kunne amme - og vi er IKKE bange for at købe brugt babytøj og legetøj. Jeg regner med bruge ca. 1.000 kr. om måneden det første år - og herefter ca. 1.500 fordi sko, tøj osv. bliver slidt hurtigere.

Så er der dem, man ikke tænker over - og der hvor jeg tror tallet 1 mio fra 1-18 år i høj grad stammer fra.

  • Transport: Er der PLADS i bilen til autostole? Barnevogne? Er det nok med én bil, hvis det betyder at begge forældre skal til at køre tidligt/møde sent for at kunne hente og bringe. Her kommer vi i hvert fald til at være nødt til at holde fast I at have to biler - og vi bliver også nødt til at gøre den ene større inden for ganske kort tid. Der er IKKE plads til to teenagere, to voksne og et barn - samt barnevogn i en almindelig familiebil.

  • Boligsituation: Er der plads nok hvor I bor - dvs. har I et ekstra værelse? Er der en god skole i nærheden?

  • Jobsituation: Hvad med barsel og løn? Skal én af jer pludselig på dagpenge et helt år? Det kan være en voldsom lønnedgang - og husk at pensionsbetalinger og lignende følger med. Hvis jeg skulle have været på barsel uden løb ville det have kostet mig 28.000 brutto + pension i 12 måneder (det er edderhakme mange penge! Næsten 250.000 kr). Jeg er så heldig, at jeg har fuld løn i et halvt år - og efterfølgende deler min mand og jeg det sidste halve års orlov.

Det er sådan de store, jeg har tænkt på de første 5-6 år af barnets levetid.. Kan I komme i tanke om andre?

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke nogen fancy udregning - Men kan se der er lavet en, som lyder helt fornuftigt :)

Kan sige vi pt har et flaskebarn, og hun i bleer og mad koster cirka 6-800 kr om måneden :)

Der er jo så ikke regnet tøj og diverse med :)

Børnepengene dækker ikke instisution, alt efter hvor meget tilskud man kan få - en plads koster cirka 2000 kr i måneden, og du får 4000 kr hver 3. måned i børnepenge. Men det afhænger jo så af om man kan få tilskud..

Men jeg tror mange børn, er så dyre som man gør dem - jeg kunne bestemt sagtes bruge flere 1000kr på Pixie, men gør det ikke :P

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Har ikke nogen fancy udregning - Men kan se der er lavet en, som lyder helt fornuftigt :)

Kan sige vi pt har et flaskebarn, og hun i bleer og mad koster cirka 6-800 kr om måneden :)

Der er jo så ikke regnet tøj og diverse med :)

Børnepengene dækker ikke instisution, alt efter hvor meget tilskud man kan få - en plads koster cirka 2000 kr i måneden, og du får 4000 kr hver 3. måned i børnepenge. Men det afhænger jo så af om man kan få tilskud..

Men jeg tror mange børn, er så dyre som man gør dem - jeg kunne bestemt sagtes bruge flere 1000kr på Pixie, men gør det ikke :P

2000 kr for institution! Det kan vi ikke nøjes med. Vi betaler 3600 i måneden for 45 timer

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

2000 kr for institution! Det kan vi ikke nøjes med. Vi betaler 3600 i måneden for 45 timer

Årh, det her er privat dagpleje.. Vi skal give 1960 kr..

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

En gennemsnitlig VS-plads koster ca. 3.000 kr. Vi giver 2.940. En børnehaveplads koster vist ca. det halve.

Vi bruger 6-800 kr. om måneden på MME/vælling/pulvergrød og bleer og Anna er knap 1 år.

Hvad man bruger på tøj og legetøj er jo et vidt begreb! Det kan jo være alt fra stort set ingenting (hvis man køber brugt/arver) til flere tusind kr. om måneden hvis man køber mærkevarer ;)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Børnepengene dækker ikke instisution, alt efter hvor meget tilskud man kan få - en plads koster cirka 2000 kr i måneden, og du får 4000 kr hver 3. måned i børnepenge. Men det afhænger jo så af om man kan få tilskud..

Grunden til at jeg skrev som jeg gjorde, var at vores barn det første år ikke vil have udgifter til pasning (det klarer vi jo selv på orlov), og jeg regner da også stærkt med enten at hive den store ud af vuggestue/børnehave eller i hvert fald køre nedsat tid, når en lille ny kommer til. Derudover er børnehaven jo billigere. Derfor regner jeg lidt med at institution og børnepenge går lige op over de første 5 år :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Min datter er 5 år og jeg vil tro vi sammenlagt har brugt 4000-5000 på hende om måneden og det er så uden det man køber inden hun kommer til verden. Vil tro det er meget realistisk, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget man går op i tøj og sko mærker osv.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Mange tak for jeres svar, dejlig at læse hvad andre bruger sådan ca. Så er der lidt at gå ud fra.. men ja det kommer meget an på hvor man bor, om man går op i mærketøj osv. :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Hej!

En børnehaveplads på fuldtid uden tilskud er omkring 2500 kr. pr. måned.

Jeg bruger ifølge mit børnetøjsbudget på pc'en ca. årligt 6000-9000 kr på min datter, hun er nu 9 år, og det er hvad gennemsnittet har været over årene. Det skal siges, at jeg køber nyt tøj, men handler i H&M, Bilka og name it, og jeg går gerne efter tilbud. Jeg har aldrig sparet på kvaliteten af fodtøj, til gengæld på mængden.

en sfo plads er omkring 1700 kr (morgen sfo og eftermiddag)eller 1100 kr. (kun eftermiddag sfo)

Ud over det er der udgifter til fritidsaktiviteter, mad, legetøj, cykel, møbler og transport. 3000-4000 kr pr. barn er ikke højt sat for et skolebarn. Men så er udgifterne med rimelighed dækket.

jeg tror ikke på at børne-unge ydelsen vil dække udgifterne til institution, med mindre der er tilskud.

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk første barn som regel er meget dyrere end de næste :)

Ved de næste er basisudstyret som regel allerede købt (puslebord, klapvogn, autostol osv) og man har en bedre fornemmelse for hvor meget tøj der er brug for. Første barn har som regel alt for meget tøj der ikke når at blive brugt mere end en enkelt gang, fordi de vokser så hurtigt når de er små.

Og når barn nr. 2 kommer får man halv pris på institution af den billigste plads.

Det kan dog blive dyrere når man begynder at komme op og have så mange børn at man skal have en større bil...

Jeg vil foreslå at i finder en liste over basisudstyr og kigger på nettet hvad priserne ligger på ift. om i er til mærkevarer eller brugt. På den måde får i fundet ud af hvad i skal betale inden baby kommer.

Gå ud fra at en baby bruger 4 - 10 bleer om dagen, skal have ca. 10 sæt tøj og kig på institutionspriserne i jeres område.

Det er lige som at fremmede skal sætte et beløb på hvad det koster for jer at være voksne. Meget svært da vi jo ikke ved om i er dem der bruger 4000,- på tøj om måneden eller 4000,- om året, om i tit spiser ude, er i biffen og den slags, eller mest holder jer til bøger fra biblioteket hjemme på sofaen. Kan i nøjes med en elevklipning 4 gange om året, eller skal håret have den helt store tur hver 6. uge. Spiser i økomad eller er det pasta med ketchup, osv osv.

Det er kun jer selv der ved hvordan jeres standard skal være :)

...og måske er det også en ide at kigge på jeres økonomi, for det kan godt være man er til mærkevarer hele vejen igennem, og så må gå på kompromis hvis der ikke er så mange penge på kontoen. Og er man ikke til kompromis og der ikke er penge - så skal man nok vente med barn til man enten har flere penge eller vil gå på kompromis :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Husk første barn som regel er meget dyrere end de næste :) Ved de næste er basisudstyret som regel allerede købt (puslebord, klapvogn, autostol osv) og man har en bedre fornemmelse for hvor meget tøj der er brug for. Første barn har som regel alt for meget tøj der ikke når at blive brugt mere end en enkelt gang, fordi de vokser så hurtigt når de er små. Og når barn nr. 2 kommer får man halv pris på institution af den billigste plads. Det kan dog blive dyrere når man begynder at komme op og have så mange børn at man skal have en større bil... Jeg vil foreslå at i finder en liste over basisudstyr og kigger på nettet hvad priserne ligger på ift. om i er til mærkevarer eller brugt. På den måde får i fundet ud af hvad i skal betale inden baby kommer. Gå ud fra at en baby bruger 4 - 10 bleer om dagen, skal have ca. 10 sæt tøj og kig på institutionspriserne i jeres område. Det er lige som at fremmede skal sætte et beløb på hvad det koster for jer at være voksne. Meget svært da vi jo ikke ved om i er dem der bruger 4000,- på tøj om måneden eller 4000,- om året, om i tit spiser ude, er i biffen og den slags, eller mest holder jer til bøger fra biblioteket hjemme på sofaen. Kan i nøjes med en elevklipning 4 gange om året, eller skal håret have den helt store tur hver 6. uge. Spiser i økomad eller er det pasta med ketchup, osv osv. Det er kun jer selv der ved hvordan jeres standard skal være :) ...og måske er det også en ide at kigge på jeres økonomi, for det kan godt være man er til mærkevarer hele vejen igennem, og så må gå på kompromis hvis der ikke er så mange penge på kontoen. Og er man ikke til kompromis og der ikke er penge - så skal man nok vente med barn til man enten har flere penge eller vil gå på kompromis :)

Tak for svaret :)

Vi har snakket om de første ting - seng- barnevogn- puslebord osv osv det er bare " start ting" de skal ikke regnes med i alt det her .. det er mere hvad det sådan ca vil koste at have et barn fra den er 0 til den er 5 år ;) men vi er slet ikke typen som "fråser penge ud til højre og venstre" og vi har altid fået af vide vi bruger lidt forhold til hvad andre på vores alder og situation ser ud, men vi mangler aldrig noget heller og vi køber det vi har lyst til.. Så når du skriver alt det er jeg sikker på at vi kan nemt klare at have et barn :) .. men derfor er det altid rart at se hvad andre bruger ca i måneden på det :)

Del dette indlæg


Link to post
Share on other sites

Annonce ♥

Annonce ♥

Log ind for at besvare

Folk bliver vildt glade for svar!

Ikke medlem endnu?

Opret dig gerne. Det er gratis og tager 10 sekunder.


OPRET NY GRATIS MEDLEMSPROFIL

Allerede medlem?

Du kan med fordel logge ind.


LOG IND HER